Wat is er nieuw

CSM+B mix

• Onderwerp starter Onderwerp starter F. Panther
  • Startdatum Startdatum
F

F. Panther

Guest
Aangezien ik de aanduiding CSM+B in een recent plantentopic weer tegenkwam:

Waar staat CSM+B eigenlijk voor? De B staat voor boor las ik ergens, dan zou in dezelfde denkwijze CSM staan voor koolstof, zwavel en M👎 voor magnesium? Maar eigenlijk wordt een mix van sporenelementen bedoeld. En als ik denk aan sporenelementen, denk ik ook nog aan een heel aantal andere stoffen en eigenlijk niet direct aan koolstof en zwavel. Dus ik neem aan dat ik fout zit en ik ben eigenlijk wel benieuwd waar het dan wel voor staat 😉

En een beetje afhankelijk van waar het voor staat natuurlijk, wellicht beantwoord de vraag daarmee zichzelf; maar mag je er eigenlijk vanuit gaan dat alle CSM+B mixen dezelfde verhoudingen/inhoud hebben? Of is het gewoon een verzamelnaam en kan elke producent daar zijn eigen draai aan geven?

Zover ik weet is CSM een product van de fabrikant plantex.

Andere fabrikanten hebben iets gelijkaardigs, maar noemen het anders.
CSM is zeer geliefd bij aquarianen vanwege de goeie samenstelling waardoor het aquarium geschikt is.
Want oorspronkelijk is het niet gemaakt voor aquaria, maar voor de tuinbouw.

Dankje! Merk/productnaam in dit geval dus. Dan zou alles wat onder die naam verkocht wordt dus ook dezelfde samenstelling moeten hebben 🙂

Ik denk dat alles onder die naam dan dezelfde stoffen zal bevatten.

F. Panther zei:
Waar staat CSM+B eigenlijk voor?
Chelated Secondary Micronutrient + Boor

De CSM word gemaakt door plantprod (USA), het boor dat word toegevoegd (+B) word meestal door de verdeler zelf toegevoegd. En in de aquariumwereld word het dus CSM+B.
HIER vind je de originele samenstelling.
Dezelfde firma maakt ook Plant-Prod Chelated Micronutrient Mix (in Canada) waar al wel boor (maar geen magnesium) in zit en naast EDTA ook DTPA bevat, dus dit zou een beter oplossing zijn.

F. Panther zei:
maar mag je er eigenlijk vanuit gaan dat alle CSM+B mixen dezelfde verhoudingen/inhoud hebben? Of is het gewoon een verzamelnaam en kan elke producent daar zijn eigen draai aan geven?
Mits het boor word toegevoegd kan het % daarvan verschillen.
Met wat rekenwerk kan je het zelf namaken, dus kan zijn dat er verkopers zijn die het niet importeren maar zelf samenstellen.

En mits niet elk zakje dat je koopt netjes word samengesteld, maar dat het waarschijnlijk van een paar honderd kilo komt, zal elk zakje wel een iets andere samenstelling hebben. En hoeveel die varieert heeft te maken met het goed mengen, en waarschijnlijk wat geluk.

Als er een buigende smilie was zou ik die nu gebruiken 😀

Bedankt voor je uitleg, dan weet ik in het vervolg in ieder geval waar we het nu met zijn allen eigenlijk over hebben en hoe ik de verschillende aanbieders van mixen kan vergelijken 😉

Ik zie dat de Plant-Prod Chelated Micronutrient Mix inderdaad al boor heeft toegevoegd. En ik zie ook dat ik in mijn eerste post mangaan (Mn) en magnesium (Mg) door elkaar gehaald heb. 😳

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan