Cupido met jongen verplaatsen??


B

bertV

Guest
Even een vraagje.

Voor mijn verbouwing moet volgende week zaterdag mijn bak leeg en uit de kamer voor een paar weken/maanden.

In de tussentijd verhuizen mijn vissen naar 2 andere aquariums: 1x 80cm voor de scholenvisjes
1x 120cm voor de maantjes en cupido's

Mijn probleem is alleen dat ik jonge cupido's heb. Nu ongeveer 3-4 weken oud maar nog steeds ontzettend klein natuurlijk.
Moeders is nog super aggressief en jaagt de anderen helemaal naar de andere kant van mijn huidige bak (180cm).

Nu moeten ze binnenkort over naar de andere aquariums, maar ben ik bang dat de agressie alleen maar erger wordt aangezien ze dan in een 120cm zitten.

Wat is er wijs?

1. Toch moeders met jongen in de 120cm
2. Moeders met jongen bij de scholenvisjes in de 80cm
3. Moeders in de 120cm bij de rest van de groep en de jongen in de 80cm bij de scholenvisjes?

Voor optie 2 ben ik bang dat moeders heel de tijd de andere vissen aan het verjagen is door het kleine bakje, dus ook niet echt een optie denk ik, dus ik ben benieuwd naar jullie ideeen..
 
Hmmm, en wat dacht je scholenvisjes en maantjes in 1.20? En de cupidootjes alleen in de 80? Heb je enige kans op overlevenden. Jonkies en scholenvisjes zou ik sowieso niet bij elkaar doen want dan hoef je je scholenvisjes voorlopig niet te voeren ;) of die jonkies moeten al zo groot zijn dat ze niet in de bek van die scholenvisjes passen. Of je neemt je verlies en creeert zo 'rust' in de tent :)
Het hele verhaal blijft een beetje tricky als het idd om maanden gaat :(
 
Meksjoef dank je!

Scholenvisjes zijn beckfordi en bijlzalmpjes, dus denk niet dat die ze pakken. Jonkies zijn ook al van redelijk formaat dat ze waarschijnlijk niet opgegeten kunnen worden.

Alleen de cupido's in 80cm?? Denk je dat dat gaat lukken?? Het zijn er 6 en ze zijn nu al flink tegen elkaar aan het uitvallen sinds ze in een hoek van de grote bak gedreven worden. En in dat geval zal het vrouwtje met jonkies nog steeds de ander cupido's najagen alleen kunnen ze nu nergens naar toe.

Ik heb nog wel een aqua 30 garnalen bakje wat leeg staat. Ik zou de jongen daar in kunnen doen? Maar kan ik die met schoonfilter gelijk opstarten als ik er water en zand uit de grote bak indoe?
 
Lastig.Hoeveel Cupido's heb je? En voor hoeveel dagen moeten ze verhuizen?
Ik zou persoonlijk de moeder met de jongen in een aparte bak doen. Desnoods in een grote plastic bak.Of je moet het niet erg vinden dat ze als voer eindigen.
 
Ik heb er 6. In een plastic bak is ook niets want ze moeten wel een paar weken.

Misschien toch de moeder bij de rest en de jongen apart in een klein bakje doen?
 
Zou dan idd de moeder bij de rest in de 120 en de jonkies in die emmer ;)Heb je iig rust. Maar houdt de combinaties in de gaten want ik vind het verdomd klein voor die vissencombinatie en zeker vanwege dat ze zo lang in die bak moeten blijven. Zou bijna zeggen doe het op de lfs-manier dus met zo min mogelijk inrichting zodat er weinig kans is op koppels en territoriums die gevormd worden. succes :)
 
Vind het ook een kleine ruimte, zelfs zonder jongen. Te mneer omdat het voor een paar weken is.En ja,de jongen in een aparte bak lijkt mij in dit geval wel een goede optie.80 Cm voor 6 Cupido's lijkt mij inderdaad veel te klein.

Je kan de sponsen die je nu gebruikt (in je huidige aquarium) een paar keer uitknijpen in het nieuwe aquarium.
 
Ja ik vind het ook allemaal te klein, maar zoals ik al gezegd heb is het een tijdelijke noodoplossing.

De bak beneden moet echt naar buiten dus die kan ik gewoon niet gebruiken in die tijd. Heel de benedenverdieping moet de vloer eruit, vloerverwarming erin en een nieuwe strijkvloer erin. Dit duurt dus wel een tijdje.

Als vervanging heb ik dus een 80cm en een 120cm voor tijdelijke opvang. Ik weet dat het te klein is, maar ik hoop dat het voor een week of 4-5 wel te doen is.

De indeling zou dus als volgt worden:

120cm: 7 maantjes + 6 cupido's
80cm: 18 beckfordi + 15 bijlzalmpjes + 3 sturisoma + 3 corydoras Trillineatus
Aqua 30: Jonge cupido's


@Meksjoef: denk je dat LFS manier echt beter zou zijn? Ik was namelijk van plan om al het hout en planten uit de 180cm in de 120cm te doen zodat ze voldoende schuilplekken hebben en onderbreking van de zichtlijnen. Of kan ik het beter helemaal kaal laten??
 
Ik ken je vissen niet en ik weet dus niet hoe ze met elkaar omgaan? Zijn er koppelneigingen? laten ze elkaar links liggen? Dat moet en kan alleen jij beslissen.
Maar ik denk dan zo in een lfs moeten ze ook vaak langer bij elkaar verblijven en dan lijkt me zo'n inrichting het minste kans op calamiteiten. Beetje zand,plant en hout maar geen volledige inrichting wat uitdaagt tot territoriumvorming. En observeren en op tijd ingrijpen als het mis gaat ;) Succes!
 
Dank je allemaal.

We gaan het proberen en zullen zien hoe het uitpakt. Laten we het beste ervan hopen!
 

Terug
Bovenaan