Cyphotilapia gibberosa vs frontosa


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Hallo,

Is er een verschil in het gedrag tussen bovengenoemde vissen en de inrichting/verzorging die ze vereisen ? Is een 180cm aquarium groot genoeg voor deze soort en met hoeveel hou je ze best samen ? Welke andere cichlidesoorten zouden er nog bijpassen/kunnen ?

Bedankt alvast bij voorbaat voor de tips,
 
Ik zou zeggen gooi het op een forum bij tanganyika.nl/plein daar heb je wat meer mensen die gericht zijn op Afrikaanse cichliden incl ervaringen
 
Frontosa is een verzamelnaam. Er zijn wel verschillende varianten maar die verschillen zitten vooral in kleur. Ik heb zelf jaren lang de bekende Gibberosa Zaïre Moba (een van de meest blauwe varianten) gehad en de Kitumba (een van de meer paarse varianten). Het zijn geen hele snelle groeiers dus ik kon ze prima een paar jaar verzorgen in mijn bescheiden bakje van 720 liter maar op den duur worden ze gewoon te groot. Mijn advies is om deze vissen dan ook niet in huis te halen als je niet een mega grote bak hebt.
 
Frontosa is een verzamelnaam. Er zijn wel verschillende varianten maar die verschillen zitten vooral in kleur. Ik heb zelf jaren lang de bekende Gibberosa Zaïre Moba (een van de meest blauwe varianten) gehad en de Kitumba (een van de meer paarse varianten). Het zijn geen hele snelle groeiers dus ik kon ze prima een paar jaar verzorgen in mijn bescheiden bakje van 720 liter maar op den duur worden ze gewoon te groot. Mijn advies is om deze vissen dan ook niet in huis te halen als je niet een mega grote bak hebt.

Definieer mega groot?
 
Ik zou zeggen minimaal 1000 liter maar beter lijkt me bakken van 2000 liter of meer.
 
Als je een indruk wilt krijgen van de afmetingen moet je een keer naar de kweekgroepen bij Aquabeek gaan kijken.
 
Ik zou zoiezo geen familie soorten bij elkaar houden ivm kruisingen tussen verschillende soorten wil je echt niet hebben. En dan Cyphotilapia's is de familie naam en er is maar 1 soort die echt Frontosa heet en die komt uit het Kigoma gebied. Verder zijn het vooral haantjes in je bak dus je krijgt er vaak alleen maar ellende van of je moet echt een megabak hebben. Succes
 

Terug
Bovenaan