dag/nacht/opkomst en ondergaan lampen


Avana

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2022
Berichten
176
Leeftijd
60
Hallo,

Eindelijk heb ik een controller ontvangen om mijn led-lampen in te stellen volgens een schema. Ik heb 2x17watt dag/nacht verlichting. Maar hoe programmeer ik ze; hoe lang opkomst ondergang, hoe lang day light en de nacht verlichting wil ik max tot 22:00 laten branden.
Mijn aquarium is 240 liter
Ik gebruik profito van easly life, 20 ml per week.
Dagelijks 20ml van Flora Carbo van Colombo.
Ik heb mijn lampen (wit) nu elke dag 9,5 uur aan en de rest niet gebruikt.
Mijn planten groeien goed en ik moet regelmatig snoeien.
Ik heb er 10 corydoras albino in en ongeveer 50 neocaridina garnalen.
2 pompen; aquael multi kani 800 en JBL e902.
Waterwaardes zijn altijd prima.
Dus nu heb ik 9,5 uur daglicht... Tot die tijd ben ik gekomen door te kijken wat er gebeurt. Eerst alg, toen uren licht verkort, toen geen groei, licht weer iets verlengt. 9,5 uur werkt prima. Maar. Stel ik gebruik 1 uur zon opkomst en 1 uur ondergang en 3 uur nacht (moet ik nachtverlichting überhaupt optellen bij de uren licht?). Hoe lang zou mijn daglicht dan moeten zijn?
Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk genoeg is.
 
Ik beschrijf jou mijn ervaring toen ik nog werkte,( ben nu klaar met werken) en, dat geeft mij de mogelijkheid de verlichting met de huidige kikkerbak zodanig in te stellen dat wanneer ik wakker wordt de bak qua licht in beweging is, maar het begintijdstip is voor mij niet echt relevant, zie toch de bak vanaf de morgen en voor de rest van de dag.

Dus voorheen ging het licht ( in mijn aquarium) voorzichtig aan, een half uur eerder dan het vertrekmoment naar mijn werk, zo heb en had ik altijd in enkele seconden /minuten een beeld van hoe en wat gezien, en elke liefhebber ziet in enkele seconden/minuten of alles in orde is.
 
Zelf denk ik dat de nachtverlichting geen meerwaarde heeft want ook in de natuur heb je dat niet en je ligt zelf in bed neem ik aan. Hier is de zons opkomst en ondergang een uur en daarnaast brand het nog zo n 9 uur.
 
jessicapilon, ik heb de nachtverlichting ook niet aanbevolen, enkel aangegeven dat de starttijd van de ( in de morgen) verlichting bij mij iets eerder opstart was dan het moment van het huis te verlaten.
Voorheen ging ik om 6.30 naar mijn werk en ging het sluimerlicht om 6.00 aan.Zo had ik een betrouwbaar overzicht, en een tevreden gevoel.
 
Nachtverlichting is voor mij puur voor mijn eigen ik… dat ik dan ook nog even een blik in mijn aquarium kan werpen. En een feestje om die albino’s te zien oplichten met dat blauwe licht. Maar ik vraag me af of ik dat moet mee tellen in belichtingstijd.
 
Nachtverlichting is voor mij puur voor mijn eigen ik… dat ik dan ook nog even een blik in mijn aquarium kan werpen. En een feestje om die albino’s te zien oplichten met dat blauwe licht. Maar ik vraag me af of ik dat moet mee tellen in belichtingstijd.
En dat geldt ook voor zon opkomst en ondergang. Hoe tel ik dat mee in de belichtingstijd?
 
En een feestje om die albino’s te zien oplichten met dat blauwe licht. Maar ik vraag me af of ik dat moet mee tellen in belichtingstijd.
En dat geldt ook voor zon opkomst en ondergang. Hoe tel ik dat mee in de belichtingstijd?
Voor je planten zal het wat optellen, al is het moeilijk en niet heel praktisch om precies de toegevoegde belichting vast te stellen. Stel dat je een uur hebt ingesteld voor zowel de duur van de zonsopkomt als de duur van de zonsondergang, dan heb je (ervan uitgaande dat je van jouw maximale lichtsterkte naar 0% gaat) voor die twee uur in totaal wellicht iets van 30 minuten extra aan verlichtingswaarde. Ik doe maar een wilde gok hoor. Waterdiepte, lichtkleuren, plantensoorten etc komen hier ook bij kijken.

Als je dan nog een nachtlamp wilt doorberekenen... ik denk niet dat het voor je planten veel verschil maakt, tenzij je dat blauwe licht op een hoge stand hebt staan. (Iets wat niet aan te raden is want sommige algen zijn daar dol op.) Blauw licht op een paar procent kan prima.

Voor je vissen maakt het meer uit. Ik merk zelf dat de vissen tijdens de "schemeringen" nog volop in de weer zijn. Sommige bereiden zich wel voor op de nacht (zoeken bijv een schuilplaats op / komen juist tevoorschijn) maar ze zijn dan ook gewend dat het pikkedonker wordt. Ik zou zelf zeker niet de hele nacht lang licht laten branden, ook al is het maar een (voor ons) zwak lampje, want veel soorten vissen blijven dan actief. Gun ze hun rust. ;)
 
Dank je wel. Hier kan ik wat mee! Ik kan de lichtsterkte niet aanpassen helaas. Geen dimmerfunctie. Dus die nachtlampen blijven maar uit dan. 👍
 
Ik heb ooit een tijdje een goedkoop, zwak LED-stripje erbij gehad bovenin mijn bak. Gewoon een ding van de Action of zo, kortgeknipt, en die op een tijdschakelaar gezet. Ik kon toen ook niet dimmen met de hoofdverlichting. Met dat lampje kon ik toch nog een soort "tussenverlichting" maken als schemering. :p Misschien is zoiets nog het proberen waard.
 
Ik ben geen expert met verlichting, maar voor zover ik het goed heb begrepen hebben planten vooral rood en blauw licht nodig voor fotosynthese.
Groen licht kunnen ze moeilijk gebruiken. Groen licht dringt echter wel het beste door, of zoals ze dat noemen, dooft minder snel uit.
Groen licht lijkt me daarom de beste keus om als nachtlicht te gebruiken, hoewel de vraag blijft of de planten, ondanks dat ze dit groene licht niet goed kunnen gebruiken, ze er niet toch gebruik van zullen maken en fotosynthese doorzetten.

In de natuur zie je dat planten rond de middag vaak al stoppen met fotosynthese, niet omdat er geen licht is, maar omdat de CO2 de limiterende factor is en op raakt. In aquaria zonder CO2 toevoeging is het aannemelijk dat hetzelfde gebeurd.
Om hier optimaal gebruik van te maken zijn er hobbyisten die een 'siësta' inbouwen voor planten zodat de CO2 weer kan toenemen. Een lichtpauze rond de middag dus voor je planten.

Persoonlijk laat ik de lampen langzaam aan opbouwen rond 7 uur zodat ik in de ochtend even kan kijken hoe alles erbij staat, kruipt en zwemt. Rond 12 uur is licht op z'n hoogst. En rond 5 uur bouw ik de lichtsterkte weer af. Rond 8 uur wordt het volledig donker.
De eerste en laatste 2 uur stellen weinig voor en zijn er vooral zodat er nog wat te zien is.
 
Laatst bewerkt:
jessicapilon, ik heb de nachtverlichting ook niet aanbevolen, enkel aangegeven dat de starttijd van de ( in de morgen) verlichting bij mij iets eerder opstart was dan het moment van het huis te verlaten.
Voorheen ging ik om 6.30 naar mijn werk en ging het sluimerlicht om 6.00 aan.Zo had ik een betrouwbaar overzicht, en een tevreden gevoel.
Dat was me duidelijk Bert en ik reageerde alleen omdat de TS het wel over nachtverlichting had in zijn startpost ;)
Ik denk ook meer dat het voor het eigen aangezicht is van de eigenaar dan dat het iets bijdraagt.
 
klopt zoals je het uitlegt jessicapilon, sorry voor de verwisseling.
 
Ik ben geen expert met verlichting, maar voor zover ik het goed heb begrepen hebben planten vooral rood en blauw licht nodig voor fotosynthese.
Groen licht kunnen ze moeilijk gebruiken. Groen licht dringt echter wel het beste door, of zoals ze dat noemen, dooft minder snel uit.
Groen licht lijkt me daarom de beste keus om als nachtlicht te gebruiken, hoewel de vraag blijft of de planten, ondanks dat ze dit groene licht niet goed kunnen gebruiken, ze er niet toch gebruik van zullen maken en fotosynthese doorzetten.

In de natuur zie je dat planten rond de middag vaak al stoppen met fotosynthese, niet omdat er geen licht is, maar omdat de CO2 de limiterende factor is en op raakt. In aquaria zonder CO2 toevoeging is het aannemelijk dat hetzelfde gebeurd.
Om hier optimaal gebruik van te maken zijn er hobbyisten die een 'siësta' inbouwen voor planten zodat de CO2 weer kan toenemen. Een lichtpauze rond de middag dus voor je planten.

Persoonlijk laat en Co2 insik de lampen langzaam aan opbouwen rond 7 uur zodat ik in de ochtend even kan kijken hoe alles erbij staat, kruipt en zwemt. Rond 12 uur is licht op z'n hoogst. En rond 5 uur bouw ik de lichtsterkte weer af. Rond 8 uur wordt het volledig donker.
De eerste en laatste 2 uur stellen weinig voor en zijn er vooral zodat er nog wat te zien is.
Ik ben wel van plan om een co2 installatie te kopen in de toekomst. Die siesta klinkt als een goed idee.
 
Wanneer je co2 gaat toevoegen dan is een pauze niet zo van belang want dan zal de co2 over de gehele dag normaliter genoeg zijn. Zelf heb ik wel tussen 12-2 een pauze maar dat is meer om in de avond het licht wat langer aan te kunnen hebben.
 
In de eerste plaats behoort je lichtsterkte aangepast te zijn aan je plantenkeuze. Elke plant heeft namelijk een optimaal groeipunt bij een bepaalde lichtsterkte. Gelukkig is sprake van een bandbreedte hieromtrent zodat we mogelijkheden hebben om een plantenbestand te kiezen passend bij de lichtsterkte mogelijkheden die we kunnen bieden. Deze optimale lichtsterkte kan je zo rond de 8 uur lang geven. Er is dus wel een duidelijk verschil tssen lichtsterkte en lichtduur! Eventuele dimtijden hoef je niet mee te tellen. Immers deze lichtsterktes zijn voor jouw plantenkeuze minder optimaal en dragen niet bij tot de groei. Je bemestingsvormen, daaronder valt ook CO2, zijn dientengevolge ook altijd een afgeleide van je licht. De "gouden" driehoek maakt de relatie licht(-sterkte!) en bemesting ook duidelijk.
 

Bijlagen

  • gouden_driehoek-600x600.jpg
    gouden_driehoek-600x600.jpg
    54.1 KB · Weergaven: 68
Dank je wel voor je bericht. Ik heb geen keus in lichtsterkte (2x17watt wit licht). Wel in duur. Mijn planten groeien goed en mijn rode planten zijn mooi op kleur en de rest fris groen. Geen alg. Ik heb gisteren al het steen eruit gehaald en alles flink gesnoeid, zodat alles voldoende licht krijgt. Ik ga het zien. Ben benieuwd hoe mijn bak er over pakweg 2 weken bij staat. Zal dan een foto posten.
Wat het gedimde licht betreft bij zon opkomst en zon ondergang... ik vind het verschil moeilijk te zien qua intensiteit. Ik denk er hard over na om gewoon weer terug naar mijn oude schema te gaan 9,5 uur per dag volle sterkte en met CO2 dit misschien iets verlengen. De toekomst zal het uitwijzen.
 
Als alles goed groeit en je bent tevreden dan zou ik niks veranderen om eerlijk te zijn. Never change a winning team ;)
 
Dank je wel voor je bericht. Ik heb geen keus in lichtsterkte (2x17watt wit licht). Wel in duur. Mijn planten groeien goed en mijn rode planten zijn mooi op kleur en de rest fris groen. Geen alg. Ik heb gisteren al het steen eruit gehaald en alles flink gesnoeid, zodat alles voldoende licht krijgt. Ik ga het zien. Ben benieuwd hoe mijn bak er over pakweg 2 weken bij staat. Zal dan een foto posten.
Wat het gedimde licht betreft bij zon opkomst en zon ondergang... ik vind het verschil moeilijk te zien qua intensiteit. Ik denk er hard over na om gewoon weer terug naar mijn oude schema te gaan 9,5 uur per dag volle sterkte en met CO2 dit misschien iets verlengen. De toekomst zal het uitwijzen.
Wij mensen kunnen die lichtsterkte helemaal niet goed onderscheiden. Ook ogen passen zich namelijk tamelijk snel aan lichtsterkte aan en ook hoe deze is qua omgeving. Je merkt dat bijvoorbeeld wanneer je vanuit een zonlicht omgeving ergens naar binnen loopt. Na een ogenblik geven je ogen een vergelijkbare lichtsterkte buiten/binnen aan wat natuurlijk niet zo is. Daarom is de gedachte, ik zie dat er genoeg licht is in mijn bak niet juist. Voor de plant kan er bijvoorbeeld wel een licht tekort zijn. Dus dat jij het verschil moeilijk kan zien komt met name hierdoor. Dus dit moet en kan ook geen maatstaf zijn om je licht te beoordelen.
 
Wij mensen kunnen die lichtsterkte helemaal niet goed onderscheiden. Ook ogen passen zich namelijk tamelijk snel aan lichtsterkte aan en ook hoe deze is qua omgeving. Je merkt dat bijvoorbeeld wanneer je vanuit een zonlicht omgeving ergens naar binnen loopt. Na een ogenblik geven je ogen een vergelijkbare lichtsterkte buiten/binnen aan wat natuurlijk niet zo is. Daarom is de gedachte, ik zie dat er genoeg licht is in mijn bak niet juist. Voor de plant kan er bijvoorbeeld wel een licht tekort zijn. Dus dat jij het verschil moeilijk kan zien komt met name hierdoor. Dus dit moet en kan ook geen maatstaf zijn om je licht te beoordelen.
klopt helemaal
 

Terug
Bovenaan