Wat is er nieuw

Dagboek Reefer 170 (Ballast)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ballast
  • Startdatum Startdatum
De waardes van vandaag

T 25 graden
S.G. 1024
NH3 0
No2 0
No3 25
Po4 0,03
Ca 420
Mg 1200
KH 7

Ik twijfel nu over de meeting van afgelopen woensdag. Daar meette ik een no3 van 5 terwijl die nu weer 25 is (en wat het altijd de afgelopen weken was). Misschien een meetfout? Vanaf vandaag gestart met het toevoegen van Carbon.

KH en Mg wil ik gaan opvoeren maar dan moet ik het eerst nog even bestellen.
 
Inmiddels Trochus en Nassarius slakken toegevoegd.

De Nassarius slakken schoten gelijk de bodem in zoals te verwachten met hun snorkel boven het zand uit.

De Trochus slakken sjeezen lekker door de bak heen.

E5B5EA39-3DA3-4FA0-9034-E48B340CE62D.jpeg


Ondertussen met een hulplijntje naar Lauwrensz toe de de waterwaarden op pijl aan het brengen dmv het doseren van dsr ez.

Binnenkort hopelijk de eerste lederkoralen!

Lauwrensz, nogmaals dank voor alle tips en tricks!
 
Mooi om te zien dat de opstart voorspoedig verloopt Menno.
Altijd leuk om eindelijk de eerste dieren te kunnen toevoegen.
:thumbs:
 
Dank jullie wel 😀
 
Morgen is de 7e week van de opstart en ik heb gister bij een hobby kweker mijn eerste stekjes gekocht.

Ik heb een Keniaboom, Hystrix, buttons, xenia en een groene ster poliep.

Na een avond en nachtje op de bodem doorgebracht te hebben zijn ze vanochtend verhuist naar hun mogelijk vaste plek.

De koralen zijn nog grotendeels ingetrokken, ik geef ze even een paar dagen 🙂


ACF532DB-533E-45DD-AA73-E88DF0861C9F.jpeg
 
Mooie stekken hoor, dat ze maar goed mogen groeien :thumbs:
 
Leuke koraaltjes en de Hystrix kan erg snel groeien kan ik je zeggen.
 
Vandaag ook een nieuwe doseerpomp ingeinstalleerd. Deze is in te stellen per 0,1 ml en via de telefoon. Dat is wel een hele vooruitgang ten opzichte van de jecod die ik eerst gebruikte.

Ik gebruik de doseerpomp om dsr ez toe te voegen.

Ik merk toch wel dat de ruimte in de kast wel heel erg beperkt is met nog meer slangetjes inmiddels 😀

D5061B00-F801-4F46-9490-0EBFFC04C831.jpeg
 
Mooi hoor.
Nu ik zie welke doseerpomp je hebt weet ik wat je bedoelt met je vraag.
 
Gisteravond een stekje van 2 koppen Calaustrea en een stekje van 2 koppen hamer koraal overgenomen.

Voorlopig eventjes genoeg koralen toegevoegd 😀

Ik ben nu aan het rondkijken voor 2 anemoonvisjes. Ik probeer alle levende have te verzamelen bij mensen die stoppen of bijvoorbeeld stekjes over hebben. Hier kan je ontzettend veel geld mee besparen en je leert ook weer van hun ervaringen omdat je toch vaak een praatje maakt.

77A529DE-8194-4DA2-B952-71B6976537A7.jpeg


D0B925BB-C954-4B48-8B1A-4D1A52F3379A.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke koralen hoor en de Calaustrea kan erg hard groeien want de mijne is in een kleine 2 jaar van 5 koppen naar ik denk zo n 4 koppen gegroeid.

edit: 4 moet 40 zijn
 
Laatst bewerkt:
Vandaag 2 poetsgarnalen overgenomen van iemand die stopte. Ik heb ook een klein stukje paddestoel koraal en een stekje Pocillopora gekregen.

Voorlopig is het genoeg geweest en nu is het tijd voor rust 😀


CB7378FB-B3C2-49A1-A7C3-A95848FBF299.jpeg


583BD513-7310-43B4-8DF0-B9DC8D7E0618.jpeg
 
Leuke garnalen!
 
Hele mooie dieren Menno, nu inderdaad even rustig aan en vooral genieten.
:thumbs:
 
Een overzichtje van vandaag. Ik ben helaas 1 garnaal verloren een dag na het verhuizen. De andere doet het prima heeft intrek genomen in de grot en komt voornamelijk naar buiten als het licht gedimd of uit is.

Verder heb ik nog een vingerleder en een paar koppen calaustrea overgenomen die ik her en der in het rif gestoken heb.

De orgelpijp koraal die nog op een steksteentje op de bodem staat is ook al lekker aan het groeien.

Helaas staat op de foto net het sterpoliep ingetrokken. Er zal wel een slak tegen aangebotst zijn 🙂

822DE8F9-C275-4BA7-8BE1-E6A71631E1A1.jpeg


08605B23-9BE5-4892-AEE2-8675E1F05797.jpeg
 
Erg leuk om te lezen hoe je zo alles verzameld hebt via andere mensen. Zijn dit mensen die je zo direct kent of vind je dit allemaal via marktplaats en fora? Verder begint de bak al zich mooi vorm te geven, ben benieuwd naar later!
 
Erg leuk om te lezen hoe je zo alles verzameld hebt via andere mensen. Zijn dit mensen die je zo direct kent of vind je dit allemaal via marktplaats en fora? Verder begint de bak al zich mooi vorm te geven, ben benieuwd naar later!

Het zijn allemaal mensen via marktplaats en de diverse zeewaterfora. Het scheelt echt enorm in prijs om het op deze manier te doen.

Wat ik ook heel leuk vind is dat je nu alles lekker ziet groeien als je kleine stekjes koopt. De koralen die je in de winkel koopt zijn al veel groter maar daar betaal je ook 4 a 5 keer zoveel voor.
 
Waarom heb je eigenlijk twee verschillende soorten anemoonvissen gekocht ipv. 2 percula's of 2 ocellaris? Lijkt mij dat het beter is om een paartje te hebben, dit kan leiden tot gevechten om het territorium.
 
Deze 2 zaten al samen, daarom durfde ik het wel aan. De Ocellaris is overduidelijk onderdanig naar de Percula toe.

Waar de een is, is de ander ook 😀
 
De eerste algen begonnen te komen dus een goede reden om te shoppen voor iets nieuws 😀 vanmiddag bij Coral and Fish gekocht en hij voelt zich al gelijk thuis!

Kan ‘ie mooi aan de slag want de eerste zichtbare algen beginnen te groeien.


DAE13155-7110-4293-A975-F081609C5AE3.jpeg


D947850D-70F8-4749-9040-487B7146FE06.jpeg
 
Nou ben ik echt een leek in zoutwater, maar wensen deze goby's (als ik het goed heb) geen zand om te filteren door hun kieuwen, net als dat corydoras en wat andere vissen dat doen?
 
Nou ben ik echt een leek in zoutwater, maar wensen deze goby's (als ik het goed heb) geen zand om te filteren door hun kieuwen, net als dat corydoras en wat andere vissen dat doen?

Hoi,

Terechte vraag die je stelt. Dit is een Stary Blennie (Henkie) en geen Goby. Een Goby zeeft inderdaad het zand zoals bijvoorbeeld een Corydora. Een Blennie is een grazer en zal, hopelijk, de algen van de rotsen af grazen.

Groet, Menno
 
Hoi,

Terechte vraag die je stelt. Dit is een Stary Blennie (Henkie) en geen Goby. Een Goby zeeft inderdaad het zand zoals bijvoorbeeld een Corydora. Een Blennie is een grazer en zal, hopelijk, de algen van de rotsen af grazen.

Groet, Menno
Tnx. Was ook al beetje in twijfel of het en henkie was of niet. Weer wat geleerd :thumbs:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan