Wat is er nieuw

Dagboek van een jonge vallisneria (Asiatica)

Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Hoi allemaal,

Een van de leukste dingen van een beplant aquarium vind ik het volgen van de ontwikkelingen. Ik vind het prachtig om te zien hoe efficiënt een plant kan groeien en zich binnen no-time kan verspreiden.

Het is de meesten waarschijnlijk wel bekend dat de vallisneria uitschieters vormt om zich te verspreiden, waardoor op den duur een dicht 'bos' ontstaat. Toevallig zag ik zojuist een uitloper precies tegen het glas aan zitten, onder de bodem. Op deze manier kunnen we mooi volgen hoe snel hij per dag groeit, hoe snel hij wortels vormt en hoe snel hij weer nieuwe uitschieters vormt. Ik zal dagelijks een foto proberen te posten.

Dag #1

upload_2018-12-17_13-19-46.png

Leuk om te zien en ik zou ze zelf iets uit de bodem trekken. Dan bedoel ik de volwassen planten.

Leuk om te zien en ik zou ze zelf iets uit de bodem trekken. Dan bedoel ik de volwassen planten.
Bedankt voor de tip. De vallisneria was bij levering van vrij slechte kwaliteit waarbij ieder los plantje maar ongeveer twee à drie wortels had, van max. een halve centimeter lang. Het was dus bijna onmogelijk om ze te planten. Hierdoor was ik genoodzaakt om ze wat dieper te planten maar ze lijken het vooralsnog prima te doen. Ze staan nu ongeveer drie weken en hebben al veel nieuwe bladeren gevormd. Ik heb er wel op gelet dat ze in het midden niet onder de grond zitten. Ze staan dus in een soort van kratertje waardoor het erger lijkt dan dat het is.

Ik ken dat probleem met de wortels en dan kun je moeilijk anders maar nu neem ik aan dat ze wel wat omhoog kunnen en dat zie je ook snel genoeg.

Dag #2
Die kleine rakker gaat hard hoor! Er komen ook al wat wortels onder.

20181218_171744.jpg

Ja die jonge planten kunnen als kool groeien hoor en voor je het weet zijn ze 10cm.

Geinig topic.
Dit ga ik maar eens volgen denk ik zo.;)k

Dag #5
20181221_175729.jpg

Leuk om eens te volgen zo. Heb er nu zelf ook eentje die aan de voorkant zit en net boven de grond uitkomt 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan