Wat is er nieuw

Dagboek zeeaquarium juwel lido 120

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jeroen bekkers
  • Startdatum Startdatum
Zand is niet zo slimme zet geweest.
Dit gaat helemaal vol algen. En krijg je niet meer schoon..

Beter haal je dat eruit
 
Okee super 🙂 ga het er uit halen,

Mn koralen waren er al zitten nu even bij iemand anders in de bak (zit overal steen aan de voet)

Maar mooooooiiii ^^ haha,

Vooral hamertjeskoraal, weten jullie zo mooie soorten? Of andere koralen die wel mooi hogerop kunnen staan



Top forum!!!!
 
hzERemAg-iqcoMPsTkA_jdNGqJj6T7HY.jpeg
 
Dit zijn mn waterwaardes nu


Po⁴ 0.01
No� 0.03
No� 0
Ph 8
O� 11 mg/l
 
Opkomende nitrietpiek?
Hoe is het met de dieren?
Groeien de bruine algen al een beetje?
 
Nitriet is t zelfde...

En de dieren doen t super goed 🙂 🙂

En heb nog niet echt bruine alg,,

Wel heel veel kokerwormen ^^
 
nitriet is hetzelfde als wat?
ik neem aan niet van je kraanwater, dan is er iets goed mis..
 
Haha nee sorry,, nitriet waarde was t zelfde als 1e test, ofja minimaal verschilletje,,, haha sorry vergeten te vermelden
 
hoe kom je aan die 0.03 no2?
dat is namelijk best een hoge no2, erg hoog als je het mij vraagt, helemaal van dag 1.

of heb je zo een testset die 0.03 / 0.00 zo een miniscuul vershcil is, dat het beide kan zijn?
als dat zo is, kan je die test beter weggooien

zoiezo zijn die tetra, en ook sera koffer, totaal niet geschikt voor zeewater..
je kan daar veel beter de salifert of redsea testen halen (po4 alleen red sea, de po4 van salifert is waardeloos)

ik ga de red sea testen aanschaffen iig
 
Jup was n kut test kwam ik achter....


Alles loopt lekker, alles is goed,

Tijd voor koralen en vissen
 
wait.. whut?
10 dagen.. correctie. 9 dagen geleden heb je gevuld..
je hebt geen vers steen gebruikt..
je hebt nog een algen periode..
en je gaat vis uitzetten?

dit kan niet anders als een drama worden.. zo zal je nooit een evenwicht krijgen, en altijd wel iets zijn..
ik ken iemand die zeeeeeeer goed weet wat hij doet en veel ervaring heeft, die heeft een jaar erover gedaan om een stabiele bak te maken, waar alles stabiel blijft..
reden waarom dit zo lang duurde: ongeduld in de opstart..

deze meneer heeft alles geprobeerd, tot het extreme aan toe (pissen in ze aquarium bijvoorbeeld, om zo ammoniak cycle op gang te brenge)
 
Hahaha pissen in je bak :')

Heb gewoon de bak van iemand over gekocht, water alles erbij meegenomen en bij mij in gedaan,

Bak staat nu byna 3 weken (laat met vermelden ect)

Als ik helemaal vanaf t begin begon, was ik over 7 weken pas begonnen
 
veel succes,
ik ga deze niet meer volgen..

redenen:
1: alles wat wij hier, of bij de buren zeggen, neem je niet eens in overweging.
2: je steen is zo dood als een pier, hiermee opstarten duurt maanden!
3: op fotos zie ik bruine (opstart alg) deze bak is lang niet klaar voor vis of koraal

nuff said.. ook bij de buren (waar je al een goeie rep heb gebouwd in 2 dagen!!)

succes ermee, ik hoop dat het nog iets word!
 
Komt helemaal goed 🙂


Aquarium zonder voedingsbodem was ook niet mogelijk... Maar toch groeit het als kool


Succes nog 🙂
 
Ik denk dat niemand hier ooit gezegd heb dat een aquarium zonder voedingsbodem niet goed is.

Integendeel, voedselbodem's kunnen dichtslaan, en dan rotten, met een flinke no2 piek tot gevolg, die je hele bio evenwicht kan ontwrichten.

Kan met of zonder, zonder geniet mijn voorkeur.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is;
Er zijn 100 manieren om een bak op te starten.. Met of zonder toevoegingen.
Met of zonder levend steen. Met of zonder ammoniak booster. Vers zeewater. Osmose+zout. Kraan+zout..

De ene gaat dsr volgen, de ander gaat zeovit, een derde houdt het basic. En de 4e gaat alleen doseren, terwijl meneer 5 zijn hele bak vol techniek zet.

Er zijn zo veel manieren om iets op te starten, maar de basis is bij alles hetzelfde....... Dat is de opstart.... De opstart gebeurd, welke methode je ook gebruikt, wat voor water je ook gebruikt.. De opstart kom je alleen goed door, door geduld te hebben.

Zonder een biologisch evenwicht die je alleen vanuit je opstart al FLINK kan opbouwen (nitrificatie proces nh3,nh4 --> no2 --> no3 en dan van no3 naar opname door bijvoorbeeld koraal)

De basis hiervan:
Je stopt zoutwater in je bak.
Je doet er steen bij.
De detritus van je steen produceerd ammonia (nh3/nh4).
Doordat de bacteri�n er nog niet zijn om dit om te zetten, zal je dit kunnen meten, meestal na dag1 opstart.
De goede bacteri�n vechten om die nh3/nh4 om te zetten in no2, ook no2 is giftig.
Hier heb je de bruinalg periode.. Nh3 word langzaam omgezet in no2, de welbekende nitrietpiek..
Zodra de no2 omgezet is in no3, en dit gebeurd alleen als het biologisch evenwicht sterk genoeg is om no2 naar no3 om te zetten, zal je groene algen krijgen.
De groene algen verbruiken op hun beurt het overschot aan no3.
No3 is niet meer giftig..

Pas als het grootste deel no3 is opgebruikt kan je spreken van een ingedraaide bak..

Op foto's is duidelijk bruinalg te zien, dit betekend dat je nog niet op de helft zit van jr opstart, je bak nog ver van goed afzit, en je het ergste nog gaat krijgen (dat zie je vanzelf wel)

Er zijn mensen die zich hier al jaren over inlezen, voornamelijk op het zeewater forum.. Ik ben daar sinds 2011 aan het lezen.. En heb zat bakken heel goed zien gaan, maar ook goed fout.

Ik ben er van bewust dat je een hoop dingen anders als andere kan doen, dat soms de raarste methode werken.

Echter, er is niet 1 bak, die belast is voor de opstart, die het langer als een jaar goed heb gedaan (en dan bedoel ik stabiel, geen enorme algenplagen, rode flap uitbraken e.d.)

Daarbij lees ik met Eem reply op het andere forum, waarbij je openlijk scheld met zeer dodelijke ziektes, tegen mensen die alleen het beste met je voor hebben.. Het alleen iets minder genuanceerd brengen als ik nu probeer te doen.

Je basis is goed.

Enigste dat je nu echt moet proberen, is geduld hebben, een week of 6 a 7.. Minimaal.. Het lijkt nu even rot! Maar je zal later terug kijken em denken.. Verdomd mooie bak heb ik gemaakt
 
Kijk en op deze manier een reactie krijgen op iets wat je fout hebt gedaan maar voor de volle 1000% hebt ingezet....


Vind ik juist goed,

Bedankt, dat je het me fatsoenlijk zegt, want ik zit hier letterlijk met tranen in mn ogen te twijfelen of ik mn bak nu op marktplaats zet
 
Waarom gelijk op marktplaats zetten? Je heb toch nog steeds de kans om het anders te doen?

Als je dit echt wil dan moet je niet opgeven maar luisteren naar de mensen met ervaring. Er zijn meerdere wegen naar Rome dus je kan je eigen weg gaan maar dan met aanwijzingen en hulp van de ervaren mensen zodat je geen onnodige fouten maakt.

Ik krijg een beetje het gevoel dat je zeewater project een opwelling is geweest. Ik wil ook heel graag een zeewaterbak maar ben me eerst heel goed aan het inlezen en verschillende opstartprojecten aan het volgen zodat ik daarvan leer voor ik het zelf ga proberen.
 
Hoi,, nee t is niet zo dat ik zomaar een bak heb gekocht, heb echt al heel lang zitten nadenken en gelezen ect..
 
Waarom ben je dan zo koppig met snel vissen erin willen zetten?
 
Volledig met Tessa eens.
Verkopen zou stom zijn..
Zoals ik ook schreef. Heb eens geduld!
Laat het een week of 6 zoiezo staan.
Je zal zien dat je bak bepaalde periodes doormaakt, dat is ook leuk om te zien!


Niet verkopen, gewoon 6 weken laten staan.
Ga daarna naar een goeie zaak en laat je water daar testen.
Vraag de waardes aan hun, vergelijk ze met de zeebakken die je hier ziet.. En ga dan eens rustig een stukje koraal Enzo halen.

Mocht ik ooit in je buurt zijn, of moeten zijn.. Zal ik een stekje voor je meenemen, als je netjes ingedraaid hebt 😉
 
Ook op deze manier is het leuk om een forum te volgen....🙂

Ik kan iedereen goed begrijpen, want ben zelf ook zo eigenwijs als wat en denk dat ik alles weet. Weet ik het niet, dan schaam ik me er voor want je denkt dat je alles maar moet weten als je met een bak gaat beginnen. Dit wil je niet laten merken, want je weet het wel maar wil er niet aan toegeven of je snapt totaal niet wat mensen zeggen en je doet maar wat. Althans mijn ervaringen hoor...🙂

Ik denk dat je, Jeroen, toch gewoon goed moet luisteren/lezen naar de medeforumleden die het beste met je voor hebben. Het is natuurlijk wel zo dat je alleen maar schrijftaal aan het lezen bent en dat kan heel anders overkomen dan iemand bedoelt. Ik zie dat Fred toch vertrouwen in je blijft houden en hij bied zelfs zijn hulp aan. Mocht hij het willen dan zou ik via een pb zijn telefoonnummer vragen om eens samen hierover te praten. Ik denk dat hij je het beste kan helpen en als je vragen hebt kan je hem heus wel even bellen denk ik. Zo krijg je beter antwoord op je vragen en is de overbruggingstijd tot je met het inbrengen van vissen kan beginnen ook sneller voorbij, want je bak is er dan klaar voor door alle hulp die je krijgt en je eigen inbreng.

Verkopen slaat nergens op, want je moet de bak gewoon houden en de tijd er voor nemen.
 
Oke zal naar jullie luisteren 🙂

Maar nu de vraag,

Mn bak is verhuist,, alles wat er daar in zat zit er hier ook in qua steen

Waarom dan alsnog zo lang wachten?
 
Als je water uit een langdraajende bak hebt.
En steen, dan kan je redelijk snel opstarten .

Kijk maar naar mijn 400l..
Daar zit mijn 200l oud water in, 50l uit mini freds sprong gewaagd bak, en 150l vers water..
Geen opstart gehad.. Gewoon een doorstart.

Wat heb je precies gebruikt? En waar komt dit vandaan?

Alles alles uit 1 draaiende bak, die het lange tijd goed doet, heb verhuist, dan zou ik wel 2 werkjes gewoon wachten

Post eens een paar goeie foto's van je bak. Ik ben benieuwd hoe hij er nu bij staat. Wie weet komen we zo snel verder
 
Dikke pluim voor het vertrouwen Fred!

En Jeroen ik zou maar even dank je wel zeggen ;-)

Ben benieuwd wat je ervan maakt Jeroen
 
Ik ben met een nieuw aquarium begonnen en heb ook geen normale "opstart" gekend

Nieuw aqua laten brengen met 250 liter natuurlijk zeewater en 25 kg "vers" levend steen.
ook +- 30 kg ingedraaid steen van iemand overgenomen die gestopt was,deze heeft 4 of 5 dagen met aquariumwater met 1 stromingspompje en tl lamp boven in een curver box staan draaien 🙂

Alle steen ineens aan aqua toegevoegd, +- 2 weken geen licht buiten daglicht, dan de krappe 43 w led die er bij was stelselmatig met 2 u per dag en opbouwend begonnen.

nooit geen bruine algen gezien en bijna geen groene,nooit geen nitriet gemeten tenzij misschien de 1e 10 dagen die ik nooit gemeten heb.
Alle meegelifte diertjes en slakje en naaktslak heeft het gewoon overleefd.

Opstarten is leuk je ziet vanalle leven bovenkomen en kan zoals ik 3 mantissen van +- 3cm gaan vangen lol
 
Het aquarium was van een vriend van mij, hebben we gewoon verplaatst, mij aquarium staat in totaal 3 weken ongeveer, is dit een goed teken voor ongeduldige mij?

Zoja, kan ik alles er in doen? 🙂

En inderdaad bedankt!
 
Nee ik zou nog even wachten.
Post anders eens wat foto's.
3 weken is gewoon 3 weken.. HB je al groene algen? Of bruine?
 
Heb paar algjes gehad en die zijn eigenlijk bijna allemaal weg,

🙂
 
Haha okeej, zal mn best doen 🙂 🙂

Vandaag mn koraal er al wel in gedaan, kon het niet meer bij iemand anders laten staan,,,
 
53013037841e3-20140216_223541.jpg



Zal de volgende keer ff mn raam schoonmaken, viezigheid zit aan de buitenkant
 
Ziet er netjes uit zo.
Je hebt je eco systeem flink belast.
Als je regelmatige water wissels houdt. Kan dit met een beetje mazzel best goed gaan.

Inrichting ziet er iig goed uit
 
Water doe ik om de 10 dagen,

En vraagje,

Uv filter, ja of nee op deze bak?
 
kan, maar wil je dat 24/7 ?
tijdelijk, of als ziekte bestrijding kan dat..
ook om algen iets tegen te gaan kan het iets helpen.

k zou wel iets aan je verlichting doen.
deze oogt erg xwak.

je anemonen zien er een beetje zielig uit, en je paddestoel leder staat "in".
zeker dat je waarde's goed zijn?
als dit ze zijn, zou ik wel iets aan je verlichting gaan doen..
 
Heb bij a hqi verlichting 150 watt gekocht

Ga dan iets maken zodat het er boven hangt..


Thnx voor de tip
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan