Danio erythromicron


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Al een tijdje probeer ik ons vissenbestand wat beter op elkaar af te stemmen. De meeste vissen die we hebben passen mooi in een Azie biotoop. 20-24 graden. Alleen de Kardinaal Tetra's vallen daar wat buiten. Hebben liever wat warmer en zachter water. Deze wil ik dus niet meer aanvullen. Op enig moment zal er dan een nieuw plekje vrijkomen en daarvoor zoek ik passende bewoners.
Zo vond ik dus de erythromicron. Een klein, maar wel heel mooi visje dat mooi in het temperatuurbereik past.

Heeft iemand ervaring met deze visjes? Het valt me op dat ze maar op weinig plaatsen te koop zijn. Weet iemand hoe dat komt? Zijn ze moeilijk te kweken? Of zijn ze om een andere reden niet zo populair? Ik lees wel dat ze onderling wat agressief kunnen doen, maar niet naar andere bakgenoten. Laten ze dan ook de sprieten van de goerami's met rust?
Is die agressie vergelijk met het continu tikkertje spelen wat de cherrybarbelen doen?
 
Al een tijdje probeer ik ons vissenbestand wat beter op elkaar af te stemmen. De meeste vissen die we hebben passen mooi in een Azie biotoop. 20-24 graden. Alleen de Kardinaal Tetra's vallen daar wat buiten. Hebben liever wat warmer en zachter water. Deze wil ik dus niet meer aanvullen. Op enig moment zal er dan een nieuw plekje vrijkomen en daarvoor zoek ik passende bewoners.
Zo vond ik dus de erythromicron. Een klein, maar wel heel mooi visje dat mooi in het temperatuurbereik past.

Heeft iemand ervaring met deze visjes? Het valt me op dat ze maar op weinig plaatsen te koop zijn. Weet iemand hoe dat komt? Zijn ze moeilijk te kweken? Of zijn ze om een andere reden niet zo populair? Ik lees wel dat ze onderling wat agressief kunnen doen, maar niet naar andere bakgenoten. Laten ze dan ook de sprieten van de goerami's met rust?
Is die agressie vergelijk met het continu tikkertje spelen wat de cherrybarbelen doen?
Bij de erythromycron zijn het de mannetjes die wat imponeren ten opzichte van elkaar. Dat geldt ook voor de pareldanio's. Uiteindelijk hoe groter de school hoe meer deze 'agressie' verdeeld wordt. Waar woon je ergens? Want ik ben ze al regelmatig tegengekomen. Je kan ze wel regelmatig bestellen bij de meeste winkels. Kijk maar eens op Ruinemans.

Hoe groot is je aquarium en zou je er nog iets anders bij willen houden? Ik ken namelijk wel wat soortjes uit die omgeving met dezelfde eisen.
 
Ik woon in Bussum. Dat is vlakbij hilversum.
Het is een bak van 100 x 40 x 40cm. Momenteel hebben we:

Een koppel Trichopodus trichopterus
12 cherry barbelen
11 kardinaal tetra
2 ancistrus

Op het moment dus nog te vol voor nieuwe bewoners, maar ik denk graag wat vooruit. Ik heb al een boel leuke visjes gezien die dan uiteindelijk om een of andere reden niet in de groep blijken te passen. Dus ik neem graag de tijd om een passende groep te bedenken.

Ben benieuwd wat je nog meer in gedachten hebt.
 
Ik woon in Bussum. Dat is vlakbij hilversum.
Het is een bak van 100 x 40 x 40cm. Momenteel hebben we:

Een koppel Trichopodus trichopterus
12 cherry barbelen
11 kardinaal tetra
2 ancistrus

Op het moment dus nog te vol voor nieuwe bewoners, maar ik denk graag wat vooruit. Ik heb al een boel leuke visjes gezien die dan uiteindelijk om een of andere reden niet in de groep blijken te passen. Dus ik neem graag de tijd om een passende groep te bedenken.

Ben benieuwd wat je nog meer in gedachten hebt.

Ik heb op dit moment de Petruichthys sp. Rosy zitten. Zijn zeer mooie en actieve bodemkuisers. Ik kan eventueel wel wat foto's proberen te trekken. Ze zijn ook zeer vaak beschikbaar bij de groothandel (Ruinemans). Ik ben ze toevallig tegengekomen in Nada in Antwerpen. Er zaten er toen nog drie. Ik heb ze dan maar alle drie meegenomen naar huis. Het zijn 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Ik ga er later nog wat bijbestellen. Ze zijn ook absoluut niet duur.

Als je graag iets speciaals hebt uit die omgeving en er moeite voor wil doen kan je ook kijken naar de microphis deocata. Deze zijn wel duurder. Maar deze moeten wel meermaals per dag levend voer eten. Het zijn dus niet de makkelijkste vissen.

Ook zijn er bijvoorbeeld de honinggoerami's als oppervlaktebewoners.

De Dario dario is ook één van mijn favorieten uit Azië. Deze zijn wel wat kleiner met ongeveer een centimeter of 2,5 als maximale grootte. Maar ik denk dan wel dat je er zoveel mogelijk zou moeten houden om ze goed te zien.
 
Als je graag iets speciaals hebt uit die omgeving en er moeite voor wil doen kan je ook kijken naar de microphis deocata
Wat een grappig visje!
Maar inderdaad, meermaals per dag leven voer zie ik niet zitten.

De Dario dario is ook één van mijn favorieten uit Azië. Deze zijn wel wat kleiner met ongeveer een centimeter of 2,5 als maximale groott
Ja, vind ik ook een leuk visje. Wel vrij klein. Ik heb het gevoel dat de erythromicron wel iets groter wordt. En ik zou het ook mooi vinden om iets blauws te hebben. Dan steken ze mooi af tegen de cherry barbelen.
 
Ja, vind ik ook een leuk visje. Wel vrij klein. Ik heb het gevoel dat de erythromicron wel iets groter wordt. En ik zou het ook mooi vinden om iets blauws te hebben. Dan steken ze mooi af tegen de cherry barbelen.
[/QUOTE]

Je kan ook eens naar de badis badis kijken deze worden ongeveer 5 cm groot. En deze zijn ook blauw van kleur.
 
Wat een grappig visje!
Maar inderdaad, meermaals per dag leven voer zie ik niet zitten.


Ja, vind ik ook een leuk visje. Wel vrij klein. Ik heb het gevoel dat de erythromicron wel iets groter wordt. En ik zou het ook mooi vinden om iets blauws te hebben. Dan steken ze mooi af tegen de cherry barbelen.

Ik denk echter dat de erythromicron ook maar een centimeter of 2 tot 2,5 groot zullen worden. De pareldanio's zijn ook leuk, deze zijn verwant aan de erythromicron.
 

Terug
Bovenaan