Danio Margaritatus, Galaxy Rasbora: Inrichting aquarium


AquaTijs

Active member
Lid geworden
27 mei 2023
Berichten
26
Leeftijd
17
Locatie
Nieuw-Beijerland
Ik heb een vraag over de Galaxy rasbora namelijk: Hoe moet ik mijn aquarium inrichten?

In mijn aquarium komen:

- 2x Honinggoerami (Trichogaster chuna)
- 10x Galaxy Rasbora (Danio margaritatus)
- 6x Venezolaanse dwergpantsermeerval (Corydoras habrosus)

Ik ben nieuw in de tropische aquarium wereld en kan jullie advies goed gebruiken. Ik ben benieuwd naar waar ik op moet letten qua beplanting, temperatuur, licht, voeding, bodembedekking en kienhout/stenen.
ik sta er helemaal blanco in dus laat maar horen!

Ik heb een 60x30x30 (54L) aquarium met een 960 Lumen aquariumlamp.
 
Het schijnt een vrij schuw visje te zijn, dus iets waar ze zich tussen kunnen verstoppen zouden ze denk ik erg waarderen. Eventueel een plant die tot bovenaan komt zodat ze er ook onder kunnen schuilen.
 
Ik heb voor een "plant to bovenaan" de Vallisneria Spiralis. Volgens mij geldt het voor de Galaxy rasbora: hoe grotere school hoe brutaler.
Het schijnt een vrij schuw visje te zijn, dus iets waar ze zich tussen kunnen verstoppen zouden ze denk ik erg waarderen. Eventueel een plant die tot bovenaan komt zodat ze er ook onder kunnen schuilen.
 
Laatst bewerkt:
temperatuur +-21/22 graden, zou 15 galaxy nemen en proberen bij een hobbykweker te krijgen. Habrosus 10 van nemen
 
temperatuur +-21/22 graden, zou 15 galaxy nemen en proberen bij een hobbykweker te krijgen. Habrosus 10 van nemen
Wordt het dan niet wat te druk? dan heb ik 27 vissen in een 54 liter aquarium... Weet u misschien hoe/waar ik een hobbykweker kan vinden?
 
Drukte zal wel meevallen aangezien alles in een andere laag zwemt. misschien dat iemand hier ze momenteel kweekt.
Zou ze alle 27 niet ineens toevoegen maar per groepje en bv 1 of 2 weken ertussen laten zitten.
 
Drukte zal wel meevallen aangezien alles in een andere laag zwemt. misschien dat iemand hier ze momenteel kweekt.
Zou ze alle 27 niet ineens toevoegen maar per groepje en bv 1 of 2 weken ertussen laten zitten.
Oke ik had het namelijk door de vissenmeter gedaan en die zei dat het te veel was dusja. maar ik ben een beginner dus wil rustig aan beginnen. Ik begin denk ik met max. 12 galaxy's en max. 7 pantsermeervallen.
 
Galaxy rasbora is best een gevoelige vis.
Best veel uitval en wat mij betreft ook niet een beginnersvis.
Alleen om die reden van uitval zou je er al veel meer moeten nemen.
Inderdaad wat hierboven geschreven wordt wat lange planten om in te kunnen duiken.
 
Begin maar met wat pantsermeervallen
 
Galaxy rasbora is best een gevoelige vis.
Best veel uitval en wat mij betreft ook niet een beginnersvis.
Alleen om die reden van uitval zou je er al veel meer moeten nemen.
Inderdaad wat hierboven geschreven wordt wat lange planten om in te kunnen duiken.
Oke voor een 60cm bak dan dus een schooltje van min. 15? dan begin ik inderdaad eerst met pantsermeervallen en 2 honinggoerami s. De planten lukt me wel.
 
Galaxy rasbora is best een gevoelige vis.
Best veel uitval en wat mij betreft ook niet een beginnersvis.
Alleen om die reden van uitval zou je er al veel meer moeten nemen.
Inderdaad wat hierboven geschreven wordt wat lange planten om in te kunnen duiken.
Heeft u misschien een leuk alternatief om mee te starten?
 
Begin maar eens rustig met wat je van plan bent.
Alles te gelijk gaat niet.😀
 
Vuurtetra, ik vind ze sterke visjes. Heb weinig uitval.
En klein genoeg voor een schooltje in een 60 cmbak
 
Endler guppy’s zijn ook mooi en kleiner dan gewone guppy’s.
 
Galaxy rasbora kan prima en is enkel een 'gevoelige' vis als je die uit een winkel koopt. Bij een hobbykweker (en ja die liggen niet voor het oprapen) kun je ze prima kopen en zullen ze over het algemeen net zo sterk zijn als andere visjes.

Zelf ook de vuurtetra in een groter schooltje (35) gehad en die zijn ook superleuk en daarnaast ook behoorlijk sterke visjes!
 
Galaxy rasbora kan prima en is enkel een 'gevoelige' vis als je die uit een winkel koopt. Bij een hobbykweker (en ja die liggen niet voor het oprapen) kun je ze prima kopen en zullen ze over het algemeen net zo sterk zijn als andere visjes.

Zelf ook de vuurtetra in een groter schooltje (35) gehad en die zijn ook superleuk en daarnaast ook behoorlijk sterke visjes!
Ik ben een beginner, ik doe het samen met mijn vader die meer ervaren is. Zou ik Galaxy rasboras doen of raden jullie een andere soort aan?
 
Weet je, ik begin gewoon even 1,5-2 maanden met planten en misschien nog stuk of 6 Corydoras habrosus en dan kijk ik later wel voor andere vissen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Endlers ook wat hierboven wordt geadviseerd.
Ik heb ze maandenlang nog uit mijn bioloog gevist.
 
Zijn er ook tetra's voor mijn omstandigheden?
 
Weet je, ik begin gewoon even 1,5-2 maanden met planten en misschien nog stuk of 6 Corydoras habrosus en dan kijk ik later wel voor andere vissen.

Aangezien de galaxy een erg kostbaar visje is. En volgens sommigen ook erg gevoelig. Is het heel verstandig om je aquarim eerst een paar maanden in te draaien. En met de anadere bewoners te beginnen.
Het aquarium wordt dan goed stabiel.
En jullie doen intussen al wat ervaring op met betrekking tot waterwissels en voeding.

Dan kun je later prima een schooltje van minimaal 10 stuks nemen.

Zelf heb ik sinds een paar weken ook een school galaxy‘s in mijn 60 liter cube.
Ik begon met 6 stuks, maar die zag ik amper. Waren erg schuw.
Ik heb er 2 dagen later nog 6 gekocht. Dus heb er nu 12.

Dezelfde dag waren ze al veel minder schuw, en zwommen door de bak.
Ze doken de eerste week wel steeds weg, als ik in de buurt kwam.
Maar sinds ik dat een week gecombineerd heb, met wat voer geven (heel weinig), duiken ze nu niet meer weg.

Ik heb van Tetra speciaal voer voor micro visjes.

Mijn cube heeft crypto’s en mos. En achteraan staan hoge stengelplanten. Weet alleen de naam niet meer.
Erg mooi visje de galaxy. En deze komen van Ruinemans.

 
Ook Neon tetra's schijnen van een goed gerijpte bak te houden. Ik heb kardinaal tetra's en in het begin ging er nog weleens eentje dood. Nu heb ik dat al lang niet meer gehad. Ik vermoed dat dat er ook mee te maken heeft dat de bak nu gerijpt is.
De Cherry barbeel is een leuke beginnersvis. Niet bangig en kan best wat hebben. Alleen weet ik niet of ze bij jou genoeg zwemlengte zouden hebben. Ze houden wel van een beetje ravotten.
 
Weet je, ik begin gewoon even 1,5-2 maanden met planten en misschien nog stuk of 6 Corydoras habrosus en dan kijk ik later wel voor andere vissen.

Aangezien de galaxy een erg kostbaar visje is. En volgens sommigen ook erg gevoelig. Is het heel verstandig om je aquarim eerst een paar maanden in te draaien. En met de anadere bewoners te beginnen.
Het aquarium wordt dan goed stabiel.
En jullie doen intussen al wat ervaring op met betrekking tot waterwissels en voeding.

Dan kun je later prima een schooltje van minimaal 10 stuks nemen.

Zelf heb ik sinds een paar weken ook een school galaxy‘s in mijn 60 liter cube.
Ik begon met 6 stuks, maar die zag ik amper. Waren erg schuw.
Ik heb er 2 dagen later nog 6 gekocht. Dus heb er nu 12.

Dezelfde dag waren ze al veel minder schuw, en zwommen door de bak.
Ze doken de eerste week wel steeds weg, als ik in de buurt kwam.
Maar sinds ik dat een week gecombineerd heb, met wat voer geven (heel weinig), duiken ze nu niet meer weg.

Ik heb van Tetra speciaal voer voor micro visjes.

Mijn cube heeft crypto’s en mos. En achteraan staan hoge stengelplanten. Weet alleen de naam niet meer.
Erg mooi visje de galaxy. En deze komen van Ruinemans.

Ja ik begin eerst met planten (bericht hierboven) ik wil als ik wat meer ervaren ben sowieso de Galaxy rasboras erin
 
Galaxy rasbora is best een gevoelige vis.
Best veel uitval en wat mij betreft ook niet een beginnersvis.
Alleen om die reden van uitval zou je er al veel meer moeten nemen.
Inderdaad wat hierboven geschreven wordt wat lange planten om in te kunnen duiken.
Rasbora Galaxy is in mijn ogen net een sterkste vis die ik heb.
Beginnersvis zou ik zeker niet zeggen.
Kan laag tot hogere temperaturen (niet constant)
Ph,gh etc hebben ze ook geen enorme eisen.
 
Ja ik begin eerst met planten (bericht hierboven) ik wil als ik wat meer ervaren ben sowieso de Galaxy rasboras erin
Het is al een tijdje geleden, maar aangezien je ze uiteindelijk toch wil hebben ook nog maar even mijn ervaring:
- Inderdaad veel planten, dat waarderen ze wel
- Als ze met een groepje zijn en eenmaal gewend zijn ze niet erg schuw meer en zie je ze eigenlijk de hele tijd wel ergens zwemmen. Ze zijn wel schuw in de zin van dat ik ze niet bij een hele felle soort in zou zetten.
- Ze zijn behoorlijk levendige en snelle zwemmers, een grotere bak lijkt me leuker voor ze ook al zijn het maar kleine visjes. Ik heb 80x50 en ze zijn een soort van de hele tijd overal te vinden, sjeesen rondjes achter elkaar aan overal tussendoor.
- Ik heb veel mos en daar zijn ze regelmatig te vinden
- Ze scholen meestal niet echt maar struinen alleen of met een klein groepje door de bak
- Ik heb ze wel van de LFS en blijkbaar geluk gehad met niet heel veel uitval. Ze kwamen wel écht mager en zielig binnen, dus ik heb ze flink gevoerd en ook direct watervlooien er bij in gedaan zodat een soort van doorlopend buffet hebben
 
De start van de Rasbora Galaxy is het moeilijkst ze worden vaak te jong verkocht en zijn mager als je ze in een aquariumwinkel koopt.
Als je ze wat ouder krijgt zijn ze echt een sterke vis.

Ik kweek ze al een tijdje en ze mogen hier pas weg als ze bijna volwassen zijn.
Ik ontworm ze altijd als ze 3 maanden oud zijn en voor je het weet zijn ze goed op gewicht.

Het is zeker geen zwakke vis, ze gaan hier van aquarium naar aquarium zonder overwennen.
 
Ik heb bij toeval twee jonkies en het verbaast me hoe snel ze groeien en hoe 'stoer' ze zijn. Ze zijn nu ongeveer een centimeter en ik zag eentje een kleine tubifex verorberen
 

Terug
Bovenaan