Wat is er nieuw

Danio margaritatus, herkent iemand dit?

Jaxxon

Member
Lid geworden
7 juni 2024
Leeftijd
47
Goedenavond,

In mijn bak van 100x50x50 heb ik een school van 20 Hemelse pareldanio's. Al een tijdje zie ik er eentje zwemmen met 2 plekjes op zijn zijkant. Het ziet er uit als een soort beschadiging van de schubben, beetje wittig. Helaas kan ik het niet goed op de foto krijgen. Het exemplaar is verder gewoon actief en komt ook gewoon eten. De rest van de groep ziet er verder super uit. Allemaal mooi op kleur en actief.
Ik heb verder in de bak, 10 Kegelvlekbarbelen, 5 steenkruipers en een boel vuurgarnalen en slakken.
Ook de waterwaardes zijn in orde verder, geen rare uitschieters.
Het is ook echt dit ene visje wat de plekjes heeft. Vandaag nog eens goed gekeken bij het voeren en ze lijken iets groter geworden te zijn en nu heeft hij ook aan de andere kant van zijn lichaam zo'n plekje. Maar het visje is gewoon actief en alles.
Herkent iemand dit beeld misschien? Eerst dacht ik dat het iets van een beschadiging was van langs iets scherps zwemmen. Zou het gebijt kunnen zijn van anderen misschien?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Ik heb het heel af en toe bij mijn zwaarddragers, en dan weet ik dat ik een waterwissel te lang heb uitgesteld. (Dan loopt de infectiedruk in de bak zodanig op dat de zwaksten ziek beginnen te worden).
Ik zou dus eens beginnen met wat vaker/ grotere waterwissels en eens kijken wat dat doet. (Waterwaarden zeggen alleen iets over de waarden die je meet, maar niet over het kiemgetal (=aantal micro-organismen) in je water.)

Het is een beetje gelukt om het op de foto te krijgen...

Bijlagen

• DSC_5113.JPG
    DSC_5113.JPG
    834.8 KB · Weergaven: 30
  • DSC_5111.JPG
    DSC_5111.JPG
    862.5 KB · Weergaven: 27
Kan een vorm van columnaris zijn o.i.d. maar is niet goed te zeggen zo. Het lijkt erop dat deze soort relatief gevoelig is voor dit soort infecties, want je ziet het vaker. In die zin zijn ze misschien wel vergelijkbaar met neon tetra's; die krijgen vaker allerhande infecties dan andere tetra's, zoals kardinalen, door een verschil in het immuunsysteem.

Advies is dan altijd zo'n beetje om je filtering, beluchting (beweging wateroppervlak) en watercirculatie goed op orde te hebben. Niet te zwaar voeren, fijnkorrelige bodem etc.

Het kan ook het overwegen waard zijn om vissen die duidelijk niet goed zitten preventief uit de bak te halen. Zo beperk je eventueel besmettingsgevaar.

De reden dat ik vroeg of dat ze uit een winkel komen is dat ze dan vaak bij kwekers vandaan komen die vol medicatie bij de beestjes gooien om maar het maximale aantal jongen groot te brengen en zo het meeste geld te verdienen. Nadeel is dan dat de beestjes hun immuunsysteem niet op orde is en het soortje gevoelig is voor dit soort dingen, De c. panda is een zelfde voorbeeld hiervan.

Aangezien je er 20 hebt kan ik je aanraden om zelf een kweek op te zetten waarmee je gezondere vissen zal verkrijgen. Kweken van de galaxy is redelijk eenvouding te doen.

Kan een vorm van columnaris zijn o.i.d. maar is niet goed te zeggen zo. Het lijkt erop dat deze soort relatief gevoelig is voor dit soort infecties, want je ziet het vaker. In die zin zijn ze misschien wel vergelijkbaar met neon tetra's; die krijgen vaker allerhande infecties dan andere tetra's, zoals kardinalen, door een verschil in het immuunsysteem.

Advies is dan altijd zo'n beetje om je filtering, beluchting (beweging wateroppervlak) en watercirculatie goed op orde te hebben. Niet te zwaar voeren, fijnkorrelige bodem etc.

Het kan ook het overwegen waard zijn om vissen die duidelijk niet goed zitten preventief uit de bak te halen. Zo beperk je eventueel besmettingsgevaar.
Dankje! Als ik foto's zoek van clomunaris lijkt dit er toch wel heel sterk op. Ik denk dat filtering, beweging en watercirculatie allemaal wel prima is bij mij. Het is tot nu toe dan ook echt alleen maar dat ene visje. Om deze te vangen om in quarantaine te zetten zal niet meevallen ben ik bang. Iets met klein visje, grote bak en veel hardscape om te kunnen verstoppen op onbereikbare plaatsen.
Ik zal sowieso eens goed lezen over columnaris want ik lees al verschillende dingen over oorzaak en behandeling. Ik moet er even wat dieper induiken. Maar voor nu is er ene algemeen "medicijn" wat ik alvast eens kan proberen hopelijk in de categorie baat het niet dan schaadt het niet?

Algemeen medicijn in de categorie 'baat het niet, dan schaadt het niet': waterwissels en optimale hygiëne.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan