Danio met buikwaterzucht


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allen,

Ik heb net deze kleine vriend apart gezet :(.
Is er nog iets wat ik voor hem kan doen, of is het beste om hem uit zijn lijden te verlossen?

danio_buikwaterzucht.jpg

Hij zwemt nog, eet nog, doet alles nog.
Heeft het zin om dit aan te kijken, of proberen te behandelen met baktopur?

Andere vissen lijken helemaal in orde. Waterwaarden zijn goed.
Ik doe nu wel een extra (grote) waterwissel (70%) in de (reguliere) bak.

Hebben jullie verder nog tips, hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Inmiddels grote waterwissel gedaan in m'n rio 450. Voogle erbij in. Hopen dat de rest van de vissen niet ziek wordt/blijkt. Die houd ik in de smiezen.

Ik start het visje nu in quarantaine op een baktopur-direct kuur. Paar redenen: visje zwemt nog zeer actief, kan apart gezet, vertoont nog normaal gedrag, ik had de baktopur nog in huis, en ik kon de kruidnagelolie (natuurlijk weer - altijd op dit soort momenten) niet vinden (die ik morgen alsnog opnieuw ga kopen dan :( ).

Verdere handelingssuggesties zijn nog steeds zeer welkom. Dit is m'n eerste geval van buikwaterzucht, nog niet eerder gezien/behandeld, dus ik hoor het graag als er nog dingen zijn waar ik goed op moet letten. Met name ook wat betreft m'n overige vissen.

Wat betreft oorzaak. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het iets te maken heeft met de waterkwaliteit, die monitor ik momenteel vanwege een recente bakverbouwing (waar het mogelijk wel te maken mee kan hebben?). Waterkwaliteit is dus - bij mijn weten - goed. Of zal ik toch iets gemist kunnen hebben? Ververs wekelijks minstens 50%, heb overfiltercapaciteit (2x JBL 1502 op een rio 450).
Iets wat in de vis al niet lekker zat en naar boven komt door vangstress? Iemand een idee waar dit door gekomen kan zijn?
 
oei die ziet er beroerd uit. Schubben uit en de staart ook erg aangetast en de bek?

Goed je heb hem apart en de baktopur. Niet geschoten altijd mis maar ben bang voor een slecht einde. De schubben staan uit omdat ze probleem hebben met de waterhuishouding in het lichaam. Meestal de nieren.

Hoe het komt is geen antwoord op. Stress door verbouwing kan trigger zijn.

Goed observeren is enige wat je nu kunt doen. Kijk goed naar staarten/vinnen, oogjes die meer uit de kop lijken te komen

Succes maar weer....................
 
Merci, @michelle1! Dank je wel!

Staart, nee niet aangetast, dat lijkt op de foto wel zo maar is in orde. Bekje ook, niks geks maar m'n camera doet er wat bijzonders mee.
Heeft het nog zin om zout toe te voegen nu bij de danio? Of beter zo laten?

Over de grote bak, daar lijkt alles nog prima en ik klop gelijk even af ook ;).
 
Zou ik niet doen, als probleem nieren zijn is zout zeker niet handig tenzij je wil dat hij nog meer vocht blijft vast houden
 
Mag ik vragen waarom je er van uit gaat dat het buikwaterzucht is ?
Buikwaterzucht komt niet zomaar, het is het gevolg van lange tijd belabberde waterwaarden en dus langdurige vervuiling.
Ik ga er vanuit dat dit niet het geval is in je bak(ken).
Ook zouden dan meerdere vissen zelfde symptomen moeten hebben...wat niet het geval is, toch ?
 
Nee, de buikwaterzucht hoeft zich niet ook bij andere vissen te openbaren.
Het breekt uit bij vissen die op één of andere manier al verzwakt zijn.
 
Wat vervelend voor je danio. En voor jou natuurlijk om het zo te zien.

Wat denk je zelf dat de oorzaak kan zijn van de buikwaterzucht?
Waarom denk je dat bactopur direct zal helpen?

Kan je iets vertellen over de bak waarin de vis normaalgesproken leeft?
 
Ik wil jullie allereerst heel erg bedanken voor jullie reacties. Het is echt heel fijn dat jullie met me meedenken en kennis delen waar ik wat aan kan hebben.
Dus heel veel dank hiervoor!

Mag ik vragen waarom je er van uit gaat dat het buikwaterzucht is ?
Zeker! Ik houd van vragen. Al helemaal van waarom-vragen!
Dat denk ik vanwege de uitstaande schubben, en zijn omvang, hij is nogal opgezwollen.
Iets anders wat dezelfde symptomen geeft is me niet bekend.
Ik volg je overweging wat betreft de waterwaarden helemaal ook - dat zou buikwaterzucht moeten uitsluiten, maar toch zit ik met die vis met symptomen die er toch wel heel stevig naar wijzen.

Wat denk je zelf dat de oorzaak kan zijn van de buikwaterzucht?
Dat weet ik dus eigenlijk niet goed.
Waterwaarden die langdurig niet goed zitten/zaten, lijkt me niet zo aannemelijk. Beestje zit in een rio 450L, waar 2x JBL 1502 op rond pompt (tot 11 oktober met ook nog een juwel bioflow XL erbij), en 50% per week ververst werd (vaak ook 60), en ik het ook test, zeker nu na m'n bakverbouwing. Water rond de 25 graden.

Wat zou kunnen (en dit zijn dingen die wel passen in wat @Guppeman uit legt):
Er zat al iets bij de vis niet goed. De bakverbouwing van 11 oktober kan de vis daar bovenop stress hebben opgeleverd, waardoor hij vatbaarder is geworden voor problemen.
En wat er al bij de vis niet goed zat kan ook iets zijn wat er al langer zit. Bijvoorbeeld door camelanus (dec 2020 had ik een bakdemie), of iets wat al uit de LFS kwam (ik ben gestart met een ploeg van 12, waarbij ik er in de eerste maanden 6 verloren ben, dat viel samen met de camelanus maar of dat het ook geweest is, kan ik niet met 100% zekerheid zeggen).

Of het heeft iets te maken met m'n (voormalig) boze maanvis die ik afgelopen woensdag terug geplaatst heb. Die vis heb ik onder strenge supervisie, en lijkt noch ziek te zijn (geweest), noch voor problemen te hebben gezorgd, al helemaal niet naar de danio's toe. Maar je weet het nooit zeker natuurlijk.

Waarom denk je dat bactopur direct zal helpen?
Ik denk niet dat het zal helpen, ik hoop dat het hem kan helpen:
Ik start het visje nu in quarantaine op een baktopur-direct kuur. Paar redenen: visje zwemt nog zeer actief, kan apart gezet, vertoont nog normaal gedrag, ik had de baktopur nog in huis, en ik kon de kruidnagelolie (natuurlijk weer - altijd op dit soort momenten) niet vinden (die ik morgen alsnog opnieuw ga kopen dan :( ).

De symptomen lijken wel in korte tijd ineens zichtbaar te zijn geworden. Vrijdag leek er - voor zover ik me herinner - nog niks aan de hand te zijn. Zaterdag heb ik niet goed gekeken.
Nu las ik ergens anders dat een vrij korte onset kan duiden op VisTBC, dus een bacteriële onset van buikwaterzucht, in plaats van dat het komt door inwendige schade zonder bacteriële onset. Dan zou baktopur direct daar misschien nog wat aan kunnen doen.

Omdat ik ook las dat VisTBC erg besmettelijk is als er vocht vrij komt, zit de vis apart en de rest bekijk ik met argusogen. Zal extra waterwissels doen ook.

Visje lijkt het op het moment trouwens prima te maken, ook al ziet hij er uit als een zwemmend ananasje. Zolang hij niet lijkt te lijden probeer ik hem te laten kuren in baktopur direct. Iets anders weet ik eigenlijk niet te doen. Voor zover ik ook kan zien in het halfduister waar hij in zit, lijkt hij ook niet verder te zijn opgezwollen. Dus ik geef hem nog wat tijd, omdat hij het naar mijn idee nog 'te goed doet' om 'm die kans niet te geven.

Nog een vraag van mij. Welke temperatuur is nu wijs om aan te houden? De kyathit kunnen op een ondertemperatuur van 16 graden, is het verstandig om nu ook temperatuur rustig wat verder te verlagen (is inmiddels 22), of gewoon zo laten?
 
Je hoeft in principe niets aan de temperatuur te doen.

Tipe:
Google eens op "buikwaterzucht behandelen".
Er is veel over te vinden en te lezen.
(Om samen te vatten: moeilijk, moeilijk.)
 
Dank @Guppeman voor je antwoord en tip!

Heb gisteren inderdaad even op het web (en hier op het forum) gezocht naar info. Inderdaad veel te vinden, ook veel verschillende dingen.
'Euthanasie' komt dan veel voorbij, 'apart zetten' ook, en 'baktopur direct/trichosal' ook. Kwam daar inderdaad ook tegen dat dit iets is wat moeilijk- of niet - te behandelen is. Resultaat allemaal afhankelijk van de oorzaak en fase van de buikwaterzucht (kunnen verschillende dingen zijn), en die oorzaak weet ik helaas niet. Kan ik alleen maar naar gissen.

Ik maak me momenteel niet de illusie dat Ananas beter gaat worden als ik hem behandel.
Maar ik vond op dit punt het nog wel de moeite waard om het te proberen.

Over die temperatuur. Ik had ergens begrepen dat je bij een bacteriële infectie (als dat in dit geval zo is - dat weet ik niet zeker), baat hebt bij een lagere watertemperatuur, omdat bacteriën bij hogere temperatuur blijven delen. Vandaar de vraag. Kan er even niks meer over terug vinden, maar klopt dit? Lees wel over legionella (ook een bacterie) dat je daar juist de watertemperatuur om wil laten zakken (onder de 20 graden zegt google?).
 
Op welke temperatuur zit je vis normaal? En is er een mogelijkheid wat andere danios bij te zetten? De meeste danios doen het niet heel goed alleen.

En buikwaterzucht kan je niet behandelen. Het komt ook niet rechtstreeks van slecht water.

Buikwaterzucht is een symptoom van een andere ziekte/aandoening. Vaak is het iets dat al langer speelt, is buikwaterzucht zeg maar het laatste stadium, teken dat de organen het aan het begeven zijn.

Het kan ook een chronisch iets worden. Het ligt allemaal aan de oorzaak, en aan de oorzaak van de oorzaak.

Behandeling met bactopur direct is een optie, maar wat mij betreft vooral wanneer je weet dat een infectie de oorzaak is. Bij betta's is het vaak een bacteriele infectie, die voortkomt uit gehouden zijn/worden in verkeerde omstandigheden, en die dan op enig moment uitmond in verzwakking, infectie en dan buikwaterzucht.
Betta's zijn (tegenwoordig?) erg gevoelig voor de omstandigheden waarin ze gehouden worden.

Van danios ken ik het niet zo. Maar uiteraard kunnen die ook ziek worden.

Wat betreft je bak, het kan helpen wanneer je meer vertelt dan je deed. Op welke temperatuur hou je de vissen in de bak waar de danio normaal zit? Wat zijn de bakgenoten? Hoeveel danios hou je in die bak?

Ik zou de temperatuur niet ineens erg laten zakken. Geef het beestje comfort. Hooenlijk wat veiligheid in de vorm van wat plantjes. Indien andere temperatuur dan in elk geval zeer geleidelijk. Onze danios zaten standaard rond de 22 graden. Ik zou een zieke danio niet ineens lager gaan zetten. En eigenlijk ook niet alleen.

Maar ik zou hem dan ook niet tegen een infectie gaan behandelen terwijl ik niet weet of dat aan de hand is.

Misschien toch eerst beter op zoek naar een mogelijke oorzaak. Je bent de behandeling al gestart begreep ik. Ik hoop voor je dat de gok werkt. Vergeet niet dat de meste behandelingen, zeker die die je als gok toepast, ook een zware wissel kunnen trekken op een lijf dat toch al ziek is.

Overigens geef je aan te filteren op overcapaciteit. Dat is betrekkelijk. Wij gebruiken 2x een eheim classic die qua vermogen en potinhoud te vergelijken is met jouw filters, op een 325ltr aquarium met betrekkelijk lage bezetting. En dat houdt hier niet over.
 
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. @Drup! Top! Vind ik heel fijn!

Het kan ook een chronisch iets worden. Het ligt allemaal aan de oorzaak, en aan de oorzaak van de oorzaak.
Het is me bekend. Heb e.e.a. aan ervaring met m'n 14 jaar oude blinde goudvis en chronische ziekte.

Ik zou de temperatuur niet ineens erg laten zakken. Geef het beestje comfort. Hooenlijk wat veiligheid in de vorm van wat plantjes. Indien andere temperatuur dan in elk geval zeer geleidelijk. Onze danios zaten standaard rond de 22 graden. Ik zou een zieke danio niet ineens lager gaan zetten. En eigenlijk ook niet alleen.
In mijn normale bak zit hij rond de 25 graden. Dat is een gezelschapsbak met 5 andere danio kyathit (m/v verhouding is 3 om 3 geloof ik, Ananas is een m), 6 boesemani, 4 maanvis, een L nummer, en 6 c. oblongus. Vissen een jaar geleden aangeschaft, in etappes, danio's in één groep.
Ananas zit nu 3 graden lager, dat is geleidelijk gegaan, en hij is overgezet op een mix van vers water en oud aquariumwater (verversing gedaan toen hij al apart zat). Quarantainebak heeft beschutting en plantjes en stroming.

Vergeet niet dat de meste behandelingen, zeker die die je als gok toepast, ook een zware wissel kunnen trekken op een lijf dat toch al ziek is.
Zijn soortgenoten zet ik er niet bij in omdat ik aan het behandelen ben met baktopur, en ik zijn soortgenoten - die geen symptomen vertonen - niet wil belasten met behandeling.
Daarbij maak ik me zorgen om besmettingsgevaar naar mijn andere vissen toe. Dus uit voorzorg liever apart.

Misschien toch eerst beter op zoek naar een mogelijke oorzaak.
Ben het met je eens, ik behandel liever ook niet op de gok.
Maar ik kan die oorzaak niet vinden.
Heb geen manier om dit ook te meten (microscoop), dus ik moet af gaan op wat ik zie.
Dat is een opgezwollen visje met uitstekende schubben, wat erg lijkt op buikwaterzucht.
Nu snap ik dat dit een symptoom is van iets anders, maar wat dit veroorzaakt (heeft), kan ik niet achterhalen. En het visje zo laten zwemmen leek me ook niet een goed idee.

Wat ik ermee moet doen vind ik daarom ook moeilijk.
Ik lees veel dat euthanaseren de beste oplossing is, om lijden bij de vis te voorkomen, want de kans dat dit kan opknappen lijkt erg klein (schubben staan al ver uit - schade is al 'gedaan').
Zelf heb ik gisteravond na e.e.a. gelezen te hebben besloten om de kuur te proberen. In mijn optiek waren dit de keuzes: op de gok behandelen, of kruidnagelolie.

Wat adviseer je mij om te doen?
 
Voor wat het waard is, ik heb op dit moment geen informatie die maakt dat ik jou een zinnig advies kan geven.

Wat je toelicht lijkt goed te klinken (tot op zekere hoogte maar ik denk dat je snapt wat ik bedoel).

Ik kan je wel zeggen wat ik zou doen.
Je zei, hij maakt ondanks zijn uiterlijk een betrekkelijk goede actieve indruk, zwemt nog, eet nog. Dat meen ik me te herinneren, klopt dat?

Veel vissen overleven buikwaterzucht niet, maar sommige wel. Misschien ook afhankelijk van onderliggende oorzaak.

Ik zou de behandeling die is ingezet voortzetten, en vooral veel fris (schoon, niet koud) water geven, veel waterwissels, zodat eventuele bacteriën, als die het probleem zijn, verdund worden.
Uiteraard bij elke waterwissel de medicijnen in de juiste hoeveelheid weer aanvullen.

Ik zou zorgen voor goed eten, misschien wat levend voer. En verder zou ik afwachten.

Mocht het visje achteruit gaan, niet meer actief, niet meer eten of op een andere manier uiten dat hij zich naast de uiterlijke tekenen tot nu toe, echt slechter gaat voelen, dan zou ik hem snel met de juiste hoeveelheid kruidnagelolie doodmaken.

Sterkte ermee. Zo lastig soms, dit soort dingen.
 
Heel erg bedankt, @Drup. Vind het heel fijn dat je de tijd genomen hebt om naar m'n probleem te kijken en erover na te denken, en er feedback op te geven!
En de dingen die je aan vult/uit vraagt, helpen mij om eventuele informatiegaten weer te dichten, of informatie te ordenen, dus ik ben er blij mee. Vind ik heel waardevol.

Ik ga je opmerkingen meenemen in het 'behandelplan'.
Wat ik nu ga doen, is de baktopur kuur afmaken, ondertussen vis blijven monitoren (en op vers water en goed voer maar dat gebeurt eigenlijk altijd al). Als hij achteruit gaat snel uit zijn lijden verlossen.
Grote bak krijgt komende dagen ook extra wissels van me.

Sterkte ermee. Zo lastig soms, dit soort dingen.
Dank! Komt goed. Tenzij het niet zo is.
Vind het ook lastig. Onderdeel van deze hobby is denk ik ook dat je van puzzelen moet houden ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Dank @Guppeman voor je antwoord en tip!

Heb gisteren inderdaad even op het web (en hier op het forum) gezocht naar info. Inderdaad veel te vinden, ook veel verschillende dingen.
'Euthanasie' komt dan veel voorbij, 'apart zetten' ook, en 'baktopur direct/trichosal' ook. Kwam daar inderdaad ook tegen dat dit iets is wat moeilijk- of niet - te behandelen is. Resultaat allemaal afhankelijk van de oorzaak en fase van de buikwaterzucht (kunnen verschillende dingen zijn), en die oorzaak weet ik helaas niet. Kan ik alleen maar naar gissen.

Ik maak me momenteel niet de illusie dat Ananas beter gaat worden als ik hem behandel.
Maar ik vond op dit punt het nog wel de moeite waard om het te proberen.

Over die temperatuur. Ik had ergens begrepen dat je bij een bacteriële infectie (als dat in dit geval zo is - dat weet ik niet zeker), baat hebt bij een lagere watertemperatuur, omdat bacteriën bij hogere temperatuur blijven delen. Vandaar de vraag. Kan er even niks meer over terug vinden, maar klopt dit? Lees wel over legionella (ook een bacterie) dat je daar juist de watertemperatuur om wil laten zakken (onder de 20 graden zegt google?).

Temperatuur toestanden is niet nodig. Je gebruik nu de AB die moet afrekenen met eventuele bacterieen. Als die de klus niet kan klaren, is het einde oefening.

Je heb zoveel bacteriestammen en zo weinig medicatie voor vissen op dit gebied. Bacterieen is een erg complex en ingewikkeld iets in mens en dier.

Als het de "echte" waterbuikzucht is zul je snel meerdere gevallen rond zien zwemmen en dan heb je echt een drama maar in al die jaren nog nooit mee gemaakt hier op het forum gelukkig. Ik hoop niet dat jij de eerste zal zijn

De vis kan ook gewoon in zijn ontwikkeling iets hebben met een of ander orgaan. Je heb ook mensen die 30 zijn en een hart aanval krijgen. Sommige dingen zijn ook niet echt een ziekte of huisvesting/omstandigheden zaak. Je hart is niet best maar dat weet je niet. Nachtje horror film kijken of andere spannende dingen en je kunt zo van de bank af vallen en helpt een AB kuurtje ook niet echt :DD

Laten we gewoon maar duimen dat ananasje een blaasonstekinkje heeft en door de AB opknapt.
 
Een tussentijds updateje.

Situatie is eigenlijk ongewijzigd. Ananas is nog steeds een ananasje, maar hij is niet in omvang toegenomen, heeft nog steeds zijn eetlust, normale ontlasting, normaal gedrag, niet bangig of schichtig, als het niet voor z'n uiterlijk was zou ik zeggen dat er niks aan de hand is met het beestje.

Alle vissen in de 450 lijken ook nog steeds gezond en niets te mankeren.

Stel dat dit zo blijft, ook na de kuur. Wat is dan het verstandigst om te doen? Voor Ananas, maar ook met het oog op de andere vissen?
 
Heb geduld ;)

3 dagen verder kun je nog niets van zeggen.

Stel dat er vrijdag een vliegtuig op je huis stort dan hoef je je verder niet druk te maken over ananasje :DD
 
Buikwaterzucht is zelf niet besmettelijk tenzij het de besmettelijke TBC betreft maar dat hoor je weinig. Wat het vervelende is dat is dat het vaak niet goed behandelbaar is dus ik hoop dat de kuur aanslaat.
Het lijkt me niet een vis die vol met kuit zit want zelfs op de rug staan de schubben uit. Sterkte in elk geval met de vis.
 
Heb geduld ;)

3 dagen verder kun je nog niets van zeggen.

Stel dat er vrijdag een vliegtuig op je huis stort dan hoef je je verder niet druk te maken over ananasje :DD
Ik zal me altijd bekommeren om het lot van ananassen in bepaalde hoedanigheid. Dat is wat ik deed, dat is wat ik doe, en tot in den einder en lengte van dagen zal het me bekommeren wat ananis, en ananwas. Een vliegtuig op m'n huis zal dat praktisch mogelijk iets bemoeilijken, dat ben ik wel met je eens. Maar ik zal nooit stoppen met onverschillig zijn over ananassen. Nimmer!

Ik begrijp dat het een controversieel onderwerp is ;).
 
Maar iets serieuzer nu.
Ik vind het prettig om van tevoren wat tijd te hebben om na te denken over eventuele vervolgstappen. En om de vraag vast te stellen, zodat er ook tijd is om adviezen te verzamelen.
Dan ben ik misschien wat snel in aannemen dat de situatie ongewijzigd blijft, daar ben ik het wel mee eens.

Weet je wel zeker dat het buikwaterzucht is en niet dat de vis loaded met eitjes zit?
Voor zover ik weet gaat het hier om een mannetje, tenminste, dat heb ik me laten vertellen (smallere rugvin).
Maar nu je het zegt, zou het best eens toch een vrouwtje kunnen zijn, als je ervan uit gaat dat de smallere rugvin iets is wat eerder bij een vrouwtje past dan een mannetje (de 'anderen' hebben een iets breder rugvinnetje).

Zeker weten dat het buikwaterzucht is kan niet, wat ik begreep, zonder microscoop. Maar dat de vinnen zo uiteen staan, in combinatie met het bolle lijf, doet me dat wel vermoeden.

Buikwaterzucht is zelf niet besmettelijk tenzij het de besmettelijke TBC betreft maar dat hoor je weinig. Wat het vervelende is dat is dat het vaak niet goed behandelbaar is dus ik hoop dat de kuur aanslaat.
Het lijkt me niet een vis die vol met kuit zit want zelfs op de rug staan de schubben uit. Sterkte in elk geval met de vis.
Dank je wel voor de uitleg.
Dat van de TBC is iets waar ik toch ergens in de verte rekening mee moet houden, maar ben blij dat de statistieken daarin 'gunstig' zijn.
Wat me een beetje in een dilemma zet als de vis niet op knapt, maar ook niet verslechtert. Ik begreep dat ze hier ook erg lang mee kunnen blijven doorzwemmen.
Dan zit ik mogelijk met een chronisch ziek visje wat een beveiligingsrisico oplevert voor de rest van de bak, maar nog wel een kwaliteit van leven heeft, waardoor euthanaseren dan weer prematuur wordt?
Aan de andere kant, als het TBC is, dan zou ik meerdere zieke vissen moeten gaan zien, toch?
Tenzij ik er extreem snel bij was, en door het apart plaatsen van Ananas verdere besmetting heb kunnen voorkomen.
Ik vind het lastig.
 
Maar iets serieuzer nu.
Ik vind het prettig om van tevoren wat tijd te hebben om na te denken over eventuele vervolgstappen. En om de vraag vast te stellen, zodat er ook tijd is om adviezen te verzamelen.
Dan ben ik misschien wat snel in aannemen dat de situatie ongewijzigd blijft, daar ben ik het wel mee eens.


Voor zover ik weet gaat het hier om een mannetje, tenminste, dat heb ik me laten vertellen (smallere rugvin).
Maar nu je het zegt, zou het best eens toch een vrouwtje kunnen zijn, als je ervan uit gaat dat de smallere rugvin iets is wat eerder bij een vrouwtje past dan een mannetje (de 'anderen' hebben een iets breder rugvinnetje).

Zeker weten dat het buikwaterzucht is kan niet, wat ik begreep, zonder microscoop. Maar dat de vinnen zo uiteen staan, in combinatie met het bolle lijf, doet me dat wel vermoeden.


Dank je wel voor de uitleg.
Dat van de TBC is iets waar ik toch ergens in de verte rekening mee moet houden, maar ben blij dat de statistieken daarin 'gunstig' zijn.
Wat me een beetje in een dilemma zet als de vis niet op knapt, maar ook niet verslechtert. Ik begreep dat ze hier ook erg lang mee kunnen blijven doorzwemmen.
Dan zit ik mogelijk met een chronisch ziek visje wat een beveiligingsrisico oplevert voor de rest van de bak, maar nog wel een kwaliteit van leven heeft, waardoor euthanaseren dan weer prematuur wordt?
Aan de andere kant, als het TBC is, dan zou ik meerdere zieke vissen moeten gaan zien, toch?
Tenzij ik er extreem snel bij was, en door het apart plaatsen van Ananas verdere besmetting heb kunnen voorkomen.
Ik vind het lastig.



Met een microscoop ga je ook niet vaststellen of je vis buikwaterzucht heeft.

Buikwaterzucht is geen ziekte, het is een symptoom. Symptomen zijn niet besmettelijk. Een onderliggende ziekte kan dat zijn, hoeft niet.

Mensen kunnen ook buikwaterzucht hebben door heel verschillende oorzaken. Soms een infectie, soms een tumor, soms problemen met hart of lever etc.

Dat er iets niet goed is wanneer je vis buikwaterzucht krijgt is heel duidelijk, maar de oorzaak is niet altijd even duidelijk, vooral wanneer je verder niets merkt of ziet aan het uiterlijk of het gedrag van de vis.
 
Een vis kan een bacterie dragen waardoor de buik gaat opzetten omdat een orgaan niet goed functioneert dus dan is de vis wel een drager van een bacterie volgens mij.
Het hoeft niet altijd een bacterie te zijn zover ik weet.
 
Met een microscoop ga je ook niet vaststellen of je vis buikwaterzucht heeft.

Buikwaterzucht is geen ziekte, het is een symptoom. Symptomen zijn niet besmettelijk. Een onderliggende ziekte kan dat zijn, hoeft niet.

Mensen kunnen ook buikwaterzucht hebben door heel verschillende oorzaken. Soms een infectie, soms een tumor, soms problemen met hart of lever etc.

Dat er iets niet goed is wanneer je vis buikwaterzucht krijgt is heel duidelijk, maar de oorzaak is niet altijd even duidelijk, vooral wanneer je verder niets merkt of ziet aan het uiterlijk of het gedrag van de vis.
Dank je wel dat je dit nog even zo duidelijk uiteen zet.
Ik bedoelde te zeggen, dat ik een bacterieel probleem niet kan uitsluiten of bevestigen, zonder microscoop.
Dus die baktopur behandeling is een poging (en een gok) om iets aan te pakken wat mogelijk de symptomen (dus buikwaterzucht) aan pakt.

als ze heel veel kuit hebben kan dat ja
Ik ben heel blij dat je dit even noemt, want dit is iets waar ik totaal niet aan gedacht had.
Ik sluit niet uit dat dit het geval kan zijn.

Dan nu de vraag,
wat is verstandigst?
Kuur afmaken? En dan het visje terug plaatsen?
Kuur staken? Iets doen om mogelijk iets van afzetten te bespoedigen?
Ben de kuur zondagavond ingestart.
 
Dank je wel dat je dit nog even zo duidelijk uiteen zet.
Ik bedoelde te zeggen, dat ik een bacterieel probleem niet kan uitsluiten of bevestigen, zonder microscoop.
Dus die baktopur behandeling is een poging (en een gok) om iets aan te pakken wat mogelijk de symptomen (dus buikwaterzucht) aan pakt.


Ik ben heel blij dat je dit even noemt, want dit is iets waar ik totaal niet aan gedacht had.
Ik sluit niet uit dat dit het geval kan zijn.

Dan nu de vraag,
wat is verstandigst?
Kuur afmaken? En dan het visje terug plaatsen?
Kuur staken? Iets doen om mogelijk iets van afzetten te bespoedigen?
Ben de kuur zondagavond ingestart.

Het is antibiotica, dus altijd afmaken. Eigenlijk bizar dat antibiotica voor vissen nog vrij verkrijgbaar zijn hier.

Maar ik blijf bij mijn advies, doorgaan zoals ingezet tot duidelijke veranderingen, uiterlijk of qua gedrag, in een andere richting wijzen.

En zorg voor voldoende schoon water. Zeker om de dag waterwissels.
 
Ananas.jpg

Nog even een foto van 5 minuten geleden.
Licht is uit vanwege behandeling, alleen voor de foto even aan gedaan, anders gewoon niet te zien.
Ik zie eigenlijk geen verschil met zondagavond. Kleuren, daar maakt m'n huawei telefoon zelf een interpretatie van, wat foto's op kleur vergelijken lastiger maakt.
Ananas zit in quarantaine in 60L.
 
Ik vind het er niet uitzien als buikwaterzucht en ben het oneens dat je de kuur moet afmaken, daar is pas sprake van als je vis ziek is. Nu belast je de vis teveel door die ab en lijdt ze onnodig stress waardoor d ekans op uitval aanzienlijk is, dus terug zetten en moeder natuur zijn werk laten doen zou mijn advies zijn
 
Ja lastig hoor want buikwaterzucht zie je zelden herstellen dus je moet je afvragen wat beter is voor de vis. Als hij nog redelijk actief is en eet kun je het aanzien maar ja of het goedkomt dat is een ander verhaal.
 
Dank jullie wel voor de adviezen. Ik vind het echt mega fijn dat jullie met me mee denken, echt heel heel fijn.

Ik ben het eigenlijk ook met iedereen eens. Maakt het ook niet eenvoudiger.


Ik vind de vis op het moment (en sinds zondag) veels te 'goed' overkomen om nu de trekker over te halen, om het maar even zo te zeggen.
Ze eet, ze zwemt, normale ontlasting, is actief.
(inmiddels neem ik aan dat het best eens om een vrouwtje kan gaan).
Is het iemand bekend, of danio kyathit vrouwtjes degenen zijn met een bredere rugvin, of juist de mannen? Kan het online nergens vinden.

Ja lastig hoor want buikwaterzucht zie je zelden herstellen dus je moet je afvragen wat beter is voor de vis. Als hij nog redelijk actief is en eet kun je het aanzien maar ja of het goedkomt dat is een ander verhaal.
Dit is best een filosofische vraag eigenlijk.
In hoeverre heeft de vis baat bij dat ik 'm in leven houd?

In dit geval nu met de danio: vind ik moeilijk.
In het geval van m'n goudvis die al jaren ook vanalles mankeert laat ik me leiden door zijn gedrag. Dat krakkemikkige hoort bij hem, en het beperkt hem niet, in de zin dat hij nog z'n (aangepaste) dagprogramma draait, grondelt, contact maakt met de andere vissen, en met mij, etc. Maar, belangrijk punt, deze vis vormt geen mogelijk besmettingsrisico voor de anderen.
Deze danio - weet ik (nog) niet.

Nu belast je de vis teveel door die ab en lijdt ze onnodig stress waardoor d ekans op uitval aanzienlijk is, dus terug zetten en moeder natuur zijn werk laten doen zou mijn advies zijn
Hier vind ik zeker wat voor te zeggen.

Maar ik blijf bij mijn advies, doorgaan zoals ingezet tot duidelijke veranderingen, uiterlijk of qua gedrag, in een andere richting wijzen.
En hiervoor ook.
 
Nou lastige keuze om te maken in elk geval en ik hoop dat je een wijze keuze zult maken en ook dat de vis zal herstellen. Dus al met al veel succes en ik zal voor je duimen.
 

Terug
Bovenaan