Wat is er nieuw

Daphnia en algen

Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
36
Locatie
Heerlen
Ik ben momenteel met een stuk bezig over de rol van Daphnia o.a. bij het in toom houden van algen.
En daardoor vroeg ik me af, of het niet mogelijk zou zijn om een populatie Daphnia stabiel te houden in een aquarium, doormiddel van een deel dat niet toegankelijk is voor vissen, maar waar de Daphnia wel in en uit kunnen zwemmen?
Daphnia voeden zich met organisch afval in het water (waaronder algen). Daphnia worden zo'n 5 mm groot. Horrengaas heeft bijvoorbeeld gaten van 1,2 mm. Maar je zou ook gaten kunnen maken in forex plaatjes.

Iemand dit al een geprobeerd of een idee waarom dit niet of hoe het juist wel zou kunnen werken?
 
Denk dat het druk wordt bij de plek waar de daphnia zich schuil houdt en ze langzaamaan opgegeten worden
 
Ik had zweefalg in mijn aquarium en heb dat opgelost door daphnia in mijn aquarium te houden. In een paar weken was alles helder. Daarna voegde ik vissen toe en in een dag of twee waren alle daphnia opgegeten, haha. Dus een afscheiding tussen de twee zou ik zeker doen. En van fijnmazig materiaal, zodat de daphnia al vrij snel er niet meer door kan, want anders ben je ze snel kwijt denk ik.
 
Elke Daphnia die door zo n gaatje komt zal denk ik snel een smakelijk hapje zijn. Maar zover ik weet eten ze wel de zweefalgen maar geen algen zoals puntalg of baardalg.
 
Als het enkel om voedsel dieren gaat lijkt het me beter een oud aquarium buiten zetten met wat watervlooien en daaruit 2 tot 3x een kleine portie scheppen.
 
Als het enkel om voedsel dieren gaat lijkt het me beter een oud aquarium buiten zetten met wat watervlooien en daaruit 2 tot 3x een kleine portie scheppen.
Is zeker wat voor te zeggen. Maar juist het idee van een 'gesloten' ecosysteem dat zichzelf in stand houdt spreekt me heel erg aan.
En dat de Daphnia ook nog een vorm van alg eten is alleen maar mooi meegenomen.
 
Ik denk dat dit met vissen erbij praktisch onmogelijk is. Zodra deze weten waar de Daphnia vandaan komt wordt die plek extra in de gaten gehouden. Alles wat er doorheen komt is weg. Het idee is leuk, maar dit zal toch een samenspel van vissen en opruimploeg blijven. Onder die opruimploeg schaar ik Oto's, garnalen en slakken in ieder geval, maar ook de aquariaan 😉.

Gr. Ed
 
Onmogelijk zou ik niet zeggen maar de challange zou zijn dit attractief of net onzichtbaar te maken zonder veel ruimte te verliezen in het deel voor de vissen.
Met een kleine bioloog onder of in de bak of kleine Nano met zo een waterbrugje.
 
Ik ga het eens uitproberen. Mijn aquarium is nu aan het opstarten, en ik heb in de achterwand 2 ruimtes die filtermedium bevatten. Deze ruimtes zijn 'afgesloten' van het aquarium met muggengaas en matjes kokosvezel. Daar komen dus alleen hele kleine organismen doorheen. Daarnaast bevat het aquarium een aardige laag organisch afval bestaande uit bladeren en andere botanisch afval, en staan er aardig wat planten in.
Wanneer het aquarium ingedraaid is zal ik, voordat ik vissen en garnalen ga toevoegen, een paar dagen ervoor eerst de Daphnia toevoegen. In de hoop dat ze zich voldoende kunnen verstoppen. Ik zal hier updaten wat ik kan observeren en hoe lang ik nog Daphnia kan spotten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan