Daytime Matrix, JMB Aqua Light, T5 of toch iets anders?


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Nu het nieuwe aquarium gaat komen (zie 230x60x70 van GynnadVis), dus is het ook tijd om naar de verlichting te kijken. Volgens mij zijn er drie opties (maar mochten jullie nog goede ervaringen hebben met een ander merk, dan hoor ik het graag!):
  • Daytime Matrix
  • JMB Aqua Light
  • T5

In de volgende posts heb ik uitgesplits wat de kosten zouden zijn qua aanschaf.

T5
De T5 optie zou betekenen dat er twee TL balken van 85 cm en 115 cm over de lengte gecombineerd zouden moeten worden:
  • Philips TL5 HE 21W 865 (MASTER) | 85cm - Daglicht (lumen: 1725, watt: 21)
  • Philips TL5 HE 28W 865 (MASTER) | 115cm - Daglicht (lumen: 2450, watt: 28)

Per rij zou dit dan 4175 lumen betekenen en 49 watt. In totaal zouden er dan dus 6 rijen moeten komen wat het totaal op 25.050 lumen en 294 watt zou brengen. Laten we voor het gemak zeggen dat de aanschaf van dit in totaal 100 euro zou kosten.

De overige opties staan in de volgende posts om het overzichtelijk te houden.

Prijsoverzicht

Type verlichtingAanschafprijsStroomkosten per jaarTotaalkosten 5 jaarTotaalkosten 10 jaar
T5€ 100,00€ 191,01€ 1055,05€ 2010,10
JMB Aqua Light€ 902,60€ 122,79€ 1516,55€ 2130,50
Daytime Matrix€ 1353,25€ 90,96€ 1808,05€ 2262.85


Nu zijn de aanschafkosten voor T5 niet heel exact berekend en is het de vraag hoe praktisch het zou zijn om 6 rijen naast elkaar te hebben. Maar het lijkt er dus op dat T5 de goedkoopste opties is op de korte, middenlange en lange termijn. Vermoedelijk kun je de LED verlichting wat dimmen en zal het dus wat minder Watt verbruiken en bij JMB Aqua Light is het de vraag of je echt 3 rijen nodig hebt of dat je het misschien wel met 2 rijen zou kunnen doen. Maar het is duidelijk dat de Daytime Matrix de duurste optie is, aangezien je daar al behoorlijk wat geld kwijt bent aan de rail.

De Daytime matrix is Rolls-Royce onder de LED verlichting, maar daar betaal je dan ook wel de prijs voor. T5 zie ik zelf persoonlijk niet zo zitten, mocht iemand hier ervaring / fotoalbum van hebben dan hoor ik het graag! Dus op dit moment lijkt JMB Aqua Light de beste optie, zien jullie nog alternatieve of heb ik iets over het hoofd gezien?
 
JMB Aqua Light
Gisteren even contact gehad met JMB Aqua Lights via Facebook, moet zeggen ze waren ontzettend snel met een uitgebreide reactie, dus wat dat betreft goede service. Ze gaven aan dat volgende aan qua lumen over de nieuwe LED balken:
  • Witte LEDs: 160 lumen per stuk
  • Gekleurde LEDs: zijn de helft van het aantal lumen tov de witte leds, dus 80 lumen

Ze hebben helaas geen balken voor een bak van 230 cm, dus dat zou betekenen dat ik een balk van 90 en 120 zou moeten combineren. Elke 5 leds (community) bevat 4 witte om 1 gekleurde LED. Elke 5 LEDs hebben dus gezamenlijk 720 lumen. Dit betekend dat de de onderstaande balken het volgende lumen aantal hebben:
  • De balk van 90cm heeft 27 LEDs, dus ongeveer 3920 lumen
  • De balk van 120cm heet 36 LEDs, dus ongeveer 5200 lumen

Mijn bak is 230x60x70, het zand en de ruimte er boven afgeteld zul je een hoogte van 60cm hebben, dus dat betekend zo'n 830 liter. Er vanuit gaande dat je ongeveer 30 lumen per liter moet hebben, betekend dit dat er 25.000 lumen boven de bak zou moeten hangen.

Een combinatie van 90cm en 120cm geeft +/- 9000 lumen, deze zou ik dan dus 3 rijen moeten hebben om goed te voldoen.
  • 90cm is 27 watt x 3 = 81 watt
  • 120cm is 36 watt x 3 = 108 watt

Dit zou dan het volgende boodschappenlijstje opleveren:

ProductPrijs
JMB Adapter (200 watt)€ 119,95
3 x 90cm Community€ 329,85
3 x 120cm Community€ 419,85
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 902,60
 
Daytime Matrix
Gisteren ook even contact gehad met Daytime Matrix via Facebook, ook van hen een snelle reactie! Ze gaven aan wanneer de verlichting een stuk boven het aquarium hangt dat het voldoende is om 1 matrix te kopen, echter komt deze in een kap te hangen dus is het waarschijnlijk beter om er twee boven het aquarium te hebben zodat er overal voldoende licht is.
Voor zoetwater zijn de Warm White, Neutral White en Ultra White geschikt. Het meest gebruikt is de Neutral White en Ultra White, maar een combinatie van meerdere modules is eenvoudig te maken. Met een Ultra Blue Red White module zijn ook licht effecten als ochtendrood en maanlicht te simuleren en rode en blauwe tinten mooier uit te lichten.
Bron: https://www.azaqua.nl

Om aan de 25.000 lumen te komen, zou dan de volgende combinatie bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden, waarbij een zonsopgang / maansimulatie mogelijk is. Volgens de specificatie geeft elke module 1800 lumen, dit zou betekenen dat er in totaal 14 modules aangeschaft dienen te worden voor de 25.000 lumen (14 x 1800 = 25.200).
  • 9 x DayTime Matrix Module Neutral White (10 watt per module)
  • 5 x DayTime Matrix Module Ultra Blue Red White (10 watt per module)

Dit zou dan het volgende boodschappenlijstje opleveren:

ProductPrijs
2 x matrix 220.0€ 421,80
DayTime 24V Converter (180 watt)€ 159,90
9 x DayTime Matrix Module Neutral White€ 449,10
5 x DayTime Matrix Module Ultra Blue Red White€ 289,50
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 1353,25

Source: https://daytime.de/service/preiskalkulator/
 
Led aquaristik geen optie meer?
Of vertrouw je het niet omdat er hier weinig gebruikers zijn?

Ik heb het liefst meerdere balken, juist voor een betere verdeling.
Matrix is en blijft een puntbron en dat is voor mij een showstopper geweest.
De leds zelf zijn wel superieur natuurlijk. Vooral het lagere stroomverbruik en minder warmte zijn aantrekkelijk.

Sowieso voor led gaan! Heb je ook minder koeling nodig
 
JMB Aqua Light
Gisteren even contact gehad met JMB Aqua Lights via Facebook, moet zeggen ze waren ontzettend snel met een uitgebreide reactie, dus wat dat betreft goede service. Ze gaven aan dat volgende aan qua lumen over de nieuwe LED balken:
  • Witte LEDs: 160 lumen per stuk
  • Gekleurde LEDs: zijn de helft van het aantal lumen tov de witte leds, dus 80 lumen

Ze hebben helaas geen balken voor een bak van 230 cm, dus dat zou betekenen dat ik een balk van 90 en 120 zou moeten combineren. Elke 5 leds (community) bevat 4 witte om 1 gekleurde LED. Elke 5 LEDs hebben dus gezamenlijk 720 lumen. Dit betekend dat de de onderstaande balken het volgende lumen aantal hebben:
  • De balk van 90cm heeft 27 LEDs, dus ongeveer 3920 lumen
  • De balk van 120cm heet 36 LEDs, dus ongeveer 5200 lumen

Mijn bak is 230x60x70, het zand en de ruimte er boven afgeteld zul je een hoogte van 60cm hebben, dus dat betekend zo'n 830 liter. Er vanuit gaande dat je ongeveer 30 lumen per liter moet hebben, betekend dit dat er 25.000 lumen boven de bak zou moeten hangen.

Een combinatie van 90cm en 120cm geeft +/- 9000 lumen, deze zou ik dan dus 3 rijen moeten hebben om goed te voldoen.
  • 90cm is 27 watt x 3 = 81 watt
  • 120cm is 36 watt x 3 = 108 watt

Dit zou dan het volgende boodschappenlijstje opleveren:

ProductPrijs
JMB Adapter (200 watt)€ 119,95
3 x 90cm Community€ 329,85
3 x 120cm Community€ 419,85
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 902,60

De JMB balken kan je alleen aansturen met een TC 420 mits je die aanpast, anders zal je de controllers van JMB zelf kunnen gebruiken.
Ik ben zelf zeer te spreken over de v2.0 ledbalken die ze nu hebben.

Succes met de keuze.
 
Hmm paar kant tekeningen weet je zeker dat jbm verhaal klopt want 180 lummen per led :juggle: lijkt me veel

Daytime led betreft gewoon met 1 profiel beginnen en dat lummen verhaal even vergeten bij de 250 heb ik ook 1 profiel met 9 modules en dat geeft al een behoorlijke licht opbrengst
ik zou zeggen probeer het en als je merkt dat je verlichting te kort komt plaats modules bij maar staar je niet een gat in de knip met dat lumen verhaal.
Mijn profiel hangt ook gewoon in de kap zie foto album 250
 
Hmm paar kant tekeningen weet je zeker dat jbm verhaal klopt want 180 lummen per led :juggle: lijkt me veel

Daytime led betreft gewoon met 1 profiel beginnen en dat lummen verhaal even vergeten bij de 250 heb ik ook 1 profiel met 9 modules en dat geeft al een behoorlijke licht opbrengst
ik zou zeggen probeer het en als je merkt dat je verlichting te kort komt plaats modules bij maar staar je niet een gat in de knip met dat lumen verhaal.
Mijn profiel hangt ook gewoon in de kap zie foto album 250

JMB heeft nieuwere balken aan hun gamma toegevoegd die veel sterkere leds bevatten.
 
JMB heeft nieuwere balken aan hun gamma toegevoegd die veel sterkere leds bevatten.
oké maar dan nog een behoorlijke opbrengst voor 1 led ben benieuwd welk type en naar warmte en stroom verbruik.
 
Hmm paar kant tekeningen weet je zeker dat jbm verhaal klopt want 180 lummen per led :juggle: lijkt me veel

Daytime led betreft gewoon met 1 profiel beginnen en dat lummen verhaal even vergeten bij de 250 heb ik ook 1 profiel met 9 modules en dat geeft al een behoorlijke licht opbrengst
ik zou zeggen probeer het en als je merkt dat je verlichting te kort komt plaats modules bij maar staar je niet een gat in de knip met dat lumen verhaal.
Mijn profiel hangt ook gewoon in de kap zie foto album 250

Dat 160 lumen per led komt van JBM zelf vandaan, het betreft inderdaad de 2.0 versie van JBM. De witte LEDs geven 160 lumen en de gekleurde ongeveer de helft. Elke 5 leds (community) bevat 4 witte om 1 gekleurde led. Elke 5 leds hebben gezamenlijk 720 lumen.

Wat betreft Daytime, ik heb op verschillende fora / websites gelezen dat het eigenlijk niet ideaal is om een 'punt' verlichting te hebben, wanneer je maar 1 rail pakt dan krijgen niet alle gebieden voldoende licht omdat er een deel wordt gemist. Maar goed, ik spreek dus niet uit eigen ervaring maar van wat ik heb gelezen, vandaar dat twee rails eigenlijk beter zou zijn.
 
Wat betreft Daytime, ik heb op verschillende fora / websites gelezen dat het eigenlijk niet ideaal is om een 'punt' verlichting te hebben, wanneer je maar 1 rail pakt dan krijgen niet alle gebieden voldoende licht omdat er een deel wordt gemist. Maar goed, ik spreek dus niet uit eigen ervaring maar van wat ik heb gelezen, vandaar dat twee rails eigenlijk beter zou zijn.
De modules hebben stralings-hoek van 120 dus puntverlichting :juggle: ik heb het tot nu toe nog niet kunnen constateren.
Dat verhaal van juist 2 profielen moet hebben om een betere spreiding te krijgen lijkt me meer gebaseerd op gewoonte en opbrengst van tl verlichting waar van de helft de loze ruimte in gaat.
Daarnaast zou er in de natuur ook overal even veel licht zijn ik waag het te betwijfelen :cooll: ;)
 
Ik gebruik de Matrix boven een bak van 50cm breed.
1 balk.
Hangend.

De individuele modules kan je inderdaad als "spots" bekijken maar als je de modules goed plaatst (hoogte, onderlinge afstand en aantal) krijg je geen spoteffect op de bodem. Totaal niet.

Mijn bodembedekkers groeien overal even goed en het licht op de bodem is egaal en goed gespreid. Helemaal geen last van plekken (of punten :DD) met meer of minder licht... (puntje puntje puntje :DD)
 
Laatst bewerkt:
Aangezien er geen lange termijn ervaring is met JMB V2, weet je niet of hier de ledjes van gaan uitvallen zoals bij V1.

Ik zou investeren in Daytime, veel mooier licht. En de losse spots van JMB zijn altijd een doorn in mijn oog geweest.

Screenshot_20200524-123551~2.png

Je ziet bij JMB duidelijke spotjes, ook in je water met blauwe en rode banen van de gekleurde leds
 
Led aquaristik geen optie meer?
Of vertrouw je het niet omdat er hier weinig gebruikers zijn?

Ik heb het liefst meerdere balken, juist voor een betere verdeling.
Matrix is en blijft een puntbron en dat is voor mij een showstopper geweest.
De leds zelf zijn wel superieur natuurlijk. Vooral het lagere stroomverbruik en minder warmte zijn aantrekkelijk.

Sowieso voor led gaan! Heb je ook minder koeling nodig

Ik heb even gekeken op https://www.ledaquaristik.de en daaruit haal ik de volgende informatie:
  • 75 cm (37 watt) +/- 3800 lumen daadwerkelijk, theoretisch +/- 5300 (afhankelijk van de variant die je pakt)
  • 135 cm (44 watt) +/- 4100 lumen daadwerkelijk, theoretisch: +/- 6300 (afhankelijk van de variant die je pakt)

Ik ga even uit van de theoretische waardes omdat andere fabrieken dat wellicht ook doen. Dat zou betekenen dat ik er van ieder 2 nodig zou hebben en dan kom ik nog iets te kort (kom ik uit op +/- 23.000).

Het lijkt erop dat je deze op een TC420 kunt aansluiten, zou mij er wat meer in moeten verdiepen maar zag wat Duitse Fora waar ze het hadden over de TC420.

Hieronder heb ik een overzicht gemaakt met de kosten, qua lumen komen we nog net wat te kort, maar het geeft denk ik wel een goede indicatie. Weet niet of ik nog wat ben vergeten @trinakria.

ProductPrijs
2 x PRO² MIX LED bar TROPIC/SKY - watercooled€ 319,98
PRO² MIX LED bar GROWx5/POLAR - watercooled€ 219,98
LED power supply - high-performance switching mains adapter 12V DC (200 Watt)€ 79,99
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 652,90


Prijsoverzicht
ledaquaristik lijkt dus de goedkoopste optie op de korte termijn qua LED, maar ook op de midden-lange en lange termijn. Misschien toch een interssante optie om eens te kijken wat de ervaring van andere gebruikers is. Hoe ervaar je de licht opbrengst zelf?

Type verlichtingAanschafprijsStroomkosten per jaarTotaalkosten 5 jaarTotaalkosten 10 jaar
T5€ 100,00€ 191,01€ 1055,05€ 2010,10
JMB Aqua Light€ 902,60€ 122,79€ 1516,55€ 2130,50
Daytime Matrix€ 1353,25€ 90,96€ 1808,05€ 2262.85
ledaquaristik€ 652,90€ 105,25€ 1179,15€ 1705.40
 
Onlangs heeft er iemand ergens op Aquaforum een Duitse website geplaatst waarbij ze LED systemen vergelijken (e.g. Daytime Matrix), weet iemand die URL toevallig nog?
 
oké maar dan nog een behoorlijke opbrengst voor 1 led ben benieuwd welk type en naar warmte en stroom verbruik.
 
Aangezien er geen lange termijn ervaring is met JMB V2, weet je niet of hier de ledjes van gaan uitvallen zoals bij V1.

Ik zou investeren in Daytime, veel mooier licht. En de losse spots van JMB zijn altijd een doorn in mijn oog geweest.

Bekijk bijlage 299249

Je ziet bij JMB duidelijke spotjes, ook in je water met blauwe en rode banen van de gekleurde leds

Kunnen er bij de daytime geen leds uitvallen dan?
 
Kunnen er bij de daytime geen leds uitvallen dan?

"Kunnen" altijd natuurlijk.
Maar toch zou het me verbazen. ;)) Ik gebruik ze iets meer dan drie jaar en tot nu toe geen issues.
Maar het grote verschil is dat je bij de matrix de modules kan vervangen/uitbreiden/verplaatsen zonder dat je een nieuwe balk moet aanschaffen.
Dus zelfs mocht er een ledje sneuvelen is dat snel verholpen.
Dat is toch echt een grote meerwaarde van het systeem imo.
 
Kunnen er bij de daytime geen leds uitvallen dan?

Vast wel, maar zoals Willem zegt, je vervangt 1 module a 50/60 euro en je kan weer jaren vooruit.

Dit kan bij alle mij andere bekende led systemen niet. Dit is 1 van de allergrootste grootste voordelen van Daytime

Edit: en het is echt Duitse degelijkheid, beetje zoals met de Duitse auto's. Dat voel je als je het beet hebt, en je ziet het ook, voor wat dat waard is natuurlijk
 
Puntverlichting staat los van de stralingshoek. Daytime is Puntverlichting. Punt, haha
Mijn DIY lamp heeft hetzelfde effect.
Openingshoek is ook 120 graden, 12 spots op 1 rij geeft niet een super verdeling van het licht als je kijkt van voor naar achter door het aquarium.
Ook zie je een duidelijke streep op het glas ontstaan waar wel en niet het licht van de lamp komt.
Nou hangt mijn lamp ook letterlijk 5cm boven de waterlijn, dus als ik hem wat hoger zou hangen is dat ook opgelost.
 
Ik zit nu in de auto maar als ik straks thuis ben zal ik even een uitgebreid stuk typen over mijn afwegingen. Ik heb uiteraard voor precies dezelfde dilemma's gestaan. Technisch vind ik daytime superieur, maar de nadelen waren voor mij een showstopper. Uiteraard hangt het van je criteria af of je tot dezelfde conclusie komt.
 
Thanks dat was hem inderdaad! Zat in mijn historie al te zoeken op .de maar het is dus een .eu website ;-)

Dat is inderdaad een vergelijking. Men heeft een groot aantal, zowel subjectieve alsook objectieve, aspecten een bepaalde percentage waarde gegeven. Maar dat kan een hoog percentage zijn voor iets wat voor je bak niet van belang is. Zou je, bijvoorbeeld gaan voor een plantenbak dan zie ik het nut van RGB leds niet in. Ook design speelt een subjectieve rol. Zo zijn er wel meer zaken op te noemen. Ook objectieve dingen worden vermeld zoals lichtsterktes in Lux en RI waardes, bijvoorbeeld. Wil je er iets aan hebben zal je aan cherry picking moeten doen. Pak eruit waar je wat aan denkt te hebben. Overigens zijn niet alle genoemde merken hier verkrijgbaar.
 
Mijn DIY lamp heeft hetzelfde effect.
Openingshoek is ook 120 graden, 12 spots op 1 rij geeft niet een super verdeling van het licht als je kijkt van voor naar achter door het aquarium.
Ook zie je een duidelijke streep op het glas ontstaan waar wel en niet het licht van de lamp komt.
Nou hangt mijn lamp ook letterlijk 5cm boven de waterlijn, dus als ik hem wat hoger zou hangen is dat ook opgelost.
Nu hoeft gebundeld licht niet beslist een nadeel te zijn, denk ik. Spotwerking kan zelfs heel mooi zijn in een bak, ik heb er verschillende gezien waarin ik het schitterend vond. Je kan er met je inrichting/beplanting gewoon rekening mee houden, toch?
 
JMB Aqua Light
Gisteren even contact gehad met JMB Aqua Lights via Facebook, moet zeggen ze waren ontzettend snel met een uitgebreide reactie, dus wat dat betreft goede service. Ze gaven aan dat volgende aan qua lumen over de nieuwe LED balken:
  • Witte LEDs: 160 lumen per stuk
  • Gekleurde LEDs: zijn de helft van het aantal lumen tov de witte leds, dus 80 lumen

Ze hebben helaas geen balken voor een bak van 230 cm, dus dat zou betekenen dat ik een balk van 90 en 120 zou moeten combineren. Elke 5 leds (community) bevat 4 witte om 1 gekleurde LED. Elke 5 LEDs hebben dus gezamenlijk 720 lumen. Dit betekend dat de de onderstaande balken het volgende lumen aantal hebben:
  • De balk van 90cm heeft 27 LEDs, dus ongeveer 3920 lumen
  • De balk van 120cm heet 36 LEDs, dus ongeveer 5200 lumen

Mijn bak is 230x60x70, het zand en de ruimte er boven afgeteld zul je een hoogte van 60cm hebben, dus dat betekend zo'n 830 liter. Er vanuit gaande dat je ongeveer 30 lumen per liter moet hebben, betekend dit dat er 25.000 lumen boven de bak zou moeten hangen.

Een combinatie van 90cm en 120cm geeft +/- 9000 lumen, deze zou ik dan dus 3 rijen moeten hebben om goed te voldoen.
  • 90cm is 27 watt x 3 = 81 watt
  • 120cm is 36 watt x 3 = 108 watt

Dit zou dan het volgende boodschappenlijstje opleveren:

ProductPrijs
JMB Adapter (200 watt)€ 119,95
3 x 90cm Community€ 329,85
3 x 120cm Community€ 419,85
LED Computer (TC420)€ 32,95
Totaal€ 902,60
Red je het met 1 adapter? Er stond op de site dat je ze voor maximaal 70% mag belasten. Dus 70% van 200 is 140 watt.

Hou er rekening mee dat de kabels maar 40 cm lang zijn en dat er mogelijk verlengstukken moeten komen ..

Als je niet werkt met een controller van JMB, dan moet er tussen elke aansluitkabel van de lamp en een controller een tussenstukje komen.

Deze wijsheden heb ik niet van mezelf, maar van iemand anders die ervaring heeft met deze lampen. Toevallig heb ik me er van het weekend in verdiept omdat ik mogelijk ook andere ledlichten wil of een erbij..
 
Nu hoeft gebundeld licht niet beslist een nadeel te zijn, denk ik. Spotwerking kan zelfs heel mooi zijn in een bak, ik heb er verschillende gezien waarin ik het schitterend vond. Je kan er met je inrichting/beplanting gewoon rekening mee houden, toch?
Zeg ook niet dat het een nadeel is voor mij, maar het is wel iets om over na te denken
 
Nou staat me er iets van bij dat bij een bepaalde stralingshoek in dit geval 120 graden er niet meer gesproken word over punt verlichting.
Is het niet hoe kleiner de hoek des te meer een licht opbrengst op 1 punt.
Kan het totaal mis hebben hoor kennis is hier een beetje weg gezakt maar ooit eens een verlichtingsplan moeten maken en daar komt dit vandaan.
 
Is het niet hoe kleiner de hoek des te meer een licht opbrengst op 1 punt.
Kan het totaal mis hebben hoor kennis is hier een beetje weg gezakt maar ooit eens een verlichtingsplan moeten maken en daar komt dit vandaan.

Deels waar, in mijn geval zit het meeste van het licht in een bundel van 90 graden ongeacht de openingshoek van 120 graden.
Het is dus niet zo dat als je lamp 120 graden openingshoek heeft dat ook het licht evenredig verdeeld is over die 120 graden
 
Nou staat me er iets van bij dat bij een bepaalde stralingshoek in dit geval 120 graden er niet meer gesproken word over punt verlichting.
Is het niet hoe kleiner de hoek des te meer een licht opbrengst op 1 punt.
Kan het totaal mis hebben hoor kennis is hier een beetje weg gezakt maar ooit eens een verlichtingsplan moeten maken en daar komt dit vandaan.
Stralingshoek en puntverlichting zijn 2 verschillende zaken.
Een Matrix-module is klein en al het licht komt dus vanuit 1 (klein) punt = puntverlichting. Juist een grote stralingshoek benadrukt nog eens dat alles vanuit 1 punt komt.
Vergelijk dat met een TL-lamp, waarbij het licht vanaf een heel groot (in de lengte) oppervlak komt. Dat is dus geen puntverlichting.
 
Goed dan, mijn overwegingen destijds:

Mijn eisen waren:
  1. Relatief véél licht
  2. Een goede lichtverdeling maar ook flexibiliteit in die verdeling (er mee kunnen spelen)
  3. Verschillende kleuren en ook daarbij flexibiliteit (er mee kunnen spelen)
  4. Dimbaar, bij voorkeur via de TC420
  5. Geschikt voor plaatsing in lichtkap (ivm verdamping en CO2 verlies, springende vissen etc)
  6. Budget niet heel belangrijk, als het maar goed is.
Daytime Matrix
  1. Weinig flexibiliteit wat betreft de lichtverdeling. Je komt al snel uit op 1 balk waarin je meerdere modules náást elkaar plaatst. Puntbronnen. Dat vond ik niet wenselijk. Ook als je verschillende kleuren gebruikt zit je dus met een matige verdeling van die kleuren door je bak. Weer die puntbronnen. Dit kun je dan wel weer oplossen door een 2e balk te plaatsen en daar ook modules in te plaatsen. Dat laatste zou dus wel iets zijn wat ik had kunnen overwegen. Dat had wel weer aanzienlijk invloed op het budget. Ik heb dus juist liever wél een lichtbundel en dan meerdere balken, zodat ik zelf de verdeling bepaal en er geen onnodig licht verloren gaat op de aquariumwanden.
  2. 'Vendor-lock' zoals het mooi heet. Oftewel: je maakt jezelfs enigszins afhankelijk van Daytime. Wat als ze er over 5 jaar niet meer zijn? Dan kun je niet meer mooi uitbreiden en laat dat nu net één van de verkoopargumenten zijn dat je altijd een module bij kunt plaatsen. Dit vond ik ook een belangrijk nadeel.
  3. De 180 lumen per Watt is absoluut wél een reden om voor Daytime te gaan. Minder stroomverbruik, minder warmte (neem ik aan).
  4. Geen waterkoeling mogelijk, voor zover mij bekend. Dit is wel noodzakelijk als je een volledig dichte lichtkap gebruikt.
  5. Best veel lichtkeuze qua kleuren
Ledaquaristik

  1. Mogelijkheid van waterkoeling: koele LED's en daardoor (hopelijk) langere levensduur
  2. Zeer veel lichtkleuren mogelijk. En ook de mogelijkheid van 2 kleuren op 1 balk (en welk onafhankelijk aan te sturen). Doordat ik in totaal 8 balken heb, zeer veel mogelijkheden.
  3. Meer gebundeld licht. Die zie ik als een nadeel als je 1 of 2 balken hebt, maar in het geval van 8 balken is het perfect omdat je dan mooi kunt 'richten' en toch alles bereikt. Ik denk dat hierdoor meer licht de bodem bereikt. En zo niet, dan zet je er 2 dicht bij elkaar.
  4. Weinig ervaringen in Nederland, sterker nog, vrijwel geen 1 kunnen vinden destijds. Maar in Duitsland zeer veel (over het algemeen lovende) reacties gevonden. Ook op de website zelf staan veel reacties in het gastenboek inclusief foto;s van aquariums met de ledbalken in gebruik. Dit heeft mij wel overtuigd.
JMB: Heb ik ook wel naar gekeken, mijn indruk toen was dat er niet zo veel kleuren mogelijk waren, maar dat zou inmiddels achterhaald kunnen zijn. Ik werd niet overtuigd door de website. Voor mij ging het dus echt tussen daytime of ledaquaristik.

Mijn ervaring tot nu toe met Ledaquaristik:
  1. Goed. Ik vind het licht prachtig qua kleur en intensiteit, en het is ook zéér fel. Je moet er absoluut niet recht in kijken zonder bescherming. Je kunt makkelijk kleuren mengen met de TC420. Dus je komt altijd op de gewenste kleur uit door hier en daar wat dimmen.
  2. De waterkoeling werkt erg goed, maar is wel gemaakt met als uitgangspunt dat je er aquariumwater door laat lopen, maar dat wil ik absoluut niet. In de zomer warmt dat je aquarium te veel op. Ik laat het daarom circuleren door de kruipruimte (50 cm onder de grond). Hierdoor zijn de led's 23 graden in de ochtend en 's avonds loopt het op tot maximaal 31 graden.
  3. Ik heb over de gehele lengte ook 1 (halve) balk in blauw. Dit gebruik ik als maanverlichting 's avonds. Met Daytime zouden dit 2 of 3 puntbronnen zijn geweest wat ik niet mooi vind. Overdag heb ik het blauwe licht gewoon op 100% staan en dat zie je verder niet want dat is maar 1/8e van mijn totale lichtintensiteit. Ik heb ook een halve balk rood licht over de hele lengte, om zeer warm/rood licht te maken in de avond. erg mooi. Ook die staat overdag gewoon op 100%.
  4. De LEDs zitten 'gegoten' in een soort siliconen. Het oogt robuust. Ik vraag me wel af hoe duurzaam dit is. Is het nog wel even transparant over een paar jaar? Dit zal de tijd moeten uitwijzen. Ik gebruik overigens de 'clean covers' van ze. Plastic balken die je er overheen schuift. Hier spettert het aquariumwater dus op en dat kun je makkelijk schoonmaken. De balken zelf worden zo dus niet blootgesteld aan kalk en algen etc...
  5. Dimbaar tot vrijwel 0.
  6. Bij ontvangst bleken er bij 2 balken een paar (enkele) ledjes niet te werken. Dit zijn er in de loop van de tijd (nu 1 jaar later) nooit meer geworden, dus dit gebeurt tijdens productie waarschijnlijk. Ik heb hier 40 euro compensatie voor gevraagd en gekregen. Deden ze niet moeilijk over.
  7. Ik zou met de kennis van nu nog steeds de 8 Ledaquaristik balken gekozen hebben, gezien mijn eisen.

Foto's zijn helaas niet zo goed. Gemaakt met Mobiel en die laat de kleuren nog wel eens anders zien dan de werkelijkheid.

1590350197487.png


Met waterkoeling:
1590350309319.png


Zonder waterkoeling:
1590350335629.png


1590350374602.png


1590350406266.png


Blauw en rood in 1 balk:
1590350591524.png
 
Tja is net wat men wil kleuren en dan zo veel :juggle:
Dat verhaal over waterkoeling bij deze strippen nodig maar bij het daytime gebeuren lijkt me van niet koel element is aanziengelijk groter.
Dat punt verhaal is te bezien zit me wel af te vragen of je daytime systeem zelf hebt gezien en dan met welke modules er in en ook geprobeerd.
Ik zelf zou dit systeem van jouw niet willen :sorry:
Ben blij dat ik van 4 balken t5 naar 1 balk daytime gegaan ben maar goed ieder zijn ding.:)
 
Het koelen is niet nodig. Maar optioneel. Je leds gaan er wel langer door mee waarschijnlijk.
grootte van koelelement doet bij een dichte lichtkap niet terzake, want de warmte kan er dan niet uit. Waterkoeling is dan de enige optie.

Geen idee hoe heet daytime wordt in een dichte overkapping.

Daytime heb ik nooit in het echt gezien. Maar wel veel foto's en reviews.

Ik deel verder alleen mijn overpeinzingen van toen. Wie weet helpt dat iemand. Iedereen moet zelf kiezen wat hij wil.
 
Het koelen is niet nodig. Maar optioneel. Je leds gaan er wel langer door mee waarschijnlijk.
grootte van koelelement doet bij een dichte lichtkap niet terzake, want de warmte kan er dan niet uit. Waterkoeling is dan de enige optie.

Geen idee hoe heet daytime wordt in een dichte overkapping.

Daytime heb ik nooit in het echt gezien. Maar wel veel foto's en reviews.

Ik deel verder alleen mijn overpeinzingen van toen. Wie weet helpt dat iemand. Iedereen moet zelf kiezen wat hij wil.
Klopt dat iedereen zelf moet kiezen wat hij of zij wil . (y)
Probleem alleen is wel dat je vaak dingen voorbij ziet komen zonder ook maar enige eigen ervaringen met het product is ook hier weer het geval helaas (Daytime heb ik nooit in het echt gezien. Maar wel veel foto's en reviews.)
Foto¨s zeggen veel maar niet alles tja en reviews is maar vaak de mening van een persoon die bepaalde eigenschappen verwacht en dan niet vind of nog erger ingegeven door belang andere sponsors.
Nou niet gelijk :madd: worden is puur hoe ik tegen dingen als boven geschreven en internet gebeuren aankijk.
 

Terug
Bovenaan