Daytime Matrix voor Juwel 180


S

svetlyachok

Guest
Ik wil naar Daytime Matrix overstappen omdat ik best intensief verlichting nodig hebt (veel bodembedekkers en zeer goed beplante bak).

Ik heb al heel lang T8 gebruikt en ik heb niet zo veel verstand van LED. Qua intensiteit heb ik ongeveer 6000 Lumen nodig. Daytime Matrix lijkt me een flexibele keuze die ik verder kan veranderen/opbouwen.

De vraag is waarmee moet ik beginnen? Welke kleurcombinatie is het best voor een zwaar beplante aquaria? Zijn drie balken wel genoeg voor? Ik ben door alle meningen en commentaren over LED de weg kwijt, help me!!!
 
Voor een zwaar beplant aquarium, ik heb er zelf een, zou ik gaan voor een gemiddelde Kelvinwaarde die rond de 5000 ligt. Waarbij achterin een wat lagere waarde, gemiddeld 3500 K, goed zou zijn. Daar staan de hoogste planten en kan deze waarde, waar rood inzit maar wat minder diep doordringt in het water, goed uitkomen. Voorin kun je dan een waarde kiezen die op zo'n 7000 k zit, en dus meer blauw bevat wat dieper doordringt, voor het lagere plantenbestand. Dit zijn gemiddelde waardes die ik ongeveer toepas. Zelf heb ik trouwens drie JMB balken boven mijn Rio 180 hangen. Je plantenbestand speelt natuurlijk een rol.
 
Denk dat je 3 modules bedoeld ipv 3 balken.
Maar zou dank denk voor de sunlike gaan misschien nog wit erbij maar welke zal meer een kwestie van smaak zijn
 
Ik heb boven Lido 200 deze modules: 3x neutral white en 2x sunlike.
Deze modules geven samen maximaal 7400 lumen.
Op dit moment staat alles op 55% sterkte gedurende 8 uur per dag.
Naar mijn idee is dat voorlopig voldoende. De planten assimileren als nooit tevoren!
 
De neutral white is 6000K en 1800 lumen
De warm white is 4000K en 1800 lumen
De sunlike voor freshwater is 6000K en 1800 lumen (grote piek in het blauw en rood spectrum).

Neem je alleen de neutral en sunlike dan zit je dus alleen op 6000K wat erg wit is.
Misschien combineren met de warmwit voor een gelere gloed?

Behalve de led modulen zal je dus ook een balk moeten nemen waar je de led modulen in schroeft.

Mooi systeem maar prijzig, 70 euro voor de sunlike en 50 euro voor de neutral en warm.
Dan nog de balk, ik weet niet hoe breed de rio180 aan kan:
100cm kost 147 euro
90cm kost 143 euro.


Ga je 4000K en 6000K op 1 balk mixen dan krijg je duidelijk kleurverschil in je bak, zal niet mooi zijn.
Met 2 balken kan je voorin bijvoorbeeld de 4000K en achterin de 6000K (of andersom) doen wat een betere kleur mix geeft (mijn gevoel).
 
Neutral white geeft niet echt heel wit licht.
De module is opgebouwd uit 50% warm white leds en 50 % ultra white leds.
Met behulp van de sunlike modules kan je extra rood en blauw toevoegen wat de algehele kleur veel mooier maakt
 
5 modules voor Lido200? Jeetjemina! Ik dacht dat modules al veel is!

Maar heel, HEEL ERG bedankt voor jullie reacties, I am digging in... Verlichting is niet mijn sterkste kant en ik heb geen ervaring met LED, dus alle commentaren zijn heel belangrijk! Dank jullie wel allemaal!
 
Mijn Lido 200 heeft 200 liter inhoud en is een plantenbak met CO2 bemesting.
Per liter water heb ik 30 lumen nodig; dus in totaal 6000 lumen.
De neutral white geeft per module 1800 lumen: 3 x 1800 = 5400 lumen.
De sunlike geeft per module 1100 lumen: 2 x 1100 = 2200 lumen.
In totaal geven de 5 modules 7600 lumen en ik heb in theorie ongeveer 6000 lumen nodig.
Omdat het voor de levensduur van de leds niet verstandig is om lampen op 100% vermogen te laten werken, heb ik op deze manier genoeg overcapaciteit.
Mijn leds werken nu op 60%
Succes met het maken van je keuze!
 
Dacht dat het om de Lido 200 ging ipv de 180. Verkeerd gelezen. Voor de 180 zou ik de Ai dan weer niet nemen i.v.m. de breedte van de bak. Net weer iets te breed en te ondiep om een mooie spreiding van het licht te hebben met 1 module.
 
Nu ga ik zelf waarschijnlijk ook wel de Daytime bekijken, maar zou het in deze niet een optie zijn om hier een snaar te kijken ? https://www.aquaillumination.com/products/prime-freshwater

Dat scheelt een bak geld voor zelfde aantal Watts. En je kan dit mooi via de app instellen.

Dit is dus wat ik altijd afraadt. Op deze site staat niets over de leds die gebruikt worden. Er is niets bekend op de waterdichtheid. Er wordt geen enkele kwaliteitsnorm gebruikt of zelfs maar genoemd. Hier ga je dus heel snel spijt van krijgen! Goedkoop is hier beslist duurkoop.
 
Dit is dus wat ik altijd afraadt. Op deze site staat niets over de leds die gebruikt worden. Er is niets bekend op de waterdichtheid. Er wordt geen enkele kwaliteitsnorm gebruikt of zelfs maar genoemd. Hier ga je dus heel snel spijt van krijgen! Goedkoop is hier beslist duurkoop.
AI zijn juist geen goedkope lampen die teleur gaan stellen...
Net als ecotech zijn de lampen van AI technisch gezien hele mooie lampen.

Alleen door de manier waarop ze zijn gebouwd moeten ze redelijk hoog hangen voor een mooie spreiding en dus minder geschikt voor onze dichte bakken.
 
De Ai zijn echt hele mooie lampen. Maar had mezelf al gecorrigeerd voor de juwel 180 bak. die is qua maat niet juist voor deze lamp.
 

Terug
Bovenaan