Wat is er nieuw

De 110 liter gezelschapsbak van Eremetaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eremetaal
  • Startdatum Startdatum
Zo daar is de update dan, helaas ben ik niet zo professioneel als vele andere hier, maar ik heb mijn best gedaan. 😉

Nieuwe Co2 set :
xcSjWROiiAGJZI9VMHPJqb4cz7F6LgWA.jpeg

Plattegrond:

Rechts:

Links:

Midden:

Wel geschrokken hoe groot de Lobelia Cardinalis mini is, dacht dat het een lekker klein plantje was maar dit zijn al flinke planten. Helaas op de foto niet mooi scherp, nogal overbelicht.

En ja ik moet die zwarte lijnen nog van het raam wassen, was even handig om alles volgens een vooraf bepaald plan te planten. 😉

Paul, ik heb je hele verhaal door gelezen vanmiddag maar veel geluk met je planten had je niet. In het begin met de opstart had ik ook veel verschillende planten soorten. Sterre kruid was in 2 weken helemaal weg. Ik ben later over gegaan op zoveel mogelijk crypto soorten en echinodoris soorten. Hierbij twee lotissen. Dit gaat tot nu toe redelijk goed, hoef alleen maar af en toe te snoeien want ze groeien prima. Voeg dagelijks 4 ml easy carbo toe en twee keer in de week 5 ml planten voeding van dennerlee. Verder gebruik ik klei bolletjes bij de wortels van de planten.
Laat deze opzet van planten eerst maar eens groeien en niet teveel veranderen in het begin. Eerst goed door laten groeien en dan pas snoeien.
Sterkte met je gezondheid.

Gr. John. :petjeaf:

John Muller zei:
Paul, ik heb je hele verhaal door gelezen vanmiddag maar veel geluk met je planten had je niet. In het begin met de opstart had ik ook veel verschillende planten soorten. Sterre kruid was in 2 weken helemaal weg. Ik ben later over gegaan op zoveel mogelijk crypto soorten en echinodoris soorten. Hierbij twee lotissen. Dit gaat tot nu toe redelijk goed, hoef alleen maar af en toe te snoeien want ze groeien prima. Voeg dagelijks 4 ml easy carbo toe en twee keer in de week 5 ml planten voeding van dennerlee. Verder gebruik ik klei bolletjes bij de wortels van de planten.
Laat deze opzet van planten eerst maar eens groeien en niet teveel veranderen in het begin. Eerst goed door laten groeien en dan pas snoeien.
Sterkte met je gezondheid.

Thanks John, ja ik gebruik ook kleibolletjes en profito, verder probeer ik nu de Po4 op 1 te houden en de no3 op 10.

Ik heb bewust nu voor wat makkelijkere planten gekozen in de hoop dat dit wel goed aanslaat om er zo ook weer wat meer plezier in de hobby te hebben i.p.v. ergernis. 😉

Ziet er goed uit.

Bij mij blijft de mini lobelia wel mooi klein, dus dat komt straks wel goed als hij zijn onderwatervorm heeft. Even geduld...hahaha

Ronald V zei:
Ziet er goed uit.

Bij mij blijft de mini lobelia wel mooi klein, dus dat komt straks wel goed als hij zijn onderwatervorm heeft. Even geduld...hahaha

Haha ok, ik schrok ervan tijdens het uitpakken, ik dacht in eerste instantie ook dat het gewoon een verkeerd geleverd plantje was, je verwacht bij een plantje met de naam mini geen stekjes van ver voorbij de 10 cm.

Maar ik ben benieuwd, zijn wel meer plantjes die zich nog moeten gaan aanpassen aan de onderwaterwereld.

Co2 nu afgesteld op 10 bellen p/m.

En verder geef ik 2,5 ml profito per dag.

Paul, de lobelia cardinalis heb ik ook in mijn aqua gehad. Deze heb ik eruit gehaald en bij mijn dochter in haar bak gezet. Bij mij werd hij als ik hem niet regelmatig snoeide wel 30 cm lang.
Trouwens deze plant groeit ook bij veel mensen in de tuin. Ga eens googele en bekijk de afbeeldingen, je ziet de meeste voor de tuin.

John Muller zei:
Paul, de lobelia cardinalis heb ik ook in mijn aqua gehad. Deze heb ik eruit gehaald en bij mijn dochter in haar bak gezet. Bij mij werd hij als ik hem niet regelmatig snoeide wel 30 cm lang.
Trouwens deze plant groeit ook bij veel mensen in de tuin. Ga eens googele en bekijk de afbeeldingen, je ziet de meeste voor de tuin.

Was dat ook de mini ? Niet erg overigens dat hij wat hoger is/wordt maar ik had hem wat anders verwacht. Zodra de plantjes om hem heen wat meer de hoogte in gaan schieten lijkt hij misschien ook wat kleiner. 😉

Ronald V zei:
Bij mij wordt hij echt niet hoger dan 5 tot 10 cm, incl. wortel.

Ok dus dan zou deze plant i.p.v. moeten groeien gaan krimpen. 😉

Ik ben benieuwd wat het plantje en de rest natuurlijk ook gaat doen de komende tijd.

Ik ben ook benieuwd, maar met de nieuwe co2 set moet dat vast wel goedkomen toch!?
Ik heb de Lobelia cardinalis mini ook gehad, hooguit 10 cm..wel in submerse vorm gekocht. misschien heb je niet de mini variant te pakken?
vond het al een raar gezicht zo, met die kijklijnen op je aquarium 😛
Nu is mijn kennis op plantengebied enigzins gebrekkig, maar is 2,5 ml profito elke dag niet wat teveel?

Zwits zei:
Ik ben ook benieuwd, maar met de nieuwe co2 set moet dat vast wel goedkomen toch!?
Ik heb de Lobelia cardinalis mini ook gehad, hooguit 10 cm..wel in submerse vorm gekocht. misschien heb je niet de mini variant te pakken?
vond het al een raar gezicht zo, met die kijklijnen op je aquarium 😛
Nu is mijn kennis op plantengebied enigzins gebrekkig, maar is 2,5 ml profito elke dag niet wat teveel?

Zo stond hij wel op de site, dus ik ga er van uit dat het hem wel is. Of het echt teveel is weet ik niet, volgens mij doen de meeste die behoorlijk wat planten hebben wel meer als de aanbevolen dosis. In ieder geval kan ik uit de Fe waarde niet echt afleiden dat/of het teveel is aangezien die meestal vrij laag is.

Nog even contact gezocht met de verkoper van de planten over de Lobelia :

Het klopt dat de mini wat aan de hoge kant is en dat komt door de bovenwater kweek. Door de weinige zonuren in deze tijd gaan ze ook rekken. Dit komt straks allemaal goed onderwater.

Ik heb de lobelia cardinalis mini ook in mijn bak staan. Is nu ongeveer 15 cm hoog, maar wel een prachtig dichte bos. Is net een mini heg in mijn bak... Overigens heb ik hem als emmerend vorm gekocht en toen ie een beetje geworteld was heb ik ze heel kort gesnoeid en de toppen er gelijk rondom gepland zodat ie nieuwe submersed blaadjes en uitlopers ging maken. En dat ging allemaal eigenlijk redelijk vlot.

Ik vind je nieuwe inrichting mooi, ben benieuwd hoe het word als alles goed groeit. Word volgens mij wel een leuke bak!

Snuitje zei:
Ik heb de lobelia cardinalis mini ook in mijn bak staan. Is nu ongeveer 15 cm hoog, maar wel een prachtig dichte bos. Is net een mini heg in mijn bak... Overigens heb ik hem als emmerend vorm gekocht en toen ie een beetje geworteld was heb ik ze heel kort gesnoeid en de toppen er gelijk rondom gepland zodat ie nieuwe submersed blaadjes en uitlopers ging maken. En dat ging allemaal eigenlijk redelijk vlot.

Ik vind je nieuwe inrichting mooi, ben benieuwd hoe het word als alles goed groeit. Word volgens mij wel een leuke bak!

Dank 😉

Ik heb er ook wel een goed gevoel bij, ik heb er van te voren ook goed over nagedacht hoe en wat het moest worden. En als ik nu bedenk hoe de planten kunnen/moeten worden zie ik een mooi geheel voor me. Hopelijk gaat het lukken. 🙂

Mijn vader even een foto laten maken van de bak bij avondlicht, de neons doen hun naam eer aan. 😉
B_RCEelnH1SG8OOL_xd6BVmhu4FWy67_.jpeg

Mooi effect, lange sluitertijd gebruikt om de neons zo te laten zien met de lichtstrepen?

gijs van beilen zei:
F*cking mooie bak 😛

Gr. Gijs

Ronald V zei:
Prachtige foto Paul

Dank 🙂

Fozzy zei:
Mooi effect, lange sluitertijd gebruikt om de neons zo te laten zien met de lichtstrepen?

Geen idee hoe of wat, mijn vader heeft die gemaakt die is wat handiger met een camera (hobbyfotograaf). Ik weet/snap daar niet veel van. 😉

Vandaag 10 Helena's erin zetten om een kleine slakkenplaag te bestrijden en uiteraard voor hun verdere opruim kwaliteiten. 😉

De garnaaltjes familie heeft het toch te zwaar met mijn soms jagende vijfstreep barbelen. Het gekke is dat ze z de ene dag ze compleet met rust laten en dat ze de andere dag echt als school op moordpad zijn.

Soms lijkt het ook wel alsof ze alleen de garnaal doden maar niet echt eten.

Jammer dat ze zo gemeen zijn 🙁 Ziet er trouwens wel erg goed uit verder je bak!

Sjeff zei:
Jammer dat ze zo gemeen zijn 🙁 Ziet er trouwens wel erg goed uit verder je bak!

Ik ben een week na de verbouwing ook nog altijd tevreden. Ben benieuwd hoe alles gaat aanslaan. Hier en daar een plantje wat zich nog helemaal moet gaan aanpassen aan het onderwaterleven dus we zullen zien. Bedankt voor het compliment. 😉

Helenas hebben de verzending niet overleefd. 🙁

NikkiG zei:
Knappe bak zeg! Mooi met die bruinige plantjes daar links.
Dankjewel, dat is de crypto wendtii bruin. 😉
astrid j zei:
Ik vind je bak echt steeds mooier en mooier worden :thumbs:

Ja ik zie nu na anderhalve week ook al behoorlijk wat verschil in positieve zin. De snelgroeiers doen hun naam eer aan. 🙂

Wauw bak ziet er leuk uit.
Je maakt trouwens ook erg mooie+scherpe foto's!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan