De 2,5 meter van Erwin1982, met als hoofdbewoner de discus.


Nee, er is natuurijk geen wetenschappelijk bewijs voor. Ik vind het verder mooi en goed uitziend voer, alleen mijn discussen verdragen het niet. Ik ken iemand die zweet er bij, ook met WV discus. Het kan verkeren....
Precies mijn idee.
Ik hoor ook veel positieve geluiden van dit voer ook bij discus alleen mijn wildvang reageert er precies zo op als wat je hierboven leest.
Dus voor mij nooit meer.
 

Very klote Erwin, hopen dat het allemaal weer goed komt.
Moeilijk geval als je niet precies weet wat ze mankeren.
Beste is microscopische onderzoek maar vind maar iemand die dat doet.
Ik ben met een vers ontlasting naar Zaanstad gereden en het heeft zich achteraf wel geloond.
 
Ben vanavond voorzichtig positief. Oog wordt weer roder, af en toe wel een sprintje maar hangt niet meer op de zijkant en zwemt mee in de groep. Duimen maar.
 
Sterkte.
Ik weet precies wat je mee maakt.
Tja, dan komt er, net als zojuist, weer zo'n aanval en dan verdwijnt je positieve gevoel als sneeuw voor de zon en vraag je jezelf af of het ooit nog goed zal komen
 
Het gaat zeker goed komen.
Bij mij hielp het al meteen om de vissen die dat gedrag tonen apart te zetten in een quarantaine bak met temperatuur op 35 graden en Sanital Zout met Aloë Vera.
 
Ziekte is steeds het gevolg van stress.
Ik zou dus niet rommelen in de bak of met de vissen. Alle ingrepen zorgen voor extra stress.
Juiste temperatuur en vers water zijn het belangrijkst.
Geef het de tijd en voer met mate, meermaals per dag is niet nodig.
Het is een misvatting om Discus constant van voer te voorzien. In de natuur hebben ze ook niet constant de pens vol.
Geregeld vasten komt de vissen enkel ten goede.
 
Ziekte is steeds het gevolg van stress.
Ik zou dus niet rommelen in de bak of met de vissen. Alle ingrepen zorgen voor extra stress.
Juiste temperatuur en vers water zijn het belangrijkst.
Geef het de tijd en voer met mate, meermaals per dag is niet nodig.
Het is een misvatting om Discus constant van voer te voorzien. In de natuur hebben ze ook niet constant de pens vol.
Geregeld vasten komt de vissen enkel ten goede.
Ik ben zelf ook voorstander van deze maatregel. Het enige nadeel is, dat de vissen nog niet heel groot zijn en nu mis je een mogelijkheid om ze goed in het voer te zetten.

Rust en regelmaat zijn bij de mens al belangrijk, dat geldt voor deze beestjes ook. Ze zwemmen nu lekker rond, ze zullen nu vooral het door jou geadviseerde voer gaan krijgen met af en toe wat diepvries of levende witte muggenlarven en de detritus in de bak mogen ze ook lekker opeten. De kieuwworm lijkt verdwenen dus nu geen medicatie meer.
 
Nee
Goed om te horen dat het beter gaat.
Moet je de kuur nog herhalen?
Nee, heb het nu twee keer gedaan. Er is sprake van een merkbare verbetering, maar nu moet de rust terugkeren. De stress heft wel toegeslagen hoor.
 
Vandaag kan ik zeggen dat de discussen weer de oude zijn. Ze eten gretig de spirulina vlokken, gemixt met een scheutje knoflook, en als snack de levende witte muggenlarven. Ik ben weer helemaal blij!

oprecht blij dat te het horen !
 
Ja heerlijk, nog wel even iets meer de stress reduceren, maar wat zijn ze mooi....

20210221_223346.jpg
 
Fijn dat alles weer onder controle is Erwin. Ze zien er erg mooi uit.

Ik heb ooit eens een M. ansorgii gehad een verstopping had. Na enig zoekwerk erachter gekomen dat een te veel aan muggenlarven dit nog weleens kunnen veroorzaken. Sindsdien geef ik als hoofdvoer artemia, met enkel muggenlarven als tussendoortje, en dan het liefst witte. Nooit meer last van gehad.

En zoals eerder gezegd, is uit onderzoek gekomen dat de meeste maaginhoud bestaat uit groenvoer, waarschijnlijk door het happen op bealgd hout en dergelijke. Groenvoer mag dus niet ontbreken.

Heb je dit soort problemen bij je andere discus nooit gehad?
 
Na een pittige periode waarbij alles fout ging, mag het nu geruime tijd weer goed gaan.

Ik kreeg na de wormen een columnaris infectie bij de discussen te verduren en het maakte niet veel of ik was er in ieder geval een paar kwijt geraakt. Na een speciaal medicijn van de dierenarts verkregen, zijn ze er bovenop gekomen. Eén vis heeft nog een slechte rugvin maart ik hoop dat dit snel geneest. Tevens heeft de HN door al de medicijnen de geest gegeven dus ben nu op zoek naar forse stekken.

Ondertussen ook nog, en dat is het mooiste, een dochtertje mogen krijgen.

Een foto van de visjes..
 

Bijlagen

  • 20210308_201527.jpg
    20210308_201527.jpg
    374.9 KB · Weergaven: 92
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje!
Wat fijn om te lezen dat de discussen weer opgeknapt zijn, het geeft een hoop zorgen als er ééntje zich ziekjes gedraagt.

De inrichting vind ik ook erg mooi! Heb je dat hout gewoon uit Nederlandse bossen gehaald? Heb je het daarna ook nog behandelt met iets? Het ziet er heel natuurlijk uit allemaal, jouw discussen boffen maar!
 
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje!
Wat fijn om te lezen dat de discussen weer opgeknapt zijn, het geeft een hoop zorgen als er ééntje zich ziekjes gedraagt.

De inrichting vind ik ook erg mooi! Heb je dat hout gewoon uit Nederlandse bossen gehaald? Heb je het daarna ook nog behandelt met iets? Het ziet er heel natuurlijk uit allemaal, jouw discussen boffen maar!
Dank je.

Ze waren allemaal erg ziek, ik zat in zak en as. Maar heb goede contacten met @Utaka en die hebben me meer als uitstekend geholpen.
 
Een zware tijd geweest hoor, beste klap gehad. Maar er bestaan wonderen.... Een vis was donderdag zo goed seks zwart, huidproblemen op de schouderpartij dus vrijdag wilde ik toch de q- bak gaan opzetten... ik kom thuis en de vis is zo goed als gezond.. medicijnen voor niets gekocht maar dat heb ik er voor over.

20210328_195918.jpg
IMG-20210328-WA0019.jpg
20210328_193450.jpg
20210328_195745.jpg
20210328_195636.jpg
20210328_195636.jpg
20210328_195636.jpg
IMG-20210328-WA0018.jpg
 
dat zijn alleen maar mooie berichten, ik hoop dat ze gezond mogen blijven
 

Terug
Bovenaan