Wat is er nieuw

De 54 liter van Mathe

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mathe
  • Startdatum Startdatum
M

Mathe

Guest
Naast mijn 200 liter aquarium heb ik ook een 60x30x30(LxBxH) aquarium. Op de bodem heb ik op dit moment fijn zwart grind liggen en de temperatuur is 23 graden.
Ik heb op dit moment het volgende visbestand in het aquarium zitten:
- 1x Betta splendens, man, Dumbo ear
- 12x Brevibora dorsiocellata
- 3x Vittina semiconica

De Vittina semiconica heb ik nu 3 maanden en het blijken erg goede algeneters te zijn, het nadeel van deze slakken is wat ik bij andere mensen ook al las, de eieren. In dit aquarium zitten vooral op het stuk kienhout en op de steen rechts vooraan een heleboel slakkeneitjes.

Plantenbestand:
- Cryptocoryne balansae
- Cryptocoryne walkeri
- Hygrophila polysperma
- Limnophila sessiliflora
- Microsorum pteropus
- Pogostemon helferi
- Vallisneria torta

Een overzichtje:
20161104_184749(0).jpg

20161104_173034.jpg

Mijn mooie kempvisman:
20161104_172157.jpg

Één van de Vittina semiconica:
20161104_172034.jpg

Zeer mooie bak! Het Boeddha beeldje heeft wat, vooral met de algjes die erop groeien. Ook ben ik een grote fan van je limnophila!

Mooie Betta al ben ik persoonlijk niet zo n fan van beeldjes in de bak. Maar dat is persoonlijk hoor😉.

Dank jullie! Ik ben normaal ook niet zo van de beeldjes maar ik was inspiratie aan het opdoen voor de inrichting van dit aquarium waar de kempvisman eigenlijk centraal staat. Tijdens mijn zoektocht zag ik dat een aantal mensen er een soort zen-aquarium van maken met een Boedha en nog wat beeldjes. Nu vind ik alleen een Boedha wel wat hebben dus vandaar alleen dit beeldje. De slakken zijn er ook vaak op de vinden vanwege inderdaad de algen. Al valt dat eigenlijk reuze mee hoeveel erop zitten. Het beeldje is zo geverfd alsof het lijkt alsof het oud en behoorlijk bealgd is.
Ik zit alleen nog te twijfelen of ik het fijne, zwarte grind in dit aquarium ook ga veranderen in filterzand. Hoe denken andere daarover? Ik ben bang dat het straks wel erg licht staat en dat de Brevibora dorsiocellata wegvallen. Al valt dat in mijn 200 liter met de Hemigrammus bleheri ook heel erg mee want die hebben hun volle, rode kop ook gewoon behouden. Ik wil ook graag nog een groep vuurgarnalen toevoegen maar ze zijn in mijn buurt op het moment even niet goedkoop te krijgen. Ik ga geen 50 cent per vuurgarnaal betalen, zeker met de kempvisman in mijn achterhoofd die de hele populatie uit zou kunnen moorden. Het scheelt gelukkig dat hij kleine visjes gewent is en daar gaat hij ook niet achteraan.

Ik zat net naar jouw aquarium te kijken @Cédric Vleminckx. Jij plant ze net iets anders dan dat ik dat doe. Ik plant ze steeds per 2 of 3 stengels bij elkaar zodat er bij de grond ook nog zoveel mogelijk licht kan komen. Als je ze snoeit gaan ze vanzelf wel zijtakken aanmaken. Eerst deed ik ook een heel aantal stengels bij elkaar maar dan krijgt de binnenkant van de bos na een tijdje minder licht en dan kan dat bruin verkleuren of dood gaan. Waardoor je kale plakken kan gaan zien.

Het eerste aquarium waarbij ik een boeddha het geheel vind verrijken. Plaatje hoor!

Dank jullie! Ik moet alleen nog even beter met de camera overweg kunnen, zodat ik echt mooie scherpe foto's kan plaatsen😀

Er is afgelopen week een hoop veranderd aan dit aquarium. Ik was niet tevreden over het fijne zwarte grind dus nu heb ik, net zoals in mijn 200 liter aquarium, er de fijnste korrel filterzand(0,4-0,8 mm) in zitten. Ook heb ik er wat torenslakjes in gedaan, wat planten een andere plek gegeven en 2 stukken hout erin gedaan.

Voor de herinrichting:
20161118_190902.jpg

Net klaar en nog niet zo helder:
IMG-20161119-WA0000.jpeg

En zoals hij er op dit moment bij staat, het is niet helemaal helder door de waterwissel van vanavond:
IMG-20161119-WA0024.jpeg

IMG-20161119-WA0026.jpeg

IMG-20161119-WA0029.jpeg

Erg mooi weer!

Ik vond je oude inrichting mooier maar dit is ook mooi 😉

Boeddha staat overigens nog steeds mooi, helemaal zennnnn 😛

Zowel de oude als de nieuwe inrichting erg mooi!

Dankjullie! Vandaag zijn er 17 vuurgarnalen en 4 geweislakken(Clithon spec.) bij in gekomen. Foto's volgen binnenkort.

Hierbij de beloofde foto's. Ik had trouwens ook gister op het Vivarium Flamemos gekocht voor de garnalen dus dat zit ook in het aquarium. Helaas kreeg ik wel gratis bij het Flamemos een bloedzuigertje. Gelukkig zag ik deze tijdens het spoelen van het mos al dus ik heb het daarna extra veel afgespoeld en doorzocht maar ik kon verder geen ongedierte vinden.

Één van de 4 geweislakjes, ze zijn allemaal nog wel klein, een centimeter of 2:
20161120_174900.jpg

Een vuurgarnaal, wel nog een beetje bleek:
IMG-20161120-WA0009.jpeg

En nog een vuurgarnaal, deze is al iets meer op kleur:
IMG-20161120-WA0016.jpeg

Met dit aquarium gaat het zeer goed! Alleen de javavaren doet het minder goed. Ik denk toch iets te veel licht. Bij thuiskomst van het ophalen van mijn 400 liter aquarium, bleek daar nog een blauwe posthoornslak in te zitten. Deze is overgeplaatst naar dit aquarium. Ik heb trouwens 2 weken geleden de eerste jonge vuurgarnaaltjes rond zien scharrelen.

Even een paar foto's van de garnalen:
IMG-20161123-WA0002.jpeg

IMG-20161211-WA0015.jpeg

IMG-20170101-WA0009.jpeg

En één van de eerste jonge garnaaltjes die ik heb gespot, ik hoop dat iedereen hem kan vinden:
IMG-20170101-WA0005.jpeg

Hij zit links van de geweislak, boven het hout in het flamemos.

Ook meneer betta moet weer op de foto:
IMG-20161123-WA0009.jpeg

Natuurlijk ook nog even 2 op verschillende tijden genomen totaalplaatjes:
IMG-20161208-WA0036.jpeg

IMG-20170101-WA0012.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie!
Even weer een update. Het gaat nog steeds goed met dit aquarium. De planten groeien mooi en de vuurgarnalenpopulatie is zich langzaam aan het uitbreiden. Alleen gaat het schooltje van 12 Brevibora dorsiocellata verhuizen naar mijn 400 liter aquarium. Ik heb het idee dat ze toch wat meer zwemruimte verlangen dan 60 cm, ondanks dat ze vrij klein zijn. In de 400 liter(125x50x65 cm) hebben ze zat ruimte om te zwemmen in ieder geval😀

Wat er in de plaats van het schooltje komt weet ik nog niet. Sowieso weer een schooltje kleine visjes. Boraras brigittae of iets dergelijks.

Nog 2 foto's:
IMG-20170222-WA0006.jpeg

IMG-20170222-WA0008.jpeg

Dankje! Ik hou zoals je wel ziet van een jungle😀 Alleen jammer dat de Javavaren(Microsorium pteropus) links voor de filter en achter het Belgisch groen(Hygrophila polysperma) het niet goed doet. Je ziet hem er niet eens meer zo op de foto, alleen het stuk hout waar hij op is vastgegroeid. Ik ga die denk ik maar verplaatsen naar het andere aquarium en dan hier iets anders leuks voor in de plaats zetten.

Dankjullie!
De Brevibora dorsiocellata zijn inmiddels ruim 2 weken geleden verhuisd naar de 400 liter en ik heb in de plaats van hen nu een school van 15 Boraras naevus zwemmen. Deze doen het heel goed in het aquarium en zwemmen mooi rond. De mannetjes hebben allemaal een klein territorium in het aquarium en verjagen elkaar als er een andere man binnen komt gezwommen. Ook in combinatie met mijn kempvisman gaat het goed, die laat ze links liggen. Hierbij wat foto's:

Eerst maar een overzichtsplaatje, ik weet het, het is vooraal een beetje een zooitje
DSC03607.jpg

Meneer kempvis
DSC03613.jpg

De Boraras naevus, links onderin duidelijk een man, boven allemaal vrouwtjes bij elkaar
DSC03608.jpg

Een mannetje op patrouille
DSC03556.jpg

Een paar vrouwtjes
DSC03593.jpg

Een geweislakje op een stuk hout met allemaal slakkeneitjes
DSC03560.jpg

Ik hou niet zo van die beeldjes en zo in een aquarium maar bij jou 'klopt' het wel, leuk, zeker met die kleine borarasjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan