Wat is er nieuw

De Appelslak boogie.

Javis

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2024
Leeftijd
68
Jammer dat de 'Alles over Pomacea diffusa' topic niet verder ging. Ik had wel meer willen lezen. Ik heb het internet natuurlijk ook afgestruind. Ik lees veel over wat Appelslakken graag willen eten maar nergens wordt vertelt hoe je b.v. de blaadjes van de diverse groentes beneden op de bodem houdt ??..... Ze kunnen ze toch niet van het wateroppervlak eten ?... Leg je er steentjes op of zoiets, wat is de beste manier ?

Ja, ik heb dus appelslakken sinds 'n paar dagen en ben er helemaal weg van. Iemand bood 50 appelslakken aan op Marktplaats gratis op te halen. 50 leek mij 'n beetje teveel van het goede dus heb ik er 10 opgehaald. Wist niet dat ze zó groot konden worden. 4 schitterende kanjers, twee rood/bruin met strepen, een witte en een gele. Prachtig gezicht om ze garcieus van de ene kant van de bak naar de andere te zien glijden. En snel !

Ja en dat is meteen ook iets waar ik nog niets over heb kunnen lezen. Een slang beweegt zich voort door zijn buikschubben naar voren te bewegen, hij 'loopt' dus eigenlijk op zijn schubben. Dat komt meteen naar boven als je het google'd. Als je zoekt naar "hoe beweegt 'n appelslak zich voort" krijg je eerst gezeur over 'n (dat moet een zijn... ok) en daarna alles over "hoe *plant* een appelslak zich voort"... Internet heeft nog niet uitgevonden dat 'n slak ook beweegt dus.

Ergo, dan maar hier gevraagd, niewaar. Een slak heeft geen schubben (of toch ?....) en eigenlijk zie ik niet echt dat hij zijn lichaam samen trekt en weer uitzet of zoiets.. Ook als hij/zij zich over de voorruit van het aquarium voort beweegt is het alleen maar echt 'glijden' wat ik zie. Super smooth zeg maar. Maar hoe doet ie dat ??......( 'n 'waterslak' gebruikt geen slijmlaag, toch ??....dat zou 'n mooie boel worden... 😳)

Dan. Mevrouw appelslak (tenminste dat denk ik..) had vrijwel direkt 'n hele tros roze eitjes op de binnenkant van de lichtbak geplakt. Blij dat ik 't zag want ik vind 10 appelslakken wel ruim voldoende ( de andere 6 van de 10 zijn nog redelijk klein ). De volgende dag wéér 'n tros en 'n paar dagen later nòg een.

Wat is de gangbare procedure hier als je absoluut géén jonge slakkies in je bak wilt. Ik heb de drie trosjes eruit gehaald en in 'n bakje gelegd (droog). Wat doe ik er nu precies mee ?...

Tot zover voorlopig. Bijvoorbaat veel dank voor de eventuele antwoorden ! :petjeaf:

Laatst bewerkt:
vraag 1:
Ik heb een aantal rvs klemmetjes gekocht, daar een nylondraadje aan vast gemaakt en dat aan een kurk bevestigd. Als ik iets van groenvoer heb, klem ik dat klemmetje erop, en laat het te water. Wil ik 'm er weer uit halen, kan dat via de kurk. (als ik me niet vergis zijn klemmetjes in de aanbieding bij de Aldi)
Veel mensen prikken het groenvoer aan een vork, daar kun je natuurlijk ook een constructie maken om de vork weer uit je bak te kunnen halen zonder natte armen.

Vraag 2: geen idee hoe een slak zich voortbeweegt. Misschien kun je wat vinden als je alleen 'slak voortbeweging' googlet?

Vraag 3: Heet water over de eitjes en dan in de compost. (Appelslakken zijn invasieve exoten en mogen dus ABSOLUUT niet in de natuur terecht komen.)

vraag 1:
Ik heb een aantal rvs klemmetjes gekocht, daar een nylondraadje aan vast gemaakt en dat aan een kurk bevestigd. Als ik iets van groenvoer heb, klem ik dat klemmetje erop, en laat het te water. Wil ik 'm er weer uit halen, kan dat via de kurk. (als ik me niet vergis zijn klemmetjes in de aanbieding bij de Aldi)
Veel mensen prikken het groenvoer aan een vork, daar kun je natuurlijk ook een constructie maken om de vork weer uit je bak te kunnen halen zonder natte armen.
Leuk idee ! Dank je, Lysia !

Vraag 2: geen idee hoe een slak zich voortbeweegt. Misschien kun je wat vinden als je alleen 'slak voortbeweging' googlet?
Ja, de vraagstelling was inderdaad niet best. Alleen "hoe beweegt een slak" dan komt er wel iets maar het houdt niet over. "Slijmspoor en tilt de achterkant van zijn lijf op" dat is het wel zo'n beetje. Als ik dat schitterende beesje over de grond van mijn aquarium zie struinen wil je dat gewoon weten. 😉

Vraag 3: Heet water over de eitjes en dan in de compost. (Appelslakken zijn invasieve exoten en mogen dus ABSOLUUT niet in de natuur terecht komen.)
Ah! Klinkt 'n beetje cru maar het zal wel moeten neem ik aan. Ja, ik weet van het vermeende 'terrorisme' van de appelslak. Dat ze zelfs niet meer verkocht mogen worden, toch ? Daar houdt ik vanzelfsprekend goed rekening mee.

Toch nog even voor alle duidelijkheid, is het niet zo dat de eitjes verdrogen als ik ze in 'n bakje laat liggen ? Of zouden ze gewoon uitkomen in dat bakje ?...

Ook nog even: moet ik de binnenkant van de lichtbak scherp in de gaten *blijven* houden om eventuele nieuwe eitjes te ontdekken ? Is het op 'n gegeven moment afgelopen met eitjes afzetten of gaat dat altijd maar door ?

Hartelijk dank voor je antwoorden, Lysia ! :DD

Laatst bewerkt:
Je kan blad of bv komkommer op een klein gebaksvorkje doen.

vraag 1:

Weet je zeker dat ze in de zomer niet uitkomen ineen vochtige composthoop? Ik gooide ze in de restafvalbak. Voor de zekerheid.

In principe eet een appelslak ook van het wateroppervlak, ze kunnen zelfs een soort van trechtertje maken waarmee ze het voer opzuigen, maar het laten zinken maakt het wel makkelijker voor ze. Een gebaksvorkje door een stukje komkommer en je bent klaar (wel schil eraf).

Eitjes komen zonder vocht niet uit, verdrogen. Een appelslak zonder water verdroogt uiteindelijk ook.
Dat ze hier in NL niet mogen worden verkocht komt door de kromme EU regelgeving , daar ze in Spanje de rijstvelden leeg zouden vreten. Over het algemeen overleven de slakken slecht tot niet als de temperatuur onder de 10 graden komt.

Wil je de slakken als soort blijven houden kan ik je wel aanraden om een aantal jongen uit te laten komen daar de gemiddelde levensduur bij ca. 24 graden ongeveer 2 jaar zal zijn. Tussen de 20-22 graden zul je het langst van ze kunnen genieten is mijn ervaring.

Dank je, BlupGup, goed om te weten ! 😎

Maar om van 't wateroppervlak te eten zullen ze daar toch moeten zien te komen en daar blijven ? Via planten dan zeker ? Ik heb al wel gezien dat ze erg handig zijn al hebben ze die niet. Schil van komkommer af is ook nieuw voor mij, bedankt ! Moeten bladgroenten ook niet eerst 'n beetje gekookt/geblancheerd worden voor ze aan de de slakken te voeren ?

Dus eigenlijk is de ophef over de appelslakken nogal opgeblazen ? Mocht er zich al 'n explosie van de beestjes voordoen dan is het maar voor één jaar ? Of heeft Spanje geen winter... (ik zou het eigenlijk niet weten.... ;-) Jammer van die relatief korte levenstijd van de appelslak (meestal las ik minder dan 24 graden = 4 jaar.. daar boven = 1 jaar..) Ik weet niet of ik minder kan dan 24 graden, ik heb eigenlijk 25 graden voor de Ramirezi's....

Als ik weer 'n tros eitjes zie zal ik 'm dan niet helemaal weghalen maar 'n klein gedeelte laten zitten en goed in de gaten houden ? Mochten ze uitkomen en in het aquarium vallen worden ze waarschijnlijk opgegeten door de vissen (tetra's, rams, oblongus) of misschien de appelslakken zelf ?...

Nogmaals dank voor je reactie, BlupGup ! 👍

Appelslakken kunnen net als veel andere waterslakken hun zelf laten drijven wanneer ze dat zouden willen, en klimmen langs wanden om vervolgens daar op de kop te gaan hangen hebben ze ook weinig problemen mee.
Voer zelf enkel komkommer, moerbei brandnetel en bananen -bladeren, waarbij komkommer eigenlijk altijd favoriet is. Vroeger wel is courgette gedaan maar is weinig belangstelling voor hier (kook/blancheer niks). Voor de rest eten ze graag tabletjes en dan vnl die voor de algeneters bestemd zijn.

Hieronder leuk voorbeeldje wat ik nog in mn fotoverzameling heb kunnen vinden:

appsl.png

Weet je zeker dat ze in de zomer niet uitkomen ineen vochtige composthoop? Ik gooide ze in de restafvalbak. Voor de zekerheid.
Niet als je er goed heet water over heen gegoten hebt. Dan zijn ze echt wel dood.

Enne voor TS: dat eitjes leggen gaat gewoon door.....

Appelslakken kunnen net als veel andere waterslakken hun zelf laten drijven wanneer ze dat zouden willen, en klimmen langs wanden om vervolgens daar op de kop te gaan hangen hebben ze ook weinig problemen mee.
Voer zelf enkel komkommer, moerbei brandnetel en bananen -bladeren, waarbij komkommer eigenlijk altijd favoriet is. Vroeger wel is courgette gedaan maar is weinig belangstelling voor hier (kook/blancheer niks). Voor de rest eten ze graag tabletjes en dan vnl die voor de algeneters bestemd zijn.

Hieronder leuk voorbeeldje wat ik nog in mn fotoverzameling heb kunnen vinden:

Bekijk bijlage 384726
Dank je wel voor de bladeren tips, BlubGup ! 👍 Hoef ik geen hele krop andijvie te kopen die ik vervolgens bijna nog compleet weg kan gooien (ik koop alleen gesneden voor andijviestampot.. ;-) Net 'n paar zakjes bananen en moerbei bestelt. Komkommer heb ik wel. En dank voor de foto. Kijken we hier *OP* het wateroppervlak ? Die ronde 'klep' is dat de zogenaamde 'afsluitklep' ?.... (gelezen dat 'n waterslak de opening van zijn huisje af kan sluiten...)

Ik heb ook 'n fotootje. Wat is hier de bedoeling van ? :

taxislak.jpg

Taxi bedrijf "Pak 'n Slak" , zomaar voor de lol, "ja, als u toch naar bovengaat...", 'Lui varken slak', of is hier iets serieus aan de gang, b.v. bevruchten van eitjes ??.....

Over eitjes gesproken, ik heb weer 'n behoorlijke tros aan de binnenkant van de lichtbak hangen.... Als ik er daar nu 'n klein aantal van wil uit laten komen, hoe ga ik dan precies te werk ? Het grootste gedeelte van de tros verwijderen ? ( er doorheen snijden ?...) of de hele tros weghalen en in 'n vochtig bakje leggen ?

Klopt het dat 't ongeveer 'n week duurt voordat de eitjes uitkomen ?

Alvast bijzonder bedankt voor je advies, BlubGup ! :petjeaf:

Laatst bewerkt:
Dat is een luie slak denk ik en volgens mij duurt het uitkomen van trosjes langer maar we hebben een expert in huis met@Blupgup.

Dat is een luie slak denk ik en volgens mij duurt het uitkomen van trosjes langer maar we hebben een expert in huis met@Blupgup.

Ja,dank je, John, hij lijkt momenteel even afwezig..... Ik heb net foto's gezien en nog wat gelezen over appelslak eitjes. Ik krijg de indruk dat de eitjes zeker niet allemaal te gelijk uitkomen :

eggo002.jpg

Ik denk nu het trosje gewoon te laten zitten, iedere dag in de gaten houden en als ik zie dat er 'n paar uitgekomen zijn de hele tros dan maar weghalen. Ik weet niet hoe ik het anders moet doen om wellicht 'n stuk of wat eitjes uit te laten komen, zéker niet allemaal natuurlijk. Toch ook wel riskant, stel je voor dat ze wèl allemaal tegelijk uitkomen.... Dan heb ik 500 appelslakjes in m'n bak.... 😱

Misschien gebeurd er wel niets.... het trosje is keihard !

Ik hoop dat Blubgup nog even komt kijken hier....

Ze moeten in elk geval vochtig blijven en misschien kun je de volgende keer met een scheermesje bijvoorbeeld een groot stukje van de tros eraf snijden. Ik heb er geen ervaring mee maar misschien kan dat.

Dank je, John. Ja, dat ga ik zeker proberen, scheermesjes heb ik niet maar wel 'n scalpel dus dat gaat wel lukken. Btw, die slak die mee rijdt is geen luie slak, integendeel, het blijkt dat hij bezig is met 'n soort 'voorspel'.... :DD

Ik kon het niet goed zien, net te laat waarschijnlijk maar ze hebben 'n tijdje met die 'ronde schijven' tegen elkaar aan gelegen. Dat ging wild tekeer ook, soms lagen die huisjes gewoon andersom, leuk om te zien ! ;-)

appelslakboogie.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan