De aquaria van Thomas( algeneter12)


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Dag mensen! ;)

Na een tijdje gestopt de zijn met aquariums, kwam het virus weer opdagen. Het beruchte virus waar bijna niet af te komen valt. Het aquarium virus.
De plannen waren er al langer, maar het is er niet eerder van gekomen.

Ik presenteer u: Thomas' Taiwan Bee Aquascape
Het is niet al te serieus, maar ik ben toch mijn best gaan doen.
Het werd dus een garnalenbakje. Op zolder had ik nog mijn oude Tico 20 staan. Deze, na goedkeuring van de vrouw des huizes, van zolder gehaald en toen begon het avontuur.

472536_0_82_0fa4e73aa55f4f94ae086761a53770f1.jpg


Allereerst ben ik gaan kijken voor een bodem. Mijn streefdoel is om deze bak Taiwan Bee's te gaan houden, een ph-verlagende bodem was dus een pr�. Hiervoor heb ik de Environment Soil gebruikt, een bodem waarmee verschillende mensen op dit forum goede ervaringen hebben. Deze is binnen gekomen en de bodem ging erin. Maar toen?

748631_0_82_environment_soil.jpg


Toen een drukke week gehad, waardoor ik hem nog niet had kunnen inrichten. Van de week zag ik een oude lava-steen buiten liggen, dus ik denk die neem ik mooi mee. Getest op kalk, en dit bleek hij niet noemenswaardig veel af te geven. Deze kwam dus in de bak!

Vandaag ben ik naar Budget-Fish geweest in Eindhoven. Hier heb ik de plantjes gehaald. Altijd goede ervaringen mee gehad dus de keus was snel gemaakt. Wat ik heb gehaald:

-2 potjes Micranthemum Monte Carlo
-1 potje Lilaeopsis Mauritiana
-1 potje Cryptocoryne Wendtii ''Rood''
-1 potje Pogostemon Helferi
-250cc bakje gevuld met javamos

Dit was het dus, hier moest mijn ''aquscape'' van komen. Nu de uitvoering nog.

Toen ik thuis kwam allereerst het javamos gooed uitgespoeld en d.m.v. een dunne vislijn op de lavasteen bevestigt.
Resultaat:

911827_0_82_javamos_op_lavasteen.jpg


Hier was ik best tevreden over, dus het ging in het aquarium.

495134_0_82_lavasteen_in_aquarium.jpg


En zo zag het er dus uit.. Maar het was niet goed, niet in mijn ogen. Ik vond die bult t� onnatuurlijk overkomen, een te scherpe hoek. Resultaat: er moest nog meer soil bij.
Zo gezegd zo gedaan.

928615_0_82_meer_soil.jpg


Dit is beter, dacht ik. Nu kon het echte ''scapen'' beginnen. De plantjes werden uitgepakt en dit trof ik aan:

277484_0_82_plantjes.jpg


Ziet er prima uit dacht ik zo.

Wordt vervolgd...
 
Leuk, nog een garnalenbakje!

Ik ben alvast benieuwd wat de vorderingen gaan zijn!
 
Leuk ga ik volgen, taiwan bees staan nog op mijn wil ik lijstje :p
 
De plantjes waren dus binnen, en het avontuur kon beginnen. De bak werd zover gevuld dat de bodem n�t onder water zou staan, het onderste deel dan. De Micranthemum Monte Carlo moest er aan gaan geloven. Zo gezegd, zo gedaan.

859381_0_82_micranthemum_monte_carlo.jpg


Wat nu dacht ik? Laat ik maar eens beginnen met de Cryptocoryne. Deze wilde ik net achter de steen plaatsen. De steen had ik expres op 2/3 van de linkerkant geplaatst, met het idee van ''de gulden snede''. Dit was best goed gelukt, en de Cryptocoryne vond ook zijn plaats.

541749_0_82_cryptocoryne_wendtii_rood.jpg


Best flinke wortels.

524742_0_82_cryptocoryne_totaaloverzicht.jpg


Zo, nu de rest nog. Als het zo door gaat kan het best wat worden dacht ik zo. De Lilaeopsis Mauritania zou links achterin komen, en de Pogostemon Helferi meer in het midden achter de steen. Dit lukte en hier het resultaat:

412875_0_82_totaaloverzicht.jpg


Dit was het dan. Ik moet zeggen dat de foto kwaliteit verschrikkelijk te noemen is, maar de scape aardig gelukt. Het enigste probleem. Ik kwam erachter dat er slechts een 7Watt lampje in zit :help: . Morgen even op zoek naar een nieuw lampje, en dan waarschijnlijk nieuwe foto's. Nu 6 lange weken naar een garnaalloos bakje kijken. :engel:
Hier nog een foto'tje van de bovenaknt om een beetje een idee te geven hoe het eruit ziet:

539523_0_82_bovenkant_overzicht.jpg


Ziet er nog erg rommelig uit, maar komt mede door de combinatie telefoon/slecht licht. Hopelijk zullen de plantjes nog groeien en kan ik dan vanaf 27-6-2016 garnaaltjes verwelkomen. Idee�n of tips? Laat maar weten! To be continued...

Groeten, Thomas.
 
Verschrikkelijk overbelichte foto's zie ik nu. Morgen met een nieuwe lamp zal het (hopelijk) beter gaan.
 
Het begin is er :)
 
Goed gezegd, het begin haha. :D
Het kan ook aan de telefoonkwaliteit liggen, ik zal nog een keer vragen of een vriend met een goede camera foto's komt maken. De garnaaltjes zal hij ook 100x beter op de foto krijgen. ;)
 
algeneter12 zei:
Verschrikkelijk overbelichte foto's zie ik nu. Morgen met een nieuwe lamp zal het (hopelijk) beter gaan.

Bwa, het valt wel mee hoor.

Alles is nog duidelijk te zien ;)
 
Mooie start! Ik blijf je volgen.
 
Ziet er al leuk uit zo hoor.
 
Goed begin hoor.
 
Je kan overigens ook heel goed een Javavaren op een stuk lavasteen binden hoor. Dat heb ik hier ook in de TB bak.
 
Dankjewel voor alle leuke reacties! :D

@John. Zat ik al aan te denken indd. Ik vind het een mooi plantje alleen ik ben bang dat je de wortels te veel ziet. Als ik nog een ander stuk lavasteen tegen kom zal ik het toch maar eens gaan proberen.
Stel dat de Lilaeopsis Mauritiana(linksachter naast het sponsfilter) niet aanslaat, zou ik daar een plant willen met een groot blad. Iemand enig idee welke zou passen? Het liefst niet de kleur groen die de rest heeft.

Als je nu naar het aquarium kijkt wordt al je aandacht getrokken door de rechterkant met de cryptocoryne en de lavasteen, ik moet het ook wat voller hebben rechts. Als de lilaeopsis niet aanslaat wil ik daar dus een grootbladige plant hebben, met ietwat donkere bladeren. De plant mag best vullend zijn. Nog even zoeken welke geschikt is dan maar.

Wat betreft het licht ben ik er nog niet uit. De action had een lampje, maar deze bleek ook warm-wit te zijn. Vandaag weinig tijd om nog naar de gamma te gaan, dus het zal donderdag worden. Ik heb er al een gezien op de site.
 
Ziet er goed uit! Denk alleen dat de "heuvel" die je gemaakt hebt, zal verdwijnen als je er geen versteviging in maakt.
 
Het is een best brede heuvel, hij kan wat zakken maar dat maakt niet zoveel uit. Hopelijk gaan de wortels van de planten het een beetje vasthouden. Vooral de cryptocoryne bedoel ik daarmee.
 
Teveel aan wortels knip ik zelf altijd gewoon weg hoor. Ik heb het zo in de bak met de cb.
 
Een grootbladerige plant met donkere bladeren is de Anubias barteri. Prachtige plant die het goed doet bij weinig licht. Al zijn er wel mensen die blijkbaar problemen hebben met de combinatie garnalen/anubias. Ik heb meerdere soorten bij mij garnalen en geen dode aan gehad. Nu zijn taiwan bees wel wat gevoeliger, dus of je dat aandurft laat ik aan jou.
 
Ik zat al te kijken naar die soorten indd. opzich heel geschikte planten, alleen de bladeren groeien vaak horizontaal en in de bodem rotten de wortels weg, dat is het probleem. Misschien een kleine echinodorus, iets in die trant iniedergeval, maar dat zal ik nog op moeten zoeken. Iniedergeval super bedankt voor de leuke reacties!
 
Leuke bak Thomas! Zijn de planten al aangeslagen en is het water al helder geworden? Crypto's zijn altijd leuk. Ik heb destijds voor een beetje de gemarmerde versie gekozen.
 
@Sander. Dankjewel voor de reactie! De bodem was al redelijk helder dus het is niet echt veel opgetrokken. Het probleem is dat mijn moeder de oude lamp heeft weggegooid, dus zo snel mogelijk naar Coen*n voor een nieuwe lamp, kost me wel 13,99 dan.

@Patty. Ik denk dat ik ze ga halen bij Garnalenp*radijs, maar dit is wel een afstandje rijden dus even kijken hoe ik dat ga doen.
 
Van de week de waardes voor de lol met een teststripje gemeten, en het gaat de goede kant op. De ph is onder de 6,4 en de nitrietpiek is er denk ik ook. De nitriet zat iets boven 0,5. Zal dadelijk nog maar eens meten.
Het lilaeopsis mauritania lijkt niet echt aan te slaan, de rest gaat nog gewoon hetzelfde heb ik het idee. Het wordt maar even afwachten of het zich gaat vermenigvuldigen, hopelijk kan ik deze week ergens de lamp halen.
 
Garnalenparadijs kan ze ook opsturen als je dat wil hoor.
 
@John. Dat lijkt me inderdaad een slim plan. De kosten van het gas zijn alsnog niet minder dan 7,50. Opsturen dus maar.

net nog even gemeten, de ph zit naar schatting rond de 6, kh tussen 0-2. Waardes zijn dus al redelijk goed! Alleen het nitriet mag nog iets dalen, pas na 23-6 kunnen de garnaaltjes komen. :D
 
Ja het bakje moet natuurlijk even goed indraaien. Wij zijn erg tevreden met de garnalen van GP.
 
Leuk bakje! Willen je planten een beetje groeien? Fotootje? ;)
 
hier in heesch zit een particulier die ook garnaaltjes kweekt en mooie heeft zitten weet alleen niet of hij nu iets heeft zitten
 
Hier dus even een foto'tje van hoe hij er nu bij staat. Sorry voor het lange wachten, kwam een examen van iets tussendoor. Nu nog even 2 drukke weekjes met school en daarna kunnen de garnaaltjes besteld worden. Spannend!

Hier een 2 overzichtjes van de bak:
593647_0_82_c395f375a65b47c9a5be0aeaa4bf7e6e.jpg

514466_0_82_1bab779c85684aef95a4ddc0c4afc2a1.jpg


Zoals je ziet begint het groen vooraan al een klein beetje aan te slaan, het mos begint wat te groeien maar ik twijfel een beetje wat ik moet doen. Ik vind de cryptocoryne in combinatie met de lavasteen erg druk ogen, en het sprieterige mauritania valt ook in het niets. Zal van de week nog maar eens kijken wat ik er mee kan. Iemand nog tips/opmerkingen? Waterpijl zal ik zo even bijvullen.
 
Leuk bakje maar je hebt gelijk over de Crypto. Hij staat misschien net te dicht bij die steen en moet je hem wat verplaatsen.
Weet je wat momenteel de waarden zijn?
 
Lekker laten groeien Thomas, over 2 weken als de drukte achter de rug is, is het ook meer aangeslagen en kan je altijd nog zien wat te veranderen of niet.
 
PH: 5,5-6
Kh: 0-2
GH: Zit in de ok-zone, snap het aflezen niet helemaal haha.
NO2: 0. Nitrietpiek is al geweest want dit zat 1,5 week terug op 0,5 No2
No3: 15

Dit moeten ze zo ongeveer zijn.

Klopt John, naar welke kant zou jij het verplaatsen? De steen en het groen op de voorgrond zijn het enigste wat ik waarschijnlijk wil laten staan, het mauritania en de helferi weet ik niet precies. Heb nu niet heel veel hoogte er in zitten dus misschien moet ik die nog verplaatsen dan maar. Wat zou jij doen?

Ton, dankjewel voor je reactie. Ik laat het ook nog even lekker groeien, bak heeft maar weinig licht. Juist daarom heb ik gekozen voor de micranthemum monte carlo, omdat deze veel en veel makkelijker schijnt te zijn dan HC. Misschien nog maar een makkelijk plantje er in zetten dat meer de hoogte in gaat. Zal vd week maar eens bij Dobey kijken.

Heb trouwens ook nog een klein 250 liter vijvertje staan, zitten een tiental Barbus semifasciolatus in en nog wat ander groter spul, maar dat blijft maar tijdelijk. Van de week kreeg de waterlelie voor het eerst een knop.

726547_0_82_81e63b4991284ea38436ca823fe1f599.jpg


En later op die dag..
548735_0_82_d9c23a32e5de4a65a254a2b57ab4f216.jpg


Ben erg blij met de bloem, ziet er mooi uit.
974114_0_82_bd1421e2d4014d22adea44676fcf232f.jpg
 
Dat zijn mooie waardes voor je TB hoor. Tja wat zou ik doen. Smaken verschillen maar als ik het zo bekijk had ik de Crypto misschien wat meer bij/voor je sponsfilter gezet.
 
Klopt daar zat ik ook al aan te denken. Wat zou je doen met de pogostemon helferi? Zal het mauritania maar weg doen, dit groeit toch erg slecht met bruine toppen.

Ik denk dat ik de crypto dan indd naast het sponsfilter zet en dan het micranthemum verder naar achteren wil laten doorgroeien. Daarachter dan een ander rood/donkergroen plantje die echt de hoogte in groeit, samen met de pogostemon. Ik heb de kleur van pogostemon altijd al raar gevonden, dus weet niet zeker of die blijft haha. Als hij aanslaat is het natuurlijk geen probleem. ;)

Qua verhouding met de barbeeltjes zit het alleen niet zo lekker. Mijn vermoeden is 1-2 vrouwen op 8-9 mannen. visjes zijn nog maar 4-5 centimeter maar ze jagen/flirten/paren al wel.
 
Ik hoop dat de Helferi het gaat doen want ik heb er geen goede ervaringen mee met te weinig licht en co2. Maar goed, je kan het altijd aanzien.
 

Terug
Bovenaan