De axolotls van lennox


LennoX

Well-known member
Lid geworden
19 maart 2023
Berichten
351
Leeftijd
35
Graag deel ik met jullie mijn paludarium met daarin mijn drie waterdraken. Het is een aquarium van 120 cm lang, 50 cm breed en 60 cm hoog, optic white glas.

Als techniek had ik twee dezelfde led-lampen maar een daarvan is natuurlijk net voor de foto kapot gegaan 😂 ik ben nu aan het kijken voor een betere optie. Verder staat er een buitenboord filter op van jbl. Lekker low tech verder, ik voeg af en toe plantenvoeding toe en doe 1x per 2 weken een flinke waterwissel.

De axolotls stampen nogal eens wat planten plat en graven lekker holletjes. Deze set up draait nu een jaar en heb als uitdaging baardalg en draadalg, naast ontzettend veel poep van de salamanders 🫣. Verdere lifestock zijn gele garnaaltjes, Chinese danios en een paar Helena slakken.

Mijn kinderen vinden wormen voeren geweldig en de kindjes die komen spelen willen altijd graag meer weten over die gekke Pokemons haha. De wormen verzamelen we vaak samen met de buurt kinderen. 1 kind steekt de schep in de grond en begint te wiebelen, de rest staan te loeren tot ze omhoog springen. Erg leuk om gade te slaan.

Groetjes!
 

Bijlagen

  • 95437112-0973-4C46-9E55-E90F1523CA3A.jpeg
    95437112-0973-4C46-9E55-E90F1523CA3A.jpeg
    205.4 KB · Weergaven: 119
  • 7C1F7744-B339-4C72-83D5-E73571EC70B3.jpeg
    7C1F7744-B339-4C72-83D5-E73571EC70B3.jpeg
    220.8 KB · Weergaven: 111
  • D440687A-834A-428E-A92A-024DFF87B8EC.jpeg
    D440687A-834A-428E-A92A-024DFF87B8EC.jpeg
    229.1 KB · Weergaven: 115
  • 093F05B4-BED2-4A13-B5CD-F1CC3C317234.jpeg
    093F05B4-BED2-4A13-B5CD-F1CC3C317234.jpeg
    245.1 KB · Weergaven: 117
  • 2F18BFBB-C6C9-4E85-997A-CDE529BFF239.jpeg
    2F18BFBB-C6C9-4E85-997A-CDE529BFF239.jpeg
    197.1 KB · Weergaven: 114
Mooie bak!
(En de kinderen leren meteen niet gillend naar huis te sprinten als ze eens 'een beestje' zien....)
 
In december hadden de axolotls van een vriendin van mij eieren gelegd. Deze wilde ze zelf niet grootbrengen, geen tijd voor. Haar witte axolotlman is de broer van mijn witte en dus familie ;p waarop ik zei dat ik ze wel wilde grootbrengen. Nou, dat heb ik geweten, wat een werk en gedoe!

Ik heb de kleintjes weten te verkopen aan liefhebbers en heb er twee voor mezelf bewaard die ik in een andere bak wil gaan huisvesten. Dit zal een paludarium worden met wit zand en lichte stenen.
Ook met sla soorten (eigen voedsel kweken!) en met nog wat andere planten. En 1 soort plant die ik nog nooit heb geprobeerd voor hydroponie stond vandaag bij de plaatselijke jumbo in de kortingshoek😍 dus axolotlsbak2.0 begint vanaf heden vorm te krijgen. Nu nog manlief enthousiasmeren voor nog een bak…

Heeft iemand deze plant als eens in z’n bak gehad en deed hij het goed?
 

Bijlagen

  • 9CE6E294-CBFB-48BC-ADF1-95AF98403716.jpeg
    9CE6E294-CBFB-48BC-ADF1-95AF98403716.jpeg
    87.2 KB · Weergaven: 70
  • 1989189C-880D-47C5-BFD3-7A5BD7083D4D.jpeg
    1989189C-880D-47C5-BFD3-7A5BD7083D4D.jpeg
    86.9 KB · Weergaven: 71
  • 0800D9E8-A27D-43A5-B563-0E3A07B2908F.jpeg
    0800D9E8-A27D-43A5-B563-0E3A07B2908F.jpeg
    61 KB · Weergaven: 70
  • D949BE4B-250B-47C2-B7A8-17F4B63A305E.jpeg
    D949BE4B-250B-47C2-B7A8-17F4B63A305E.jpeg
    148.8 KB · Weergaven: 72
Mooie foto s en misschien wel leuk voor een fotoalbum. Mocht je willen dat we dit daarheen verplaatsen dan moet je dat even aangeven.
 
ziet er erg goed uit voor een axolotl bak want meestal zijn ie redelijk kaal maar hier hebben ze iets te doen
 
Bedankt dwergkikker! Het ook wil ook wat :) ik begrijp wel de kale bakken omdat het makkelijker schoon te maken is. Maar proberen een stukje natuur na te bootsen vind ik zelf veel leuker.

Ondertussen groeien mijn kleintjes met de dag 🥰
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    89.1 KB · Weergaven: 67
Wat een gave bak heb je! Dit is wel een beetje de look en feel die ik ook probeer te bereiken. Ik ben heel benieuwd naar hoe de tweede bak gaat worden. En laten we vooral aquaponics ervaringen uitwisselen :giggle:. Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken!
 
Bedankt marple! Leuk om te lezen! Zat ook net je vijvertjes te bekijken, heb vandaag toevallig twee 90 l speciekuipen bij hornbach gehaald voor wat buitenwaterplezier 😂. En super tof dat je rijstviseitjes uit hebt laten komen, was dat veel gedoe?

Ik was eigelijk van plan om in het aquarium twee eilanden te maken die ik bewater met twee interne pompjes met een buis die naar boven loopt en daar uitstroomt. Op die eilanden een berg mos en daarop pin ik de planten… was mijn idee dit keer 😂 maar het zit nog vooral in mijn hoofd. Met verder een minimalistische inrichting omdat die lompe dikzakken de boel verders vooral platstampen wanneer ze mij zien en naar wormen bedelen ❤️ welke planten gebruik jij graag met aquaponics?
 
Bedankt marple! Leuk om te lezen! Zat ook net je vijvertjes te bekijken, heb vandaag toevallig twee 90 l speciekuipen bij hornbach gehaald voor wat buitenwaterplezier 😂. En super tof dat je rijstviseitjes uit hebt laten komen, was dat veel gedoe?
Oh wat leuk!! Je gaat er vast veel plezier mee hebben. Ik vind het echt leuk. Buiten komt er ook vanzelf allerlei natuur bij om te observeren, met een beetje geluk komen er kikkers en salamanders in. Al eten salamanders wel veel op las ik. Ik heb er geen ervaring mee. Alleen een keer een kikker die kwam overwinteren vorig jaar.

Het viel tot nu toe mee met de rijstvisjes, maar we zijn er nog niet, ze zijn pas een paar dagen oud 😅. Volgens mij is de ideale situatie in een bak op 25 graden met wat zuurstof. Maar na wat onderzoek heb ik ervoor gekozen om het gewoon te proberen in een pot op kamertemperatuur met hoornblad en een catappablad. Het uitkomen duurt ietsje langer en daarmee dus wat meer risico op schimmel, vandaar het catappablad. Nu nog zien dat ik ze groot kan brengen. Ik geef 2-3 keer per dag hikari first bites. Dat blijft eindeloos drijven dus voor elke voerbeurt haal ik me een spuitje het oude voer van het wateroppervlak en voeg met een spuitje wat schoon water toe. Het hoornblad komt uit het vijvertje waar ze straks in gaan, dus ik verwacht dat ze daar ook nog wel wat eetbaars tussen kunnen vinden. We gaan het merken of dit werkt zo...

Ik was eigelijk van plan om in het aquarium twee eilanden te maken die ik bewater met twee interne pompjes met een buis die naar boven loopt en daar uitstroomt. Op die eilanden een berg mos en daarop pin ik de planten… was mijn idee dit keer 😂 maar het zit nog vooral in mijn hoofd. Met verder een minimalistische inrichting omdat die lompe dikzakken de boel verders vooral platstampen wanneer ze mij zien en naar wormen bedelen ❤️ welke planten gebruik jij graag met aquaponics?
Klinkt wel alsof het heel mooi gaat worden. Zou het gewoon proberen. Als je ze op het mos vastzet, is dat dan makkelijk weer los te halen en te vervangen door een nieuwe? Ik heb er niet echt een beeld bij hoe je dat dan vast wil maken. Met planten als sla moet je natuurlijk regelmatig wisselen.
Ik heb zelf nog te weinig geëxperimenteerd om al een favoriete plant te hebben, zijn echt mijn eerste stapjes... Ik denk dat ik begin met verschillende planten om te testen, sla, tomaten, misschien paksoi ofzo?
En ik zit nog te twijfelen over de lelijke rand van de curverbox. Of ik maak een houten randje, of ik drappeer er jute overheen en laat daar iets op groeien, maar ik moet nog even kijken welke moestuinplant daar dan handig voor zou kunnen zijn. Iets klimmerigs of kruiperigs met hechtwortels ofzo. Meloenen zou vast goed willen, hebben ze water genoeg, maar dat blijft nooit hangen vrees ik 😄. En ik heb geen zon 🙄
 
Je kunt eens naar oeverbegroeiingsmat kijken. Speciaal gemaakt om vijverranden mee weg te werken. Daar kun je mos op laten groeien of gewoon simpel gras?
Wat mos betreft heb ik in mijn tuin flinke hoeveelheden. Ik ben nu sinds een paar dagen aan het testen of dat ook onder water wil groeien, en voorlopig ben ik voorzichtig positief. Het groeit iig wel als ik de hoeveelheden luchtbelletjes er op zie.
Als jullie ook willen, geef je maar een gil. Ik heb geen idee van de naam.
 
Oh dat is aardig! Met een tuin op het noorden aan mos geen gebrek hier 😅
Die oeverbegroeiingsmat is een goed idee!
 
De boel getrimd en een flinke waterwissel gedaan (de kh kelderde 🫣). De planten groeien prachtig, al zeg ik t zelf. Een kleine binnentuin :) de onderwater planten hebben last van algen dus ik kan weer aan de bak maar blij met het geheeltje zo!
 

Bijlagen

  • F5F971F2-FC70-4683-B0AF-81BE31DC2008.jpeg
    F5F971F2-FC70-4683-B0AF-81BE31DC2008.jpeg
    241.6 KB · Weergaven: 70
  • B09B329A-6F08-4043-9A10-128922A639D0.jpeg
    B09B329A-6F08-4043-9A10-128922A639D0.jpeg
    265.3 KB · Weergaven: 70
  • 249A7A6F-E5C7-47A2-97BF-B69DB1026438.jpeg
    249A7A6F-E5C7-47A2-97BF-B69DB1026438.jpeg
    290.5 KB · Weergaven: 71
  • 001B05D5-E679-4B6E-9844-33B9D32FDDC2.jpeg
    001B05D5-E679-4B6E-9844-33B9D32FDDC2.jpeg
    171.6 KB · Weergaven: 68
  • 5740E78F-13F3-48BB-AB1D-5EF7BFAE92F7.jpeg
    5740E78F-13F3-48BB-AB1D-5EF7BFAE92F7.jpeg
    108.1 KB · Weergaven: 70
Ik las op een ander forum dat het vaker lastig is om het evenwicht goed te krijgen met kamerplanten in het aquarium. Ben benieuwd of de alg daarmee te maken zou kunnen hebben?
 
Bedankt jongens! Ben erg trots op m’n waterdraken ❤️.
Evenwicht is zeker lastig. In ze zomer groeien die planten keihard en in de winter amper. In de zomer ben ik dus aan het bijdoseren terwijl ik in de winter snel last heb van bruinalg en dergelijke. Nu was mijn filter ongemerkt erg terug was gelopen in doorstroming en begon ineens keihard algen te groeien. Want als die axolpoep blijft liggen… 🤢😂 dan wil het wel met slechte waterkwaliteitpieken.

Ik heb alles weer goed schoon gemaakt en de komende dagen erbovenop zitten 😅. Door mijn low maintenance manier van doen duren algplagen langer om op te lossen helaas. Hydroponie is zeer gaaf maar idd ook instabieler als een gewoon aquarium. Wat dan weer de reden is dat ik het zo graag doe, ik jou van lastige dingen haha
 
Waarom is hydroponie instabieler? (Gewoon nieuwsgierig, niet om je tegen te spreken ofzo). Per slot van rekening halen ze de CO2 uit de lucht, dus daar hoef je je al geen zorgen over te maken. Het is natuurlijk wel een bak met sterke vervuiling, maar als je dat afzet tegen een soortgelijk aquarium (met dus een flink vervuilend dier erin), is het dan nog steeds lastiger?
 
Ik heb gemerkt dat huisplanten wat meer met groeispurts werken. Ze volgen meer de jaargetijden. Iets met licht dacht ik. Daarom kelderde mijn kh ook ineens omdat ze nu weer “wakker” worden. Ook heb je snel last van luizen en wortelen ze vooral in de herfst en lente. Ga ik dus tussendoor wroeten, dan kan je ze beschadigen. Aquarium planten groeien zodra er eten is 😂 ik test vaak het water en kijk naar de planten. Vaak pas ik wat aan en voeg ik wat toe. En werk ik ook met echte onderwater planten voor meer balans. Maar in de lente, zomer, herfst zweer ik erbij met die poep fabrieken van mij haha. Delen anderen mijn ervaring toevallig? Hoe lossen jullie dit op?
 
Nee, van mij geen oplossingen, alleen vragen haha. Er is denk ik ook vooral nog veel onbekend.

Dit schrijft Diane Walstad op een ander forum:
After seeing several tanks now with houseplant roots and poor submerged plant growth, I'm getting really suspicious.
I have had tanks with the emergent growth of aquatic plants and the rest of tank did not suffer. But I have never included houseplants with my tanks.
It is possible that your houseplants are inhibiting the aquatic plants in some manner--faster nutrient uptake, root release of nutrients that are overwhelming the system, or allelopathy. If it's allelopathy, it will be houseplant species-specific, so I would not generalize. Some tanks with houseplants might do okay, but this one is not. If the houseplants were added to remove nutrients, they have definitely not fulfilled that function.


Zelf worstel ik ook nog een beetje met het vraagstuk wat je doet als de planten teveel wortelen. Heb al wel voorbeelden gehoord waarbij de wortels de halve bak overnemen en daarmee teveel concurrentie zijn voor de waterplanten. Onder andere bij pothos en de parapluplant. En als je het er dan uit wil halen trek je de hele boel overhoop...
 
Groeispurts klinken wel logisch eigenlijk. Dan zou je met daglichtspots erboven en de keuze voor planten die uit het de evenaarszon komen, al een (groot) deel van dat probleem kunnen wegvangen. Aquariumplanten zouden ook de daglichtcyclus volgen als je ze de kans geeft mee te gaan met het natuurlijk daglicht. (Kijk maar naar buitenvijvers en -oevers).

Tegen bladluis zijn wel een aantal maatregelen te nemen:
Zorg dat je planten tochtvrij staan, (kamer) planten hebben daar een grote hekel aan.
Zorg voor de juiste belichting, sommige planten groeien het liefst in het onderhout, waar weinig licht doorkomt, sommige willen juist volle zon en alles er tussenin.
Er zijn planten die als je ze in de buurt zet van je planten, luizen weghouden. Looksoorten bijv. Er Is een moerasknoflook (Tulbachia), die je met zijn voetjes prima in het water kan zetten. Afrikaantjes hebben ook die eigenschap, maar ik heb geen flauw idee hoe die het in het water zouden doen. Maar er zullen vast nog wel wat planten zijn, waarvan bladluizen niet houden.
Verder: gezonde planten hebben bescherming tegen luizen, dus zorg voor gezonde planten (voldoende licht, geen tocht, voeding).
En dan is er ook nog biologische bestrijding mogelijk: je kunt porties lieveheersbeestlarven kopen en die op je plant zetten.

Nog even een toegevoegde reactie op @Marple :
Bij bijna alle kamerplanten en zeker de snelgroeiers, kun je wortelsnoei toepassen. Dat zou dan neerkomen op onder water een stuk wortels afknippen of afsnijden en voorzichtig verwijderen, terwijl je de plant zelf laat staan. Je kunt het gat dan weer opvullen met substraat.

En ohja: ik heb geen ervaring met aquaponics, maar wel veel ervaring met allerlei soorten tuin -en kamerplanten.
Een plant die ik weleens in aquaponics zou willen proberen is één van de vele botanisch fuchsia's. (Bijv Gartenmeister Bonstedt is een behoorlijk gangbare soort, maar er zijn nog er g veel erg mooie soorten.)
 
Laatst bewerkt:
Ben wel heel benieuwd wat die vrouw bedoelt met wortels die voeding loslaten in het water 🧐 daar heb ik echt nog nooit van gehoord. maar zodra er 1 plant bloemen gaat maken of een groeispurt heeft, trekken ze zeker de bak leeg. In mijn geval dus toppie! Maar dat kan de groei stoppen van de aquariumplanten die het van de waterkolom moeten hebben. Wat ze dan weer toegankelijker maken voor algen. Meten en bijvoeden met micro’s/macro’s👍

Wortels vind ik wel meevallen. Als ze lelijk worden, verwijder ik ze. Gewoon beetje trimmen. En bladluizen spuit ik eraf met m’n planten spuit en snoepen de vissen van 😂. Maar zal zeker ff kijken naar tocht en lieveheersbeestjes, thanks voor de tip!!!
 
Oh en trek je je kamerplant eruit, dan heb je idd een grote bende😂 dan kan je je hele scape opnieuw doen. Zal morgen bij daglicht van de zijkant eens een foto maken van de substraat. Die wortels gaan diep en zijn gigantisch!
 
Oh en trek je je kamerplant eruit, dan heb je idd een grote bende😂 dan kan je je hele scape opnieuw doen. Zal morgen bij daglicht van de zijkant eens een foto maken van de substraat. Die wortels gaan diep en zijn gigantisch!
Oh hm, dat vind ik wel een twijfel. Heb niet echt een aquascape die ik graag opnieuw zou willen doen met mijn tientallen planten en veel hardscape. En als je dan niet helemaal zeker weet hoe het uitwerkt op het grotere geheel. Wortelsnoei is inderdaad een optie als je het doet voor ze het substraat raken. Als ze er eenmaal flink in zitten dan zitten ze misschien aan de overkant van je bak voor je het door hebt. Wortels snoeien is wel spannend als je ook garnalen hebt bijvoorbeeld. Je weet niet wat voor stoffen er dan vrijkomen.

En wat ik me afvraag, mijn idee is ook dat als planten luis hebben dat is omdat ze net niet helemaal (of helemaal niet) happy zijn. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Die moerasknoflook lijkt me wel grappig om te proberen.

Uiteindelijk vind ik het hele stuk met evenwicht creëren rondom planten echt een hele studie op zich hoor. Erg interessant, alleen wel het klassieke 'hoe meer ik weet hoe meer ik ontdek dat ik niet weet'. Maar ik snap wat je zegt @LennoX , het maakt het juist ook weer leuk als het uitdagend is. Ik wil het boek van Diane Walstad graag een keer helemaal lezen, al beslaat dat ook maar een deel van het geheel.
 
Na een paar heerlijke weken weg kwam ik terug van vakantie en trof ik aan; een bak vol groene smurrie en drie erg zieligkijkende axolotls. De oppas had ze goed eten gegeven maar er lag veel vuil op de bodem en de kamerplanten hadden een duidelijke groeispurt gehad. Ik testte het water… fosfor belachelijk hoog en nitraat nul. En dus overal blauwalg😭😭😭

Een black-out en rescape later zitten de axols er weer heerlijk bij. De kamerplanten gehalveerd (in zoek naar balans) en in het water nu waterpest en vallisnera, de enige planten die niet volledig onder de blauwalg zaten. De rest is… jawel! Plastic 😂 plastic fantastic, de axolotls hangen er heerlijk in en het evenwicht is weer terug. Tijdens de rescape ook extra grotten gecreëerd waar ze in kunnen relaxen. Voor nu Geen blauwalg nog gespot gelukkig! En zodra het lekker loopt, komen nieuwe plantjes in de bak. Tralalalalala altijd wat te doen in onze hobby hè
 

Bijlagen

  • IMG_9361.jpeg
    IMG_9361.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 50
Het is alweer even geleden dat ik een update heb geplaatst hier. Het gaat gelukkig erg goed! Alle vervelende blauwalg is uit de bak en weggebleven en ook de andere algen (draadalg en baardalg) zijn verdwenen🙌 daardoor heb ik bijna alle plastic planten kunnen vervangen voor echte zonder dat ze direct onder algen komen te zitten. Dussss blije bakeigenaar hier! Alleen straks wat anubias en javavaren voor tussen de rotsen plaatsen maar ik doe het stap voor stap. Hierbij m’n waterdraken die het goed doen, ondanks de hitte 🥰. Groetjes!
 

Bijlagen

  • IMG_9622.jpeg
    IMG_9622.jpeg
    2 MB · Weergaven: 54
  • IMG_9623.jpeg
    IMG_9623.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 52
  • IMG_9624.jpeg
    IMG_9624.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 50
Bedankt Nathalie! Ze hebben alle drie hun eigen huis-buis waarvanuit ze de bak in loeren overdag 😂 ik hoop dat ze gelukkig zijn ermee
 
Even een blije update! Net de laatste plastic plantjes kunnen vervangen voor echte nu er al een tijd lang geen algen te zien zijn 😍. Blauwalg is weg, baardalg is weg, draadalg ix weg… heel fijn! Blij om de bak weer in evenwicht te hebben. De axols doen het goed, alleen de witte blijft dun na zijn infectie (wond die niet herstelde waarna het naar binnen sloeg). Hopelijk komt hij snel wat aan. Hij eet iig weer goed zijn wormpjes en pallets.

Fijn weekend allemaal!
 

Bijlagen

  • IMG_9739.jpeg
    IMG_9739.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 36
  • IMG_9738.jpeg
    IMG_9738.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 37

Terug
Bovenaan