De gezzzmol zijn schildpaddenvijver.


thx zeebaars.

Olympus, op beurzen gaan volwassen exemplaren al snel boven de 200�/stuk. Dat vind ik persoonlijk erg veel. De duurste vis die ik zitten heb kost max 10�. Dus als je dat met die schildpadden vergelijkt...
Jonge exemplaren draaien rond de 50�/stuk.
Ik heb wel nog wat werk aan de binnenbak, maar daar kan ik binnenkort mee beginnen. Updates volgen dan in het andere topic.
 
Dat is wel erg veel geld ja, zeer begrijpelijke keus dan ook! :)

Ben benieuwd naar de binnenbak!
 
Ondertussen zitten er 9 geelwang-buiken in de vijver. Ik heb een koppeltje europese gekocht, maar deze gaan voorlopig nog niet in de vijver. Foto's volgen
 
Deze foto os van iets dichter genomen, 3stuks te zien

3schildpadden.jpg


Hier lagen ze zo goed als allemaal te zonnen, maar de foto is van een stuk verder genomen, zodra ze mij zagen, waren ze weer allemaal in het water verdwenen.

8schildpadden.jpg


Dan de nieuwelingen, ik heb twee europese waterschildpadden kunnen kopen.
2emys.jpg


close up
emys.jpg


Deze verblijven voorlopig nog even in een afgezonderd kuipje.

emysvijver.jpg
 
wat een grappige beesten!
Maar als ze direct gaan schuilen als ze jou zien, kun je er dan wel van genieten? Of valt het mee hoe schuw ze zijn?
 
Ze zijn nog steeds heel erg schuw. Ik hoop dat dit nog betert, eens ze er wat langer in zitten. Ik kan er wel van genieten. Als ik rustig de vijver nader, blijven ze wel zitten. En op zich kan ik wel van genieten, dat na al het werk dat ik er in heb gestoken, toch ook weet dat de schildpadden er nu van kunnen geneiten. De planten doen het ook super goed. Benieuwd of er zullen sneuvelen deze winter. er liggen heel veel waterhyacinten te drijven, hiervan zal ik er zeker enkele binnen houden, want deze zijn niet wintervast.
 
Ja, de vijver is er wel in hoofdzaak gekomen, voor de dieren. In tegenstelling tot velen die hun dieren dumpen als ze te groot worden, heb ik wel voor een groter verblijf gezorgd. Maar ik snap wat je bedoeld en volg je daar wel in. Het geheel is meer van belang.
 
De planten in de vijver blijven het nog steeds goed doen, zo staan er opnieuw enkele bloemetjes aan de kaapse waterlelie.
kaapse_najaarsbloei.jpg


De schildpadden genieten van de laatste warme zonnesralen.

laatste_zon.jpg
 
Thx,

Vandaag was het hier goed weer en ik zag ze alle 9 zitten zonnen.

8stuks.jpg


Op de foto zie je er maar 8, die 9de zat op een andere houtblok en viel buiten het fotokader, :p

Hier nog een foto'tje van op het platte dak, zo heb je een mooi overzicht van de hele vijver. De schildpadden waren wel al zo goed als allemaal terug het water in gedoken. Slechts 1tje blijft volharden.

img_8746.jpg
 
Voor zover ik kan nagaan, kunnen heel veel waterschildpadden ook gewoon buiten in de vijver overwinteren, mist je zorgt voor ruim voldoende modder op de bodem!

Kennis van mij heeft er een stuk of 4 die al meer dan 10 jaar het hele jaar rond buiten verblijven, zijn die welke je in elke LFS of tuincentrum als hele kleintjes kunt kopen.
Zijn inmiddels behoorlijk grote jongens en lusten bijna alles!

Greetzz BigSmoke
 
Daar heeft ons erelid wel een interessant punt te pakken :)

Hoe diep is de vijver?


Los van of het kan/verstandig is of niet. Lijkt mij dat de schildpadden dan een stuk ouder worden door langzamere stofwisseling in de winter telkens?
 
De vijver was oorspronkelijk 2 meter diep op diepste punt, echter deze "punt"was maar 50 x 100 cm oppervlak en werd voor 60 cm gevuld met een mengsel van (vergane) bladeren en modder uit een ven hier in de buurt. Dat is daarna NOOIT meer veranderd, wel is de vijver inmiddels een stuk ondieper geworden, op het diepste punt nog maar 120 cm.

Totale wateroppervlak is ongeveer 25 m2.

Greetzz BigSmoke
 
Bedankt allemaal voor de leuke reacties.
Ik heb ondertussen al het een en het ander opgezocht over de geelwang-buikschildpadden. Maar het blijft een welles-nietes debat of het nu goed is om ze buiten te laten overwinteren of niet. De vijver is op het diepste ongeveer 1.4m die. Op het eerste tabblad staat een plan van hoe ik de vijver gebouwd heb. Het deel dat +-1.4 diep is heeft een oppervlak van ongeveer 10m�. Hier is ondertussen al een redelijk slijklaagje ontstaan. Bladeren komen er ook nog geregeld bij, zeker als het straks herfst is. Ook de drijfplanten die zullen afsterven zullen aan dit paplaagje toegevoegd worden.
In de vijver zitten er 9 stuks, waarvan er slechts 3 kleiner zijn dan 10cm. Deze drie zal ik naar binnen brengen deze winter, de andere zal ik in de vijver laten overwinteren. Ik hoop dat hun instinct zijn werk doet. Want nu schuilen ze meestal onder het hout, dat op ondiepere plekken ligt. Naar het diepe gaan ze niet zo vaak. Mss om te slapen wel.
 
Pol_de_gezzmol zei:
Ik heb ondertussen al het een en het ander opgezocht over de geelwang-buikschildpadden. Maar het blijft een welles-nietes debat of het nu goed is om ze buiten te laten overwinteren of niet.

Als ik deze "krengen"(sorry voor de uitdrukking ;) )hier in allerlei wateren zie en ik zie dat ze volwassen worden, geen uiterlijk vertoon hebben dat ze het in de winter moeilijk hebben gehad, dan kunnen ze best tegen onze winters.
 
Dat geloof ik ook best Luc.
Het verschil is dat de dieren die in een parkvijver of natuurvijver gedumpt werden en de winter niet overleven niet zullen worden opgemerkt, hun lege karkas ligt op de bodem.
Als ik volgend voorjaar merk dat er enkele schildpadden de winter niet overleeft hebben, zal ik dat jammer vinden. Omdat het dieren zijn, waar ik al vele jaren goed voor probeer te zorgen. Ergens zou ik zelfs leuk vinden om er kweek van te hebben. Maar als ik dan bedenk welke toekomst de beestjes tegemoet gaan, zou kweek mss beter niet gebeuren.

Ik zal de natuur zijn gang laten gaan. Als er enkelen sneuvelen deze winter, zoek ik volgend jaar wel enkele nieuwe 'opvangertjes' erbij.
 
Ik moet eerlijk zijn, heb nog nergens hier in de natuur nakweek gezien(en al maar goed)ik denk dat de seizoenen die hier voorkomen niet goed zijn voor de kweek.

Ik vind het ongelooflijk fijn zoals jij voor je dieren zorgt, echt top. :)
Alleen heb ik het er erg moeilijk mee dat door sommige mensen die deze dieren in de natuur dumpen pure faunavervalsing is, er moesten torenhoge boetes zijn met mensen die zoets flikken.
 
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik ken iemand bij SOS reptiel, daar krijgen ze tijdens de zomermaanden dagelijks vele oproepen binnen ivm gedumpte schildpadden.
Wat daar dan bijkomt, in Vlaanderen, is dat de handel in dergelijke dieren verboden wordt. Waarmee dan enkele de echte hobbyisten bestraft worden. Zo kan je nog steeds overal geelwang, geelbuik en zaagrugschildpadjes kopen. Maar de specialere soorten zijn bijna niet mer te vinden.
 
Eerst werden op allerlei dierenmarkten en kermissen verboden om roodwangschildpadden te verhandelen, toen gingen ze gewoon de geelwang verhandelen,
op deze manier blijft met dweilen met de kraan open.

Het zou al veel helpen moesten ze verplicht met cites papieren worden verkocht.
 
Bedankt !

Ik hoop dat de planten dit jaar wat dikker staan en meer bloem tonen. Ik zal ook nog het een en het ander veranderen ivm de keuring, maar de club zal mij nog helpen met wat tips.
Ik verwacht iig de hoofdprijs niet, :p
 
De schildpadden zijn wakker.

eerste_van_het_jaar.jpg

Als het mooi weer is komen ze al geregeld zonnen. Nu al 5 geteld, dus hopelijk tel ik ze de komende dagen allemaal.
 
Wow!
Hier zitten ze nog binnen, ik zet ze pas buiten als t water 15 graden is, tis nu nog maar 12 graden.
 
Van de 7stuks die nu in de vijver zitten, hebben er 3 in de vijver zelf overwinterd. De vijver is op het diepst meer dan 1.2m diep en daar ligt al een goed laagje 'molm'/'drek'.
Dan waren er nog 4 andere, die in een kuip in het tuinhuis overwinterd hebben. Die kunnen wel tegen wat kouder. De 4 die nu in de binnenbak zitten zijn nog andere, deze gaan ook pas buiten eens het warmer is. Foto's van de tewaterlating volgend dan wel.
 

Terug
Bovenaan