Wat is er nieuw

De groei van goudvissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter GrannyHelena
  • Startdatum Startdatum
G

GrannyHelena

Guest
Ik weet niet of deze topic hier goed staat,anders hoop ik dat beheer het op de juiste plek zet?)
Sinds kort heb ik een aquariumbak (60x30x30) waarin 3 goudvissen zitten.1 is 10cm lang en de andere 2 zijn 7 cm lang.
Ik vroeg me af hoe groot ze kunnen worden (en of het waar is dat ze wel of niet met de bak meegroeien.Heb nare verhalen gehoord maar wil weten of het waar is want een vis 'mishandelen' wil ik �cht niet)..Zal ik in juli als mijn vakantiegeld er is dan al een grote bak moeten kopen?Ik heb wel gehoord dat een volgroeide goudvis 50 liter water per vis nodig heeft om een b��tje te kunnen zwemmen.En aangezien ik mijn vissen heel lang wil hebben en goed wil verzorgen... :smitten:
Uiteindelijk kom ik dan op een aquariumbak van 150 liter uit maar bestaan er ook 200 liter aquariums (of hoe je dit in meervoud ook schrijft)? 😳

De 50 liter regel geld voor sluiers en is een beetje aan de krappe kant. Voor een gewone Goudvis is 150 liter per vis niet overdreven.

Als ik heel eerlijk ben zijn Goudvissen totaal ongeschikt voor een aquarium. Een tuinvijver is beter voor hen.

Tja, je hebt het zelf al gelezen, minimaal 50 l/vis.
Dat zijn geen nare verhalen,hoor. is realiteit.

Goudvissen kunnen 30-35 cm worden, als ze goed uit kunnen groeien.
Dus reken op een bak van 1.00 m tot 1,25 m.

Daar redt je het heel lang mee.

Verder zal ik je niet belasten,hoor.

Ik zou dit niet laten verdergaan, en zoals al meerdere malen is gezegd, de 50 liter regel telt.
Als je dit in een 60x30x30 laat zetten, heb je maar 50 liter, net goed voor 1 goudvis, en dan is het nog een beetje aan de krappe kant.
Zou van je aquarium misschien kunnen overwegen om er een warm water aquarium kunnen van te maken, en misschien kan je je visjes terug kwijt waar je ze gekocht hebt, en anders kan je ook eens proberen bij je LFS.

Je hoeft dit niet te doen, maar het is niet aan te raden om deze vissen te laten zitten in deze bak, je beslist zelf wat je doet;

Veel succes!

In juli ga ik van vakantiegeld een grotere bak kopen.Dat zal een 200 literbak worden.Ik ben al wezen informeren hieromtrent bij iemand die een 300 literbak heeft.
Met onderkast want "hoe groter de bak hoe zwaarder de belasting (een 54 literbak is minder zwaar als een 200 literbak)" zei die persoon.

Dat is toch ook logisch?

Met onderkast want "hoe groter de bak hoe zwaarder de belasting (een 54 literbak is minder zwaar als een 200 literbak)" zei die persoon.

Dat is waar. krijg je zoiets van, wat is zwaarder, kilo veren ,of kilo lood.

GrannyHelena zei:
In juli ga ik van vakantiegeld een grotere bak kopen.Dat zal een 200 literbak worden.Ik ben al wezen informeren hieromtrent bij iemand die een 300 literbak heeft.
Dan kan je volgend jaar een 3 meter bak laten komen en over 3 jaar een 6 meter bak.

Dit zijn geen aquariumvissen maar echte vijvervissen. De denkfout die hier wordt gemaakt is die 50 liter regel die men hanteert voor SLUIERS (en ook dat is eigenlijk wat te weinig). GEWONE GOUDVISSEN worden niet alleen veel groter dan sluiers maar zijn ook snellere zwemmers die meer ruimte en dus ook meer liters per vis verlangen.

Wil je het beste voor je Goudvissen zoek dan een grote vijver voor ze. Of investeer in een tuinvijver. Een 200 liter bak kan je dan gebruiken voor maximaal 3 sluierstaarten.

Zo zal een Goudvis in een grote vijver uitgroeien. En nooit in een aquarium.
goldfish5.jpg

Een 6 meter bak ?? 🙂 Dat is voor een Koi zeker ?

Ik hoop het althans want anders heb ik een visje in mijn veel te kleine vijver rondzwemmen...

Voor drie Goudvissen van 30/40cm is een aquarium van 6 meter echt niet overdreven. Zo'n bak zal maximaal 60cm breed en hoog zijn. Ze groeien ook harder in een vijver omdat ze geen koude periode kennen

Jou vijver heeft nog een zekere breedte. En ze groeien ook minder snel omdat ze buiten een winter periode kennen. Er wordt aangeraden voor gewone Goudvissen een vijver te hebben van minimaal 3x2x1meter.

Toevallig fietste ik net lansg een voortuin met vijver die ongeveer 2 meter x 120 cm was met 6 Kois van tussen de 40 en 60cm. 🙁

Heb je eigenlijk goudvissen of sluiers Botia or ervaring ermee?

Ik heb ze 25 jaar lang gehad. Zowel sluiers binnen als Goudvissen in de vijver.

Momenteel is mijn vijver lek dus nu heb ik ze tijdelijk niet meer.

Ah, misschien dat ik er ook wel weer aan begin.

Herbstnebel zei:
Doen zou ik zeggen. Het is nu de ideale moment daarvoor. 🙂

Met graven dan. Het duurt nog wel even voor je vissen nu buiten kan zetten

Graven ga ik niet meer haha, had toen 16 kuub. Ik denk eraan zo'n koi quarantaine bak van 1600 liter of zo'n polyester bak van 2*1*1 of iets dergelijks.

AquaVISie zei:
Herbstnebel zei:
Doen zou ik zeggen. Het is nu de ideale moment daarvoor. 🙂

Met graven dan. Het duurt nog wel even voor je vissen nu buiten kan zetten

jaja tuurlijk, graven en opmetsen/polyesteren of een doek er in leggen en dan opvullen en indraaien. Tegen dat dat achter de rug is is het buiten 15�C + 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan