De jungle avonturen van Christine86


Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Berichten
558
Locatie
Rijswijk ZH
Afgelopen week is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan, ik heb eindelijk een terrarium! Ik heb van die jungle terraria/ paludaria altijd al erg mooi gevonden maar nooit de stap gezet om er ook echt één aan te schaffen. Tot nu dus :)
Ik heb de afgelopen tijd heel veel gelezen en filmpjes bekeken om mijzelf wat erin te verdiepen, en ik wil er uiteindelijk gifkikkers in gaan houden. Afgelopen week dus wezen shoppen om alle benodigde spullen in huis te halen. Ik heb op internet zo veel mooie maar ook verschillende bakken gezien dat ik totaal geen idee had hoe ik em wilde gaan inrichten. Ik besloot dus om gewoon de mooiste stukken hout en kurk te kopen die ik kon vinden en dan hopen dat de inspiratie vanzelf zou gaan komen. Gelukkig begint dat nu inderdaad langzaamaan vorm te krijgen in mn hoofd.

Dit is het geworden: een exo terra van 60x45x60 cm. Er zijn veel voor en tegen standers en veel voor en nadelen van dit merk voor kikkerbakken, maar de afmetingen gaven bij mij denk ik wel de doorslag. Daarnaast zien ze er gewoon mooi uit.

IMG_20201209_174526[1].jpg


Hier was ik een beetje aan het puzzelen hoe ik het wil gaan neerzetten:

IMG_20201209_200734[1].jpg


Dit vond ik wel even spannend ( ik heb lichtelijk last van perfectionisme), het eerste stuk kurk aan het glas gekit:

IMG_20201210_210449[1].jpg


Nu ga ik lekker verder knutselen en hoop jullie snel het resultaat te kunnen laten zien.
 
Benieuwd wat er van gemaakt wordt. Heeft mn interesse.
 
Dank iedereen voor het volgen en de succes wensen! Vanmiddag wat vorderingen kunnen maken:

IMG_20201212_162308[1].jpg


Heb getwijfeld of ik die bovenste kurkenbuis op die plek zou bevestigen, het hangt namelijk erg recht toe recht aan, maar ik wilde ook een beetje hoogteverschil en wat schaduwplekjes creëren. Uiteindelijk zal het toch overgroeid raken met plantjes. Als je zo'n exo terra bak koopt zit er ook een achterwand bij, ik heb echter besloten deze niet te gebruiken. Hij zag er op zich mooi uit, maar er kleven een aantal nadelen aan dat ding. Er zitten twee grote gleuven aan de achterkant om kabels e.d. doorheen te doen, eventuele bewoners kunnen er dan dus ook achter verdwijnen. Daarnaast is het gemaakt van piepschuim waar soms voedseldieren in gaan zitten en de achterwand opgaan eten. Ik heb nu varenwortel gebruikt. Twee boomstammetjes (in de hoek) en de rest ga ik met platen bekleden, wat het leuke hiervan is, is dat er straks spontaan mos en varens uit kunnen gaan groeien. Tot zover de update van vandaag, alles moet nu gaan drogen voor ik weer verder kan.
 
Leuk! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Afgelopen week weer wat aan het terrarium kunnen werken, en ik moet zeggen dat ik er redelijk tevreden over ben :)

Hier heb ik alle plaatjes varenwortel op de achter en zij kant geplakt. (ik vond de zijkanten alleen niet helemaal naar mijn zin, dus sorry meneer Rutte maar ik ben naar de dierenwinkel geweest om er nog een paar bij te kopen)

IMG_20201215_201348[1].jpg


Hier de drainagekorrels erin gedaan:

IMG_20201215_202544[1].jpg


Daar bovenop vlies om te zorgen dat de bodembedekking niet gaat mengen met de drainage korrels:

IMG_20201215_202958[1].jpg


De volgende stap heb ik enorm over getwijfeld. Ik was van plan om bovenop het vlies gewoon een laag (kikker veilige) aarde, dan sphagnum mos en blaadjes erboven op te doen. Echter de verkoper in de winkel zei dat het voor kikkers beter is om turfplaten te gebruiken. Aarde/cocos vezels plakken snel aan hun huid vast. Dus heb ik mij toch over laten halen om deze te kopen. Op zich ziet het er best oké uit, alleen moet ik gaan verzinnen hoe ik nu mijn plantje vast ga zetten. Ik denk dat ik achteraan toch iets ga creëren met aarde of cocos om de plantjes in te zetten.

IMG_20201215_203953[1].jpg


En zo ziet het er op het moment uit. Ik was bang dat de mix van verschillende soorten hout te druk zou zijn maar ik vind dit eigenlijk reuze meevallen. Ik moet dus nog wel de plantjes vast gaan zetten en de zijkanten van het terrarium afwerken

IMG_20201215_235858[1].jpg


Tot zover de up-date!
 
Ziet er leuk uit hoor en daar voelen de kikkertjes zich vast wel in thuis.
 
Ziet er leuk uit hoor en daar voelen de kikkertjes zich vast wel in thuis.
Dankjewel! Ik denk ook wel dat de uiteindelijke kikkers zich thuis voelen. Het zal nog wel een tijdje duren voordat die erin komen hoor. Ik moet eerst de juiste temperatuur en luchtvochtigheid zien te krijgen. En de planten moeten ook nog aanslaan, die zijn nu nog best klein.
 
Heel gaaf! SerpaDesign op youtube heeft ook vele ideeën en tips denk ik, mocht je die nog niet kennen
 
Tof zeg! Zag die eerste foto’s en kon me er niks bij voorstellen :ROFLMAO: Om vervolgens een super tof eindresultaat te zien! Knap gedaan!
 
Tof zeg! Zag die eerste foto’s en kon me er niks bij voorstellen :ROFLMAO: Om vervolgens een super tof eindresultaat te zien! Knap gedaan!
Ik eigenlijk ook niet :oopss: Ik had zoveel foto's en filmpjes bekeken dat ik ook niet meer wist wat ik wilde gaan maken. Ik besloot maar een paar mooie stukken hout uit te zoeken en dan hopen dat de inspiratie vanzelf zou komen. Je kunt zoveel verschillende mooie dingen maken, de moed zonk mij in de schoenen eerlijk gezegd. Ik dacht heel even dat ik niet zo iets moois zou kunnen maken. Maar ik vind het eindresultaat ook best geslaagd eigenlijk.
 
Fraai, zeker als het straks iets groener is.
Zijn zulke kikkertjes veeleisend qua verblijf en verzorging?
 
ultra soon luchtbevochtiger....koop je op alie en haal je daarna uit elkaar. Het ding wat je nodig hebt is klein en compact, leg je in een waterbakje die je dan bij moet vullen.
 
Fraai, zeker als het straks iets groener is.
Zijn zulke kikkertjes veeleisend qua verblijf en verzorging?
Valt opzich wel mee. Het terrarium moet natuurlijk groot genoeg zijn, geen 30x30x30 bakje bijvoorbeeld. Er moeten voldoende schuilplaatsen zijn, en de luchtvochtigheid moet overdag zo rond de 80% zitten en 'savonds rond de 90-100%. Als je zorgt voor een opruimploeg van pissebedden en springstaartjes dan heb je er behalve wat snoeiwerk geen onderhoud aan. Enige waar ik een beetje tegenop zie is het levende voer, ik hoop dat die niet ontsnappen en in huis gaan zitten.
 
ultra soon luchtbevochtiger....koop je op alie en haal je daarna uit elkaar. Het ding wat je nodig hebt is klein en compact, leg je in een waterbakje die je dan bij moet vullen.
Dank voor de tip!
 
Ook dank voor deze tip! Ik ga binnenkort eens onderzoek doen naar alle mogelijkheden.
 
Hoe meer ik kijk en op internet zoek des te mooier ik het ook vindt. misschien eens met de ega praten hier om ook zoiets aan te schaffen, maar dan zonder levende have, alleen maar planten etc en inrichten als mini-regenwoud.
 
Hoe meer ik kijk en op internet zoek des te mooier ik het ook vindt. misschien eens met de ega praten hier om ook zoiets aan te schaffen, maar dan zonder levende have, alleen maar planten etc en inrichten als mini-regenwoud.
Een mooi ingericht terrarium/paludarium zonder dieren kan zeker ook heel mooi zijn. Ik heb het ook wel een beetje voor de planten gedaan, mijn huiskamer begon al een tijdje meer en meer op een jungle te lijken. Daarom maar een aantal ervan in het terrarium gezet 😄
 
Lijstje ( en foto's) van de planten die ik gebruikt heb:

Venushaar:

IMG_20201219_194129[1].jpg


Tillandsia ( meerdere exemplaren):

IMG_20201219_194136[1].jpg


Bromelia, Vriesea racinae:

IMG_20201219_194139[1].jpg


Calathea ''Freddy"

IMG_20201219_194145[1].jpg


Ctenanthe Amagris, donkere blaadje met de lichte streep is een syngonium wendlandii

IMG_20201219_194156[1].jpg


Calathea (niet helemaal zeker maar lijkt op de calathea elger)

IMG_20201219_194201[1].jpg


Juweelorchidee:

IMG_20201219_194204[1].jpg


neoregelia caviar:


IMG_20201219_194222[1].jpg


Philodendron scandens:

IMG_20201219_194300[1].jpg
 
En hoe doen de plantjes het? Ik heb vandaag de knoop ook doorgehakt en dezelfde in bestelling gezet. Incl. Onderkast en andere zooi. Nu afwachten wanneer t bezorgd wordt.
 
En hoe doen de plantjes het? Ik heb vandaag de knoop ook doorgehakt en dezelfde in bestelling gezet. Incl. Onderkast en andere zooi. Nu afwachten wanneer t bezorgd wordt.
Wat leuk! Is het ook een exo terra bak geworden? Ben benieuwd wat jij ervan gaat maken. De plantjes staan er nu een goeie week in volgens mij, en een aantal laten al wel wat groei zien, zal morgen wat foto's maken.
 

Terug
Bovenaan