De jungle avonturen van Christine86


Mooi hoe de kikkers opvallen, maar toch ook eigenlijk niet. Prachtige diertjes
 
Mooi hoe de kikkers opvallen, maar toch ook eigenlijk niet. Prachtige diertjes
Vind ik ook :) en naarmate ze ouder worden gaat de kleur nog veranderen. Het is de bronzen variant, dus het zwarte moet meer bruinig worden en het blauw/groene ( het ene kikkertje neigt meer naar groen, andere meer blauw) moet wat lichter worden. Daar moet ik alleen nog geduld voor hebben....De kweker waar ik ze vandaan heb vertelde dat de ouderdieren na, ik dacht, 4 jaar nog steeds van kleur veranderden.
 
Hoe oud kunnen ze worden en kun je geslachtsonderscheid zien?
 
Hoe oud kunnen ze worden en kun je geslachtsonderscheid zien?
Een jaar of 10 moeten ze volgens mij wel kunnen halen. Ik heb 1 kikker zien "kwaken", daar weet ik dus zeker van dat het een man is (want alleen de mannen maken geluid) Een ervaren houder kan het volgens mij ook aan de dikte van de teentjes zien maar dat zie ik nog niet helaas :p Ik wacht gewoon geduldig af of ik ergens kikkerdril tegen kom of er nog meer geluid zie maken.
 
Ik zal ook weer eens wat foto's laten zien van hoe het terrarium er nu bijstaat.

IMG_20211121_132849[1].jpg


Meeste plantjes groeien lekker door. Af en toe moet er iets gesnoeid worden, soms ook weg gehaald omdat het plantje het toch niet zo goed doet. Maar over het algemeen groeit alles lekker door. Zit er nog aan te denken om wat kleine orchideeën toe te voegen voor hopelijk wat mooie bloempjes. Heb er nu 3 inzitten maar die hebben nog niet gebloeid helaas.

En dan nog wat foto's van de bewoners, van drie weet ik nu wat voor geslacht het is. Van de vierde weet ik nog niet wat het is, deze is jammer genoeg erg schuw en laat zich alleen zien met eten. Het lukt me ook niet om daar een foto van te maken. Wat opzich al wel jammer is omdat het een hele mooie kikker is, die echt al een beetje de bronzen kleur heeft die ze uiteindelijk moeten krijgen.

Dit blijkt een dame te zijn:

IMG_20211117_160401[1].jpg


En de twee mannen:

IMG_20211117_164504[1].jpg


IMG_20211118_183650[1].jpg
 
Het is nu ruim een jaar geleden dat ik dit terrarium ben gestart, al met al doet alles het nog best goed.

27-12-2021:
1641746683464.png


09-01-2022:
IMG_20220109_173305[1].jpg



Onlangs nog wat nieuwe plantjes toegevoegd o.a orchideeën (niet op de foto, die had ik al eerder gekregen) en begonia's die hopelijk wat bloempjes krijgen.

IMG_20220105_145713[1].jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20220109_173438[1].jpg
    IMG_20220109_173438[1].jpg
    434.6 KB · Weergaven: 120
Wat een prachtbak! Misschien dat het al eerder was gezegd, maar ik kon het niet zo snel terugvinden, waar haal jij je plantjes vandaan? Ik kan me voorstellen dat de meesten zoals de bromelia's niet zomaar bij tuinland in de gangpaden liggen :).
 
Wat een prachtbak! Misschien dat het al eerder was gezegd, maar ik kon het niet zo snel terugvinden, waar haal jij je plantjes vandaan? Ik kan me voorstellen dat de meesten zoals de bromelia's niet zomaar bij tuinland in de gangpaden liggen :).
Ik heb een paar webshops waar ik bestel, m'n favoriete is denk ik toch wel araflora, die hebben een behoorlijk groot assortiment (misschien ook favoriet omdat ze gratis plantjes erbij doen :DD), de andere waar ik bestel zijn dutch rana (mooie orchideeën) en frogs and more
Edit:
Ik heb ook in de buurt een dierenwinkel met een terrarium afdeling en die verkopen ook plantjes. Waaronder ook bromelia's, die grote rood/groen gestreepte links heb ik daar gekocht
 
Laatst bewerkt:
Wat een schitterend bak heb je, net even bijgelezen 👍.

Gr. Ed
 
Ik bestel af en toe bij Araflora en Dutch Rana (gister nog een bestelling gedaan) en vaak bij Frogs and More, omdat die redelijk dichtbij zit en ik vaak de spullen afhaal Daar. Heb inmiddels via internet ook een Bromelia kweker ontdekt in Duitsland. (Hier een km of 17 vandaan net over de grens.
 
Ik bestel af en toe bij Araflora en Dutch Rana (gister nog een bestelling gedaan) en vaak bij Frogs and More
Dat zijn ook mijn favorieten inderdaad, die eerste overigens ook voor de "gewone" kamerplantjes. Zij hebben echt een groot assortiment.

Heb inmiddels via internet ook een Bromelia kweker ontdekt in Duitsland. (Hier een km of 17 vandaan net over de grens.

Dat klinkt interessant, als is het voor mij is dat waarschijnlijk een beetje te ver weg helaas. Of misschien maar goed ook, kan ik ook niet in de verleiding komen :DD
 
Dat zijn ook mijn favorieten inderdaad, die eerste overigens ook voor de "gewone" kamerplantjes. Zij hebben echt een groot assortiment.



Dat klinkt interessant, als is het voor mij is dat waarschijnlijk een beetje te ver weg helaas. Of misschien maar goed ook, kan ik ook niet in de verleiding komen :DD
Je kunt ook online bestellen hoor.
 
Pas geleden een opname kunnen maken van 1 van de mannen die zat te fluiten. Helaas zat hij niet zo goed in beeld, anders zag je ook het keelzakje meebewegen.



En dan gaan toch vroeg of laat de dames aan de leg. Ik heb echter geen plannen (of ruimte) om kikkervisjes op te laten groeien, dus de eitjes in de vriezer gedaan en daarna weggegooid.

IMG_20220211_071514[1].jpg
 
Helaas hebben de plantjes die ik er het laatst inheb gezet het niet allemaal gered... Een begonia soortje met gele bloempjes die ik al een tijdje wilde heb ik nu 3 keer geprobeerd maar hij wil het maar niet doen. Dus afgelopen week maar weer andere plantjes gekocht, hopelijk slaan die wat beter aan.

IMG_20220302_170136[1].jpg
 
Mooi hoor Christine, zo hebben we allemaal wel eens een soort plant die het om de 1 of andere reden maar niet wil doen.

Gr. Ed
 
Mooi hoor Christine, zo hebben we allemaal wel eens een soort plant die het om de 1 of andere reden maar niet wil doen.

Gr. Ed
Dankjewel! En ja, het is niet heel veel anders dan aquariumplanten of kamerplanten wat dat betreft :DD
 
Vanmorgen waren de kikkers flink actief, de mannen waren flink aan het fluiten en daar komen dan automatisch de vrouwtjes op af

Niet de beste foto die ik heb, maar volgens mij de enige waar ze alle vier opstaan, ook het schuwe vrouwtje (degene die recht in de camera kijkt)

IMG_20220312_102522[1].jpg



En vanmorgen weer een leuk pakje opgehaald:

IMG_20220312_113109[1].jpg


Ik wil het toch weer proberen ( voor de vierde keer ) met de begonia prismatocarpia (die met gele bloempjes). Ik zag dat ze bij Araflora grotere planten ervan moesten hebben, bij het uitpakken viel het formaat enigszins tegen. Ze hebben er echter een ander soort begonia bijgedaan ( gratis) en een extra orchidee gratis, dus klagen doe ik niet. Nu moet ik alleen nog een goed plekje in het terrarium vinden om ze neer te zetten, ergens waar ze niet direct vertrapt worden door de kikkers. Eigenlijk heb ik niet veel plek meer, de plantjes die ik vorige keer heb gekocht doen het boven verwachting goed, maar ik vind er vast een plekje voor.
 
Bij mij doet die het prima. Bijna continu bloeiend.
99D233A7-05FE-4BD4-93BD-B172E60216E7.jpeg
 
Bij mij doet die het prima. Bijna continu bloeiend.
Bekijk bijlage 340844
Vertel me je geheim want ik weet echt niet wat ik verkeerd doe :confused: Ik zie dat plantje dus ook altijd in bloei staan in een showterrarium bij de grote dierenwinkel hier in de buurt, jaloersmakend.....

Ik denk dat ik een andere plek in het terrarium ga proberen, ergens waar de kikkers niet zo veel zitten. Hopelijk heeft ie dan wat meer kans om goed aan te slaan.
 
Geen geheim hoor. Gewoon in de hoek gezet in een beetje orchideeëngrond.
 
Geen geheim hoor. Gewoon in de hoek gezet in een beetje orchideeëngrond.
Komt er in die hoek ook nevel van je sproei installatie? Ik vermoed namelijk dat dat bij mij het probleem is geweest. Ik heb em telkens ergens neergezet waar ook het water van de sproeiers erop kwam, en wat ik zo heb gelezen is dat begonia's er niet van houden als er water op de blaadjes komt.
 
Nou, heb een plekje gevonden waar de kikkers niet zo vaak zitten en waar het plantje niet in contact komt het water van de sproei installatie. De gratis begonia staat achteraan maar twijfel een beetje of dat een goeie plek is. Volgens mij komt daar iets meer sproeiwater terecht maar we zullen zien of dat hij het red.

IMG_20220313_162722[1].jpg
 
Heb een witte en een gele. Die staan allebei wat beschut, dus niet continu sproeiwater op de kop.
 
Het plantje wat ik maar steeds niet in leven kon houden doet het vooralsnog uitstekend op zijn nieuwe plekje en bloeit ook nog steeds:

20220326105729_IMG_0419[1].JPG
 

Bijlagen

  • 20220326105048_IMG_0403[1].JPG
    20220326105048_IMG_0403[1].JPG
    121.6 KB · Weergaven: 100

Terug
Bovenaan