Wat is er nieuw

De Juwel 180 van TDS

• Onderwerp starter Onderwerp starter TDS
  • Startdatum Startdatum
Mascha&Ivo zei:
pukkiepok zei:
blauw alg is geen alg, maar een cyanobacterie. de blauwalg is nu uit je bak, maar er kunnen ook nog resten in het filter zitten. heb je die ook verschoont? anders heb je het probleem zo weer.
Resten... klinkt wel aardig, maar zijn er niet altijd wel sporen aanwezig in het water - want ja anders is er toch ook niets dat er tot ontploffing komen?

pukkiepok zei:
het verduisteren van je bak is bovendien ook niet zonder gevaar.
en wat zijn die gevaren dan?

~ Ivo

1. jullie zeggen altijd dat je de oorzaak moet oplossen. in dit geval is de pomp een potentieel veroorzaker, dus.....
2.wanneer een bak niet verlicht is dan stoppen de planten ook met de aanmaak van O2 en beginnen het optenemen. wanneer de O2 op is stikken je vissen. dat is gevaar 1.
de blauwalg gaat dood. waarschijnlijk samen met nog een paar andere alg en planten. het rottingsproces begint. hierdoor kunnen de NH3/NH4 en NO2 waardes oplopen. dat is gevaar 2

wat zijn de gevaren bij zo'n middel?

pukkiepok zei:
1. jullie zeggen altijd dat je de oorzaak moet oplossen. in dit geval is de pomp een potentieel veroorzaker, dus.....
Inderdaad de oorzaak oplossen. Maar een antwoord op mijn vraag geef je niet: zijn er niet altijd sporen aanwezig?

Voor zover ik weet namelijk wel (iets dat ontstaat uit het niets, kan dat �berhaupt wel?) en de aanwezigheid van wat sporen is geen enkel probleem zolang andere factoren in orde zijn. Ik zeg ook helemaal niet dat je het maar zijn gang moet laten gaan. Integendeel, je zult aan het werk moeten en het filter controleren op blauwalg en alle zichtbare blauwalg afzuigen hoort daar bij.

Maar daar ging het mij niet om. Het ging mij er wel om dat als het inderdaad zo is dat er altijd wel sporen aanwezig zijn, we mensen niet moeten gaan wijsmaken dat alles uit te roeien is.
pukkiepok zei:
2.wanneer een bak niet verlicht is dan stoppen de planten ook met de aanmaak van O2 en beginnen het optenemen. wanneer de O2 op is stikken je vissen. dat is gevaar 1.
de blauwalg gaat dood. waarschijnlijk samen met nog een paar andere alg en planten. het rottingsproces begint. hierdoor kunnen de NH3/NH4 en NO2 waardes oplopen. dat is gevaar 2
Gevaar van zuurstoftekort is makkelijk op te lossen: of je zorgt voor voldoende oppervlaktestroming of je hang er een luchtpompje met bruissteen in.
Bovendien: waarom vertrouwen op de fotosynthese van planten voor de aanmaak van zuurstof? Hebben plantloze bakken dan geen bestaansrecht?

Het rottingsproces. Iets om op te letten lijkt mij inderdaad. Maar planten kunnen best enkele dagen zonder licht, dus ik vraag me af hoe snel dat afsterven gaat en in welke hoeveelheden? Bovendien draait het filter toch ook door dus de bacteri�n daarin blijven dan toch gewoon hun werk doen? Niet om e.e.a. te bagatelliseren hoor, maar uit interesse.
pukkiepok zei:
Geen idee. Maar ik heb volgens mij nergens beweerd en al helemaal niet willen beweren dat je dan maar "zo'n middel" moet gebruiken. Laat dat duidelijk zijn.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
pukkiepok zei:
Inderdaad de oorzaak oplossen. Maar een antwoord op mijn vraag geef je niet: zijn er niet altijd sporen aanwezig?

Voor zover ik weet namelijk wel (iets dat ontstaat uit het niets, kan dat �berhaupt wel?) en de aanwezigheid van wat sporen is geen enkel probleem zolang andere factoren in orde zijn. Ik zeg ook helemaal niet dat je het maar zijn gang moet laten gaan. Integendeel, je zult aan het werk moeten en het filter controleren op blauwalg en alle zichtbare blauwalg afzuigen hoort daar bij.

Maar daar ging het mij niet om. Het ging mij er wel om dat als het inderdaad zo is dat er altijd wel sporen aanwezig zijn, we mensen niet moeten gaan wijsmaken dat alles uit te roeien is.
pukkiepok zei:
Gevaar van zuurstoftekort is makkelijk op te lossen: of je zorgt voor voldoende oppervlaktestroming of je hang er een luchtpompje met bruissteen in.
Bovendien: waarom vertrouwen op de fotosynthese van planten voor de aanmaak van zuurstof? Hebben plantloze bakken dan geen bestaansrecht?

Het rottingsproces. Iets om op te letten lijkt mij inderdaad. Maar planten kunnen best enkele dagen zonder licht, dus ik vraag me af hoe snel dat afsterven gaat en in welke hoeveelheden? Bovendien draait het filter toch ook door dus de bacteri�n daarin blijven dan toch gewoon hun werk doen? Niet om e.e.a. te bagatelliseren hoor, maar uit interesse.
pukkiepok zei:
Geen idee. Maar ik heb volgens mij nergens beweerd en al helemaal niet willen beweren dat je dan maar "zo'n middel" moet gebruiken. Laat dat duidelijk zijn.

~ Ivo

1. de kans dat er sporen aanwezig zijn lijkt mij niet groot. kraanwater wordt goed gereinigd.
blauwalg kan ook door een nieuwe plant meekomen.

2. in een plantloze bak zitten nog wel algen en die voeren ook fotosynthese uit. dat is iets anders dan dat er geen licht is en dus geen fotosynthese.
vertrouw jij niet op fotosynthese?

ja, de bacteri�n blijven werken, maar als de NH3/NH4 waarde stijgt door een rottingsproces kunnen de bacteri�n het mogelijk niet meer aan.

3.je raad het idd niet aan, maar het wordt wel afgeraden. ik snap niet waarom.....

Zoals beloofd even wat foto's.
Gister de planten links wat verplaatst omdat ik nog een mooi stuk kienhout had gekregen.
Dat bleek helaas na een half uur aan de kook nog te blijven drijven.

Aangezien ik donderdag een weekje op vakantie ga komt dat hout na de vakantie wel 🙂

Ondanks dat de penseelalg nog steeds aanwezig is gaat het er goed aan toe.
Plantjes groeien goed. Op de schuwe hexazona barbeeltjes na zijn ook alle vissen gezond aan het rondzwemmen.
(ik zoek nog steeds een nieuw baasje voor de congozalmen e.d.)

431374_0_82_img_0304.jpg

238937_0_82_img_0310.jpg

342192_0_82_img_0314.jpg

Algjes:

645354_0_82_img_0305.jpg

Hout moet je nooit koken maar gewoon een paar dagen in een emmer met koud water leggen en zijn ganag laten gaan.
Door koken maak je heel de hout structuur kapot wat er op zijn beurt voor kan zorgen dat het hout vele malen sneller gaat rotten.

Als je toch op vakantie had gegaan had je beter het hout in die tussentijd laten weken en het pas na je vakantie er in kunnen doen moet nu ook gebeuren 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan