De Juwel lido 120, superfish Aqua Expert 60 of de Juwel Rio 125?


S

Susanne

Guest
Ja hoor, daar ben ik weer (twijfel is mijn middelste naam).

Eerst wilde ik gaan voor de Juwel Lido 120, maar toen ik op internet ging kijken las ik dat het licht toch wel zwak is voor de hoogte van de bak. En als ik eerlijk ben vind ik een rechthoekige bak ook mooier dan een vierkante. De Superfish Aqua Expert 70 was voor mij ook een optie, maar de Expert serie schijnt sowieso zwak licht te hebben en de onderdelen zijn nogal kwetsbaar en kostbaar. Eerst had ik de ruimte niet voor een 80 cm bak, maar nu wel en toen kon ik het niet helpen dat toch de Juwel Rio 125 weer in mijn gedachten op kwam. Ik weet nog helemaal niet of mijn man dit ok� zou vinden, maar het is een mooi en goed aquarium en door de 80 cm heb ik dan ook weer de ruimte voor mijn geliefde ancistrus. Wat vinden jullie de beste keuze?

Of zie ik nog een mooi aquarium over het hoofd? Groter dan 80 cm wil ik echt niet gaan en het aquarium moet sowieso ook leverbaar zijn in het wit en het liefst ook een bijpassend meubel hebben.

Alvast bedankt voor de reacties, wil nu snel de knoop doorhakken omdat ik echt een groter aquarium wil dan de Superfish Aqua Expert 20 die ik nu heb en ik gewoon een mooier aquarium wil, ook al is het best een leuk bakje.

Edit: nou lees ik op internet dat de Juwel filters niet geschikt zijn voor garnalen en kleine vissen omdat ze in het filter gaan zitten, er door vermorzeld worden en/of via het filter uit het aquarium kruipen... Zucht, nou twijfel ik dus weer haha.
 
Ik heb zelf een lido 120. Bevalt prima. Licht is wel fel vind ik. Mooie hoge bak. Maarja vissen hebben liever horizontaal meer ruimte dan verticaal. Maar toch vind ik het een mooi model.
 
renniehahahahaha zei:
Ik heb zelf een lido 120. Bevalt prima. Licht is wel fel vind ik. Mooie hoge bak. Maarja vissen hebben liever horizontaal meer ruimte dan verticaal. Maar toch vind ik het een mooi model.

Heb je een foto?
 
Zou een Rio 125 nemen dan en gewoon zonder binnenfilter.
Of een ander mooi bakje van 80cm via mp bv.
 
En dan met een buitenfilter zeker? ;)
 
Ja bv of 2 sponsfilters met een flinke luchtpomp kan ook.
 
Ik heb hier sinds kort een Dubai 80 staan (zie onderschrift). Prachtige bak met een ideale lichtkap die uit 3 delen bestaat. Onwijs handig met onderhoud. Ook zijn de inkepingen groot genoeg om een eventueel extern filter op aan te sluiten. Wel breder dan 80 cm; wel een cm meer :D
Ik ben er zeer tevreden over en ook erg mooi in het wit (met bijpassende kast)

edit: ook qua hoogte mag deze bak er zijn, bak ik 81x36x51
 
Seabait zei:
Ja bv of 2 sponsfilters met een flinke luchtpomp kan ook.

Houden die het water wel net zo schoon/helder als een gewoon filter? En 2 sponsfilters nemen wel erg veel ruimte is beslag of niet?
 
Killerfish zei:
Ik heb hier sinds kort een Dubai 80 staan (zie onderschrift). Prachtige bak met een ideale lichtkap die uit 3 delen bestaat. Onwijs handig met onderhoud. Ook zijn de inkepingen groot genoeg om een eventueel extern filter op aan te sluiten. Wel breder dan 80 cm; wel een cm meer :D
Ik ben er zeer tevreden over en ook erg mooi in het wit (met bijpassende kast)

edit: ook qua hoogte mag deze bak er zijn, bak ik 81x36x51

Zal er eens naar kijken en ook jouw foto's ervan bekijken, bedankt voor de tip! Heb er naar gekeken en vind jouw aquarium erg mooi ingericht, maar helaas is de Dubai 80 een stuk duurder dan de Rio 125...
 
Heb net ook nog naar de Juwel Rekord 800 en ondanks dat deze een stuk goedkoper is dan de Rio 125 vind ik de Rio toch een stuk mooier en de kap is een stuk praktischer.
 
Ik ben ook even aan het zoeken geweest naar een (tijdelijk) binnenfilter totdat ik weet wat ik wil.

De volgende filters zijn een optie: TetraTec In 800 of 1000, Superfish AquaFlow 200 of 400 en de Aquael turbo filter. Welke van deze filters is het beste/meest geschikt? Er zitten garnalen in het aquarium, maar ik vind het wel erg belangrijk dat het een goed filter is die het water echt goed helder houdt. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de garnalen er niet (snel) ingezogen worden, maar dit is dus niet het enige dat ik belangrijk vind.
 
Heb al een hoop positieve verhalen gelezen over de Aquael!
Eigenlijk ook wel een goede optie als permanent filter.
 
Susanne zei:
Ik ben ook even aan het zoeken geweest naar een (tijdelijk) binnenfilter totdat ik weet wat ik wil.

De volgende filters zijn een optie: TetraTec In 800 of 1000, Superfish AquaFlow 200 of 400 en de Aquael turbo filter. Welke van deze filters is het beste/meest geschikt? Er zitten garnalen in het aquarium, maar ik vind het wel erg belangrijk dat het een goed filter is die het water echt goed helder houdt. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de garnalen er niet (snel) ingezogen worden, maar dit is dus niet het enige dat ik belangrijk vind.

Ik heb alleen ervaring met een Tetra filter en dit is een prima filter, erg stil ook. Je hebt sponzen die kun je om de filterkorf doen zodat er geen garnalen in komen.

Overigens vinden garnalen het meestal niet zo erg om in het filter te gaan, ze kunnen daar veel voeding vinden.
 
@Seabait: dan is die wellicht het proberen waard. Zou jij dan de 800 of 1000 nemen? Denk zelf de 1000 omdat je de stroming toch zelf kunt regelen en ik dan zeker weet dat de stroming krachtig genoeg zal zijn en het filter goed zijn werk zal doen.

@Ludger: zijn die sponzen in de winkel te koop? Zo ja, heb je daar een link van?
 
Kan het vorige bericht niet meer aanpassen, maar kan die Aquael het water ook echt goed helder houden? Zo ja, wat kan je dan het beste in het bakje boven het sponsgedeelte doen?

Edit: in mijn vorige post bedoelde ik de 500 of 1000...
 
Ik heb de Aquel 500 en ik moet zeggen dat ik er wel een extra bakje aan heb zitten met filterwatten omdat de standaard opstelling het zweefvuil niet goed uit het water haalde (bij mij dan), de spons van de aquel is ook wat grof waardoor er babygarnalen ik de onderste filterbak kunnen komen. Door de filterwatten kunnen ze niet verder dus ze gaan niet dood maar ideaal is het ook niet.

Ik heb dus de volgende opstelling:

spons om de inlaat-op maat gesneden stuk filterspons met daarboven filterwatten-keramisch materiaal

Een extra bak heeft wel extra hoogte nodig. Ik heb minimaal 35 vrije centimers nodig, maar met een Lido 120 (die ik heb gaat dat dus makkelijk), ik had zelf alleen wel een 80 cm bak willen hebben achteraf (of nog liever een meterbak), dus laat je keus voor aquarium hierdoor niet beinvloeden.
 
Erik1974 zei:
Ik heb de Aquel 500 en ik moet zeggen dat ik er wel een extra bakje aan heb zitten met filterwatten omdat de standaard opstelling het zweefvuil niet goed uit het water haalde (bij mij dan), de spons van de aquel is ook wat grof waardoor er babygarnalen ik de onderste filterbak kunnen komen. Door de filterwatten kunnen ze niet verder dus ze gaan niet dood maar ideaal is het ook niet.

Ik heb dus de volgende opstelling:

spons om de inlaat-op maat gesneden stuk filterspons met daarboven filterwatten-keramisch materiaal

Een extra bak heeft wel extra hoogte nodig. Ik heb minimaal 35 vrije centimers nodig, maar met een Lido 120 (die ik heb gaat dat dus makkelijk), ik had zelf alleen wel een 80 cm bak willen hebben achteraf (of nog liever een meterbak), dus laat je keus voor aquarium hierdoor niet beinvloeden.

Heb je een foto van jouw filter? Heb namelijk het gevoel dat het niet dezelfde is omdat extra bakjes voor de 500 en 1000 (de turbo variant tenminste) volgens mij niet te krijgen zijn en je hebt het over een grove spons, maar bij degene die ik bedoelde zit er een sponsfilter onder het bakje...

Wat bedoel je met dat laatste stuk? Snap het niet helemaal... Hoe bedoel je dat een extra bak wel extra hoogte nodig heeft en de vrije centimeters die je nodig hebt?
 
Erik1974 zei:
Ik heb deze:

http://www.aquaplantsonline.nl/p/6485:c ... ilter-500/

Met een extra filterbakje:

http://www.aquashoponline.be/aquael-tur ... ainer.html

Met de laatste zin bedoel ik dus dat het exra filterbakje de filter groter maakt en je dus meer vrije hoogte nodig hebt om de filter kwijt te kunnen in je aqaurium, in een bak van 30 cm hoog gaat het dus niet passen.

Dan is het toch dezelfde als dat ik bedoelde, fijn dat de extra containers toch te koop zijn. Wel jammer dat de spons toch nog behoorlijk grof is, er zijn geen fijnere sponzen voor verkrijgbaar? Heb je een foto van hoe jouw filter eruit ziet en hoe hij in jouw aquarium staat/zit?

Ik zie trouwens nergens staan hoe hoog het filter en de bijbehorende extra container is, weet jij dat van de 500 en 1000 versie?
 
Hier kan je de totale afmetingen vinden:

http://www.aquael.com.pl/en/products/ak ... ifications

Een los bakje voor de 500 is 9 cm extra.

Zo zit de filter bij mij (achter de achterwand weggewerkt):


erikg1974_filter.jpg


De filterwatten zitten daar zodat er geen visjes achter de wand kunnen komen :)
 
Erik1974 zei:
Hier kan je de totale afmetingen vinden:

http://www.aquael.com.pl/en/products/ak ... ifications

Een los bakje voor de 500 is 9 cm extra.

Zo zit de filter bij mij (achter de achterwand weggewerkt):


erikg1974_filter.jpg


De filterwatten zitten daar zodat er geen visjes achter de wand kunnen komen :)

Dan zou een Turbo 1000 met extra bakje passen in een Rio 125 toch?

Die van jou ziet er trouwens heel anders uit dan deze: 121244._xfImport[/ATTACH]
 
Ik heb de verlengstukken gebruikt, die zitten er standaard bij, op die manier komt de aanzuiging tot op de bodem :)

Zo te zien is een Rio 125 50 cm hoog dus dat is dan geen probleem, zelfs met een extra bakje past de filter er dan in.
 
Ok�, dan ga ik dat ook doen als dat past. :) Bedankt voor je hulp en advies!

Twijfel nog steeds over wel of geen achterwand... Voor: mooi en de garnalen vinden het fijn om er op te zitten. Tegen: algen zijn er moeilijk af te halen (heb wel lichte achterwanden met groene aanslag gezien en dat is echt niet mooi) en het is duur.
 
Het wordt vrijwel zeker de Juwel Rio 125 met de Aquael turbo 1000 en ik heb nog zwart zand (wil corydoras, vandaar zand), maar nu dus nog de achterwand... Misschien moet ik maar gewoon kijken bij Romberg wat ze hebben, wat het kost en wat het mooiste is. Dan maak ik daar ter plekke een keuze. Mocht ik toch gaan voor een zwarte plaat om aan de buitenkant op het aquarium te plakken, is er dan een speciale plaat die jullie aanraden?
 
Je kan ook folie gebruiken of de achterkant met schoolbordenverf schilderen bv.
 
Idd, zwarte folie aan de achterkant is een goede en goedkope optie, zo raak je ook geen liters kwijt aan een achterwand.
 
Wordt het dan niet te donker samen met de zwarte bodem?
 
Susanne zei:
Dan maak ik daar ter plekke een keuze.
Zou ik niet doen. Leidt geregeld tot onhandige keuzes en zeker ook als het winkelpersoneel nog om advies wordt gevraagd. Je bespaart jezelf en vissen veel ellende als je een weloverwogen en hier nagevraagde keuze maakt.

~ Ivo
 
Erik1974 zei:
Idd, zwarte folie aan de achterkant is een goede en goedkope optie, zo raak je ook geen liters kwijt aan een achterwand.

Je hebt ook leuke posters met rotsprint voor de achterwand.
Dat oogt meer grijs en dus iets lichter.
 
Hmmm, nog maar even goed bekijken en onder nadenken dan. Kan het aquarium toch pas op z'n vroegst volgende week zaterdag kopen, dus heb nog een week. ;)
 
Ik ben er bijna uit!

Twijfel alleen nog over de achterwand, ga toch een achterwand er in doen omdat ik dat gewoon mooier vind. Twijfel alleen nog tussen de Stone Granite en de Cliff Light. Denk dat het de Cliff wordt omdat het anders wel heel donker wordt denk ik doordat de bodem ook al donker is (het zwarte zand van de Hornbach). Maar ga het daar ter plekke bekijken en dan kiezen. Het wordt er dan ook ter plekke verwijderd/in gezet.

Het filterhuis ga ik laten verwijderen en vervangen door de Aquael Turbo 1000 met eventueel de verwarming er los bij.

Er komen de volgende bewoners in: mijn huidige vuurgarnalen, 4 of 5 zilver bijlzalmen, 10 corydoras panda en een jonge ancistrus.

Verheug me er ontzettend op, weet zeker dat ik er heel erg blij mee ga zijn!
 
hoi Susanne,
ik breng je misschien aan het twijfelen, maar ik heb zelf een Rio 125 en een Lido 120. Beide met intern filter. En dat werkt super. Geen lawaai en mooie bakken.
De filter media van Juwel zijn goed verkrijgbaar en niet duur.
hierbij even een paar foto's:

eerst de lido 120

815764ikbenfrits_0_84_lido_sept_2015_2.jpg



en hier mijn rio 125.

949583ikbenfrits_0_84_rio_125_eind_juli.jpg



Voordeel bij de Lido 120 is dat deze geen middel steun heeft, dus als je de kappen en lichtbalk eraf haalt, heb je 1 grote opening.

Nadeel is wel dat deze erg hoog is, dus als je met je arm erin wilt, moet je je mouwen opstropen.

Maar over de Rio 125 en de Lido 120 ben ik erg te spreken.

Goede filters (intern) zonder zuignappen (die los laten op den duur) en mooie accessoires verkrijgbaar, zoals achter wand posters of 3D achterwanden.


Nog wel even een tip: let op de aanbiedingen, dat scheelt soms wel 30 euro.
 
even een totaal plaatje hoe het eruit kan zien: een Lido 120 incl meubel.

589389ikbenfrits_0_84_lido_klaar.jpg
 

Terug
Bovenaan