De keuze van een nieuw buitenfilter


Of ik snap je vraag niet.

Maar het is toch logisch. Meer vermogen is meer debiet (l/u).

De enige verklaring waarom de jbl 150x met minder vermogen meer debiet heeft. Komt mijn inziens door de lekke mandjes die ze hebben.
In tegestelling tot Eheim, heeft jbl geen aparte buis om water naar de bodem te brengen.
Hebben de mandjes geen rubber afdichting. Zelfs niet de bovenste.
En ik heb dit filter gehad. En ook een Eheim prof 3.

De Eheims hebben een aparte buis voorzien van rubber. Om het water naar de bodem van het filter te krijgen.

Je hoeft geen natuurkundige te zijn, om te snappen dat bakjes op elkaar stapelen. Niet waterdicht is.
En bij jbl loopt buiten de bakjes (losse bakjes) het inkomende water. En door de bakjes het gefilterde water.
Mijn ervaring is dat er dus een deel ongefilterd water weer terug naar het aquarium gaat.

Daarom vind ik de classics zo goed. Er zitten geen gestapelde bakjes in. Water onder erin. En boven eruit.

Meer vermogen = meer debiet is inderdaad logisch en wat je zegt over die mandjes zit ook zeker wat in. Maar wat me vooral verbaast is wat Fluval voor zijn filters aangeeft qua combinatie van debiet/vermogen en maximaal te filteren aquarium. Die hebben blijkbaar veel meer vermogen nodig dan de andere fabrikanten.
 
Al ken ik alleen van vroeger herrineren hoe ik de eheim classic schoon moest maken. Heb nu de oase 600t, trek de voorfilter eruit 15m sponsjes knijpen en klaar.
 
Meer vermogen = meer debiet is inderdaad logisch en wat je zegt over die mandjes zit ook zeker wat in. Maar wat me vooral verbaast is wat Fluval voor zijn filters aangeeft qua combinatie van debiet/vermogen en maximaal te filteren aquarium. Die hebben blijkbaar veel meer vermogen nodig dan de andere fabrikanten.
Ik zag wel dat fluval ook het circulatie debiet opgeeft. Dus met materiaal en slangen.
Dat ziet er erg netjes uit.
Er zijn geloof ik 2 mensen met fluval hier.
@Dirk Bazuin heeft een g3 geloof ik.
Ik vind ze er bijzonder goed uitzien moet ik zeggen.
Als ik nog eens geld over heb.........

Maar goed. Zolang het hier werkt, dan blijft het zo.
 
Fluval heeft een iets andere filosofie en richt zich meer op mechanisch dan andere merken. Hierdoor lijkt het alsof ze meer vermogen nodig hebben om een bak van een bepaalde grootte te filteren maar dit komt dus door de kleinere ruimte voor biologische media en de hogere weerstand door het grotere mechanische gedeelte. Voordeel is wel dat je kristalhelder water hebt. Vaak worden deze filters (vooral de FX serie) gebruikt voor grotere cichlide bakken waar de vraag naar meer mechanisch filteren ook hoger is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een 206 draaien op een Fluval Fresh F60 bak van 85 liter bruto. Fluval levert dat filter bij de set en dat ding heeft een debiet van 760l/u met een circulatie van 450l/u bij een verbruik van 10w. Erg prettig en degelijk filter, maar er zit inderdaad vooral mechanische filtratie in. Ik heb de bakjes die er in zitten (maken ongeveer de helft van het filter uit) gevuld met Siporax om nog iets biologisch te krijgen.
 
Ik zag wel dat fluval ook het circulatie debiet opgeeft. Dus met materiaal en slangen.
Dat ziet er erg netjes uit.
Er zijn geloof ik 2 mensen met fluval hier.
@Dirk Bazuin heeft een g3 geloof ik.
Ik vind ze er bijzonder goed uitzien moet ik zeggen.
Als ik nog eens geld over heb.........

Maar goed. Zolang het hier werkt, dan blijft het zo.

Ik heb ook gekeken naar die van Dirk maar ja die slurpt wel energie. Volgens mij heeft Dirk deze:
 
Ik heb ook gekeken naar die van Dirk maar ja die slurpt wel energie. Volgens mij heeft Dirk deze:
Ik dacht dat Dirk een geavanceerde had. Met toeters en bellen.

 
Of ik snap je vraag niet.

Maar het is toch logisch. Meer vermogen is meer debiet (l/u).

De enige verklaring waarom de jbl 150x met minder vermogen meer debiet heeft. Komt mijn inziens door de lekke mandjes die ze hebben.
In tegestelling tot Eheim, heeft jbl geen aparte buis om water naar de bodem te brengen.
Hebben de mandjes geen rubber afdichting. Zelfs niet de bovenste.
En ik heb dit filter gehad. En ook een Eheim prof 3.

De Eheims hebben een aparte buis voorzien van rubber. Om het water naar de bodem van het filter te krijgen.

Je hoeft geen natuurkundige te zijn, om te snappen dat bakjes op elkaar stapelen. Niet waterdicht is.
En bij jbl loopt buiten de bakjes (losse bakjes) het inkomende water. En door de bakjes het gefilterde water.
Mijn ervaring is dat er dus een deel ongefilterd water weer terug naar het aquarium gaat.

Daarom vind ik de classics zo goed. Er zitten geen gestapelde bakjes in. Water onder erin. En boven eruit.

Deze argumenten berusten voor wat mijn ervaringen betreft niet op waarheid.
 
Tsja vermogen en debiet is een dingetje waar we altijd over steggelen maar natuurkundig is er een vaste verhouding wat je kan doen met een bepaald vermogen. Als een aquarium filter fabrikant een manier heeft uitgevonden om met minder vermogen meer te pompen, kan die veel meer geld verdienen met dat concept dan aquarium filters maken. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat er verschil zit in pompvermogen tussen de verschillende merken als het wattage en weerstand in het 'systeem' gelijk is. Woorden als eco-line en more efficiency zijn maar marketing termen die geen invloed op de praktijk hebben.

Het is dan ook juist daarom dat ik meen dat het roepen van alleen het pompdebiet zonder het motorvermogen daarbij te vermelden scheve verhoudingen aangeeft.
 
Er zijn ook mensen die geloven dat de aarde plat is.

Klopt, maar wat heeft dat met mijn reactie van doen? Mijn ervaring is dus duidelijk niet dat er, als een enkel voorbeeld uit jou tekst, vuil vanuit mijn filters terugkomt in mijn bak. Doordat ik nu werk met een Cerges reaktor met glazen pot dan zou ik zeker bezinksel onder in die pot moeten zien wat al niet het geval is. Mijn inkomende water is zonder gebruik van middeltjes of hulpmiddelen glashelder. Ook jouw andere ervaringen deel ik niet zonder meer. Ik weet dat je slechte ervaringen hebt gehad met één JBL. Met dat zegt niets over alle filters. Zelf heb ik een Eheim 2226 waar ik de nodige problemen mee heb. Maar dat wil niet zeggen dat dus daarom alle Eheim filters, en dus met name de 2226, slecht zijn, zeker niet. Sterker nog, ik heb ook heel wat filters uit de classic series gehad die ik nog steeds beschouw als prima filters. Dit is dus mijn ervaring en mijn mening die ik dus zonder overbodig commentaar met je deel én waar je het beslist niet mee eens hoeft te zijn.
 
Ik zag wel dat fluval ook het circulatie debiet opgeeft. Dus met materiaal en slangen.
Dat ziet er erg netjes uit.
Er zijn geloof ik 2 mensen met fluval hier.
@Dirk Bazuin heeft een g3 geloof ik.
Ik vind ze er bijzonder goed uitzien moet ik zeggen.
Als ik nog eens geld over heb.........

Maar goed. Zolang het hier werkt, dan blijft het zo.
Ik heb een G6 en een G3. Ze hebben ook een ingebouwde ic meter.
 

Terug
Bovenaan