Lecturer in Recent Runes
Well-known member
Of ik snap je vraag niet.
Maar het is toch logisch. Meer vermogen is meer debiet (l/u).
De enige verklaring waarom de jbl 150x met minder vermogen meer debiet heeft. Komt mijn inziens door de lekke mandjes die ze hebben.
In tegestelling tot Eheim, heeft jbl geen aparte buis om water naar de bodem te brengen.
Hebben de mandjes geen rubber afdichting. Zelfs niet de bovenste.
En ik heb dit filter gehad. En ook een Eheim prof 3.
De Eheims hebben een aparte buis voorzien van rubber. Om het water naar de bodem van het filter te krijgen.
Je hoeft geen natuurkundige te zijn, om te snappen dat bakjes op elkaar stapelen. Niet waterdicht is.
En bij jbl loopt buiten de bakjes (losse bakjes) het inkomende water. En door de bakjes het gefilterde water.
Mijn ervaring is dat er dus een deel ongefilterd water weer terug naar het aquarium gaat.
Daarom vind ik de classics zo goed. Er zitten geen gestapelde bakjes in. Water onder erin. En boven eruit.
Meer vermogen = meer debiet is inderdaad logisch en wat je zegt over die mandjes zit ook zeker wat in. Maar wat me vooral verbaast is wat Fluval voor zijn filters aangeeft qua combinatie van debiet/vermogen en maximaal te filteren aquarium. Die hebben blijkbaar veel meer vermogen nodig dan de andere fabrikanten.