De laatste uurtjes van Matriarch


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,579
Leeftijd
59
IMG_20210130_211802.jpg

In mei zou ze 4 jaar worden.
Matriarch, zoals ze heet.
De mooie dame van mijn avatar.

Ze gaat het niet halen.
Mei.

Vanmorgen met moeite een paar vlokjes voer gegeten, daarna een rustig plekje opgezocht om te gaan wachten op de Grote Rust.

Nee, ik ga haar niet verlossen.
Ze heeft geen pijn.
Ze is gewoon oud.
Heeft altijd de regie over haar zelf en de rest van de guppen groep gehad, dus over het einde mag ze ook de regie hebben.

Ga ik nu sentimenteel doen over een gupje?
Vind ervan wat je wilt.
Maar Matriarch en ik hádden iets.
Matriarch kwam in het kommetje van mijn hand liggen als ik die in het water stak vlak onder het wateroppervlak.

Er zijn de afgelopen jaren vele guppen doodgegaan.
Al of niet geholpen door mij.
Was effe k*t, maar vaak dezelfde dag alweer vergeten.

Maar Matriarch?
Nou, Matriarch vind ik k*t 2.0

Nou, vooruit. Ik geef het toe.
Toch een beetje sentimenteel.🙂
 
Tja altijd rot zoiets en al helemaal als je toch een bepaalde band hebt opgebouwd ook al is het maar een Gup. Heel veel sterkte de komende uren in elk geval.
 
Da's lief van je, maar zo erg nou ook weer niet.

"Animals aren't afraid to die" (Dr. Pol).
 
Update: Ze leeft nog! 😮
Deed bij het voeren zelfs nog een moedige poging te eten, wat niet lukte.
Ze heeft zichzelf zojuist verplaatst omdat ze lag te waggelen in de stroming van het filter en ligt nu op een Lekker zacht bedje: de blaadjes van een eikebladvaren.
Ze ligt nog wel rechtop.
 
Bekijk bijlage 317865
In mei zou ze 4 jaar worden.
Matriarch, zoals ze heet.
De mooie dame van mijn avatar.

Ze gaat het niet halen.
Mei.

Vanmorgen met moeite een paar vlokjes voer gegeten, daarna een rustig plekje opgezocht om te gaan wachten op de Grote Rust.

Nee, ik ga haar niet verlossen.
Ze heeft geen pijn.
Ze is gewoon oud.
Heeft altijd de regie over haar zelf en de rest van de guppen groep gehad, dus over het einde mag ze ook de regie hebben.

Ga ik nu sentimenteel doen over een gupje?
Vind ervan wat je wilt.
Maar Matriarch en ik hádden iets.
Matriarch kwam in het kommetje van mijn hand liggen als ik die in het water stak vlak onder het wateroppervlak.

Er zijn de afgelopen jaren vele guppen doodgegaan.
Al of niet geholpen door mij.
Was effe k*t, maar vaak dezelfde dag alweer vergeten.

Maar Matriarch?
Nou, Matriarch vind ik k*t 2.0

Nou, vooruit. Ik geef het toe.
Toch een beetje sentimenteel.🙂
:cry: Dat heb je echt heel mooi verwoord!
Veel sterkte.
 
Stiekem is dit toch al de 3de keer vandaag dat ik dit topic open om te kijken of er al nieuws is...
 
Altijd vervelend om een vis te zien sterven!

Nee, ik ga haar niet verlossen.
Ze heeft geen pijn.
Ze is gewoon oud.
Heeft altijd de regie over haar zelf en de rest van de guppen groep gehad, dus over het einde mag ze ook de regie hebben.

Toch zou ik die overweging nogmaals even maken, zodra vissen merken dat een andere vis zich niet goed voelt en op zijn/haar eind loopt worden ze nogal eens kannibalistisch, dus ook als de vis nog leeft (zeker levendbarende hebben hier m.i. een handje van).

Eigenlijk voor mij de grootste reden om een vis vroegtijdig te verlossen (of wellicht apart te zetten), het idee dat er al aan zo'n vis gegeten/geplukt wordt terwijl hij/zij nog leeft.
 
Stiekem is dit toch al de 3de keer vandaag dat ik dit topic open om te kijken of er al nieuws is...
Het leven heeft vreemde dingen voor ons in petto.
Een andere oude dame (zo tegen de 3 jaar oud) die nog wel at en nog rondzwom, zij het stram en kleine stukjes en dan vervolgens rustte op een plant oid, lag vanmorgen dood op de zij op de bodem.
En van die had ik het niet verwacht.
En Matriarch?
Die is nog bij ons.
Als een vis zou lopen zou het strompelen genoemd worden, maar ze zwom vanmorgen nog achter wat voertjes aan.
Paar slagen zwemmen en dan weer rusten.
Maar het lijkt net of ze weer wat opknapt...

Het is een taaie.
Hele taaie.
 
zodra vissen merken dat een andere vis zich niet goed voelt en op zijn/haar eind loopt worden ze nogal eens kannibalistisch, dus ook als de vis nog leeft (zeker levendbarende hebben hier m.i. een handje van).
Ja, dat is me bekend.
En het mannetje in de bak heeft daar ook wel belangstelling voor, maar ze kan het nog opbrengen om even op te wippen en dan een paar slagen te zwemmen, en dan ziet hij ervan af.

Ik houd dit spichtig in de gaten.
 
Hmm, het hoeft niks te betekenen, maar ik zou toch even water testen / verversen. Ben benieuwd naar de rest van Oma's tijd
Ja, doe ik ook hoor.
Verversen sowieso.
Zaterdag nog getest, en dat was allemaal wel ok. Beetje hoge KH, maar dat is met het verversen weer goed gekomen.
Nee, het is echt ouderdom.
Andere vissen is niets loos mee en de planten gaan ook goed.

Beide visjes heb ik de afgelopen maanden zien aftakelen, waarbij Matriarch zorgen baarde en de naamloze gewoon een oud vrouwtje was, maar verder eigenlijk weinig mee loos was.
Mijn dochter werkt in een verzorgingshuis waar ze al weken zitten te wachten op een mevrouw die in bed ligt en alleen wakker wordt als je eten tegen haar mond houdt.
En ondertussen sterven er twee achterelkaar waarvan men het niet verwacht had.
Zo gaat het soms.
Bij mensen, maar bij vissen ook.
Gewoon een bizarre samenloop van omstandigheden.
 
Hm. Mja.
Matriarch begint nu toch wel in de "ik vind het zielig" fase te geraken.
Ligt op haar zij in een hoekje en áls ze zwemt is dat met de kop naar beneden in een soort spiraalvorm.

Echter: praktisch probleem.
Ik heb geen kruidnagelolie (meer) in huis.
Dat moet ik dus eerst ergens bestellen.
Afgezien van die !@#$ verzendkosten die meer zijn dan het flesje olie, zal ik het pas in huis hebben wanneer het niet meer nodig is.
Is er een 'second best', Matriarch waardige, euthanasiemethode?
(Ja, er op gaan staan.. Nope, Nein, Njet No Nee! Doe en kan ik niet.)
 
Ja dat is balen Guppenman en naast een klap erop geven weet ik het niet. Jaren geleden vroor ik een zieke vis wel in in een bakje met een klein laagje water maar ja dat was ook volgens sommigen niet een goede methode. Ik snap je probleem want ik kan ook niet een klap op een vis geven hoor.
Is er geen Etos of Kruidvat waar je het kan halen want die zijn volgens mij wel open.
 
Etos is hier wel.
Ik was bij de reformwinkel geweest en die was dicht.
Maar drogisterijen zijn dus wel open.
(Wist ik achteraf wel.)
 
Ja, die trok effetjes zelf de stekker eruit.
Vond het mooi geweest kennelijk.
 
Vroegâh was het Dé manier om vissen te euthanaseren.
Daarom is Matriarch zojuist in een schaaltje met een dun laagje water de vriezer in gegaan.

Het arme beessie kreeg een soort toevallen.
Schoot dan als een dolle door de bak onderwijl tegen stenen en de ruiten aanbotsend waarna ze als een blaadje dat van een boom valt naar de bodem dwarrelde.
Ik had stellig de indruk dat ze nu wel pijn had.

Dit ging zo niet langer.
Er moest iets gebeuren.
Het is niet de meest humane methode, maar kwelling is het nu ook weer niet.
(Vermoed ik.)
 
Rest in peace. Het is een lange reis geweest voor madam. En altijd goed verzorgd geweest. 🙃😇
 
Dank voor de wens en het compliment.
Ze gaat ook niet de kliko in, hoor.
Matriarch verdient een plekje in de tuin.

Dit klinkt op het kleffe af.
Maar zo bedoel ik het niet
Het is...
Nou ja, weet ik veel.
Matriarch de kliko in voelt niet goed.
Doen we niet.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik snap je gevoelens en het is altijd lastig maar wel het beste voor de vis.
Ze krijgt vast een mooi plekje.
 
ah, gecondoleerd Guppeman. Ook huisdieren hebben een plek in ons hart verdiend. Gaat altijd op voor honden en katten, waarom niet voor vissen. Hier is zelfs het allereerste huisdier, zijnde een per ongeluk met de plantjes meegekomen slakje, de tuin netjes ingegaan toen we op een ochtend alleen nog maar een leeg huisje vonden.
 
Ai... Dat moet het werk van een merel geweest zijn.
 

Terug
Bovenaan