Wat is er nieuw

De maanvissenbak van Marcello

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marcello
  • Startdatum Startdatum
Thanks!

Ik weet dat het vaak zo is in een groep Maanvissen dat er 1tje achter blijft.
Ik heb 1 Maanvis die duidelijk het laagste staat in de rangorde.
Die Maanvis groeit ook het minst hard en is het kleinste, hij ziet er verder wel heel goed uit.
Maar zit regelmatig alleen omdat die dan rust heeft.
Geven jullie zo'n beestje extra aandacht bijv qua voeren enzo? Hij komt wel met het voeren maar krijgt gewoon het minste.

Herkenbaar wat je zegt.
Ik probeer zo'n vis wel wat meer aandacht te geven bij het voeren. Eerst wat voer aan 1 kant van de bak. Kijken waar de achterblijver zit en daar gerichter nog wat voer.

Dat probeer ik ook een beetje. Mijn 1 na grootse Maanvis is nu superfel na alles en iedereen, ook andere vissen moeten niet in z'n/haar baan komen. De 2 grootste maanvissen bekvechten soms hard vandaar dat ik ging denken dat het misschien toch 2 mannen waren, maar zie ze nu ook af een toe om elkaar heen draaien trillen en gek doen. Dus toch man en vrouw? De iets kleinere zou dan de vrouw zijn, en die is een stuk feller als de man, ze jaagt hem ook steeds de Valisneria in, maar gisteren kwamen ze er ineens een paar keer met z'n 2en uit het valisneria zetten.
Ze veranderen ook iets van uiterlijk de schouders/ruggen worden beetje donkerder, beetje roestbruinig, vind het wel mooi.

Super mooi natuurlijk ingericht aquarium zeg 😀
En de vissen mogen er natuurlijk ook wezen!!

DO2pzp4dwnX3TeWSpP-a7l2CT2oER6Jo.jpeg

Eitjes Maanvissen, volgende dag waren ze al weer weg.

Nieuwe aanwinst een Naaldmeerval (farlowella acus)

Mooi hoor! Mijn discussen hebben ook veel afgezet toentertijd, maar ze wisten niet wat ze ermee aanlieten. Dat verdween iedere keer weer. Duurt even voordat ze het doorhebben.

bedankt voor de complimenten!

Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden, er zijn nog wat puntjes.

1.Het hoge zand bij het glas, werd mij al geadviseerd om dat weg te halen, omdat het ook vies begint te worden. Is nog lastig omdat ik de boel erachter wat heb opgehoogd, lijkt het wat vreemd als ik die rand bij het glas weghaal, daar moet ik dus wat op verzinnen.

2. Zichtbare techniek, Ondanks mijn vele Valisneria, is toch duidelijk mijn uitstroombuis te zien, omdat de Valisneria door de stroming van het buisje weg geblazen word.
Ook voor het superfish pompje aan de andere kant van de bak, die moet eigenlijk weggewerkt/uit het zicht.

3. Veel meer bladeren nodig in mijn aqua, mijn Manen kleuren beter als er veel bladeren op de bodem liggen, dus de bodem donkerder maken. (had veel bladeren maar gaan best snel af)

4.Mijn Echinodorus argentinensis moet eigenlijk iets meer naar rechts toe, omdat 1 koppel Manen daar nu eitjes op af zet, nemen ze nu het hele gebied erachter er ook bij, daardoor is bijna de helft van de bak van hun. Links zit ook een mogelijk koppel, dus daar tussen wordt de ruimte wat krap voor de overige 2 Manen.

5.Bloedvlektetras Ze blijven steeds in het zelfde (veilige) stukje en gebruiken 1 hoek als uitvals basis echt zwemmen door de bak doen ze niet, dat vind ik toch erg jammer. echt bang zijn ze niet, ze lijken dit prettig te vinden.

Tips and tricks zijn altijd welkom

Mvg Marcello

Je bak heeft zich in de afgelopen tijd goed ontwikkeld. Ik denk dat je er op een goede manier mee bezig bent en tegelijk oog hebt voor dingen die je nog kan verbeteren.

1 het hoge zand bij het glas: je kan het afzuigen en voor de achterwand er weer in kieperen. Ik doe dit ook een paar maal per jaar om te voorkomen dat ik achter de voorruit een vieze bodemrand in het zicht krijg.

2. Met behulp van vissnoer of geplastificeerd ijzerdraad kan je een stukje kienhout aan je pompje en uitstroombuis vastmaken. Je kan ook een flinke toef Anubias gebruiken om deze buis te verstoppen.

3 Veel vissen komen beter op kleur met een donkere bodem. Ook drijfplanten helpen hierbij.

4 de Jos Hut die hier op het forum actief is is dezelfde als die af en toe wat maanvissen levert aan de winkel waar jij ze kocht.

5. Je bent altijd welkom om eens in Emmen mijn maanvissen te komen bekijken.

Succes met je aquarium en hobbygroet,
Jos Hut

prachtig aquarium

maar wat heb jij allemaal in je bak van hout wat hier ook in het bos groeit om het maar zo te zeggen ???

druk op zoek naar ideen om mijn maanvissen bak straks in te richten als ik zo ver ben

gr.pierre van etten

@Jos Hut Bedankt voor de adviezen, daar ga ik mee aan de slag.
Die winkel in Hoogeveen bedoel je, mooie zaak ik kom daar af en toe.
4 van de 6 Maanvissen komen daar vandaan, de andere 2 komen uit een andere zaak.
Ik zou heel graag een keer komen kijken in Emmen lijkt mij zeer interessant.

@pierre1972 Ik heb de kronkelhazelaars en eiken/beukenblad en elsen proppen hier uit de natuur/tuin
de rest van het hout is gewoon gekocht. Goed dat je idee�n e.d op doet voor dat je er mee begint, mooi dus weer iemand met Maanvissen straks op het forum.

Maanvissen waren mooi groot geworden 1 stel zette elke 7 tot 10 dagen eitjes af,
Ik heb ze weg gegeven aan een andere liefhebber, maar heb nu nieuwe Maanvissen!

4 maanden oude Pterophyllum Eimekei, ik ga erg mijn best doen om deze mooi groot te brengen.

qew3XOM3DysPQGR3RjW9V-68kB-cVVeK.jpeg

@Marcello:Hele goede keuze man!!Toppie.
Vind Eimekeis zulke mooie maanvissen.
Heb toevallig vanavond een fimpje geplaatst van een koppeltje wat eieren aan het leggen/bevruchten is.
Prachtig om te zien.
Je vissen zien er mooi uit man!!!

Wat Philip(colisa lalia) al aangeeft, Wil je als je dit wilt natuurlijk echt zo natuur getrouw gaan nog wat meer eikentakken toevoegen en wat takken op de bodem leggen samen met bladeren en wat stenen dit geeft echt een wauw factor. en wat schuilplekken (vorm van pvc,kokosnoten) zie dat je er apistogramma bij hebt

Dit is voor mij de enige manier van aquariums inrichten (tuurlijk blijft het persoonlijk)

bedankt voor de reacties!

@uaruman

Thanks die van jou zien er ook prachtig uit.

@mss Ik vind dat je gelijk hebt, ik had net alles er weer uit gehaalt qua bladeren omdat alles aan het vergaan uit elkaar aan het vallen was. Ik moet weer op pad om nieuwe te zoeken/halen.
De bladeren als ze uit elkaar vallen vervuilt de bak zo, heb jij daar geen last van?
Op den duur gaat veel aan 1 kant liggen net als elsen proppen, als ik dan een keer wat van de bodem wil hevelen heb ik steeds verstoppingen door die elsen proppen. Nu heb ik al een grotere diameter slang, maar dan gaat het eigenlijk iets te hard, ik had 2x achter elkaar een vrouwelijke Apisto opgezogen.
Ik gebruik verder kronkelhazelaars takken, maar die willen haast niet op de bodem liggen.
Misschien moet ik meer amandelbladeren gebruiken ipv beukebladeren.

Dat de vissen beter kleuren op een donkere bodem is voor mij zeker, ook als ik mijn led aan doe savonds, die geeft veel minder licht dan gewone verlichting zijn de kleine maantjes mooier gekleurd.

Hoi Marcello zeg maar Stijn.

Wat betreft het vervuilen valt wel mee ik heb ongeveer 30-35 stukken kienhout er nog inliggen ook en de bodem is eigenlijk gewoon vuil vrij op de bladeren,takjes,stenen,steentjes na natuurlijk.

Bladeren kun je best laten afbreken en mag het je storen als ze uit elkaar vallen, even met visnetje of de hand eruit pakken en dan weer nieuwe bladeren erin doen. Ik werk dus echt met 3 type bladeren dit omdat ik juist de afwisseling in vorm wel mooi vind.

Wat betreft je elzen proppen die kun je natuurlijk even weg pakken in bakje doen schoon spoelen en na het verversen weer erin doen (ik gebruik een 25 mm slang).

Kronkelhazelaars zinken inderdaad vrijwel nooit pak dan gewoon eikentakken die vind je overal wel even afspoelen en huppa (zo die ik het).

Klopt vissen komen soms/vaak beter uit in een bak met matige verlichting uiteraard heeft de stand van je verlichting hier ook nog mee te maken. Ik verlicht nu vanaf voren en merk dat de kleuren dan nog beter uitkomen.

De inrichting is natuurlijk aan jou maar ik als liefhebber van natuurgetrouw zou het wel weten 🙂 je gebruikt Mangrove hout of niet? zo ja is dan niet een idee om de overstap te maken na Kienhout of spiderwood die laat zich beter scape en kun je ophangen

Hoi Stijn bedankt wederom voor je bijdrage, eikentakken is een goed idee.
welke 3 blad soorten gebruik jij dan in je aquarium?
Ik denk idd dat het mangrove hout is, waarom geef jij de voorkeur aan kienhout?
Spiderwood is idd heel mooi hout heb het in een andere bak zitten.
Maar dat spul is duur, en hele grote stukken zie ik haast nooit.

Het gaat goed met de Eimekeis, ze zijn nu ruim 5 maand oud en zijn flink gegroeit in de 5 weken dat ik ze nu heb zwemmen.
En inderdaad niet normaal wat deze vissen naar binnen werken aan voedsel ik beperk mij tot zo'n 6 keer per dag voeren.
Dat doe ik met het zelfde voer (diepvries, granu, korrels, levend)maar dan meer) als ik gebruikte voor de gewone maanvissen die ik hier voor had, en dat zijn mooie vissen geworden.
Dat is dus nu weer de uitdaging, ik ververs nu 50% per week, maar dat zou wel eens meer kunnen worden ik ga denk ik naar 2x 35% toe.
Verder heb ik al een tijdje mijn hoofdverlichting uit in plaats daarvan gebruik ik nu wat goedkope led om een wat meer donkerder sfeer te creeren.
De vissen kunnen dit trouwens wel waarderen, het lijkt ook mooi qua sfeer vooral als je alles in de kamer verder uit doet.
Maar het is mij nog ietsje te donker, daardoor zie ik natuurlijk ook de mooie kleuren van de vissen niet zo goed.
Die sfeer komt trouwens niet over op de foto's das dan wel weer jammer.
Ik heb nu een hele hoop bladeren liggen drogen, waaronder walnoot bladeren en beuken bladeren, eikentakken, dus dat gaat er binnenkort ook bij in.

hieronder een paar foto's

j2x9PEoMdsPBMeci85jvc8Z7epeLcB5f.jpeg

Schitterende vissen! Het licht zo vind ik ook veel mooier dan de eerder geplaatste foto's, top!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan