De naam van deze vis?


N

Nocile

Guest
Hoi,

Ik ben op zoek naar de naam van een vis die ik al enkele jaren in mijn bak heb. Ik had er twee, maar een ervan is al enige tijd geleden doodgegaan. Ik heb de naam ervan niet onthouden toen ik 'm gekocht heb.

Het gaat om deze vis, hij is nu inmiddels zo'n 10 cm lang/groot:

photo.php
 
Welke weet ik niet,WEL dat hij te klein zit.
In een 40cm? bakje?
Naam: Barbus lateristriga Nederlandse naam: T-barbeel Herkomst: Zuid oost Azie Temperatuur 22-28
Barbus lateristriga - T-barbeel Maat M

Zou een ander huis voor hem zoeken.
U krijgt nu een goudvissenkom idee.
Klein bakje,grote vis.vegroeing.
 
Gelukkig nog een Pangaatje of iets dergelijks erbij.
De rest van de bak zie je niet echt goed Bertus. Gezien de vissen zal deze wel een meter of twee zijn neem ik aan.
 
Geen idee maar die rugzwemmer hoort ook nier en zo'n klein aquarium ze kunnen groot worden . Bij aquaria veldhuis hebben ze er een paar in een show aqua en daar zijn ze meer dan 15 cm .
 
AadMec zei:
Gelukkig nog een Pangaatje of iets dergelijks erbij.
De rest van de bak zie je niet echt goed Bertus. Gezien de vissen zal deze wel een meter of twee zijn neem ik aan.

Ja,dag ,hoor. Is volgens mij 40 x 40 of 40 x 60.
 
Ik dacht dat dat een Pangasius was volgens mij.
 
Lijkt het wel,ja.
Jammer dat ze geen antwoord meer geeft.
 
Wat ik in ieder geval w�l zie, is de linker- en rechterzijkant van het bakje.
En net als Bertus denk ik dat daar niet meer dan 30 of 40 cm tussen zit.

En ik zie twee vissen die ik niet precies op soort kan determineren.
De ene lijkt me een barbeel en het zou heel goed de B. lateristriga zijn die Bertus noemt. Die wordt 18 centimeter lang en heeft een aquarium van minstens 150 cm nodig. Ook als het een andere soort is, blijkt uit de foto overduidelijk dat 'ie te weinig ruimte heeft. Dat 1 van de 2 inmiddels dood is, is geen verrassing.
De andere is te onduidelijk op de foto, maar het lijkt me in ieder geval een meerval-achtige die nu al te weinig zwemruimte heeft.
Ook zie ik een voor het formaat van de bak forse danio waarvan ik de precieze soort ook niet kan noemen. Ook die zit te klein.

Nocile, je hebt �cht een micro-aquariumpje, ��n die qua afmeting weinig van de aloude viskom verschilt.
De vissen die je erin houdt horen in zo'n klein beetje water �cht absoluut niet thuis.
Als je je vissen in een dierenwinkel hebt gekocht waar men de afmetingen van je bakje wist, zou ik daar NOOIT meer een stap binnen zetten, want dit is �cht dierenmishandeling en misschien wist jij dat niet, maar de verkoper(s) w�l .....
 
Hij is WEL 10 cm geworden,wat mij bevreemd.
Maar in twijfel er niet aan.
 
Hallo allemaal, bedankt voor jullie advies. Gelukkig is mijn bakje ook weer niet zooo klein, jullie zien op de foto de zijkant van mijn aquarium ik zal nog een foto toevoegen, (weet trouwens niet hoe ik 'm hier te zien krijg).

Dat die te groot geworden is, is mij ook duidelijk :), ik ben op zoek naar de naam zodat ik een andere plaats voor hem/haar kan zoeken. Dit kan inderdaad echt niet meer zo.

Blijkbaar doe ik iets goed, want een aantal vissen zijn te groot geworden en daar moet ik een ander huis voor vinden.

photo.php
 
Paddy.K.1966 zei:
Wat ik in ieder geval w�l zie, is de linker- en rechterzijkant van het bakje.
En net als Bertus denk ik dat daar niet meer dan 30 of 40 cm tussen zit.

En ik zie twee vissen die ik niet precies op soort kan determineren.
De ene lijkt me een barbeel en het zou heel goed de B. lateristriga zijn die Bertus noemt. Die wordt 18 centimeter lang en heeft een aquarium van minstens 150 cm nodig. Ook als het een andere soort is, blijkt uit de foto overduidelijk dat 'ie te weinig ruimte heeft. Dat 1 van de 2 inmiddels dood is, is geen verrassing.
De andere is te onduidelijk op de foto, maar het lijkt me in ieder geval een meerval-achtige die nu al te weinig zwemruimte heeft.
Ook zie ik een voor het formaat van de bak forse danio waarvan ik de precieze soort ook niet kan noemen. Ook die zit te klein.

Nocile, je hebt �cht een micro-aquariumpje, ��n die qua afmeting weinig van de aloude viskom verschilt.
De vissen die je erin houdt horen in zo'n klein beetje water �cht absoluut niet thuis.
Als je je vissen in een dierenwinkel hebt gekocht waar men de afmetingen van je bakje wist, zou ik daar NOOIT meer een stap binnen zetten, want dit is �cht dierenmishandeling en misschien wist jij dat niet, maar de verkoper(s) w�l .....
Mijn opmerking was meer een grapje, E�n van de grootste barbelensoorten, een vis die lastig is te herkennen (maar veel te groot is/wordt), ik denk ook een reuzendanio oid. Kortom : Een bak van 1,50 a 2.00 meter zou hiervoor 1000 x beter zijn. 1 ding moe tik wel zeggen : bakje ziet er schoon en verzorgd uit (de vissen ook nog) Groet, Aad
 
Heb je de barbeel van Marktplaats toevallig, want daar werden er een paar aangeboden laatst?
 
Ik zie op die laatste foto rechts onderin ook nog een Balantiocheilos melanopterus. En dat wordt ook 30cm vis! Verder lijkt de eerste vis mij inderdaad Puntius lateristriga. 18 cm en een actieve scholenvis. Verder inderdaad nog een of andere synodontis, waarschijnlijk petricola. Een Devario malabaricus ook nog 's. Nou wordt die niet al te groot maar da's ook een scholenvis die graag zwemt. Zie ook nog wat baby mollies en baby sumatranen

Aan de positieve kant, ik zie nou 's een keer geen Pterygoplichthys gibbiceps.

Afgaande op de verwarming en de filter lijkt me dit een kubus van hooguit 40 liter. Mijn advies zou dan ook zijn om de grote jongens op marktplaats te zetten en te kijken of je voor de mollies en de sumatranen niet een 60 of 80cm bak van marktplaats kan halen. Als je een 80cm kan vinden zou je de synodontis misshcien wel kunnen houden.
 
Dank jullie wel, ook voor de complimenten, heb deze bak nu al een aantal jaren en vind 'm nog steeds heel mooi, juist door de niet standaard vorm, dus ik denk niet dat ik naar een andere ga.

Ik ga eens goed googelen op de namen die jullie geven en de te grote vissen op marktplaats zetten met de juiste info erbij... en daarna eens goed bedenken wat ik er nog in wil
 
Oh, en @AadMec: nee, ik heb ze als tweetal bij een dierenwinkel in Den Bosch gekocht. En deze soort sindsdien ook niet meer in winkels gezien.
 
Een kleine vierkante bak is prima voor garnalen of kleine, niet erg actieve vissen. Snuffel 's rond in het foto album stuk van dit forum voor wat inspiratie.
 
Stond ook op MP inderdaad dat ze zelden werden aangeboden. Dat klopt dus.

"Aan de positieve kant, ik zie nou 's een keer geen Pterygoplichthys gibbiceps" hahahaha Jeroen. Voordeel daarvan is dat ze tijdens de kerst heerlijk schijnen te smaken (Bereiding / recept op te vragen bij Bart @botia).

Nocile : Wees idd wijs. Ziet er echt niet verkeerd uit en je zal er genoeg aan doen, maar op korte termijn krijg je echt problemen met deze "verhoudingen". Complimenten dat je het oppikt .
 
Ik zie dat enkelen van jullie mijn aquarium een kolom aquarium noemen, dat is het toch echt niet, het heeft een naar boven wijder uitlopende vorm, nl.
voorkant: onderaan +/- 30cm (gemeten vanaf het punt waar het water begint), bovenaan +/- 50cm
zijkant : onder en boven even breed, 30cm.En er gaan echt meer dan 4 volle emmers water in, ik weet alleen niet meer of het er 5 of 6 waren, dus ik weet de inhoud niet (ben slecht in rekenen).

Deze bakken worden nog verkocht, kan ze alleen niet zo snel terugvinden op internet.

Ik ben het met jullie eens dat het geen bak is voor grotere vissen, maar ja, dat waren ze ook niet toen ik ze kocht ;-). Niemand hier die interesse heeft in een of meer van mijn grotere vissen? Ik ga ze zeker ook op marktplaats zetten.
 
kijk gewoon naar wat vuurgarnaaltjes/citroentjes en wat rasbora's.
in zo'n bakje kan haast niks ook al is hij 50 liter de vis heeft te weinig zwemruimte.
 
Onderaan 30 en bovenaan 50 betekent: gemiddelde breedte 40 centimeter.
Diepte dus 30 centimeter.
De hoogte zien we niet, maar laten we optimistisch zeggen dat die ook 40 centimeter is.

Dan kom ik op 48 liter. En dat is niet echt heel veel.
(bij hoogte 30 blijft het bij 36 liter)
 
@Paddy.K.1966
Ah, de hoogte, die was ik vergeten, de bak is 35 cm hoog. Dank je, ik ga dit ergens opschrijven zodat ik het terug kan halen wanneer ik het nodig heb.

@algeneter12
Nou, dan wordt het kiezen, tussen het leuke model van het aquarium en kleine visjes/garnaaltjes (ook leuk) OF een grotere bak voor die mooie grotere vissen.

De T-barbeel staat al op Marktplaats.
 
AadMec zei:
Stond ook op MP inderdaad dat ze zelden werden aangeboden. Dat klopt dus.

"Aan de positieve kant, ik zie nou 's een keer geen Pterygoplichthys gibbiceps" hahahaha Jeroen. Voordeel daarvan is dat ze tijdens de kerst heerlijk schijnen te smaken (Bereiding / recept op te vragen bij Bart @botia).

Tja, de gibbi blijft toch heel populair bij de mensen die te beroerd zijn om zelf iets lezen en bij de winkeliers die schijt hebben aan wat er op de langere termijn gebeurt.

Oom van me woon al jaren in zuid amerika en die zegt mep op de kop en op de grijze gloeiende as leggen. Kookt 'ie in z'n pantser gaar. Schijnt heerlijk sappig te blijven.
 
algeneter12 zei:
kijk gewoon naar wat vuurgarnaaltjes/citroentjes en wat rasbora's.
in zo'n bakje kan haast niks ook al is hij 50 liter de vis heeft te weinig zwemruimte.

Rasbora? Wat voor Rasbora had je in gedachten dan?

De kleinste Rasbora's die ik ken zie je vrijwel nooit in de handel, en zwemmen bovendien graag. En die worden nog steeds zo'n 3cm, wat nog te groot is voor zo'n bakje. (R. lacrimula en R. rubrodorsalis)
 
Ik denk dat hij Boraras (B. brigittae, B. maculatus) bedoelt, die vroeger Rasbora heetten en nog steeds vaak zo verkocht worden.
 

Terug
Bovenaan