Wat is er nieuw

De Neon tetra, een gevoelige vis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Ik wil misschien een groepje/schooltje Neon tetra's in mijn aquarium ( Lido 120 ).

Maar ik lees hier en daar dat het best zwakke visjes zijn en dat ze snel ziek kunnen worden.
Vooral witte stip en vinrot.

Daarom durf ik ze eigenlijk niet te nemen, omdat ze zo gevoelig zouden zijn.

Wie kan me daar meer over vertellen?

Kan ik gerust Neon tetra's aanschaffen of kan ik beter voor een ander visje kiezen?

Indien ik ze wel kies,.. wanneer kan ik ze dan het beste toevoegen?

Gelijk zodra de bak is ingedraaid of is het beter even te wachten en ze als ��n van de laatsten toe te voegen?

Er is ook een ziekte die de "Valse Neonziekte" heet las ik,....
Is dit besmettelijk voor andere vissen of alleen voor de Neon's zelf?

Dag Fishy,

Helaas is de info die je hebt gekregen wel juist. de neontetra is dermate doorgefokt ( met name in Azie)
dat het van een sterke beginnersvis, een heel zwak visje is geworden, welk ook niet lang overleeft in een
"standaard" bak.

Maar daar is wel wat aan te doen. Er is een zeer gelijkende en iets kleiner blijvend "neefje" van de Neon welke nog niet gedegenereerd is: de Paracheirodon simulans.

Zorg voor een temperatuur van 24-27 *C en zacht water PH 6.8 of nog iets lager. Koop minimaal 9-11 van deze visjes en je zult er lang plezier van hebben.

Ik heb inmiddels de laatste levende van een school van 20 stuks ( grotere bak) en die is al 7 jaar oud....!

Ik heb jaren lang neon tetras gehouden: altijd problemen mee gehad. Bijna alle problemen die mijn aquaria hebben gekend (o.a. witte stip, vistbc/aquariumgranuloom en andere ziektes) zijn bij deze visjes begonnen, ondanks dat ik mijn best deed om hun natuurlijke omgeving na te bootsen. In de winkel zag ik er vaak al zieke dieren tussen zitten en dat had voor mij een no-go moeten zijn, maar had me toch laten verleiden door de mooie kleuren. Ik heb ze nu niet meer en heb sindsdien geen ziekte meer in mijn aquarium gehad (sinds 2 jaar). Ik zou als ik jou was niet met deze soort beginnen maar misschien met een wat "lelijker" visje. Die zijn meestal niet zo doorgekweekt en het is ook wel leuk om iets aparters in je aquarium te hebben 🙂
Voor mij werkte corydoras als een goed beginnersvisje, ik mijn eerste nog steeds!
Weet je hoe de waarden van je water zijn? Daar kan je het beste je eerste vissen op uitkiezen.

Wij hebben zg. Diamant Neon's. Ook een gekweekte vorm Neon Tetra. De blauwe streep die de Neon Tetra heeft ontbreekt bij deze Diamant Tetra. Alleen z'n kop is schitterend blauw, het lichaam is, weer met een schittering, wit en z'n staart is rood. Hij/zij schittert dus als een diamant. Overigens hebben we nooit problemen ondervonden met dit visje in onze gezelschapsbak.

https://www.google.nl/search?q=diamant+ ... QIIg&dpr=1

Groet,
Ben.

Merethe zei:
Ik heb jaren lang neon tetras gehouden: altijd problemen mee gehad. Bijna alle problemen die mijn aquaria hebben gekend (o.a. witte stip, vistbc/aquariumgranuloom en andere ziektes) zijn bij deze visjes begonnen, ondanks dat ik mijn best deed om hun natuurlijke omgeving na te bootsen. In de winkel zag ik er vaak al zieke dieren tussen zitten en dat had voor mij een no-go moeten zijn, maar had me toch laten verleiden door de mooie kleuren. Ik heb ze nu niet meer en heb sindsdien geen ziekte meer in mijn aquarium gehad (sinds 2 jaar). Ik zou als ik jou was niet met deze soort beginnen maar misschien met een wat "lelijker" visje. Die zijn meestal niet zo doorgekweekt en het is ook wel leuk om iets aparters in je aquarium te hebben 🙂
Voor mij werkte corydoras als een goed beginnersvisje, ik mijn eerste nog steeds!
Weet je hoe de waarden van je water zijn? Daar kan je het beste je eerste vissen op uitkiezen.

Ik had kardinaaltetra's, die ik nog mooi vind, maar ook ik veel ellende ermee gehad.
Misschien in een gezelschapsbak was het water niet voldoende aangezuurd, maar ik pron
beer het niet meer, hoe mooi ik ze ook vind.
Ze brengen echt kleur in je bak, maar ja
benvo zei:
Wij hebben zg. Diamant Neon's. Ook een gekweekte vorm Neon Tetra. De blauwe streep die de Neon Tetra heeft ontbreekt bij deze Diamant Tetra. Alleen z'n kop is schitterend blauw, het lichaam is, weer met een schittering, wit en z'n staart is rood. Hij/zij schittert dus als een diamant. Overigens hebben we nooit problemen ondervonden met dit visje in onze gezelschapsbak.

https://www.google.nl/search?q=diamant+ ... QIIg&dpr=1

Groet,
Ben.

Mooie link!

Ook in aangezuurd water hadden ze bij mij geen succes 🙁 Ik heb nu roodkopzalmpjes en wanneer die in een schooltje zwemmen geeft het wel een mooie rode kleur in de bak.

Trouwens een ander zwaar ondergewaardeerd visje is Hasemania nana, ofwel de koperzalm.
Een zeer mooie, sterke en eenmaal op kleur schitterend kopergelrode vis echt felgekleurd.

Ook de Danio kyathit "fire ring" is zeer de moeite waard, alleen moet je deze soort niet warmer houden dan
23*C! Ook de PH mag bij deze visjes wat hoger liggen, zo rond de 7.2. Zijn ook werkelijke juweeltjes en vrij groot als ze volwassen zijn zo'n 6-7 cm.

BigSmoke zei:
Trouwens een ander zwaar ondergewaardeerd visje is Hasemania nana, ofwel de koperzalm.
Een zeer mooie, sterke en eenmaal op kleur schitterend kopergelrode vis echt felgekleurd.

Zijn leuke visjes ja, maar niet voor in 60 cm. Heb ze zelf ook gehad in mijn Rekord 600 en daar zijn ze voor mijn gevoel veel te druk voor. 🙂

Mvg
Rennie

Hyphessobrycon amandae zijn ook leuke visjes met een prachtig gedrag. In de winkel hebben ze vaak weinig kleur en daardoor zijn ze wat ondergewaardeerd. In een bak met een ietwat gedempte verlichting komen ze echter prachtig op kleur en worden ze mooi dieporanje

Ik heb nooit problemen gehad met mijn neontetras. Ik had een groep van 70 in mijn bak, dat ging zonder problemen. Hangt misschien samen met de oorsprong van de visjes, kweek uit Europa of uit Azie. Bij mij kregen ze veel levend en diepvriesvoer en verder scharrelden ze hun eten tussen de rottende bladeren op. Temperatuur was een graat of 22 snachts en 23 overdag.

Ik heb ook nooit problemen gehad met Neontetra's. Ik vermoed dat veel mensen ze gewoon te warm houden en dat daar de oorzaak ligt van de vermeende "zwakheid".

Biologist zei:
Hyphessobrycon amandae zijn ook leuke visjes met een prachtig gedrag. In de winkel hebben ze vaak weinig kleur en daardoor zijn ze wat ondergewaardeerd. In een bak met een ietwat gedempte verlichting komen ze echter prachtig op kleur en worden ze mooi dieporanje

Deze heb ik al eens gehad en ze vielen me een beetje tegen.
Verstopten zich veel en het was gewoon niet wat ik verwacht had.

Botia zei:
Ik heb ook nooit problemen gehad met Neontetra's. Ik vermoed dat veel mensen ze gewoon te warm houden en dat daar de oorzaak ligt van de vermeende "zwakheid".

De PH is 7,3 en ik heb de verwarming nu op 24 graden staan.

Wat zou jij adviseren voor temperatuur voor Neontetra's?

De thermostaat op 21 graden, zomers en overdag door de lampen zal de temperatuur dan wat oplopen.

Ik ga met Jelle mee.

Botia zei:
verbaasde mij ook al heb er al tijden een 15 tal zitten
heb tot nu toe geen uitval gehad als 2 in het begin maar dat gebeurd met andere soorten ook wel
ph 7
temp schommelt tussen 22-24 graden heater op 22 graden

groet

jaap

MsFelix heeft ook een bult heel fraai uitgegroeide neons (en daar dus geen problemen mee gehad anders waren ze niet zo mooi uitvegroeid).

Fishy303 zei:
Biologist zei:

Had je veel planten? En vooral ook drijfplanten?

Botia zei:
Fishy303 zei:
Biologist zei:

Had je veel planten? En vooral ook drijfplanten?

Ja, het was een hele mooie jungle.
Ook drijfplanten en veel hout.

Genoeg verstop plekken aanwezig en gedempte verlichting.
In elk geval geen felle verlichting.

Ik ga nu liever voor een andere soort en zit sterk aan de Neontetra te denken.

Diamant-Neons: we houden ze op 26 graden en een PH van 6,8. Nooit geen problemen mee gehad evenmin met de Kardinaal Tetra's die we in dezelfde bak houden.

Groet,
Ben.

Hoelang heb je die Diamant neons al?

Dan heb je geluk meestal houden ze het zo warm niet lang vol.

Het zal bij iedere aquariaan wel verschillen hoe de vissen het doen en dat kan allerlei oorzaken hebben. Desondanks raad ik ze toch af. Ik heb destijds heel goed gelet op de omgevingsfactoren en ze deden het als enige soort echt heel erg slecht. Als je een ziekte dan moet behandelen heeft dat ook weer vervelende effecten op de rest van je bak. Zou zelf het risico niet aangaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan