Wat is er nieuw

De nieuwe rio 240 (aquaria17)

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaria17
  • Startdatum Startdatum
A

aquaria17

Guest
Eindelijk is het dan toch zo ver, de nieuwe (grotere) bak is binnen! Ik heb hem net neergezet en gevuld + enkele plantjes uit de andere aquaria. Hopelijk komt morgen mijn grote plantenbestelling binnen, en dan moet het een mooie plantenbak worden 🙂 Alvast wat foto's van de opstart:

Net neergezet
463327_0_82_img_0296.jpg

Bodem er in
733645_0_82_img_0297.jpg

En gevuld met wat plantjes
172567_0_82_img_0298.jpg

Als de nieuwe planten binnen komen volgen er meer foto's. En later natuurlijk van de vissen!

Leuk begin! Succes met de plantjes. 😉

Altijd leuk, met een frisse start beginnen. Wel een korfje om de aanzuig doen, slapende visjes zullen in je filter eindigen zo.

Goed dat je het zegt Mondeo, ik doe er even een stukje panty omheen denk ik.

Dat kan ook, maar zal een tijdelijke oplossing zijn. De doorlaat is klein, en zal gauw verstoppen.

Oke dan zal ik even een korfje aanschaffen!

De planten zijn binnen en de inrichting is begonnen!

Alle planten op een rijtje:
135416_0_82_img_0301.jpg

Geheel na inrichting:
865872_0_82_img_0302.jpg

Linkerkant:
921144_0_82_img_0306.jpg

Rechterkant:
821368_0_82_img_0304.jpg

*Let niet op de open achterkant, ik ga daar nog een mooie poster voor halen zodat je die slangen niet meer ziet 😉

Ziet er erg mooi uit!! ben benieuwd wat het eindresultaat wordt als het allemaal een beetje lekker aan het groeien is!!

Dankje! Ik hoop het ook. Is het trouwens het beste om direct te beginnen met het geven van plantenvoeding en co2?

Zou eerst meer snelgroeiers erin doen.
Je krijgt nu snel kiezelalg. door silicaten in het water.

Er zit waterpest, cabomba, braziliaanse klimop, vaantjesplant en valisneria en rotala rotundfolia in. Leken mij wel genoeg?

Maar afgezien van het feit van de snelgroeiers, is plantenvoeding en co2 direct van belang?

Ik heb ook even bekeken welke vissen ik er in wil, deze soorten staan op het lijstje:

15 kegelvlekbarbelen
3 guppen
5 indische modderkruipers
3 betta splendens
2 antennebaarsjes
2 siamese algeneters
L-nummer?
8 corydorras

Wat denken jullie hiervan?

Plaats die vraag eens bij samenstelling visbestand zou ik zeggen 😉

Ik zie sowieso al twee combi's die ik zelf nooit zou maken (Betta splendens + ramirezi en Betta splendens + gup). Maar bijvoorbeeld ook over de Siamese algeneters twijfel ik, zullen de Betta en ramirezi die op prijs stellen.

~ Ivo

Bedankt voor de reactie, ik zal de vraag daar even stellen dan 😉

Vandaag het water opnieuw getest en alles bleek nog steeds goed in orde. De waardes waren als volgt:
C02: 10 mg/l
N03: 10
No2: 0
Gh: 16
Kh: 6
Ph: 6.8
Cl2: 0
Po4: 0,5

De planten zijn al goed aangeslagen en de bak draait nu bijna 2,5 week. Tijd om mijn vissen over te zetten en mijn schooltje aan te vullen : )

De volgende vissen zitten er nu in:
15 kegelvlekbarbeeltjes
3 guppies
2 siamese algeneters
4 indische modderkruipers
2 antennebaarsjes
8 corydorras sterbai
2 kempvissen

Er moet alleen nog een kempvis man bij komen en dan is het voor mij compleet.

Nog even een overzichtsfoto'tje van de bak:

471379_0_82_img_0330.jpg

foto is gemaakt met de telefoon, dus helaas een beetje onscherp : (

Dankje peter 😉 Ik heb ook nog even foto van de ramerezi en corydoras gemaakt:

394172_0_82_img_0331.jpg

793544_0_82_img_0332.jpg

922152_0_82_img_0333.jpg

Even een kleine update. Alles gaat tot nu toe goed, planten slaan redelijk goed aan, m.u.v. de Blyxa Japonica. Deze laat steeds los en de bladeren worden steeds korter. Iemand die misschien de oorzaak weet? Vooral de salvina groeit erg hard, en ik hoop dat de nieuwe aanwinst, een rode crowntail betta, daar een schuimnest in kan maken.

Eerst een totaaltje:

367428_0_82_img_0353.jpg

Mijn nieuwe betta man, erg mooi vind ik hem 🙂

963831_0_82_img_0351.jpg

En nog een keer

244326_0_82_img_0352.jpg

De tijgerlotus die goed aanslaat

342692_0_82_img_0354.jpg

En de antennebaarsjes

441968_0_82_img_0358.jpg

Ziet er mooi uit. Ook mooie diversiteit aan planten (bladeren en kleur)

En inderdaad toffe betta

Dankje! Ik heb jou bak ook even bekeken en moet zeggen dat die er echt prachtig uit ziet! Mag je trots op zijn 😉

Vandaag kleine guppies gespot in het aquarium, maar ik zag er al direct 1 verslonden worden door een betta vrouwtje. Hopelijk is dit genoeg drijfgroen om er een aantal te laten overleven:

576655_0_82_img_0361.jpg

545778_0_82_img_0360.jpg

Tussen de salvinia natans groeit ook een eikenbladvaren waarvan nog een klein stekje ergens is meegekomen en goed is gaan groeien ;p

Het aquarium draait nog steeds goed, geen jonge guppen meer kunnen ontdekken, maar gister is het tweede vrouwtje alweer bevallen.
Eerst maar even een overzichtje:

486467_0_82_img_0378.jpg

Ik kwam er ook achter dat ik me al die tijd heb vergist in de naam van ��n van mijn vissen. Ik dacht namelijk eerst dat het siamese algeneters waren, maar dit zijn het niet. Blijkbaar zijn het Epalzeorhynchus kallopterus:

411297_0_82_img_0385.jpg

Ik lees dat je ze solitair moet houden, omdat ze onderling niet verdraagzaam zouden zijn. Die van mij zitten met z'n 2, en zijn juist heel close, en ik heb ze al meer dan een jaar🙂

ze lijken in iig wel erg veel op de crossocheilus siamensis.. heb je nog een duidelijke foto?

mooie bak trouwens hoor!

Dankje Zwits! Maar nu je het zegt, ik denk eigenlijk dat het toch "crossocheilus siamensis" zijn i.p.v. "Epalzeorhynchus kallopterus"
Ik was namelijk even aan het zoeken op internet, maar de foto's zijn nog al verwarrend. Op sommige foto's heeft de E. Kallopterus namelijk nog een gele band parallel aan de zwarte band lopen, en op sommige foto's niet. De vissen die ik heb, hebben geen gele band, slechts een zwarte.

Als ik het gedrag van de C. Siamensis en de E. Kallopterus vergelijk met het gedrag van mijn vissen, weet ik bijna wel zeker dat het bij mij gaat om de C. Siamensis.

Maar wordt de C. Siamensis nou wel de "siamese algeneter genoemd"? Want als ik in mijn vissen encyclopedie van Esther Verhoef kijk, staat er bij de siamese algeneter namelijk een andere vis genoemd, de "Gyrinocheilus aymonieri".

Leuke bak! hier mag je best blij mee zijn!
zeer leuke variaties, en wat grappig dat je Epalzeorhynchus kallopterus zo close zijn!

aquaria17 zei:
Dankje Zwits! Maar nu je het zegt, ik denk eigenlijk dat het toch "crossocheilus siamensis" zijn i.p.v. "Epalzeorhynchus kallopterus"
Ik was namelijk even aan het zoeken op internet, maar de foto's zijn nog al verwarrend. Op sommige foto's heeft de E. Kallopterus namelijk nog een gele band parallel aan de zwarte band lopen, en op sommige foto's niet. De vissen die ik heb, hebben geen gele band, slechts een zwarte.

Als ik het gedrag van de C. Siamensis en de E. Kallopterus vergelijk met het gedrag van mijn vissen, weet ik bijna wel zeker dat het bij mij gaat om de C. Siamensis.

Maar wordt de C. Siamensis nou wel de "siamese algeneter genoemd"? Want als ik in mijn vissen encyclopedie van Esther Verhoef kijk, staat er bij de siamese algeneter namelijk een andere vis genoemd, de "Gyrinocheilus aymonieri".

de gyrinocheilus is weer een andere soort, hou me er niet aan maar volgens mij wordt die de chinese algeneter genoemd.. het verschil kun je goed zien aan de staart en mond. bij de siamensis loopt de streep in de staart door. ( bij de kalopterus ook trouwens). ik kijk eigenlijk nooit naar de nederlandse benaming, vaak alleen maar verwarrend.

crossocheilus siamensis:
crossocheilus_siamensis_true_siamese_algae_eater_300x192.jpg

Epalzeorhynchos kalopterus
bhqpV9nsJJ1qyC79eSK2MQ-UMdoJb3Lh.jpeg

Gyrinocheilus aymonieri
gyrinocheilus-aymonieri.jpg

Als ik de foto's vergelijk gaat het bij mij toch om de C. siamensis.

De benaming in de Encyclopedie en de plaatjes op internet zijn zeer verwarrend.

In mijn encyclopedie staat namelijk:

Gyrinocheilus aymonieri (Siamese algeneter, indische algeneter)
486452_0_82_img_0386.jpg

Epalzeorhynchos kalopterus:
184994_0_82_img_0387.jpg

Als de de foto van de E. Kallopterus uit de encyclopedie vergelijkt met de foto's die jij hebt geplaatst hier Zwits, lijkt hij heel erg op de C. Siamensis, en niet op de E. Kallopterus? Foutje in encyclopedie?

ik denk ook dat het gewoon de Crossocheilus is..
mjah foutje, ik weet het niet... worden vaak met elkaar verward.. op deze site staat ook weer dubbele info:

Gyrinocheilus aymonieri wordt onder zijn Nederlandse naam vaak verward met deSiamese Algeneter, de Crossocheilus siamensis. Deze vis wordt ongeveer net zo groot en stelt vrijwel dezelfde eisen aan de waterkwaliteit. Ook qua karakter lijken deze vissen op elkaar, dus vreemd is deze verwarring niet.
Gyrinocheilus aymonieri - gewone vorm
Wetenschappelijke naam: Gyrinocheilus aymonieri
Nederlandse naam: Siamese algeneter, Indische algeneter
Familie: Gyrinocheilidae (algeneters)
Herkomst: India en Thailand

Vaag allemaal, nouja ze doen het in ieder geval goed bij mij, das het belangrijkste : )

Mooi aquarium hoor! En ook leuk te zien dat we qua bewoners 3 dezelfde soorten hebben.
Veel plezier ervan.

Dankje! Blijkbaar hebben we dezelfde smaak : )

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan