De omgekeerde CO2 methode bij opstarten van het aquarium ?


Geen ervaring! Wel een theorie;

Tenzij je met submerse planten opstart zou je altijd te maken hebben met wat opstart alg.
Je planten moeten zich aanpassen, dus zullen niet optimaal groeien ongeacht het CO2 gehalte.
Algen maken hier goed gebruik van.

Als je de CO2 na 4-6 weken gaat verlagen om vissen toe te voegen krijgen je planten ook weer een klap.
Weer een aanpassings- periode erbij.

Ik zou het bij de opstart gewoon zo stabiel mogelijk proberen te houden.
 
Geen ervaring maar ik moet toegeven dat ik als ik een nieuwe plant erin zet geen last krijg van alg.
Vaak groeien ze in het begin niet super hard of moeten ze zich aanpassen aan submers.
Maar echt sprake van algvorming is er niet.
Ik doseer altijd vanaf de eerste dag gewoon co2 en pas dat ook niet meer aan na de opstartperiode.
Alle voedingsstoffen doseer ik dus gewoon vanaf dag 1.
 
franketrank zei:
Geen ervaring! Wel een theorie;

Tenzij je met submerse planten opstart zou je altijd te maken hebben met wat opstart alg.
Je planten moeten zich aanpassen, dus zullen niet optimaal groeien ongeacht het CO2 gehalte.
Algen maken hier goed gebruik van.

Als je de CO2 na 4-6 weken gaat verlagen om vissen toe te voegen krijgen je planten ook weer een klap.
Weer een aanpassings- periode erbij.

Ik zou het bij de opstart gewoon zo stabiel mogelijk proberen te houden.
jessicapilon zei:
Geen ervaring maar ik moet toegeven dat ik als ik een nieuwe plant erin zet geen last krijg van alg.
Vaak groeien ze in het begin niet super hard of moeten ze zich aanpassen aan submers.
Maar echt sprake van algvorming is er niet.
Ik doseer altijd vanaf de eerste dag gewoon co2 en pas dat ook niet meer aan na de opstartperiode.
Alle voedingsstoffen doseer ik dus gewoon vanaf dag 1.
Dank voor jullie reacties !

Wat ik ervan begrijp is dat met name de overgang van emers naar submers door overdosering van CO2 moet worden ondersteund. Maar ik denk zelf ook dat 'gewoon' CO2 toevoegen, in de context van de EI, genoeg zou moeten zijn.
Toch staan op de Aqua Scaping Blog vaak goede idee�n ... En de situatie die wordt uitgelegd gaat ervan uit dat er nog g��n vissen in de bak zitten, en je dus ��k CO2 kunt 'overdoseren', net als je eigenlijk met de andere voedingsstoffen doet. Te veel CO2 is schadelijk voor de vissen; de gehaltes van de andere voedingsstoffen die je overdoseert (nitraat, fosfaat en sporen) zijn dat niet. Dus overdoseren van CO2 kan alleen bij de opstart.
Verder is de verlaging van CO2 niet 'in een klap', maar geleidelijk, tot het niveau dat weer goed is voor plant �n vis.

Een vraag die ik ook heb is wat er met de pH gebeurt als je h��l veel CO2 toevoegt. Die daalt, maar hoe ver ? En een te lage pH is ��k weer niet goed voor je planten, toch ?

Ik zal eens proberen te kijken of er op de site van Tom Barr iets over te vinden is.
 
Je moet niet teveel vergelijken met de 'show bakken'.
Meer CO2 is altijd beter, maar vergeet niet vaak worden de vissen er alleen ingezet voor het 'foto moment'.

Ja is een leuke site, en volgensmij heeft deze meneer het ook alles zelf uitgevoerd.
Dus wel zeker ervaring deskundig.

Die 30ppm bij de EI voorschriften is eigenlijk al redelijk veel.
De ene plant is de andere niet natuurlijk qua uptake.
30ppm CO2 is een goed uitgangspunt zonder dat de levende have er last van heeft.

Overdoseren kan geen kwaad natuurlijk, maar het verlagen kan ook weer algen veroorzaken.
Zo heb je in plaats van 1 overgangsperiode (emerse naar submerse) 2 overgangsperiodes (emerse naar submerse & CO2 verlaging).
 
Klopt ... Ik denk dat ik ook gewoon 'jouw' manier ga toepassen in de nieuwe bak. De gedachtengang van de blogger is over veel onderwerpen vaak interessant ! Hij prikt een paar mythes door, bijvoorbeeld dat Amano extreem veel licht gebruikt en zo. Leuk !

Wat doet de pH met extreme CO2 toevoeging ? Die daalt, dat snap ik, maar hoe ver kan dat ? Ik heb op dit forum (ik weet niet meer w��r ...) ooit gelezen dat in bakken met extreem lage pH (bijvoorbeeld sommige discus- en blackwaterbakken) de plantengroei heel moeilijk is, omdat lang niet alle planten tegen die extreem lage pH kunnen ... Dus dat zou de methode van Aquascaping Blog helemaal weerleggen.
 
Iedere bak is anders en Gilles heeft naar mijn mening er wel veel verstand van verder.
Ik heb verwoord hoe ik het verder aanpak bij nieuwe bakken en dat bevalt mij prima en zoals Frank zegt is een co2 van rond de 30mg prima.
 
Wat doet de pH met extreme CO2 toevoeging
Ligt ook aan de kH natuurlijk.
Met een hoge(re) kH zal de pH niet enorm dalen.
 
jessicapilon zei:
Iedere bak is anders en Gilles heeft naar mijn mening er wel veel verstand van verder.
Ik heb verwoord hoe ik het verder aanpak bij nieuwe bakken en dat bevalt mij prima en zoals Frank zegt is een co2 van rond de 30mg prima.
Ik ga het gewoon op de EI manier doen. Ik was gewoon benieuwd wat de voor- en de nadelen zijn. Is Gilles de man van de blog ?
 
Ja gilles maar niet gilles ;D
 
franketrank zei:
Ja gilles maar niet gilles ;D

Haha, ja er zijn 2 dus.
Die van het Blog uit Belgi� en een Gilles uit ik dacht Eindhoven van de site Aquariumbemesting.nl.
 
jessicapilon zei:
franketrank zei:
Ja gilles maar niet gilles ;D

Haha, ja er zijn 2 dus.
Die van het Blog uit Belgi� en een Gilles uit ik dacht Eindhoven van de site Aquariumbemesting.nl.
Om het makkelijk te maken hahaha ! Er is op dit forum een Crash, en een Cowboy.nl, en ik heet al jaren The Crash Cowboy !

;)
 
Ja laten we het lekker makkelijk maken he ;).
Ik ben John, of ben ik nu Jessicapilon :S :help:.
Ik weet het ook allemaal niet meer hoor ;).
 
Ik vind het altijd grappig als mensen je jessica noemen.
Ik kan de frustratie dan bijna voelen. :D
 
Noem jij dat frustratie :S

Haha, nee hoor ik ben er al aan gewend en vind het niet erg. Als ze mn posten goed lezen zien ze de naam wel staan en anders trek ik mn hoge hakken aan en ben ik Jessica toch ;).
Het komt omdat ik ooit bij het toetreden hier de naam van mn vrouw als forumnaam heb gebruikt, niet wetende dat ik ooit in Beheer zou komen en veel zou posten.
 
Nou, Jessica, ik heb al v��l van je geleerd ! LOL
 
Koester dat want dat was wel het laatste dan he ;).
Nee, grapje maar we doen ons best om mensen te helpen waar dat kan. Daar is een forum toch ook voor denk ik.
 
jessicapilon zei:
Koester dat want dat was wel het laatste dan he ;).
Nee, grapje maar we doen ons best om mensen te helpen waar dat kan. Daar is een forum toch ook voor denk ik.
Het bevalt me hier wel ! Ik heb echt veel geleerd in een paar maanden !
 
Hey

Bedankt voor het delen van de link. Ik ben inderdaad Gilles van Aquascaping-Blog en een andere Gilles dan die van aquariumbemesting.nl (vandaar mijn signature ;-))

De methode die ik beschrijf in het artikel is een andere manier om het minimumpunt qua CO2 te vinden zonder dat je planten moeten lijden door een voedingstekort. Doordat je dit enkel toepast tijdens de opstart is er inderdaad geen risico voor de vissen (er zijn er geen), en naarmate je de "visdag" nadert verlaag je stapgewijs de CO2 zodat ook daarna het risico zoveel mogelijk beperkt blijft.

Door steeds langzaam te verlagen, ga je op een bepaald moment aan de minimumgrens komen (er ontstaan algen) en dan verhoog je een beetje de CO2. En voil�, je hebt de minimumhoeveelheid CO2 gevonden voor je planten. Je planten gaan bij die grens inderdaad even een licht CO2-tekort hebben en een stootje krijgen, maar als je alles goed bijhoudt dan kun je snel ingrijpen en blijven de gevolgen nog beperkt.

Hoeveel de minimumhoeveelheid CO2 is, hangt af van bak tot bak en verschilt door de invloed van heel wat factoren, bijv. verlichting, circulatie, de planten die je hebt, ... Die kun je dus enkel al doende en kijkende vinden. 30ppm wordt algemeen aangenomen als een goed gemiddelde, maar bij sommige bakken ligt de vraag naar CO2 door de planten toch nog hoger dan dat door bijv. heel sterke verlichting. Andersom is ook mogelijk natuurlijk: je hebt weinig verlichting en daardoor moet je eigenlijk veel minder CO2 toevoegen.

Er zijn verschillende manieren om je bak gezond te houden. Dit is gewoon 1 methode, maar er zijn nog andere opties hoor (bijv. licht sterk beperken). Aan de lezer om te beslissen of het interessant is voor zijn/haar situatie :)

Groeten en prettige feestdagen!

Gilles
 
Dank voor je artikel en je reactie ! Interessante kijk op de zaak !
 
Zoals Gilles het beschrijft zoek je dus echt de minimum grens op qua co2 gehalte. Dat is dus ook een optie zoals hij al zegt.
Persoonlijk doseer ik liever wat over zodat je niet op tijd hoeft in te grijpen.
Verder is iedereen daar natuurlijk vrij in om te doen en laten zoals hij dat wil.
Op zich verder een prima artikel denk ik.
 

Terug
Bovenaan