De ontwikkeling van Aquariumdieren in de eerste weken van hun leven (MarlonnekeW)


M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Iets meer dan 5 jaar geleden ben ik met een fotografieproject begonnen, waarbij ik de ontwikkeling van dieren in de eerste weken van hun leven vastleg. Ik heb hiervoor inmiddels meer dan 25 verschillende diersoorten gefotografeerd, waaronder ook een aantal aquariumdieren. Omdat de groei van dit soort dieren nog niet vaak op deze manier in beeld is gebracht (waarschijnlijk zelfs nog helemaal niet) en veel informatie geeft, leek het me nuttig om er hier een apart topic over de openen.

Elke diersoort is 8x gefotografeerd vanaf de dag dat hij/zij geboren is. De foto's zijn met vaste intervallen gemaakt. Meestal is dat elke week, maar bij soorten waarbij je dan teveel van de groei zou missen (bv L-nummers die in het begin heel veel veranderen of een slak niet juist langzaam groeit) is die interval aangepast. Alle foto's zijn tegen een witte achtergrond gemaakt. Dat is dus geen Photoshop.

De serie die ik vandaag afgerond heb. De ontwikkeling van een vuurgarnaal in de eerste 7 weken van zijn leven:
48576635167_b45c530a42_b.jpg


Corydoras sipaliwini:
40044305053_27f3781b54_b.jpg


Hypancistrus L201:
48576501951_ace5fc80d4_b.jpg


Ancistrus L159:
27311567079_bf3c8cc557_b.jpg


Helena slak:
48576537171_0bdff2597d_b.jpg


Ik ben op dit moment met 3 nieuwe series bezig, de Fundulopanchax gardneri, de Microgeophagus altispinosus en de Nannostomus marginatus. De resultaten hiervan zal ik in de komende weken posten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat er ook een terrariumgedeelte op het forum is, is het misschien ook leuk om de volgende series te plaatsen

Pijlgifkikker Epipedobates anthonyi:
40644972340_3511fd4ec9_b.jpg


'Onze' Bruine kikker:
48576606491_94623ce2e3_b.jpg


Rouwgekko:
48576766707_666f224f6f_b.jpg


Griekse Landschildpad:
48576623851_52756c6ce9_b.jpg


Australische Flappentak:
48576784837_e89386e466_b.jpg


Wandelende tak PSG270:
48576793152_855e310830_b.jpg


Ook hier ben ik nog met nieuwe series bezig, namelijk Halsbandleguaan, Wimpergekko en Luipaardgekko
 
Echt geweldig werk dat je hier hebt neer gezet. Schitterende foto's en geweldig om te bekijken.
 
Bedankt allemaal!!
 
Zijn dit dieren die je leent en na de fotoserie teruggaan naar de eigenaar of zijn de (meeste) dieren van jezelf?
 
Zijn dit dieren die je leent en na de fotoserie teruggaan naar de eigenaar of zijn de (meeste) dieren van jezelf?

Dat verschilt heel erg per soort. Soorten met broedzorg of die ik niet zo makkelijk zelf zou kunnen grootbrengen fotografeer ik bij de kweker. Soms leen ik eitjes (zoals bij de Corydoras en de pijlgifkikker) of ik koop ze op MP (zoals bij de wandelende takken en de F. gardneri). De L-nummers, garnaal, Helena slak en rouwgekko's heb ik zelf gekweekt.
 
Dit is vast al eerder gevraagd, hoe weet je of je dezelfde bv. garnaal te pakken hebt? Zet je ze apart in een klein aquarium?
 
Dit is vast al eerder gevraagd, hoe weet je of je dezelfde bv. garnaal te pakken hebt? Zet je ze apart in een klein aquarium?

De garnaal heb ik inderdaad apart gezet. Vaak zijn het ook maar 1 of 2 dieren, dus dan is het geen probleem om ze uit elkaar te houden. Ik had bv maar 2 jonge rouwgekko's, waarvan er eentje een dag ouder was. Die is de hele periode groter gebleven dan haar zus (ze planten zich voort zonder mannetje, dus zijn het bijna allemaal vrouwtjes). Bij de halsbandleguaantjes heb ik bv ze allemaal gefotografeerd en ben ik daarna op basis van hun tekening, die voor elk dier uniek is, de foto's bij elkaar gezocht en bij het schildpadje heeft de kweker een heel klein stipje onder het schild gezet met nagellak :).
 
Ah, ok, voor elk dier wat het meest handig is. Ik dacht al, anders wordt je helemaal gek om het juiste garnaaltje te pakken te krijgen! :D
 
Ah, ok, voor elk dier wat het meest handig is. Ik dacht al, anders wordt je helemaal gek om het juiste garnaaltje te pakken te krijgen! :D

Daar moet ik inderdaad niet aan denken. Dat is het voordeel van pups en kittens enz. Die kun je een strikje om doen :).
 
Het is nog geen serie, maar misschien wel interessant om even toe te voegen; Nannostomus marginatus 1 week oud

48623921327_9961399781_b.jpg


Je kunt je bijna niet voorstellen dat dit straks een volwassen potloodvisje gaat worden...
 
Weer een nieuwe serie. De ontwikkeling van een Microgeophagus altispinosus in de eerste 7 weken van zijn leven. Met heel veel dank aan Marianne / Aquafreak2, dat ik haar jonge vissen mocht fotograferen.

48660051722_62a625f124_b.jpg
 
Er zijn weer nieuwe series op komst. Begin deze week hebben mijn eigen Corydoras pygmaeus eitjes afgezet. Ik verwacht de komende dagen de eerste foto van deze soort te kunnen maken.

Daarnaast ben ik gisteren begonnen met het fotograferen van een erg bijzondere soort; de Betta albimarginata. Dit is een muilbroedende Betta met als vindplaats Malinau op Kalimantan in Indonesië, een gebied dat bijna helemaal verwoest is door ontbossing. Het is dus erg belangrijk dat deze vissen in gevangenschap gekweekt worden. Met dank aan Marianne/Aquafreak 2.

48720961677_90d432100a.jpg
 
Wat zijn deze foto's mooi!
Die jonge luipaardgekko vind ik wel über schattig :smitten:
 
Wat zijn deze foto's mooi!
Die jonge luipaardgekko vind ik wel über schattig :smitten:

Bedankt! De luipaardgekko is inderdaad een erg leuk diertje. Ze (het is waarschijnlijk een vrouwtje) gaat morgen helaas weer terug naar de kweker. De wimpergekko blijft wel hier (ik heb al 2 andere wimpers). Het plan is om hem/haar te blijven volgens totdat hij/zij volwassen is.
 
Bedankt! De luipaardgekko is inderdaad een erg leuk diertje. Ze (het is waarschijnlijk een vrouwtje) gaat morgen helaas weer terug naar de kweker. De wimpergekko blijft wel hier (ik heb al 2 andere wimpers). Het plan is om hem/haar te blijven volgens totdat hij/zij volwassen is.
De wimper :D
Hypotetisch: zit je op fakebook en vraagt iemand aan je watvoor huisdieren je hebt "ik heb wimpers, en u?" :D
 
Wat een verschil met 1 en 7 weken! Erg mooi :)
 
Hele mooie fotosessie en wat gaaf om de ontwikkeling zo te zien zeg!
 
Bedankt allemaal! Het bijzondere van de N. marginatus is dat ze in de eerste weken een extra vin bij de staartvin hebben, die na ongeveer 6 weken weer verdwijnt. We hebben geprobeerd om er, toen ze 5 weken oud waren, een filmpje van te maken

.

Ik ben nog verder aan het uitzoeken hoe en wat. Via een FB kennis, die professor in de Biologie is, heb ik een paper gekregen over de Umbra pygmaea - Amerikaanse hondsvis. Die heeft iets soortgelijks, terwijl het een totaal andere soort is. Het zou leuk zijn om nog meer series te maken van soorten die in de eerste weken een extra vin ergens hebben, dus daar ga ik zeker naar op zoek.
 
Op dit moment ben ik o.a. bezig met een serie over de Corydoras pygmaeus.
Het is erg opvallend hoe snel deze kleine soort groeit, zeker in vergelijking met andere cory soorten en hoe snel ze veranderen. De eerste foto is 2 weken oud en de tweede 3 weken oud. Ik denk dat ze volgende week, met 4 weken oud, de volwassen tekening al zullen hebben.

48913387796_c9af28249f.jpg


48913593687_d23de9aea0.jpg
 

Terug
Bovenaan