De ontwikkeling van Aquariumdieren in de eerste weken van hun leven (MarlonnekeW)


Weer erg mooi om dit zo te mogen zien:thumbs:
 
Weer erg mooi om dit zo te mogen zien:thumbs:

Bedankt!! Ik heb best wel gedoe met de kleintjes gehad (waarschijnlijk door catappa bladeren waar iets mis mee is) en had het bijna opgegeven. Ik ben achteraf blij dat ik dat niet gedaan heb, want volgens mij is het een interessante soort om te volgen.
 
Schitterend weer.

Marlonneke, wat was er denk jij mis met de Catappa bladeren, als ik zover off topic mag gaan.
 
Schitterend weer.

Marlonneke, wat was er denk jij mis met de Catappa bladeren, als ik zover off topic mag gaan.

Bedankt!
Tuurlijk mag dat :). Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb steeds een stukje catappablad bij de eitjes gedaan en elke keer gingen de jonge pygmaeus na een paar dagen allemaal dood. Totdat ik het een keer zonder catappa geprobeerd heb en toen lukte het wel. Het zou kunnen dat er iets mis is met dit blad of deze verpakking (bv gifstoffen of iets dergelijks) of het probleem is dat ik ingeweekte bladeren gebruik (zodat ze gelijk zinken en er al infusoriën opzitten) waardoor er misschien een soort rottingsproces kan ontstaan dat teveel zuurstof wegneemt...
 
Bedankt!
Tuurlijk mag dat :). Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb steeds een stukje catappablad bij de eitjes gedaan en elke keer gingen de jonge pygmaeus na een paar dagen allemaal dood. Totdat ik het een keer zonder catappa geprobeerd heb en toen lukte het wel. Het zou kunnen dat er iets mis is met dit blad of deze verpakking (bv gifstoffen of iets dergelijks) of het probleem is dat ik ingeweekte bladeren gebruik (zodat ze gelijk zinken en er al infusoriën opzitten) waardoor er misschien een soort rottingsproces kan ontstaan dat teveel zuurstof wegneemt...
Dankjewel.
Ik vroeg het omdat ik momenteel bladeren heb die heel snel slijmerig/glibberig werden (paar dagen nadat ze in de bak zaten) en groene (niet blauwalg groen) vlekken kregen binnen een paar dagen. Ziet niet uit als alg. Slijmerige/glibberige catappa bladeren nooit eerder gehad.
 
Dankjewel.
Ik vroeg het omdat ik momenteel bladeren heb die heel snel slijmerig/glibberig werden (paar dagen nadat ze in de bak zaten) en groene (niet blauwalg groen) vlekken kregen binnen een paar dagen. Ziet niet uit als alg. Slijmerige/glibberige catappa bladeren nooit eerder gehad.

Aan mijn bladeren was verder niets geks te zien, maar als ze zo snel slijmerig worden, zou ik ze denk ik voor de zekerheid niet gebruiken.
 
Er is sinds gisteren weer een nieuwe serie klaar; de ontwikkeling van een Betta albimarginata 'Malinau' vanaf het moment dat het mannetje ze losgelaten heeft tot 7 weken later. Met heel veel dank aan Marianne/Aquafreak2.

48991014787_9ae4ee97e6_c.jpg


Daarnaast ben ik gisteren ook weer aan een nieuwe serie kunnen beginnen. Onlangs heb ik een koppel Pauwooggrondels gekocht met het idee dat ik hier de komende maanden misschien een serie van zou kunnen maken. Ze zijn alleen bijna gelijk begonnen met eitjes afzetten. Hopelijk lukt het om ze groot te brengen en er een fotoserie van te maken. Ik ben ook nog steeds bezig met een serie van de Corydoras pygmaeus en Apistogramma borellii, er zit een serie van de Corydoras loxozonus in de planning en misschien brengen aquariumvrienden nog wat eitjes van andere soorten mee naar Vivarium as zaterdag. Dus wordt vervolgd...

48990269773_3c9c7578ec.jpg
 
Er is sinds gisteren weer een nieuwe serie klaar; de ontwikkeling van een Betta albimarginata 'Malinau' vanaf het moment dat het mannetje ze losgelaten heeft tot 7 weken later. Met heel veel dank aan Marianne/Aquafreak2.



Daarnaast ben ik gisteren ook weer aan een nieuwe serie kunnen beginnen. Onlangs heb ik een koppel Pauwooggrondels gekocht met het idee dat ik hier de komende maanden misschien een serie van zou kunnen maken. Ze zijn alleen bijna gelijk begonnen met eitjes afzetten. Hopelijk lukt het om ze groot te brengen en er een fotoserie van te maken. Ik ben ook nog steeds bezig met een serie van de Corydoras pygmaeus en Apistogramma borellii, er zit een serie van de Corydoras loxozonus in de planning en misschien brengen aquariumvrienden nog wat eitjes van andere soorten mee naar Vivarium as zaterdag. Dus wordt vervolgd...

Prachtig, kan niet wachten op de Borelli's en de Cory's.
 
Ondanks dat het niets met vissen en aquaria te maken heeft, is deze misschien ook nog wel leuk om te plaatsen. De ontwikkeling van een Trilspin (de spinnen met de lange dunne poten, die we allemaal wel ergens in huis hebben)

48996347671_0268ae51d1_c.jpg
 
Mooi hoor!
Wat groeien veel dieren toch ontzettend snel.
 
Prachtig!
Hoe gaat het met de borelli's?

Goed! Ze groeien niet zo snel, maar dat wist ik van te voren. Ik had vanochtend wel even een schrikmomentje, want er was een grote Oto dame in de breeder box gekropen. Ik heb echt geen idee hoe ze dat voor elkaar gekregen heeft. Dat was natuurlijk niet heel fijn met de kleintjes. Ik ben nog even aan het kijken of ik ze ergens anders in kan zetten. Mijn opkweekbak (40x25x25cm) is nog te groot voor ze. Ik ben ook nog twee kleine bakjes aan het indraaien, die ik op Vivarium gekocht heb, maar dat vind ik nog een beetje eng omdat dat toch wel weinig water is. Die moeten wel heel goed draaien, wil dat goed gaan met voeren.
 
Hele mooie foto's en erg leuk om de ontwikkeling zo te zien!
Voor de apisto's gebruik ik van die hang on breeder boxen van superfish. Werken op een luchtpompje en je gebruikt dus het ingedraaide filter van een grote bak, zonder dat er andere vissen bijkunnen. Maat is ook ideaal voor jonge apisto's, want ze blijven inderdaad heel lang heel erg klein..
 
Hele mooie foto's en erg leuk om de ontwikkeling zo te zien!
Voor de apisto's gebruik ik van die hang on breeder boxen van superfish. Werken op een luchtpompje en je gebruikt dus het ingedraaide filter van een grote bak, zonder dat er andere vissen bijkunnen. Maat is ook ideaal voor jonge apisto's, want ze blijven inderdaad heel lang heel erg klein..

Bedankt!
Ik heb nu zo'n breeder box van Ziss en op zich kunnen daar de andere vissen ook niet bij. Hoe de oto daar ingekomen is, is me nog steeds een raadsel. Dat kan bijna alleen via het gat in de deksel, maar die zit minstens 1 cm boven het wateroppervlak.
Ik ben vooral ook benieuwd of er verschil in groeisnelheid is tussen zo'n box en bv een wat groter kweekaquarium. Ik heb wel eens gemerkt dat de vissen in zo'n box langzamer groeien en ik heb met anderen gesproken, die dezelfde ervaring hadden. Wat ik op zich wel bijzonder vind, want in de box krijgen ze veel gerichter voer. Het is dus ook een beetje nieuwsgierigheid van mijn kant :).
 
Bedankt!
Ik heb nu zo'n breeder box van Ziss en op zich kunnen daar de andere vissen ook niet bij. Hoe de oto daar ingekomen is, is me nog steeds een raadsel. Dat kan bijna alleen via het gat in de deksel, maar die zit minstens 1 cm boven het wateroppervlak.
Ik ben vooral ook benieuwd of er verschil in groeisnelheid is tussen zo'n box en bv een wat groter kweekaquarium. Ik heb wel eens gemerkt dat de vissen in zo'n box langzamer groeien en ik heb met anderen gesproken, die dezelfde ervaring hadden. Wat ik op zich wel bijzonder vind, want in de box krijgen ze veel gerichter voer. Het is dus ook een beetje nieuwsgierigheid van mijn kant :).

Ik heb jongen op laten groeien in een breeder box (wel een xxl dus groot volume) en in het 180 liter aquarium zelf onder hoede van mams . Beiden groeiden bij mij even snel, alleen bleven er vanuit de breeder box een stuk meer over (geen predatie). Beide groepen waren volwassen met ongeveer 8 maanden.
 
Ik heb jongen op laten groeien in een breeder box (wel een xxl dus groot volume) en in het 180 liter aquarium zelf onder hoede van mams . Beiden groeiden bij mij even snel, alleen bleven er vanuit de breeder box een stuk meer over (geen predatie). Beide groepen waren volwassen met ongeveer 8 maanden.

Ik heb hier wel echt hele grote verschillen gezien, bijvoorbeeld bij de killi's. Mams is het uiteindelijk niet gelukt om de kleine Borellii's te beschermen tegen de medebewoners, maar toen ze er nog wel waren, zag ik ook duidelijk verschil in formaat. Het kan best dat dit te maken heeft met het formaat van de box (de Ziss is volgens mij kleiner dan de Superfish XXL) en hoeveel kleintjes en andere bewoners erin zitten/kruipen.
Wat ook bijzonder is, is dat alle volwassen Borellii's op de kleintjes in de box lijken te passen. Ze hangen er regelmatig naast en jagen alle andere bewoners weg die in de buurt komen. Ik ben er alleen nog niet uit of dit goed is, omdat de kleintjes zo toch iets van de volwassen dieren leren of dat het onnodig stress voor de volwassen dieren oplevert, omdat ze er niet bij kunnen. Als het stress oplevert is dat misschien ook een reden waarom een apart opkweekbakje beter zou kunnen zijn.

Wat een leuk project zeg,super leuk om te zien!

Bedankt!

Fraaie foto s weer hoor. Je bent er maar druk mee.

Het was niet helemaal gepland dat ze allemaal zo snel gingen kweken, maar van de andere kant is het ook wel fijn, want er zijn meerdere soorten, die op dezelfde dag geboren zijn en dus gefotografeerd moeten worden. Dan kun je een paar foto's maken met maar 1x op- en afbouwen van de 'studio'.
 
Inmiddels is ook de A.borellii serie klaar
49158470931_c5bde86451_c.jpg


Dit is tot nu toe de meest langzaam groeiende soort die ik gefotografeerd heb. Dat wordt pas echt goed duidelijk als je hem vergelijkt met zijn verre neefje de M. altispinosus
49157985638_c57cdb4641.jpg

49157985653_a6043ba19e.jpg
 
Ahh, jammer. We zullen je missen!

Het is zeker niet zo dat ik ga stoppen. Het lastige is alleen dat het niet makkelijk is om een nieuw huis voor de volwassen Pauwooggrondels te vinden. Omdat vooral het mannetje vrij territoriaal is, wil ik zolang ze er nog zijn geen nieuwe vissen voor dat aquarium kopen. Ze hebben ongeveer elke 2 weken een nieuw nestje. Als vissen hun eigen eitjes opeten heb ik daar geen moeite mee, maar als je kleine visjes ziet zwemmen, waarvan je weet dat ze niet lang zullen leven als je niets doet, dan vind ik dat zielig. Dus hoe langer het duurt voordat je volwassen vissen weg zijn, hoe meer bakjes ik vol heb met jonge Pauwooggrondels en dus hoe langer het duurt voordat ik weer met een nieuwe fotoserie kan beginnen :).
 

Terug
Bovenaan