Wat is er nieuw

De opgroeibak van MarciaH

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarciaH
  • Startdatum Startdatum
M

MarciaH

Guest
Discussie
Op mijn kamer heb ik een aquaruim staan van 123x46x48. In dit aquaruim groeit een soort op die normaal niet in aquarium gehouden wordt: de wilde karper.
Nu weet ik dat dat snel discussies uitlokt, want kun je karpers wel houden in een aquarium of niet? Ze groeien er namelijk in 1 � 2 jaar helemaal uit.
Ik ben van mening dat het wel kan. Mits je ze onder de juiste omstandigheden houdt en er de juiste toekomst mee hebt. Aangezien ik een grote vijver tot mijn beschikking heb(een voormalige sloot), waar de karpers in uitgezet kunnen worden, ben ik van mening dat ik de juiste omstandigheden kan bieden.
De karpers nu uitzetten is nog geen optie, aangezien er in de sloot een volwassen snoek zwemt, die de karpers binnen no-time zal verslinden. Natuurlijk weet ik dat ik ook in de vijver moet oppassen voor overbevolking.

De start
Deze hobby is voor mij nog maar net gestart en in die tijd heb ik al veel bijgeleerd. En sta ik nog steeds open om nieuwe dingen bij te leren.
In augustus 2013 kocht ik mijn aquarium. Een lelijke vieze tweedehandsbak, inclusief kast, bodemverwarming, binnenfilter(dat aan de binnenkant doorgebrand was), normale verwarming, ventilator en lichtinstallatie, dat een behoorlijke schoonmaakbeurt nodig had.
2 dagen nadat het aquarium stond, was het aquarium al in werking. Nu weet ik dat dat absoluut niet goed is, maar op dat moment zag ik er het kwaad niet van in. Ja daar ben ik in de eerste maanden wel achtergekomen. Waterwaarden waren om te huilen. Met behulp van een 2e aquarium en veel verwisselen van auqarium toch nog wat gered.

Eindelijk stabiel
Eind november waren mijn waterwaarden eindelijk goed en stabiel. Toen kon ik ook beginnen aan het mooi maken van mijn aquarium. Ik zette er wat plantjes in, voerde de lichtduur van de TL-buizen langzaam op en alles leek goed te gaan. Maar al snel kwam ik erachter dat mijn lieve visjes het leuk vonden om alle plantjes met wortel en al los te halen en op te eten. �n dat leverde veel afval, slechte waterwaarden en uiteindelijk veel alg op.
Schoonmoeders had een goed idee, namelijk: Leg een stuk piepschuim op de bodem, daar kunnen de plantjes zich in wortelen. Ok� met enkele moeite een stuk piepschuim op de bodem gelegd. Maar niet vastgekit, aangezien de vissen in het aquarium bleven. Vastgezet onder hout, steentjes en mijn binnenfilter.
Maar toen na een maand, kwam het nieuwe probleem! Mijn vissen vonden het ook erg leuk om alle steentjes en alles wat ze konden verplaatsen te verplaatsen. Op een ochtend werd ik wakker met een groot stuk piepschuim drijvend in mijn bak.
Na een kort moment besloten om alle steentjes en plantjes eruit te gooien. Ook besloot ik op dit moment om mijn filter, verwarmingsinstallatie en lichtinstallatie te verkopen, aangezien ik het toch niet gebruikte. Als vervanging van het filter heb ik een Tetra ex 700 gekocht. Samen met mijn superfish aquaflow 200 houden die een prima evenwicht en stroming in mijn bak.

Gisteren
Ondertussen ben ik weer 6 maanden verder en heb ik een manier gevonden waarop mijn vissen niet bij mijn plantjes kunnen. Namelijk, vastbinden met visdraad aan een blok kienhout. Dat gedaan zag tot gisteren mijn aquarium er als volgt uit:
ZNZdcT6bv3XAxqASQkMyVO7ojxeyQdFX.jpeg

ZNZdcT6bv3XAxqASQkMyVO7ojxeyQdFX.jpeg

nu
Zo om een lang verhaal kort te maken: gisteren is mijn nieuwe zending plantjes binnengekomen en daarmee heb ik gisteren mijn aquarium tot leven gebracht. Ik weet niet of ik alle plantjes juist heb geplant, dus tips zijn altijd welkom!(Let wel mijn plantjes moeten vastgebonden/gelijmd aan een object zitten). Vanmiddag zal ik foto�s maken van mijn nieuwe plaatje.
Na het planten van de plantjes, heb ik een lijntje met tomaat en sla in het aquarium gedaan. Dat heeft ervoor gezorgd dat mijn vissen (zover ik kan zien) grotendeels van mijn plantjes zijn afgebleven. Alle plantjes staan nu(de volgende ochtend) nog steeds en mijn vissen zwemmen zowel bovenin de bak, als onderin door de plantjes heen, waar ik steeds ruimte heb gelaten om er tussendoor te zwemmen.

Mijn bestand:
1 (jonge) koikarper
2 (jonge) spiegelkarpers
1 (jonge) schubkarper
3 ancistrus cirrhosus
1 ancistrus (verkocht als dolichopterus)

Vanaf de achterkant:
-tnWhTY3I-xtpeGIYyZgmXmTl8U8iPoJ.jpeg

Vanaf de voorkant:
-tnWhTY3I-xtpeGIYyZgmXmTl8U8iPoJ.jpeg

Vanaf de zijkant:
w9dx75.jpg

De bak en kast heb ik na bijna een jaar nog steeds niet opgeknapt. Ben nog een beetje in dubio wat ermee te doen. Aan de ene kant denk ik: Laat kijken of ik al de verf ervanaf schuren, zodat de bak weer in de oude staat is. En aan de andere kant denk ik dat het makkelijker is om hem in 1 kleur te verven.

H��l tof!!

Van het weekend na overwegen toch besloten 2 jonge karpers uit te zetten. Met de extra plantjes in het aquarium vond ik dat ze te weinig zwemruimte hadden.
Deze 2 prachtbeestjes zwemmen nu in de vijver:
dBSHQB4Kgk2J-lpM4gh1XupQVC41p6Ea.jpeg

De vijver:
xf44d1.jpg

Beide vissen hadden een handicap. Ik weet niet wat het is, maar blijkbaar ben ik heel goed in vissen kopen die gehandicapt zijn. De koi was al vanaf het moment dat ik hem kocht vergroeid in zijn rug. Er was echter niet te zien dat hij daar last van had. En de volschubkarper die had openstaande kieuwen. Ook al vanaf het moment dat ik ze kocht. (Mijn vriend zag deze dingen direct toen hij ze voor het eerst zag zwemmen, ik natuurlijk niet!)

Nu heb ik nog 2 karpertjes in mijn aquarium zwemmen. En dat is voldoende. Die hebben (op het moment) lekker de ruimte om te zwemmen. Maar ook bij deze visjes zit een vis met een handicap. De bek van mijn schubkarper is namelijk niet goed uitgegroeid. Hij kan daardoor geen grote stukken voedsel opkrijgen. Mijn volschubkarper die nog in mijn aquarium rondzwemt, heeft geen handicaps. Van deze visjes zal ik binnenkort foto's plaatsen.

Sinds dat ik donderdag plantjes heb geplaatst heb ik ineens last van schuim, heel raar. Daar heb ik ook een topic voor aangemaakt, want ik kan er niet achterkomen waar het precies aan ligt. Het lijkt wel of er steeds meer van komt.

Na het veranderen van mijn uitstroom van mijn filter, is het schuim verminderd, maar nog altijd aanwezig. Een foto van onderen:
_5ZxTBX19NTfVnNnsWv39HBUWag-uha-.jpeg

Ook heb ik een foto gemaakt van mijn bewoners:

De bovenste vis zag ik vandaag schuren, zeker met dat schuim bovenin schrik ik daar snel van. Op het moment zie ik echter niets meer. Ik weet dat karpers in het wild ook vaak schuren, maar in mijn aquarium zie ik het ze zo goed als nooit doen. Even goed in de gaten houden dus!!

Dit is 1 van mijn ancistrussen. Hij zit nu zeker al 2 dagen in deze pot.Hij wappert de hele tijd met zijn vinnen. Het lijkt wel of hij een plek voor zijn nest aan het schoonmaken is ofzo...

Ik heb er gisteren ook 1 ancistrus uitgeplaatst. Ik zag 2 ancistrussen elkaar achterna zitten, waarvan de ene een gescheurde vin had...

Wat een bakbeesten!

Die van de laatste foto's de een is een volschub spiegel en de laatste een erg lelijke schubkarper. Die kop is niet normaal.

De koi heeft een zgn klapstaart google daar maar op.

Mooi, en ook een mooie vijver/sloot.

@ Botia: Een lelijke schubkarper? In de karperwereld is dat de mooiste schubkarper die je je kan wensen. Dat beest wordt massaal groot! Hij heeft een gigantische rug! Dat betekent dat hij zoveel die in de lengte groeit, ook in de hoogte groeit. Bij koikarpers is dat niet normaal, maar bij schub en spiegelkarpers komt dat vaker voor 😉 Het enige wat niet normaal is aan die schubkarper is zijn bek. Die is niet volgroeid, maar dat heeft hij al van jongs af aan. Mijn vriend zag dat in augustus vorig jaar al.

H� ik zie dat hij de verkeerde foto heeft geupload, geen ancistrus! Zal hem even aanpassen.

Wat betreft de klapstaart, ik wist niet dat het zo heette. Ik heb ondertussen wel mijn vermoedens waar het vandaan komt. De koi komt bij de hornbach vandaan. Heb ik gekocht in augustus 2013. Was afgelopen week weer bij de hornbach voor wat grind. En zag de kuip met koikarpers overvol zitten. Ja dan kan je wel wat mankementen verwachten....

2wn8rp3.jpg

Hierbij dan echt het ancistrusmannetje die al 2 dagen in zijn pot aan het wapperen is.

Daarom horen ze ook in de vijver thuis,he.

Zelfde verhaal als met goudvissen.

Dat wapperen is dan maar schijn,als er geen vrouw bij zit.

Jep en daarom gaan ze daar ook in, wanneer ze groot genoeg zijn. Op het moment groeien ze het aquarium zeker nog niet uit.

Hoe vaak ververs je als ik vragen mag? Gewoon benieuwd

eens per 2 weken. Dan bleven tot nu toe altijd mijn waterwaarden stabiel. Nu net plantjes erbij geplant en weer bodem, dus even kijken hoe het water dat opvangt en veel meten ook i.v.m. de CO2.

Deze vissen overleven makkelijk in een vijver, dat vijvertje wat je laat zien zit misschien (?) wel snoek in maar de kans is heel groot dat dit geen metersnoeken zijn die ze opeten.

Nee zit zeker een flinke snoek, heb hem al eens voorn op zien jagen. De vijver is erg helder en 't is goed te zien. Hebben ook al geprobeerd de snoek eruit te vangen, maar dat is niet gelukt. Bovendien groeien deze vissen ook nog prima in mijn aquarium. Zodra ze inderdaad groter zijn en er niet meer in horen, omdat ze kans krijgen te vergroeien gaan ze er direct uit. Doordat ik beschikking heb tot een vijver, is het uitzetten in onze vijver geen enkel probleem.

MarciaH zei:
@ Botia: Een lelijke schubkarper? In de karperwereld is dat de mooiste schubkarper die je je kan wensen. Dat beest wordt massaal groot! Hij heeft een gigantische rug! Dat betekent dat hij zoveel die in de lengte groeit, ook in de hoogte groeit. Bij koikarpers is dat niet normaal, maar bij schub en spiegelkarpers komt dat vaker voor 😉 Het enige wat niet normaal is aan die schubkarper is zijn bek. Die is niet volgroeid, maar dat heeft hij al van jongs af aan. Mijn vriend zag dat in augustus vorig jaar al.
Ik zit zelf in die wereld (nouja ik volg het al vis ik niet zelf meer actief) en een hoge rug is zeer zeker een plus punt alleen die kop is niet helemaal normaal.

Dit is bv een zgn edelschub. En deze heeft een normale kop.

http://members.ziggo.nl/gerrit.ritmeest ... G_6589.JPG

Ik heb toch wel een paar duizend karpers gezien maar nog nooit een met zo'n vreemde kop als jou vis.

Is die Schubkarper dan geen kruising, ik zie ook geen baarddraden bijv.
En hebben deze vissen ook geen koeler water nodig?
Mooie vijver heb je daar ook, volgens mij passen ze daar heel goed in. 😉

@ Botia: Nee dat klopt. Zoals ik al eerder schreef heeft hij een mankement aan zijn bek. Dat heeft hij al sinds dat ik hem heb. De uitschuivende bek die karpers hebben, heeft hij niet. de voorkant van zijn kop loopt daardoor ook rond af.

@ Panchax: De baarddraden heeft hij wel. Het aquarium heeft geen verwarming en is dus kamertemperatuur. Op het moment is het water in de vijver warmer dan mijn aquarium

Als er genoeg voorntjes zitten en zeker genoeg planten overleven de karpertjes wel, een snoek heeft echt geen zin om zo'n hoge karper te vangen als de voorntjes onderhand z'n bek in zwemmen.
En als je de snoek echt wil vangen moet je maar gewoon een half uurtje met een levend voorntje gaan vissen 😛 dan pak je m wel.

Zo dat was een drukke tijd, geen tijd gehad voor eigenlijk niets dan mijn aquarium en mijn werk...

Veel gebeurt in de afgelopen tijd. De eitjes van de ancistrussen zijn uitgekomen, en zoals ik al verwachtte zijn de jonge visjes direct opgegeten door mijn karpers. Ik heb wel genoten van het uitkomen van de visjes. Een prachtig gezicht! 1 jong ancistrusje heeft het overleefd en groeit nu tot een grote ancistrus.

Op mijn verjaardag kreeg ik 2 koikarpers. Daar was ik niet heel blij mee, aangezien mijn aquarium al vol genoeg zat. Na enig overwegen heb ik besloten om de jonge karpers uit te zetten en de koi karpers te houden. Deze tijd was echter wel een hele drukke tijd voor mijn vissen. Eerst nieuwe plantjes en bodem-verandering en toen nog nieuwe vissen erbij. Dat heeft gezorgd voor de uitbraak van Witte stip. Nu 2 weken verder ziet het ernaar uit dat dat gelukkig weer weg is uit mijn aquarium en zwemmen de vissen weer vrolijk rond.
Mijn plantjes moeten nog wel even herstellen, i.v.m. de behandeling had ik de lichtduur wat korter gezet en wat minder voeding gegeven aan zowel de planten als de vissen.
Morgen heb ik mijn grote verversing om het medicijn eruit te halen en installeer ik ook direct een koolfilter in mijn filter, om het restant eruit te filteren. Ik ben mij ervan bewust dat daardoor de plantenvoeding er ook uit gehaald wordt. Maar dat is even niet anders. Ik wil geen medicijn in mijn aquarium houden.

Op het moment zie ik mijn ancistrussen zich weer in de pot verstoppen(die de vorige keer werd gebruikt voor het paren). Ik denk ook dat zij daar nu weer mee bezig zijn.

Ik zal binnenkort nog even foto's maken van het aquarium op dit moment.

Mijn visbestand nu:
- 2 kleine koikarpers van 5cm per vis (die natuurlijk wanneer ze te groot worden ook weer de vijver in gaan)
- 3 ancistrus dolichopterussen
- 5 albino corydorassen

Ik heb ook 2 drijfplantjes toegevoegd aan mijn aquarium die vermenigvuldigen zich heel snel. in plaats van 2 drijfplantjes, heb ik er nu al 6!

Hallo MarciaH en mede forum en thread genoten,

Allereerst vind ik het erg leuk om een topic te vinden over een situatie waarin ik mijzelf ook bevind. Ik heb regelmatig op google gezocht en ben hier met meer geluk dan wijsheid terecht gekomen.
Eerst een korte uitleg waarom ook ik me 'schuldig' maak aan het opgroeien van (uitsluitend koi) karpers. Het is mij immers ook opgevallen dat vragen hierover geregeld tot onnodige overwoede reacties leiden op internet.
Als ik aan het woord huisdier denk, denk ik aan het grootbrengen van een huisdier. Dit betekend voor mij dat ik een jong dier tot mijn gezin neem en deze groot wil brengen. In het geval van koi karpers schaf ik ze daarom klein aan. Het bijkomende nadeel is dat een jonge vis veel kwetsbaarder is voor bijvoorbeeld ziekten, schommelende waterwaarden, temperaturen etc. Ik laat mijn kois dus voordat ik deze in mijn vijver stop opgroeien in mijn aquarium wat in omvang overeenkomt met dia van MarciaH.

Nadat de kois enige tijd in mijn bak vertoefden begon langzamerhand de algengroei toe te nemen en de plantengroei af te nemen. In eerste instantie hoopte ik dat het toevoegen van slakken als remedie zou dienen. Maar slakken eindigen net zo snel in de maag van mijn karpers als hun favoriete brokjes en zullen dus in de vorm van ontlasting eerder een negatief effect op algengroei hebben (hoe jammer ook, want ik vind poelslakken grappige wezentjes waar ik met plezier naar kan kijken). Daarnaast heb ik overwogen alg-etende vissen in te zetten. In tegenstelling tot de situatie van MarciaH is mijn aquarium onverwarmd (wel in een huiskamer, maar geen verwarmingselement) en kan ik hierdoor geen algetende vissen in mijn aquarium doen. Indien mensen er van overtuigd zijn dat dit wel mogelijk is, hoor ik graag welke soorten hiervoor het meest geschikt zijn.

Aan de andere kant van het spectrum spelen planten een cruciale rol bij de waterwaarden (nitraat / nitriet) en moeten voldoende planten zorgen voor een goede balans met als gevolg een reductie van de algengroei. Welnu, zoals MariaH al heeft aangegeven houden karpers niet alleen van slakken, maar ook van waterplanten. Met name zuurstof planten kunnen ze niet weerstaan en ik heb werkelijk met verbazing staan kijken hoe de kois gezamelijk aan de slag gaan om planten uit de bodem te rukken direct na het planten!
Ik ben daarom erg benieuwd naar:
1) Welke planten je hebt; met name welke planten ze met rust laten. Ik heb ondertussen al heel wat planten in mijn aquarium gestopt met de bijbehorende investeringen... De volgende keer zou ik het dus graag goed doen. Ik heb een plant gehad die voor lange tijd met rust werd gelaten totdat ik terug kwam van vakantie. Toen dreven nog slechts de restjes van deze plant. Als ik mij niet vergis was dit een Vallisneria Americana of iets dat er qua uiterlijk veel op lijkt.
2) Hoe je exacte montage van je planten uiteindelijk is geworden. Je spreekt over een montage met visdraad en hout maar ook over het verlijmen met piepschuim. Waar gaat je voorkeur naar uit? Ik ben bang dat mijn vissen vergiftigd raken van zowel piepschuim als lijm. Ik zou graag een close-up foto zien, als dat mogelijk is. Ik heb zelf een kooi gemaakt van kippengaas om over de planten heen te schuiven, zodat de vissen lang genoeg op afstand worden gehouden en de planten flink wortel zouden kunnen schieten. Omdat de vissen alles optillen, uitspugen en omwoelen ligt deze kooi na enkele dagen vol met allemaal rotzooi die er blijft liggen omdat de vissen er niet bijkunnen. Bovendien trokken ze de planten aan uitstekende stengels alsnog tussen de kooi uit.
3) Wat voor oppervlakte planten heb je? Kunnen ze overleven in 'koud' water? Eten ze hier niet van? Hoelang hebben ze deze onaangetast gelaten?
4) "heb ik een lijntje met tomaat en sla in het aquarium gedaan." Hoelang heb je dit er in laten zitten? Tot de rest van de planten wortel heeft geschoten?
5) Verdere eventuele tips!?

p.s. zoals mensen al eerder hebben opgemerkt heeft je schubkarper een merkwaardig uiterlijk. Naast de opvallende kop valt ook de grootte van de schubben op. Ik zie hierin gelijkenissen met de giebel (of kroeskarper).
Ik zou toch voorzichtig zijn met het loslaten van karpers op het formaat dat je hebt laten zien. Snoeken zijn niet de enige jagers; aalscholvers en reigers lusten ook graag vissen tot zeker 30cm. Vooral koi zullen het moeilijk hebben door hun merkwaardige en opvallende uiterlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan