De planten krijgen gele vlekjes


Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Mijn bak (Superfish Home 45L) is nu 2 weken aan het indraaien, maar ik zie op 2 plantjes (Foto 1 Hygrophila salicifolia en foto 2 Crypto Wendtii) gele vlekjes verschijnen. De bodem is een van fijn grind en bij de crypto heb ik een voedingstablet gedaan. Ik heb in die 14 dagen 2x vloeibare plantenvoeding in het water toegevoegd. Het drijfplantje groeit, maar er zit alg tussen de worteltjes.
De waarden zijn zeker nog niet op orde: NO2 en NO3 50 (was 4 dagen geleden lager), GH >7, KH 15, PH 7,2.
Missen ze voedingsstoffen? Moet ik in de opstartfase wel of geen vloeibare plantenvoeding doen? Moet ik iets anders testen en toevoegen of nog even aankijken voordat ik er van alles in ga gooien? Moet ik de alg van het drijfplanten halen of verdwijnt dat weer? Blaadjes van andere plantjes zijn een beetje aan het verslijmen. Moet ik deze blaadjes er nu wel of niet uithalen?
Een hoop vragen van een beginner.... Alvast bedankt voor de adviezen :)
 

Bijlagen

  • Foto 1 20220811.jpg
    Foto 1 20220811.jpg
    499.4 KB · Weergaven: 54
  • Foto 2 20220811.jpg
    Foto 2 20220811.jpg
    416.5 KB · Weergaven: 59
  • Foto 3 20220811.jpg
    Foto 3 20220811.jpg
    337.5 KB · Weergaven: 64
Cryptocorynes zijn planten die op zich een hekel hebben aan wijzigen. Het kan zelf zijn dat ze aanvankelijk verslijmen en verdwijnen en daarna weer terugkomen. De Hygrophila salicifolia is een plant die vraagt om veel licht en daarmee wordt dan bedoelt een hoge lichtsterkte. Daarnaast houdt ze van zachtzuur water. Je moet er aan denken dat jouw bak nog niet stabiel is zodat een definitief oordeel moeilijk is.
 
Cryptocorynes zijn planten die op zich een hekel hebben aan wijzigen. Het kan zelf zijn dat ze aanvankelijk verslijmen en verdwijnen en daarna weer terugkomen. De Hygrophila salicifolia is een plant die vraagt om veel licht en daarmee wordt dan bedoelt een hoge lichtsterkte. Daarnaast houdt ze van zachtzuur water. Je moet er aan denken dat jouw bak nog niet stabiel is zodat een definitief oordeel moeilijk is.
Ik heb een ledlamp die je op 4 verschillende standen kan zetten. Eerlijk gezegd weet ik niet welke stand dan geschikt is voor de Hygrophila. Ik zal proberen dat uit te zoeken.
Aangezien mijn bak pas 14 dagen draait, adviseer je dan om op dit moment nog even niets te doen en het aankijken wat er de komende weken van indraaien gaat gebeuren?
 
Ik heb een ledlamp die je op 4 verschillende standen kan zetten. Eerlijk gezegd weet ik niet welke stand dan geschikt is voor de Hygrophila. Ik zal proberen dat uit te zoeken.
Aangezien mijn bak pas 14 dagen draait, adviseer je dan om op dit moment nog even niets te doen en het aankijken wat er de komende weken van indraaien gaat gebeuren?
Dat zou ik in ieder geval doen. Vaak is er in de "indraai" periode, vaak minstens een week of vier, nog weinig te zeggen over wat er precies gebeurd. Je waterwaarden zullen ook nog wel wat fluctueren. Wel is het belangrijk om je planten goed te voeden waarbij je ook moet denken aan bodemvoeding.
 
Ik heb inderdaad voedingstabletten bij de wortels gestopt. Ik zal het verder met rust laten tijdens de indraaiperiode en daarna kijken wat er eventueel nofig is.
Dank je wel voor je advies.
 

Terug
Bovenaan