Wat is er nieuw

De Rekord 600 van Manon en Robin (ManonAmy)

• Onderwerp starter Onderwerp starter ManonAmy
  • Startdatum Startdatum
M

ManonAmy

Guest
Dag allen,

De eerste bewoners zitten in de Juwel Rekord 600 (60x30x40)! Een schooltje van 10 neontetra's zwemt nu door het aquarium.

Zij krijgen nog gezelschap van een groepje corydoras (panda of sterbai) en een koppelvisje (honinggoerami?). Of als iemand een leuke suggestie heeft voor een ander koppelvisje..?

Daarnaast nog een vraag. De tetra's blijven veel in de onderste laag; onder de leisteen of rechts in de hoek (donkere plekken). Zodra we het licht uitdoen zwemmen ze meer door de bak dus nu hebben we het gevoel dat het licht te fel is. Kan dit kloppen en kunnen we hier iets aan doen? Of moeten ze nog wennen gezien ze er sinds vanmiddag in zitten? Drijfplantjes willen we nog kopen bij de volgende "lading" visjes.

Het boren in de lavasteen ging toch minder goed dan verwacht en javavaren zit dan nu ook tussen het hout en steen. De visjes lijken de gangetjes erg leuk te vinden 😀

En dan natuurlijk de foto:
377921manonamy_0_85_download.jpg

Met vriendelijke groet,

Manon en Robin

De chuna, panda en neons willen niet te warm en 22 graden is voldoende.

De sterbai wil warmer en wordt te groot voor een 60 cm bak. Makkelijke keuze. 😉

Als je drijfplanten hebt zullen de neons ook hoger gaan zitten.

Erg leuk bakje geworden!

En idd zoals Botia al zegt, zou ik ook voor de Panda gaan. Deze blijft wat kleiner en past ook qua temperatuur beter bij de rest.

Nog even een tip, als je het zandstrandje gescheiden wilt houden van de rest zul je er een goede afscheiding voor moeten maken. Doe je dat niet dan heb je binnen een paar dagen/weken geen zandstrandje meer.

Het grind en het zand zal gaan mixen. En dat is jammer van het leuke effect en ook voor de cory's.

Scheiding kun je maken met leisteen, plexiglas, terrasmuurtjes, etc.
Ik zou dan ook eerst zorgen voor een goede scheidingswandjes en dan pas de cory's toevoegen.

Bedankt 😀

Helaas zal het nu al erg lastig worden om het te gaan scheiden, gezien de onderste laag in het hele aquarium grind is.. We gebruiken nu het visnetje om het zand te scheiden van het grind en dit gaat verrassend goed! Wie weet maken we nog een afscheiding, als het inderdaad een groot drama is met de Cory's. Maar daar kunnen we nog even overna denken want de cory's komen als laatste in de bak 😀

Ziet er leuk en gezellig uit! Waarom niet een groter bakje met al die leuke idee�n? Qua vis soorten en hoeveelheid dieren word je al snel beperkt met 60 cm..

Loaches zei:
Ziet er leuk en gezellig uit! Waarom niet een groter bakje met al die leuke idee�n? Qua vis soorten en hoeveelheid dieren word je al snel beperkt met 60 cm..
We willen het rustig opstarten met de hobby. Helaas is daarnaast het budget en de ruimte niet genoeg voor bijvoorbeeld een meterbak (wat stiekem natuurlijk wel mijn grote wens is). Maar wie weet, als we in een groter huis 'groeien' , groeit de bak vast mee! :engel:

De neons zwemmen inmiddels door de hele bak terwijl het licht aan is. Er komen van de week nog wel drijfplantjes in zodat ze zich nog lekkerder voelen 😀

ManonAmy zei:
Loaches zei:
We willen het rustig opstarten met de hobby. Helaas is daarnaast het budget en de ruimte niet genoeg voor bijvoorbeeld een meterbak (wat stiekem natuurlijk wel mijn grote wens is). Maar wie weet, als we in een groter huis 'groeien' , groeit de bak vast mee! :engel:

De neons zwemmen inmiddels door de hele bak terwijl het licht aan is. Er komen van de week nog wel drijfplantjes in zodat ze zich nog lekkerder voelen 😀

Hihi Snap ik hoor..
Zelf zou ik voor 60cm geen corydoras adviseren, maar voor de bodem eerder bv garnalen, dwergklauwkikkertjes of klein blijvende grondeltjes of een paar kuhli's erbij

ziet er goed uit,je hebt wel gevoel voor inrichting,toppie

Loaches zei:
ManonAmy zei:
Loaches zei:

Hihi Snap ik hoor..
Zelf zou ik voor 60cm geen corydoras adviseren, maar voor de bodem eerder bv garnalen, dwergklauwkikkertjes of klein blijvende grondeltjes of een paar kuhli's erbij

Garnalen zaten we aan te denken, maar bij de aquariumzaak zeiden ze dat de pH aan de hoge kant was voor ze (pH van 7). Even op internet speuren zie ik veel verschillende waarden voor bijvoorbeeld vuurgarnaaltjes. Blijft onhandig dat de info niet eenduidig is, haha. Ik ga eens naar de andere vissen kijken die je noemt, het bestand staat nog niet vast namelijk. Mocht jij/iemand nog een leuke suggestie als koppelvisje hebben, we horen het graag!

Vuurtjes kunnen prima op een ph van 7 maar met vissen erbij zullen veel jongen worden opgegeten. Dan moet je veel verstopplekken maken voor ze.
Zelf hou ik garnalen daarom liever apart.

Manon, van de twee Corydoras zijn de panda's de beste keuze.
Allereerst omdat die qua temperatuur beter matchen met honinggoerami's. Daarnaast omdat ze een stukje kleiner blijven.
Corydoras zijn geen baantjestrekkers, dat er wat vrij bodemoppervlak is waar ze met een gerust hart kunnen scharrelen is het belangrijkste.
Corydoras panda en honinggoerami's passen ook prima bij de neontetra's qua temperatuur. Je verwarming kun je instellen op een graadje of 20. Omgevingstemperatuur doet de rest.

Ja dat is inderdaad lastig dat er zooo veel tegenstrijdige info wordt gegeven overal. Bel maar eens voor de grap 4 aquarium zaken met dezelfde vraag, ik durf te wedden dat ze alle 4 een ander antwoord geven..
Over garnalen heb ik me helaas weinig ingelezen, dus over soorten zou ik je niet kunnen adviseren, maar het lijkt me dat er heus soorten zijn die met kraanwater ph prima kunnen leven.
Verder als 'zwem' vis misschien een koppel endler guppen? Zitten ontzettend prachtige kleuren en patronen tussen en qua grootte lijkt me 60cm ook prima. Er zijn overigens volgens mij best veel kleine vissoortjes te verkrijgen, ik zou dan kiezen voor visjes die max 3 cm worden. Altijd even goede info over de soort zoeken, alvorens hem of haar aan te schaffen. Belangrijk om op te letten is het karakter (rustig of druk en of het matcht met medebewoners), basisbehoeften (bodemsoort, beplanting, temperatuur, ph/hardheid/etc, snelle of langzame eter,veel of weinig licht, etc) en de leefvorm (groep of solitair)
Kleine grondeltjes zijn ook echt super leuk, helaas kan ik ze niet hebben omdat ze opgegeten worden, maar anders...

Endlers zijn geen Guppen maar een apart soort. Namelijk Poecilia wingei en Guppen zijn Poecilia reticulata. Ook heb je hier weer hybriden van.

Verder zijn ze te druk voor bij Colisa chuna.

Bedankt voor alle tips en info! We zitten nu echt in twijfel wat we gaan doen. Honinggoerami's of een ander koppelvisje? Corydoras Panda of garnaaltjes? Garnaaltjes en goerami kan een sushi-party worden.. Wij gaan dus nog even verder zoeken naar zowel een koppelvisje als een "stofzuigertje"..

Colisa chuna pakt echt geen Vuurgarnalen, en anders neem je de grotere Japonica garnaal.

ManonAmy zei:
Loaches zei:

Je moet maar denken, klein begonnen is half gewonnen.

Maakt niet uit hoe je met de hobby start, als je maar start. 😉

Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat de vragen van Loaches niet terecht is, ik vindt het zelfs een goede vraag. 😉

Er kan meer dan genoeg leuks met 60 cm, keuze genoeg.

Mascha&Ivo zei:
Er kan meer dan genoeg leuks met 60 cm, keuze genoeg.

Dat ben ik met Ivo eens en ik heb zelf ook 5 bakken van dit formaat.

Botia zei:
Colisa chuna pakt echt geen Vuurgarnalen, en anders neem je de grotere Japonica garnaal.

Dat klopt in zoverre wel maar ik had deze combi eerst ook en je zag eigenlijk geen jong die het overleefde. Daarna de Vuurtjes/Sakuras apart gezet en dan zie je wel de nakweek.
Mocht je ze toch combineren dan kun je het beste heel veel verstopplekken maken en mos voor de kleintjes.

Een update. Vandaag wat nieuwe plantjes gehaald, de rucola zoals wij hem noemden redde het niet en we wilden daar graag wat hogers ivm het verbergen van het luchtslangetje. Een grasje erbij gekocht en nog een plant voor achterin.

De neontetra's (ofwel de Cindy's, vernoemd naar mijn tweelingzus 😛 ) waren goed gewend en mooi op kleur. Eenmaal in de winkel hadden ze nog 3 corydoras Panda zitten en die moesten dan maar mee.

Ze hadden ook jonge Corydoras Adolfoi zitten, erg leuk maar vond dat die te groot werden voor onze bak. Binnenkort gaan we terug om de schoonmaakploeg aan te vullen.

?? Wat is voor jullie het minimum om in een bak te houden? We willen het niet te vol en 8 leek ons zo veel...

434141manonamy_0_85_aquariu.jpg

375267manonamy_0_85_aquariu.jpg

273153manonamy_0_85_aquariu.jpg

De Cindy's blijken echte trutjes te zijn en zitten nu alleen nog maar boven de stenen.
998832manonamy_0_85_aquariu.jpg

Heel leuk bakje
Ook je overkapping/grot is leuk bedacht.

Ga ik misschien wel van je stelen :engel:

Leuk aquarium en een mooie overkapping.

Wieringer78 zei:
Heel leuk bakje
Ook je overkapping/grot is leuk bedacht.

Ga ik misschien wel van je stelen :engel:
Bedankt! Ja leuk, doen! Zie ik dan een foto verschijnen als het gelukt is? 😀

Update!

Het bestand op dit moment:
9 neon tetra's
5 corydoras panda
10 vuurgarnaaltjes

Tijdens het koelen van het aquarium is er een kamikaze-Cindy uit het water gesprongen. Helaas niet gezien totdat we er maar 9 telden. Bleek ze op de grond te liggen.. 🙁

De schoonmaakploeg en de Cindy's groeien goed 🙂 Helaas de planten wat minder snel, vandaar dat we de bellen veel zachter hebben gezet en minder vaak aan hebben.

Van de week zijn de vuurtjes erbij gekomen wat niet in een keer goed ging. Vandaag veel mos gekocht en de bak ziet er direct anders uit 😀

image.jpeg

image.jpeg

Ra-ra welke bekende openingsscène van een Disney klassieker wordt hier nagespeeld?
image.jpeg

En nog een lachebekje uit Blijdorp van de week:
image.jpeg

Groetjes Robin en Manon 😀

Je bak ontwikkeld zich erg goed. Staat er keurig bij.

Vandaag een lading garnaaltjes opgehaald van een marktplaatsadvertentie. Nu lekker aan het druppelen om ze rustig te laten wennen.

Nog bedankt voor de tip om ze bij een particulier te halen! Ik wilde volgens de verkoper teveel geld geven dus er gingen nog eens vijf garnalen bij m'n bakje in 😀 Als de shrimpies het nu niet gezellig maken in de bak...

image.jpg

(Let niet op de vieze ruit, dit komt van het koelen met een natte handdoek)

-Manon

IMG_0480.JPG

Nu is de bak helemaal compleet 😀 Een (hopelijk) koppel honinggoerami goud is de laatste aanwinst. Een aantal planten deden het toch niet zo goed dus de boel maar een beetje verschoven en aangevuld. Er komt nog wat fijn bladerige planten in en dan is de bak naar onze zin (voor nu, haha).

- Robin en Manon

Mooi bakje Ik ben benieuwd of je rode plant aanslaat. Ik heb zelf ook rekord600. Voegen jullie co2 toe?

Erg stijlvol ingericht

De panda's zou ik uitbreiden naar 8 stuks als je ze weer is tegenkomt in de winkel. Dan is het toch meer een groep.

Mooi bakje Ik ben benieuwd of je rode plant aanslaat. Ik heb zelf ook rekord600. Voegen jullie co2 toe?
Op het moment niet, alleen wat balletjes. We denken er wel over na maar willen niet teveel geld kwijt zijn en geen grote buizen het aquarium uit. Maar of dat bestaat... haha

-Manon

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan