Wat is er nieuw

De Rio 125 van Dr.Creative

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dr.Creative
  • Startdatum Startdatum
D

Dr.Creative

Guest
Beste forumleden,

Na mij zelf pas voorgesteld te hebben hier op het forum word het nu eens tijd om een foto album te starten.

In mijn welkoms topic had ik het er over om een eigen achterwand te bouwen en de rio helemaal vol te zetten met planten (hier kom ik straks op terug).

De rio 125 staat sinds 2 dagen eindelijk op zijn plek. Helaas zit er op de voorruit een grote kras welke van de bodem tot bijna de top rijkt. Gelukkig is deze alleen uit bepaalde hoeken te zien ( kan het natuurlijk verwachten van een 2e handsbak.)

Al met al is de bak zelf verder in prima conditie. Nergens aanslag van kalk of alg resten. De lichtkap met 2x 28w t5 is ook zo goed als nieuw.

Het intern filter heb ik er toch maar uit gehaald. Het neemt veel ruimte inbeslag en een extern filter is gewoon vele malen beter aangezien het grote volume. Welke externe pomp het word weet ik nog niet. Twijfel tussen verschillende merken en modellen.

Zoals boven gemeld was mijn 1e ingeving: mijn rio word een plantenbak met zelfbouw achterwand. Dit komt omdat ik jaren nano aquascape bakjes had draaien met daarnaast een groot paludarium met d.leucomelas.

In mijn paludarium was een groot stuk hout verwerkt welke ik ooit een keer had verwijderd na een herinrichting. Toevallig kwam ik dit stuk hout weer tegen op de zolder van de schuur.

Was weer op slag verliefd en moest dit stuk gewoon gebruiken. Nu dacht ik bij mezelf: waarom start ik geen Zuid-Amerika biotope? Na een rondreis door Costa rica heeft het bij mij ook meer interesse opgewekt.

Nu word het een biotope bak met veel hout maar ook veel planten. Dat een Z-Amerika bak alleen maar moet bestaan uit : bladeren, hout, steen, met een paar sprietjes valiseneria is een richtlijn welke niet geheel reëel is. In de jungle op de grens met panama talloze ondiepere poeltjes gezien welke niet door het bladerdek werden beschud. Wat resulteerde in mooi beplante poeltjes.

Tijdens de regentijd stroomt de jungle onderwater wat het typische beeld geeft van veel hout ,bladeren met hier en daar een plantje.

Nu genoeg gepraat! Anders denken jullie dat het een saai en langdradig album word. Ben eenmaal een spraak waterval, hahaha 🙂

Hier de rio zoals ik hem gekocht heb:
Capture_2016-10-01-14-20-37_zps3ue717zh_edit_1476754262851-01_zpsbeljkfvg.jpg

Hier met het genoemde stuk hout er in:
20161008_232608_HDR_zpsnpj5ytvc.jpg

Op deze foto is te zien dat ik de zijwanden plus de achterwand beplakt heb met zwarte raamfolie. Dit om een diepere en rustigere bak te creëren welke ook een mooi contrast heeft met de kleur van de planten:
IMG-20161010-WA0004-01_zpslu3pwczf.jpg

En hier het zwarte aquarium op een beuken meubel. Hiervoor gekozen omdat onze inrichting bestaat uit veel hout elementen. En vind het ook leuk staan 😀

IMG-20161013-WA0009-01_zpsn0lzoly9.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi stuk hout en we gaan je vorderingen volgen😉.

Leuk om te volgen hoe het wordt!

Veel plezier met het inrichten!

Mooi stukje hout zeg, dat met die wortelstructuur, tsjonge. Wat voor hout is dat?

Overigens zou ik dat tweede stuk hout weglaten of anders doen, op deze wijze doet het een af aan het concept.

Ziet er al goed uit. Hier ook mn dubai aan het herinrichten. Mss kan ik wat ideeen opdoen van je 🙂

Bedankt voor de reacties!! Het hout moet nog zinken. Drijft al 3 dagen rond in het aquarium.

Verder twijfel ik welk filter op de bak moet. Is 1000 l/h een overkill?

Heb ik er hier ook op gehad. Daarnaast heb ik je net een pb gestuurd, ik verkoop namelijk mijn vorige en huidige filter

En dat hout, kan wel ff duren. Wel vervelend, maar gewoon geduld hebben

Hardscape ziet er goed uit.

Ga je ook vele planten toevoegen of ga je voor enkele planten en vele bladeren?

Ben alvast benieuwd.

@colisa lalia bedankt 😀 !

Wil er veel planten in gaan zetten met daarbij een paar bladeren. Zit er ook over te twijfelen om nog een extra t8 van 18w in hangen. Dit voor iets betere plantengroei.

Twijfel alleen wel of ik dan de co2 aanvraag met alleen carbo kan voldoen.

Erg mooi hardscape 🙂 Jammer dat je allemaal planten gaat toevoegen haha 😉 ieder zo zijn smaak toch. Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.

@trotsemammie. Bedankt 🙂

@mss Het komt omdat ik in Costa rica allemaal dichtbeplante poeltjes heb gezien. En aangezien ik altijd aquascapes heb gehad. Kan ik eigenlijk geen afstand meer nemen van de planten.

Nu ga ik het wel heel anders aanpakken. Werkte altijd met een co2 set. Nu wil ik gaan kijken of alles gaat groeien met alleen toevoeginen van plantenvoeding en vloeibare co2 (carbo). Daarnaast heb ik alleen nog maar de standaard 2x 28w t5 in de bank hangen.

De planten waar ik een veldje mee wil maken zijn de E.tennelus of de Sagittaria subulata. Ik betwijfel of dit haalbaar is met de bovengenoemde middelen. Verder twijfel ik of de Alternanthera Rosaefolia goed kan groeien.

Iemand nog meer ideeën voor een rode z-a plant of mooie alternatieven?

De kans dat Alternanthera werkt in je plannen is beperkt.
Echinodorus magdalensis/quadricostatus zou je ook kunnen overwegen als veld.
Als je wat rood wilt zijn er diverse Echinodorus kweekvormen met wat rood in. Niet de meest rode, maar wel heel fraai: Echinodorus ozelot.

@Mascha&Ivo Echinodorus magdalensis is inderdaad ook erg mooi maar heeft naar mijn smaak iets te breden bladeren als voorgrondplant. Nu kan naaldgras ook als optie gelden. Dit groeide vroeger ook prima in mijn aqua 40 (begon toen net aan de hobby).

Misschien is de Hygrophila sp. 'Araguaia een alternatief als rode plant. Licht eisen zijn normaal/veel. Co2 versterkt wel de rode kleur. Dus weet niet of carbo sterk genoeg is om de groene kleur te beïnvloedden.

Die ozelot is trouwens ook erg mooi, maar wil zoveel mogelijk fijnbladige planten en dan 1 tot 3 zwaardplanten als blikvanger.

Hier een kleine update: Vandaag het filter binnen gekomen welke ik van een mede forumlid heb overgenomen. Werkt prima 😀!!

800 l/h lijkt mij goed genoeg voor de rio 125. Ook gelijk de externe verwarming (200w) aangesloten op het filter. Al met al prima resultaat.

20161022_160719-01_zpscveyx7dk.jpg

Helaas nog geen spannende of veel boeiende posts voor jullie. Hopelijk vinden jullie het nog wel de moeite waard om dit te volgen.

:sorry:

Haha ag hoeft niet altijd spannend of boeiend te zijn om interessant te zijn om te melden.
Maar wel lekker bezig dus met het opbouwen van je bakje

@tuinkabouter bedankt voor het bericht. Zodra het kienhout zich volgezogen heeft met water en zinkt, volgen de vele updates.

Dan zal ik ook meer moeite doen om foto's te uploaden welke ik dan maak met mijn nikon d5300 :foto:

Is er een mogelijkheid om de naam van het foto album te veranderen naar : De rio 125 van Dr.Creative.

Bij nader inzien word het toch geen Z-Amerika bak meer. Ben tot deze beslissing gekomen omdat ik toch wel erg graag mossoorten,varens en crypto's plus andere planten wil gebruiken.

Jammer dat er helaas niet veel aandacht is voor mijn album tot nu toe 🙁

Ik denk niet dat er weinig aandacht is. Gezien de leuke reacties op je eerdere foto's.
Maar bij het plaatsen van een pomp, hoef je niet te verwachten dat er reacties komen met. Oh mooie pomp.:daisy:

Dus mensen wachten met reageren, tot er weer wat spannends te zien is.
Hopelijk blijf je lekker bezig met je hobby. En zien we binnenkort wat mooie foto's.

Tja biotoop aquaria kunnen heel erg mooi zijn, maar ja je bent wel beperkter in je keuze.
Daarom heb ik ook gewoon een gezellige plantenbak.😀

@biljoenblik Een pomp is inderdaad niet heel interessant, hahaha.

Had alleen wel iets meer antwoorden op mijn vragen verwacht, maar dat geeft niet. Ben te ongeduldig.

Hout ligt al 2 weken te weken maar zinkt nog steeds niet helaas.

Maar kan een moderator of admin de titel aanpassen?

Met zo'n groot stuk hout kan 't wel even duren voordat het helemaal vol gezogen is en het zinkt...heb wel eens 1 maand ongeveer een baksteen op een stuk hout gehad.😀

De aanhouder wint....ook zal er vast wat witte zooi op het hout komen wat trouwens niet erg is.🙂

@biljoenblik Een pomp is inderdaad niet heel interessant, hahaha.

Had alleen wel iets meer antwoorden op mijn vragen verwacht, maar dat geeft niet. Ben te ongeduldig.

Hout ligt al 2 weken te weken maar zinkt nog steeds niet helaas.

Maar kan een moderator of admin de titel aanpassen?

Op je eerste topic bericht de knop meld klikken. Hierin de nieuwe titel doorgeven.

@Lex Wordt nog lang wachten dan 😛 ! En die witte schimmel zit al op het hout. Laat deze lekker zitten tot het vanzelf weg gaat.

@biljoenblik thanks, heb de nieuwe titel doorgegeven.

als je nog even de vragen die je hebt zou willen opsommen helpt misschien ook al 🙂

mooi hout trouwens

@RichD1011 bedankt! Vind het ook een super mooi stuk. Voornamelijk die wortels erbij.

Één van mijn vragen was welke rode plant ik zou kunnen nemen met de standaard verlichting, carbo, profito.

Maar nu ik geen biotope gebonden bak meer wil. Heb ik veel meer keuze uit planten. Zoals een rode tijgerlotus en ludwiga soorten.

En ik twijfel of naaldgras tot een dichttappijt kan groeien. Dit is mij wel gelukt in een aqua 40. Dan wel met bio co2

Hier nog een update foto. Van het vervelende niet willen zinkende stuk hout:

20161027_125620-01_zpsz0kqzrce.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
zelf heb ik hier naaldgras in een lido geprobeerd met standaard verlichting + carbo/profito maar dat werkte voor geen meter.

verder is inderdaad de tijgerlotus 1 van de makkelijkere rode planten.

Het naaldgras heb ik ook gehad. Dat was nu ook niet bepaald een groot succes, maar dat was toen wel zonder voeding.

Nu twijfel ik nog meer, hahaha. Inderdaad gewoon proberen.

Is Micranthemum sp. Monte Carlo ook geen goed alternatief? Schijnt ook een makkelijk voorgrond plant te zijn. Net als staurogyne repens.

als je hem niet te 'grof' vindt, is zelfs Echinodorus quadricostatus/magdalensis een serieus optie.

@Mascha&Ivo. Deze vind ik iets te grof. De echinosdorus tennelus is toch ook een makkelijke plant?

@update Helaas heb ik door een paar tegenslagen op moment geen geld voor de hobby. De bak draait wel in met wat waterpest wat gaat als kool. Een leuk verschijnsel is dat er uit het hout spontaan levermos groeit :juggle:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan