De RIO 180 van DavidN


DavidN

Active member
Lid geworden
6 september 2016
Berichten
36
Leeftijd
43
Hoi allen,

Na 12 jaar weer mijn RIO 180 van zolder gehaald en opnieuw opgestart. In december aan de slag gegaan en vanaf januari de eerste vissen.
Voorlopig moeten de planten eerst nog wat beter aanslaan dus redelijk wat opstart alg maar dat zal in de nabije weken wel loslopen.
Intern filter heb ik behouden, wel vergroot naar 1000l/u pomp en diy spraybar. Juwel achterwand heb ik eruit gesloopt. Verlichting nog altijd mijn oude t8 Amazon Day balkjes met reflectors. Verder nog wat co2 toe.

Bezetting:
20 blauwe tetra’s
Apistogramma Ramirezi m/v
2 zebraslakken
2 puntige slakken (Sulawesi?)
10 Cardina Japonica

5F031611-538F-4807-A5D6-D331D224BA82.jpeg
 
Na bijna een jaar weer eens tijd voor update

De afgelopen maanden heb ik behoorlijke moeite gehad de bak te stabiliseren. Na een behoorlijk lange periode waarin ik strijd voerde met bruinalg afgewisseld met staghorn, kreeg ik vanaf de zomer last van blauwalg. In het begin redelijk beperkt en ogenschijnlijk onschuldig maar uiteindelijk zeer hardnekkig. Oorzaak was vermoedelijk dat ik steeds last blef houden van relatief hoge po4 waardes, ondanks regelmatige grote waterverversingen. Door mijn inrichting bleek het uitermate lastig om voldoende organische afval af te hevelen en de doorstroming zorgde bovenden voor ongewenste ophopingen van vuil op ongewenste plekken.

Al met al aanleiding om een tweetal maanden terug de hele bak leeg te trekken en volledig opnieuw re beginnen. Nieuwe soil, nieuwe filtermedia en hardscape en beplanting - voor zover te redden - grondig gereinigd.
In het kader van de nieuwe opstart ook de lichtbron gelijk gemoerniseerd. Mijn oude tl-balken ingeruild voor een nieuw led systeem in de vorm van de Juwel Helialux Spectrum met controller.

De bak draait inmiddels dus enkele weken met de oude bewoners er in. Tevens heb ik een aantal nieuwe bewoners aan de oppervlakte: een vijftal gemarmerde bijlzalmpjes en een drietal ringbandsnoekjes.
Qua beplanting een aantal aanpassingen. Naast javavaren en een flink aantal buces heb ik een stuk of wat Anubias nana bonsai nieuw geplaatst. Helaas willen de Anubiassen niey echt lekker meewerken. Een behoorlijk aantal nieuwe bonsai zin binnen 1 tot 2 qwkwn al volledig verslijmd. Bladeren verkleuren vanuit het midden en laten intact los voor zover ze niet al volledig zijn verslijmd. Een dure grap waarbij de oorzaak mij vooralsnog niet duidelijk is. Het betreft niet enkel de nieuwe aankopen maar ook de geredde panten uit de vorige setup.

Bovendien krreeg ik 2 weken geleden een behoorlijke baardalgexplosie voor mijn kiezen. Thans in de eindfase van de carbo-boost periode en het lijkt de goede kant op te gaan, maar man,man, man, ik snak inmiddels wel eens naar een algvrij en stabiel aquarium.

Naast de carbokuur heb ik mijn co2 iets verhoogd en de lichtsterkte iets omlaag gebracht in de hoop daarmee de baardalg op de lange termijn de baas te blijven. Voor nu wil ik het een aantal weken aankijken hoe de bak zich gaat ontwikkelen en wat ik aan Anubiiassen zal overhouden. Al met al gaat het allemaal niet van harte, maar de aanhouder wint denk ik maar ...

Zoals hij er nu bij staat
 

Bijlagen

  • ACC58107-AAC6-4503-9F2C-72B666E41D4E.jpeg
    ACC58107-AAC6-4503-9F2C-72B666E41D4E.jpeg
    297.2 KB · Weergaven: 125
Mooie inrichting! Gevoel voor detail, mooie die fijnere wortels en steentjes. Lekker ruig wel maar dat mag ik juist wel. Je schreef elders dat je bolbitus hebt, ik zie ze geloof ik niet. Verder zou ik als tips geven dat ik de techniek rechts erg in het zicht vind zitten. Het lijkt net of daar je hout op was. Kan je dat camoufleren? En je bodem kan wat verder oplopen, dan krijg je meer diepte-effect.
 
De bolbitis heb ik niet in deze scape. Heb ook een nano Cube 30L waarin ik deze had verwerkt.

De techniek in deze bak is helaas wat meer storend in zicht. Heb bewust die hoek wat vrijer willen houden omdat ik daar zit met de inflow van het filter. Heb in mijn vorige setup veel last gehad van ophoping van vuil, juist door de inrichting vd scape. Al het vuil werd tegen gehouden in haar weg naar de inflow toe met als resultaat ernstig oplopende po4 waardes met blauwalg uiteindelijk als gevolg.

Ook nu heb ik het gevoel dat ik telkens beperkt wordt door met name de inflow van het intern filter. Dit heeft mij uiteindelijk ook doen beslissen om vandaag een extern filter te bestellen. Heb mijn keuze laten vallen op de JBL e1502. Ik hoop dat ik daarmee de waterdistributie in mijn bak kan optimaliseren. Met wat geluk lukt het daarmee om en een betere CO2 verdeling te krijgen en een betere vuilopname. Bovendien ben ik dan ook van die ellendige filterbehuizing af. Enig probleem is dat ik deze scape weer geheel mag afbreken om het filterhuis eruit te slopen. Daar kijk ik wel een beetje tegen op. Had dit eigenlijk twee maanden terug gelijk moeten doen maar goed, beter laat dan nooit.

De Anubias bonsai lijkt me toch in de steek aan het laten. Meer dan de helft van de nieuwe lichting (5 a 6) zijn volledig aan t verslijmen / laten hun bladeren los. De vorige lichting van 6 planten heb ik ook al binnen een week afscheid van moeten nemen 😫
 
Is je nitraat ook hoog steeds? Dan zou je kunnen denken aan t toevoegen van wat snelgroeiers. Je hebt vooral Anubis, javavarens, mos, enz. Dat trekt weinig fosfaat uit je water wat weer (kan) resulteren in bruinalg. Wat zijn je waardes?
 
Nitraat wordt wel opgenomen, probeer dat steeds wel in balans te houden met m’n po4-levels. Dit houdt in dat ik zo ongeveer op 20/30 eenheden no3 zit door aan te vullen na verversing. Heb ong 2 eenheden PO4 na 50% waterwissels (kom dan van 4 a 5 eenheden. Snelgroeiers zijn weliswaar een optie maar ook weer niet. Immers, zowel esthetischals qua ruimte passen deze simpelweg niet in mijn scape. Heb dus besloten om deze nu niet er in te plaatsen.

ik denk dat ik waarschijnlijk toch ga switchen naar een ‘ouderwetse’ plantenbak. In ieder geval wil ik gaan voor een scape waarbij ik een optimale waterdistributie kan bewerkstelligen. Wil na een jaar aanklooien voorkomen dat de inrichting uiteindelijk de oorzaak is van de nstabiliteit in de bak.
 
Mooie bak hoor, ben persoonlijk wel fan van deze stijl!

V.w.b. je filter probleem, een extern filter is zeker een aanrader! Ik had ook al even gereageerd op je post in mijn eigen album, maar ik zou de Biomaster Thermo kunnen aanraden. Misschien aan de dure kant voor de aanschaf, maar Oase is echt wel kwaliteit spul. Daarbij is het onderhoud simpel daar waar je enkel het voorfilter regulier hoeft schoon te maken. Dit is een aparte unit en kan dus erg simpel!

En wat plantjes betreft; zeker bij de epifyten kan het goed voorkomen dat ze aan het begin een beetje 'melten', omdat ze boven water gekweekt worden normaal gezien. Ik ben zeker geen expert maar wat bij mij altijd werkt is gewoon eens in de zoveel tijd de alg afpoetsen tussen duim en wijsvinger en rotte stukjes weghalen.

Hopelijk lost dit je problemen op want ik vind de scape erg mooi.
 
Heb mijn keuze laten vallen op de JBL e1502, meer dan genoeg capaciteit. Gelijk ook de e300 inline heater en de inline diffusor van JBL bij besteld en sinds gisteravond staat het spul te loeien. Dit alles naast m’n interne filter om in te draaien. Deze had ik ook al getweakt met de eccoflow 1000 dus alle blaadjes bewegen nu zeg maar 🤭. In ieder geval geen deadspots met deze setup. Over een tweetal weekjes sloop ik de interne filter eruit en zet ik het spul opnieuw op.
Ben benieuwd hoeveel van de Anubiassen nog sneuvelen. Het lijkt alsof ik 50% kwijt zal raken maar gelukkig niet alles dus.
 
Ik zit in dezelfde situatie als jij. Grappig. Ook een rio 180 en last van alg, vooral staghorn. Ik heb echter niet de optie om mijn Juwel Led te dimmen. Ik hoop met wat meer CO2 te winnen van de alg, maar je wordt er inderdaad soms moedeloos van
 
Stoppen met easycarbo. Daardoor verslijmt de hele boel namelijk. Beter waterstofperoxide spotdoseren met een spuitje.
 
Ben een aantal weken geleden helemaal rigoureus te werk gegaan. Al het hout eruit en alle epiphyten zoals anubias en bucephalandra eruit. Op een of andere manier kwam ik niet van de baardalg af op deze plantjes. Heb ze daarom stuk voor stuk een bleek-badje gegeven voor een paar minuutjes om ze vervolgens blaadje voor blaadje schoon te poetsen.
Vervolgens een drietal transparante bakken geprept met soil en wat lavasteentjes en ze daar in bewaard met het oog op de Superfish 60 die later zou worden aangeschaft.

23F40852-FF40-4861-8AAF-C8B5D437E120.jpeg

De Rio180 staat er nu dus wat kaal bij maar de problemen met baardalg zijn een heel stuk minder. De stootkuur met easycarbo heeft wel degelijk effect gehad. Toch zie ik het hier en daar weer terugkomen op de stenen. Op een of andere manier krijg ik mijn co2 toch niet laag genoeg denk ik.
9CC2A764-A47D-47C8-A1C0-E022556DF113.jpeg

Eind deze week verwacht ik mijn bestelling met nieuwe planten. Interne filter gaat op de schop, achterkantje wordt geverfd met schoolbordverf en de filteringzal daarna lopen op enkel de JBL 1502 met spraybar over de gehele lengte. De Rio en de Superfish kunnen dan ook hun defnitieve plek krijgen. Wordt vervolgd.
 

Terug
Bovenaan