de Rio 180 van Ronsterr


Ronsterr

Well-known member
Lid geworden
21 september 2019
Berichten
59
Leeftijd
35
Locatie
Bleiswijk
Website
aquaforum.nl
6 weken geleden heb ik een nieuwe Juwel Rio 180 zwart gekocht. Echt ontzettend blij mee, ik keek al erg lang uit naar een nieuw groter aquarium.
Ik vind het leuk om een beetje bij te houden hoe het allemaal verloopt en dacht dat het misschien wel leuk zou zijn dat hier te delen.. Dus bij deze:

De Rio 180 heeft de Rio 125 vervangen. De 125 staat nu tijdelijk in de schuur. Een groot deel van het vissen bestand heb ik weggeven. Een groot deel van de vuurganalen, de guppen en neon tetra’s zijn al weg. Nu zitten er nog Corydoras Julii en Ancistrus L213 in. De cory’s gaan mee naar de Rio 180, over de L213 twijfel ik nog. Ik ben wel erg gehecht aan de L213, deze heb ik gekocht als 2 cm grote ‘’algeneter’’. Inmiddels is de man zo’n 10-12 cm groot en 4 jaar oud. De vrouw is helaas 6 maanden geleden overleden. Er zwemmen ook nog 5-10 jonkies rond welke het nageslacht zijn van deze man en vrouw. Ik twijfel vooral omdat ik bang ben dat de man het zand gaat omwoelen en overal in de bak terecht gaat komen…

Nu verder over de voorbereiding en inrichten van de Rio 180.

- Verlichting: standaard Juwel Multilux LED (Daylight en Nature)
- Extern filter: JBL e1502
- Verwarming: JBL pro temp E300 (externe verwarming)
- CO2: 2kg cilinder met drukregelaar, magneetventiel etc

- Belichting: 8 uur per dag (14:30 tot 22:30)
- CO2: ongeveer 2 bps dus 120 bpm (13:30 – 21:30)
- Bemesting: compleet van aquariumbemesting.nl

Vissenbestand (onder voorbehoud 😊)
  • Koppel dwerggourami of koppel antennebaarsjes
  • 25x Rasbora Brigittae
  • 15x Corydoras Julii
  • 8x Otocinclus
  • 2x klein blijvende L nummers (max 6-8cm)
  • Groepje vuurganalen
-------------------------------------

Na het ophalen van het aquarium hem direct op zijn plaatst gezet.
Past precies… alsof ik er over nagedacht had 5 jaar geleden 😊
1.jpg


De hardscape bestaat uit mangrove hout en maaskeien. Mangrove hout gehaald bij de beste bouwmarkt en de maaskeien bij het tuincentrum hier in de buurt.
Op het werk heb ik van karton een sjabloon gemaakt van het aquarium zodat ik lekker kon prutsen met de hardscape:

2.jpg


Na alles een paar keer veranderd te hebben dacht ik het zo wel naar de zin te hebben. Ik heb het hout aan de stenen gelijmd en deze in het aquarium geplaatst. Met wat stukjes lava stenen de randen afgewerkt. Achteraan het paadje heb ik een rvs spiegel plaatje geplaatst. Het idee hierachter is om te laten verbeelden dat het paadje wat langer doorloopt. Ik ben er tot nu toe nog niet helemaal over uit of ik dit mooi vind:

3.jpg


Nog wat meer lava stenen toegevoegd en achterin de aquasoil erin gedaan:

4.jpg


Dit alles wegens tijd gebrek 2 weken moeten laten staan. Ik wachten het goede moment af om plantjes te bestellen zodat ik mooi een weekend te tijd had om te planten en op te starten. In de tussen tijd in de uurtjes die ik overhad kon ik mij richten op het geen onder het aquarium. (filter buizen/CO2 systeem/verwarming/stekkers en timers)

En toen kwamen de plantjes op een vrijdag middag binnen:

5 plantjes.jpg


Direct begonnen met planten(daar heb ik echt naar uitgekeken!!):
6.jpg


En het eindresultaat:

8.jpg


geheel.jpg


Ik had nog wel een probleem op vrijdag avond. Het filter wat ik eerst wilde gebruiken was een Eheim 2324. Dit filter had ik via Marktplaats gekocht. Uiteraard getest met een emmertje water in de keuken. Een uurtje laten draaien en werkte prima.

Maaaaar op de Rio 180 lekte hij wel, en behoorlijk ook. Ik kreeg dit niet gemaakt, ik denk dat het kwam door de bovendruk die op het filter kwam te staan.

Uiteindelijk in de nachtelijke uurtjes het filter afgesloten en de volgende ochtend een nieuw filter gekocht. Waar ik tot nu toe erg tevreden over ben!

------------------------------

Alles staat nu twee weken te draaien en alle plantjes groeien goed. Ik heb ook nog wat extra planten gekocht en erbij gezet.

11.jpg

Planten bestand:
PlantPositie
Cyperus helferiLinks achter
Alternanthera reineckii miniLinks midden
Micranthemum Monte CarloLinks voor
Cryptocoryne x willisii NeveliiLinks en rechts achter naast paadje
Rotala rotundifoli H raMidden achter
Cryptocoryne parvaMidden voor
Nymphoides sp. TaiwanRechts achter
Vesicularia ferriei WeepingMos op linker hout
Vesicolaria montagnei Chrismasop 3e stuk hout
Anubias barteri var. Nana miniin linker hout
Bucephalandra Kedagangin rechtrer hout
Micranthemum Monte CarloOp diverse hardscape
Eleocharis acicularis minirechts achter naar voren
Eleocharis acicularis minirechts van paadje richting midden
Bucephalandra theia green1x op linker hout, midden hout 2x
Anubias Bartreri var.nana grootlinks achter op hout


Ik ververs volgens de aanwijzingen van ADA bij het gebruik van hun Amazonia Aquasoil.

1ste week dagelijks 50%
2de week om de dag
3de week om de 3 dagen
4e week 1 maal per week

Ik begin sinds een paar dagen bruin alg te zien en sinds gisteren ook wat groene draad alg.

Gisteren voor de waterwissel waren de waterwaardes:

pH =
7,0​
KH =5ºDH
GH =4/5ºDH
NH3/NH4 (ammonia)0,0 mg/l
NO2 (nitriet)1,0 mg/l
NO3 (nitraat)>50 mg/l
PO4 (fosfaat)0,5 mg/l


Vandaag na de waterwissel:

NH3/NH4 (ammonia)0,0 mg/l
NO2 (nitriet)0,5 mg/l
NO3 (nitraat)10 mg/l

Voor de liefhebbers, de dropchecker:

dropchecker2.jpg


Ik ga ervan uit dat de algen opstart algen zijn en probeer me erg geen zorgen om te maken 😊

Binnenkort zal ik een update geven met een foto!
 
Wat fijn om te volgen ! Ziet er heel mooi uit. Succes met de vissen straks.
 
Even een kleine update met foto's! De eerste vissen hebben hun intreden gedaan vorige week en afgelopen week. Cory's Julii, (en 2 Venezuela volgens mij) Ancistrus sp L213 en vuurgarnalen zijn overgegaan vanuit het vorige aquarium.
Cory's zijn er nu 15 totaal, heb er een aantal bijgekocht bij de LFS. Ancistrus zijn er 4, toch de grote man overgezet met nog 2 middelmatige en 1 jonkie. Toch bijzonder dat er nog een eitje is uitgekomen laatste weken, het jonkie is nog geen cm groot.
Vuurgarnalen denk ik dat er zo'n 30-40 inzitten waarvan de helft nog kleiner dan een cm. Echt ongelooflijk hoeveel er in totaal uit het vorige aquarium zijn gekomen. Ik denk zeker wel tegen de 150 stuks! Heb ik gelukkig een paar mensen via marktplaats mee blij kunnen maken.
Heb ook nog 8 Otocinclus Arnoldi bij de LFS gekocht afgelopen week.
O ja ook nog een 5 tal renslakken.

Bruin alg en draadalg zijn nauwelijks nog aanwezig, 2 weken terug toch best last van gehad. Het lijkt erop dat alles nu stabiliseert. Ik ben ook gegaan voor dagelijks doseren van plantenvoeding ipv 1x in de week. Weet niet of dat heeft geholpen maar sindsdien gaat het wel beter vwb de algen.

De Cory's gaan lekker los in het zand, mooi om te zien :)

Bij het vangen van de Ancistrus man was het nog even spannend. Blijkbaar heeft deze vis een beschermingsreactie door scherpen haken/stekels aan beide kanten naast zn bek uit te steken. Deze gingen beide dwars door mn schepnetje heen, daar zijn vrouw en ik samen vol spanning en stress even druk mee geweest. Na een aantal minuten samen prutsen liet hij eindelijk los..
Gelukkig eet hij goed en laat hij natuurlijk gedrag zien al een week. Was even ongerust dat hij teveel stress had gehad.

FOTO's:

WhatsApp Image 2022-10-01 at 8.18.50 PM (4).jpeg


WhatsApp Image 2022-10-01 at 8.25.16 PM.jpeg



WhatsApp Image 2022-10-01 at 8.18.50 PM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-10-01 at 8.18.50 PM (2).jpeg
WhatsApp Image 2022-10-01 at 8.18.50 PM (3).jpeg
WhatsApp Image 2022-10-01 at 8.18.50 PM (5).jpeg
 
Gisteren 20 Rasbora’s meegenomen bij vivarium. Kom ik net uit het werk tel ik er maar 6… snapte er niks van, er zit geen vis in die Rasbora’s eten. Ik dacht ze zullen wel tussen de planten zitten. In deze bak
vissen tellen is sowieso een uitdaging.
Toch maar even het filter open gemaakt 😯 daar zaten er een hele boel.. ook garnalen erbij. Een paar Rasbora’s hadden zich helemaal in de filter spons gewrongen, die kreeg ik er met m’n vingers wel uitgepulkt. Ik denk dat ik ze nu allemaal weer heb. Kon er niet meer vinden. Ze leven nog allemaal, zijn wel heel erg kleurloos nu.
Gelijk een pantykousje van de vrouw gestolen (netjes gevraagd) en een stuk om de inlaat gedaan. Dit gaat mij niet meer gebeuren 😅
 
Leuk nieuws en een mooie bak. Geen last van alg meer (met de standaard juwel verlichting)?
 
Laatste weken last van staghorn, maar dat komt denk ik doordat ik twee plantjes eruit heb gehaald en wat nieuws geplant heb. Doe nu voorlopig 2 extra waterwissels en kijk even aan of het beter word.
 
Dat zie je vaak bij een nh3/4 piek. Dat kun je misschien meten.

Leuk dat je kleintjes hebt.
NH3/4 is 0. Ik denk wel dat er iets van een piek geweest is door het omwoelen tijdens het verwisselen van plantjes. Heb heel voorzichtig gedaan, maar sindsdien is de staghorn er. Hoop dat het minder word, heb ook het idee dat een aantal planten stagneren in groei op het moment…
 
Mooie scape hoor.
Als je stagnatie in plantengroei vermoed waterwaardes meten en eventuele tekorten in plantenvoeding aanvullen.
 
even waardes gemeten:
1671893047232.png


Woensdag voor het laatst water gewisseld (als extra wissel)
Volgens de waardes alles goed zo (als er anders over gedacht word hoor ik het graag!), dropchecker ook goed licht groen.

Ik blijf voorlopig denk ik een extra waterwissel doen totdat de staghorn zichtbaar minder word.

Iemand nog suggesties of een beter plan?
 
even waardes gemeten:
Bekijk bijlage 353734

Woensdag voor het laatst water gewisseld (als extra wissel)
Volgens de waardes alles goed zo (als er anders over gedacht word hoor ik het graag!), dropchecker ook goed licht groen.

Ik blijf voorlopig denk ik een extra waterwissel doen totdat de staghorn zichtbaar minder word.

Iemand nog suggesties of een beter plan?
Ik doe bij de waterwissel flink schrobben op de hardscape om de staghorn te verwijderen en de delen die boven water zijn (als het waterlevel laag staat door je wissel) bespuit ik met waterstofperoxide. Dit doe ik ook met de plekken waar ik het net verwijderd heb zodat achtergebleven stukjes doodgaan. Dit lijkt langzaamaan te werken.
 
Ik doe bij de waterwissel flink schrobben op de hardscape om de staghorn te verwijderen en de delen die boven water zijn (als het waterlevel laag staat door je wissel) bespuit ik met waterstofperoxide. Dit doe ik ook met de plekken waar ik het net verwijderd heb zodat achtergebleven stukjes doodgaan. Dit lijkt langzaamaan te werken.
oké, bij mij zit de staghorn vooral op het mos en op de Monte Carlo. Probeer het zoveel mogelijk ertussen uit te trekken/knippen.
Tis echt zonde, had zo'n mooie bos mos/monte carlo. Hoop dat het binnenkort weer bij trekt
 
oké, bij mij zit de staghorn vooral op het mos en op de Monte Carlo. Probeer het zoveel mogelijk ertussen uit te trekken/knippen.
Tis echt zonde, had zo'n mooie bos mos/monte carlo. Hoop dat het binnenkort weer bij trekt
Ik weet niet of die specifieke mossen er tegen kunnen, anders kun je daar ook waterstofperoxide op spuiten. Schrobben wordt een moeilijk verhaal;)
 

Terug
Bovenaan