De start van een aquarium met Sluierstaarten


Ik zie in eerste instantie niks heel zorgwekkends op je filmpje. Ook niet iets waarvan ik denk dat je vissen aan het stikken zijn of iets dergelijks, want ze zwemmen behoorlijk actief rond, vind ze ook echt niet gestrest overkomen. Je waterwaarden houd je bij en zijn constant en goed.

Dat in een clubje bovenin hangen, doen ze dat altijd op dezelfde plek?

Je hebt de vissen sinds 27 juli, klopt toch? Dat is nu een kleine anderhalve week. Waar heb je ze vandaan?

Om dan nog even de vissen na te lopen: Hoe zien de kieuwen er uit? Gaat dat rustig open en dicht, of houden ze het dicht? Als je er in kijkt, hoe ziet het er dan uit, welke kleur heeft de binnenkant? Zwemmen ze ook in de uitlaat van het binnenfilter, tegen de stroom in? Of niet?
Hoe is de ontlasting? Ziet dat er uit als wat je ze gevoerd hebt? Of afwijkend?

Edit: wat is je watertemperatuur?
 
Laatst bewerkt:
Bij mij hangen de dames regelmatig samen bovenin, ā€˜s avonds om gezellig samen mee naar de tv te kijken, en soms om gezellig samen groenvoer te eten, en ook om het resultaat van het eten in elkaars gezelschap weer af te voerenšŸ˜‰.

Ik zie in ieder geval ook niets verontrustends in je filmpjeā€¦
 
zie niks geks op het filmpje... zien er gezond uit...... voer je ze op het water oppervlak ? of voer dat zinkt ?

kan ook zijn dat ze denken dat er eten aan komt.... en als ze niet gewend zijn van de bodem te eten komen ze vaker naar boven om te eten.....
 
Bedankt voor de reacties, ik ben vanmiddag naar de lfs geweest om het water daar te laten testen. Er bleek toch Nitriet in te zitten, minder dan 0.1 maar toch duidelijk net iets meer dan 0. Dat ik het zelf niet gezien heb is waarschijnlijk omdat het zo'n kleine hoeveelheid is en ik het met het Colombo Nitriet setje heb getest. De lfs vertelde dat het met het colombo Nitriet setje vaak voorkomt dat je het niet goed kan zien of er Nitriet in het water zit. Dit omdat het water lichtroze wordt met Nitriet en dit in hele kleine hoeveelheden er gewoon doorzichtig uitziet.

Ik heb thuis weer direct 90% ververst, en het luchthappen is heel erg vermindert gelukkig dus ik denk dat dit de oorzaak was. De kleine hoeveelheid verklaart ook waarom ze nog zo vrolijk rond zwommen, en nog gewoon normaal ademde want de kieuwen en hun huid zagen er gewoon prima uit. Alles leek goed op het luchthappen na.

Mocht dit dus toch niet de reden zijn kan het ook zijn vanwege hun oude situatie. Ze hebben bij mijn nicht +-2 maanden in een 40 liter bak gezeten waar ze drijvend vlokvoer kregen. De winkel waar ze uitkomen is een buurtwinkels met erg mooie sluiers, helaas zijn de medewerkers daar typische mensen met verkooppraatjes "10 liter per sluier is ruim genoeg". Hiervoor hebben ze dus in een niet zo'n prettige situatie gezeten waar ze waarschijnlijk gewend zijn geraakt aan het continu luchthappen. Het is eerlijk gezegd nog een wonder dat 3 van de 4 het gered hebben.

Wat me verbaasd is dat de Nitriet zo is opgelopen ondanks dat ik om de dag 40-60% ververst heb. Dus ik denk dat ik de komende week in elk geval dagelijks 60% ga verwisselen.
 
0.1 kan eigenlijk niet direct kwaad , bij 0.5 zou ik me zorgen maken en direct actie ondernemen.....

heb er nu zelf voor de proef op de som zeoliet 1 kg ingelegt ivm no2 waardes . korrel groote is 2 mm. kijken of het werkt...

in de filter heb ik helaas geen plek meer....
 

Bijlagen

  • 20220806_173553.jpg
    20220806_173553.jpg
    298.9 KB · Weergaven: 81
Toch reageerde de sluiers best heftig op de no2. Het is beter voor ze als dit 0 is aangezien zelfs minder dan 0.1 no2 ze dwars zit. Veel verversen vind ik in principe ook helemaal niet vervelend, het is altijd leuk hoe ze vrolijk gedag komen zeggen (bedelen voor eten, maar dit klinkt beter:p).

Eigenlijk hapt 1 van de 3 nog lucht, maar die deed dat op de 1e dag al redelijk veel dus als het alleen die is ben ik eigenlijk gerust. De komende dagen ga ik wel voor de zekerheid wat minderen met voeren.
 
idd 0 no2 is het beste , zit soms tussen de 0.025, 0.2 .... valt vooral op nu ze beide in hun hormonale dagen zitten , de waterwaardes schommelen...
 
Een tijdje geleden dat ik hier iets heb gezegd. Het lijkt helaas eerder slechter dan beter te gaan met de sluiers. Ondanks de dagelijkse verversingen en de juiste waardes hebben 2 nu ook rode streepjes in hun staart gekregen die ze vaak krijgen bij een nitrietpiek. Je ziet ze alleen als je erg goed kijkt, maar ze zijn er toch. Ook missen die 2 beide op bijna exact de zelfde plek een schub, dus ik heb ook maar de stenen er voor de zekerheid uitgehaald. Verder is het luchthappen wel bijna voledig gestopt. Ook ben ik bij 1 zelfs bang dat de schubben dichtbij de kieuwen een beetje uit beginnen te staan, wat volgensmij een voorteken van buikwaterzucht is. Ik heb gister ook wat Voogle erbij gestopt, al zal dat waarschijnlijk niet echt helpen met de problemen. Verder zwemmen ze nog vrolijk rond, ze zien ze er gezond en levendig uit qua gedrag. Verder zijn alle symptomen zo licht dat ze op foto's gewoon niet zichtbaar zijn.

Toch even een foto van gister erbij.
Screenshot_20220812-134136_Gallery.jpg
 
ik had met de ranchus een zelfde probleem no2 piek .... momenteel heb ik 6 dagen een lichte stijging gehad van 0.025. de eerste 5 dagen op 0 no2 gezeten..


wat heb ik gedaan . zand eruit vervangen door stenen , echte planten eruit vervangen door kunstplanten...filter mediums vervangen door sponzen van grof naar fijn. daaronder filterwatten...

iedere dag de bovenste filter de grove uitspoelen ivm etens resten enz... poep schep ik er elke dag uit ,

voer nu met de pomp uit op een plek en wacht dat dit op is voordat ik de pomp weer aanzet.....

tevens verwijder ik na het voeren het pijpje van de uitstromer voor een uur voor goede water circulatie naar de filters toe.

en als laaste heb ik een deco Pot gevuld met zeoliet waar een luchtpomp met zuurstof steen in verwerkt is.....

tot op heden geen no2 pieken meer gehad... alles blijft voor 7 dagen binnen de veilige norm..... dag 8 doe ik 80 % waterwissel....
 

Bijlagen

  • 16603188586633043509848591882782.jpg
    16603188586633043509848591882782.jpg
    276.1 KB · Weergaven: 82
  • 16603188923101631337650778567148.jpg
    16603188923101631337650778567148.jpg
    220.8 KB · Weergaven: 75
  • 16603189524516068976824067010388.jpg
    16603189524516068976824067010388.jpg
    295.6 KB · Weergaven: 70
  • 16603190004033699787737223791496.jpg
    16603190004033699787737223791496.jpg
    215.1 KB · Weergaven: 71
  • 16603190729876922885327825255152.jpg
    16603190729876922885327825255152.jpg
    180.7 KB · Weergaven: 74
  • 1660319096117650812321675999356.jpg
    1660319096117650812321675999356.jpg
    152.9 KB · Weergaven: 78
Ik denk dat je je teveel zorgen maakt. Zolang de waterkwaliteit goed is en ze eten goed zou ik me geen zorgen maken. Je leert vanzelf herkennen wat wel en wat niet foute boel is. Als ik moet oordelen op de foto zien ze er gewoon prima uit. Een schub die mist is ook totaal geen ramp, dat gebeurt nog wel vaker. Dat ze gestopt zijn met luchthappen is een goed teken!
 
Dat kan best zo zijn ja, ik wacht even af of het de komende week erger wordt of gewoon blijft zoals het nu is aangezien ze gewoon vrolijk blijven rondzwemmen.

Ik ben een beetje aan het kijken naar medicijnen die handig zijn om in huis te hebben. Zelf heb ik op dit moment Voogle, Bactopuur Direct en Trichosal. Ik ben aan het kijken of ik ook iets van Epsom zout kan vinden. Mocht iemand nog andere medicijnen aanraden om op voorhand te hebben hoor ik het graag.

Vandaag ben ik langs de Fancy Golfish Shop in Voorschoten geweest, even een kijkje genomen. Ik had het verkeerde moment uitgekozen, eigenaar kwam net terug van vakantie en de medewerker was ziek. Helaas waren er dus erg veel zieke en zelfs dode sluiers, gelukkig mocht dus ook uit de meeste bakken niks verkocht worden. Verder waren het wel hele gave sluiers, dus erg jammer van de ziektes.

Gister heeft deze sluier voor het eerst uit mijn hand gegeten, de andere 2 deden dat al best lang maar deze vond het nog spannend.
Screenshot_20220813-174415_Gallery.jpg


"waar blijft het eten?" :p
Screenshot_20220813-174536_Gallery.jpg
 
Leuke visjes hoor! En yay! Een hand-eter! Haha. Ben benieuwd of en wanneer de anderen zullen volgen...

Voorschoten, leuk om eens te kijken, indrukwekkend wat daar zwemt, en mocht er eens wat zijn, dan doen ze ook microscopisch onderzoek, dat is erg prettig.
 
Ik denk dat je overwegend dezelfde inrichting hebt als ik: filterzand op de bodem, maaskeien/ ronde stenen en Vallisneria. Eigenlijk prima voorwaarden om een goede omgeving voor Sluiers te creĆ«ren. Bij sommige, kwetsbare varianten heeft men vaak geen zand op de bodem zodat ze zich minder gemakkelijk beschadigen ( Orandaā€™s met een grote wen, Pearlscales, Telescoopogen etc.), maar jouw Sluiers lijken veel op wat er bij mij rondzwemt. De bacteriĆ«n in de bodem en op alle oppervlakken zorgen voor omzetten van nitriet naar nitraat en de planten zetten dit weer om in zuurstof. Onderstaande link geeft dat nog eens duidelijk weer. Veel plezier met je leuke vissen!

 
Ik besefte dat het al een tijdje geleden was dat ik een update heb geplaatst hier.

Het gaat heel erg goed met de sluiers, luchthappen is gestopt en inmiddels draait de boel echt wel stabiel. Ik ben nu overgegaan op wekelijks 80% verversingen wat prima gaat.

Ik ben wel benieuwd wanneer ik weet wie man/vrouw zijn. Tot nu toe nog geen witte stipjes, eitjes of jaag gedrag gezien. Al heb ik wel het vermoeden dat de kleine bolle een vrouwtje is.

Screenshot_20220904-110243_Gallery.jpg


En dan slot nog een filmpje
 
Ziet er mooi uit! Tja, het blijft heel vaak afwachten met die Sluiers, en bij sommige is het geslacht echt niet te zien. Er zijn nl. ook mannetjes die nooit paaipukkels krijgen en vrouwtjes die jaaggeddag vertonen. Bij mij heeft het twee jaar geduurd voor ik wist dat ik alleen dames hadā€¦
 
Weer een mini update! Eigenlijk loopt alles momenteel echt heel goed, je zou bijna perfect kunnen zeggen. De sluiers lijken ook erg tevreden, Eigenlijk altijd als ik de kamer binnenloopt zijn ze Rustig aan het grondelen.

Nu de foto's, die elke keer lastiger worden om te maken. Het verbaasd me elke keer weer hoe goed ze het weten als je voor de bak zit. Soms zit ik een half uur vrij stil voor de bak, en nog steeds zwemmen ze enthousiast bij het oppervlakte in de hoop op eten. Als ik dan 5 minuten weg ben zijn ze erna weer rustig aan het grondelen.

Deze 2 zijn eigenlijk altijd heel enthousiast samen aan het grondelen. De ander is stiekem toch wel een beetje het 3e wiel.
Screenshot_20220912-160700_Gallery.jpg

Screenshot_20220912-160446_Gallery.jpg


Ik vindt het erg leuk om te zien hoe deze sluier steeds meer karakter ontwikkeld. Eerst was hij echt wel schuw, nu zie ik m zelfs af en toe achter de andere 2 aan zitten.
Hij had duidelijk geen zin in een foto;)
Screenshot_20220912-160826_Gallery.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220912-160700_Gallery.jpg
    Screenshot_20220912-160700_Gallery.jpg
    986.5 KB · Weergaven: 57
Kleine update weer!

Foto's zijn een klein beetje wazig omdat ze net erwtjes hebben gehad (en ze daar nogal een troep van maken).

Helaas zie ik ook weer meer luchthap gedrag, ondanks het 2x per week 80% verversen, en de waardes die eigenlijk altijd 0 amonia, 0 Nitriet en 10-20 nitraat blijven. Ook de temperatuur staat op 23 graden wat prima moet zijn. Ik zou bijna denken dat er in het kraanwater iets niet goed zit, al zeggen ze altijd dat in Haarlem het kraanwater erg schoon is vanwege de duinen.

Nu toch nog wat foto's:

Screenshot_20220918-091818_Gallery.jpg


Nog een laatste erwt gevonden?
Screenshot_20220918-092003_Gallery.jpg


Met deze sluier gaat het iets minder goed. Zeker deze zit bijna 24/7 aan het oppervlak geplakt bezig met luchthappen. Mevrouw begon de afgelopen dagen iets boller te ogen, wat ik in eerste instantie niet heel schokken vondt want het blijven natuurlijk sluiers. Maar vanochtend waren er een aantal schubben bij de kieuwen die niet helemaal glad lagen, dus even in de gaten houden of dit niet erger wordt.
Screenshot_20220918-091658_Gallery.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220918-091818_Gallery.jpg
    Screenshot_20220918-091818_Gallery.jpg
    345.9 KB · Weergaven: 62
Het is weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst, dus nu het weer een beetje soepel loopt is het er echt weer tijd voor.

1 dag na het vorige bericht hing de sluier met beginsymptonen van buikwaterzucht verdacht stil in de lucht, toen ik iets dichterbij kwam zag ik dat de schubben echt uitstonden. Ik twijfelde een beetje of ik haar direct zou euthaniseren, of dat ik mevrouw nog een kans zou geven. Toch voor het 2e gekozen en ben blij dat ik dit heb gedaan. Ik heb haar zo snel mogelijk in een quarantaine bak gedaan (met water uit de normale bak), en een dosering epsom zout, na 2 dagen begon ik gelukkig vooruitgang te zien. Sinds vandaag zwemt ze weer vrolijk rond in de bak Met haar vriendjes, een aantal schubben bij haar kieuwen staan nog een beetje omhoog aan 1 kant, maar dit is bijna niet te zien en ze zwemt zo vrolijk rond dat het niet lijkt alsof er nog interne problemen zijn. Achteraf jammer dat ik geen foto's heb gemaakt van het proces, maar had er geen moment aan gedacht.

Helaas was dat niet het enige probleem, want toen zij eruit ging, ging 1 van de andere enorm achter de ander aan. Er zaten uiteindelijk echt wel een paar flinke scheuren in de vinnen. Omdat ik niet echt een andere plek voor een sluier had heb ik ze wel samen gelaten, uiteindelijk ging het redelijk maar ik weet niet of het nog 1 week langer goed was gegaan. Sinds de sluier met buikwaterzucht terug is is het overigens ook weer gestopt met het gejaag, dus de ander 2 gaan gewoon niet goed samen.

Uiteindelijk bleek de oplossing voor het luchthap probleem een waterverbeteraar, sinds ik dit in de bak doe zie ik ze nauwelijks meer luchthappen.

En na dat lange verhaal eindelijk de foto's. Net nadat ze erwtjes hebben gegeten, dus vandaar de troep in het water.:p


Screenshot_20221002-180954_Gallery.jpg


Screenshot_20221002-180826_Gallery.jpg


Screenshot_20221002-181023_Gallery.jpg


Screenshot_20221002-180639_Gallery.jpg
 
Mooie uitgebreide berichten over het wel en wee van je sluierstaarten. Ik heb ze jaren gelden ook gehad en kon er heel erg van genieten. Uiteindelijk werd ik wat minder fanatiek met water verversen etc. en toen ging het snel mis. Het zijn echt arbeidsintensieve vissen om te houden maar dan geven ze daar ook veel plezier voor terug. Geniet dus ook hƩ en probeer in de hobby te ontspannen.
Veel plezier met je leuke vissen!
 
Ik kan me voorstellen dat dat best even schrikken was, dat met die schubben... Wat vervelend! Gelukkig gaat alles nu goed met ze.

Ben het met @paulusdeboskabouter eens dat je er mooi over schrijft! Je vissen hebben geluk met je hoor, dat je zo goed voor ze zorgt. Denk dat als je dat blijft doen, goed eten, en de waterkwaliteit stabiel houden, dat je ze een hele goede basis geeft om gezond oud te kunnen worden.
En soms, ondanks dat je je best doet, wordt een vis ziek. Daar kun je soms gewoon echt botte pech mee hebben en het is niet iets wat je altijd kunt voorkomen. Maar goede verzorging helpt altijd.

Fijn om te lezen dat het nu goed met ze gaat en tof ook dat je deelt hoe het met ze gaat!

Ik hoop op een periode van rust voor je bak! Mooie foto's ook weer!
 
Het is vandaag precies 1 jaar geleden dat ik hier voor het eerst iets over de 3 sluiers heb geplaats. En het is inmiddels een hele tijd geleden dat ik een update heb gegeven, dus bij deze weer een update.

Alle 3 de sluiers doen het erg goed, inmiddels ben ik erachter gekomen dat het 2 vrouwtjes en 1 mannetje zijn en dit gaat prima onderling.

Verder heb ik een paar aanpassingen gedaan aan de bak zodat er wat meer ruimte is in het midden, plus ik heb een tweede externe filter toegevoegd. Een e902 in plaats van het interne filter van Juwel.

Dan is het nu tijd voor wat foto's!

Een foto van de heer
Screenshot_20230730_172746_Gallery.jpg


en dan nu de dames!

Screenshot_20230729_132140_Gallery.jpg


Screenshot_20230730_172240_Gallery.jpg


Screenshot_20230730_172425_Gallery.jpg

Deze dame heeft toch wel de meeste problemen, haar kan ik zelfs veel van de zinkende hikari korrels niet geven.

Dus het dieet van de sluiers bestaat momenteel uit erwtjes, saki-hikari, hikari lionhead en eens in de zoveeltijd wat rode bloedwormpjes uit de vriezer.

Dat was dat denk ik wel zo'n beetje de update, er valt namelijk niet heel veel te zeggen aangezien ze het zo goed doen :p.
 
Vandaag ben ik langs de Fancy Golfish Shop in Voorschoten geweest, even een kijkje genomen. Ik had het verkeerde moment uitgekozen, eigenaar kwam net terug van vakantie en de medewerker was ziek. Helaas waren er dus erg veel zieke en zelfs dode sluiers, gelukkig mocht dus ook uit de meeste bakken niks verkocht worden. Verder waren het wel hele gave sluiers, dus erg jammer van de ziektes.

Ik haal daar ook uitsltuitend mijn visjes en spullen vandaan en bij twijfel breng ik een vis of water voor controle. Wel een fijne locatie voor goed advies.
Hou in het achterhoofd dat FGS een importeur is en geen LFS. Bij een Importeur is altijd uitval wat je in een LFS weinig meer ziet want de zwakkeren zijn er dan al uit gehaald.
Dus wat je bij een LFS ziet heeft al een zware uitval gehad maar ook nog een extra tussenstop voordat die vis ook bij jou thuis is. Een vergelijking tussen importeur en LFS is dan ook appels en peren .
De nieuwe import hebben echt een lange reis gehad en de zwakkeren hebben pech of meer tijd nodig om te herstellen. Ook de ziektes die uit verschillende kwekerijen kunnen komen is dus echt afwachten.
Het beste wat je kan doen is bij een definitieve keuze een afstrijkje laten maken en/of een quarantaine bak erbij of je hele bak behandelen. Uit preventie is de laatste keus niet eens slecht. moet toch ook in het voor en najaar gebeuren.

Houd er ook rekening mee dat vissen niet goed in leidingwater kunnen overleven. Op den duur worden ze hier ook zwakker van en komen er kwaaltjes.

Wel leuke visjes zeg!:love:
 

Terug
Bovenaan