Wat is er nieuw

De stendker richtlijnen.

Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Leeftijd
30
Goedemiddag allemaal,

Ik vraag me af wat jullie van de richtlijnen van stendker vinden, volgen jullie die of is het allemaal een verkooppraatje wat ze aanbevelen?
Mijn 7 halfwas discussen zitten nu bijna een week in de 300 liter bak, maar voor mijn gevoel zou er nog wel eentje (of zelfs 2, maar houd het bij 1) bij kunnen 🤔 volgens stendker zou je 10 volgroeide dieren kunnen houden op 300 liter..
Ook bij de lfs waar ik geregeld kom hebben ze ongeveer dezelfde bak, volgens mij zelfs nog héél iets kleiner staan met een aantal volgroeide dieren, maar meestal ook een stuk of 8. Heb er een jbl 902 op staan en er komt nog een eheim pro 2 ( ook rond de 900 l/u ) bij.

Laat ik voorop stellen dat ik de Stendker richtlijn niet ken en ook weinig ervaring met Discus heb. Zoal ik die richtlijn begrijp kun je dus 10 volgroeide discus houden in 300L water? Ik vind dat ook wat overdreven maar zo zwart/wit is het volgens mij niet.

Hoeveel vis je kunt houden in een bepaald aquarium wordt mijn inziens bepaald door twee enigszins losstaande zaken.

1) De benodigde zwemruimte voor de betreffende vis.
2) De mogelijkheid tot het bufferen van afvalstoffen (de biologische belasting van de vis).

Voor punt 1 vind ik persoonlijk 300L water überhaupt wat weinig voor een discus maar goed dat kan mijn onervarenheid zijn.
Wat punt twee betreft daar kun je mee spelen. Als je minder buffer hebt, dus minder liters water dan kun je dit compenseren met meer/vaker/groter onderhoud en dus alsnog meer vis toevoegen dan meestal wordt beweerd. Je gaat dan wel vaker water moeten verversen. Dit zie je bijvoorbeeld bij kwekerijen gebeuren.
Bij punt 1 heb je die speelruimte wat mij betreft niet, te klein is dan gewoon te klein

Wat ik bedoel; Voldoe je aan punt 1 dan kun je wat mij betreft in alle redelijkheid gerust hoger gaan door je onderhoudsregime aan te passen.

Deze 'regel' is wat mij betreft universeel toepasbaar.
Ik ben benieuwd wat de discuskenners hier over te zeggen hebben.

Laatst bewerkt:

Val ik daar ook onder?
Je weet mijn standpunt denk ik wel.

Wat over Stendker gezegd wordt sta ik verder niet achter:

FB_IMG_1602397575093.jpg

Dat ben ik dus ook 🙂
Ik denk dat het zou kunnen, inderdaad met wat meer onderhoud, en qua inrichting kun je denk ik aardig wat zwemruimte creëren, en toch ook genoeg schuilplekken.
Met een beetje zoeken op YouTube kom je bv. Juwel vision 260 aquaria tegen met 10 prachtige grote vissen, die het lang niet slecht lijken te hebben. Vandaar dat ik inderdaad ook de kenners wel eens wil horen over zoiets🙂

Deze tabel vond ik bijvoorbeeld op DiscusZolder

Bijlagen

• Screenshot_20201105-150323_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20201105-150323_Samsung Internet.jpg
    187.6 KB · Weergaven: 200
Val ik daar ook onder?
Onder andere 😆

Maar jij had wildvang dacht ik?
Dat lijkt me niet helemaal te vergelijken met nakweek zoals stendker?

Of een volwassen Discus vis uit de vrije natuur komt of geboren is in een aquarium bij gelijk formaat maakt natuurlijk niks uit op de belasting van je aquarium en filter (water)..

Dat is zeker waar :stom:

Ik persoonlijk denk dat een groep van minstens 10 vissen eigenlijk altijd de voorkeur geniet, dit omdat hiermee het groepsgedrag, orde en rangorde, voedselijver en het voorkomen van een zwakke broeder die in de hoek weg kwijnt vele malen gunstiger is als bij een kleine groep.

Zou ik 10 volwassen vissen op bruto 300 liter houden NEE
Zou ik 10 volwassen vissen op netto 300 liter houden, met een aantal randvoorwaarden, maar als huiskameraquarium en om van deze vissen te genieten, zeg ik persoonlijk werderom nee. De minimum die ik hier zelf zou hanteren is toch wel 375 liter (150 x 50 x 50 water). Een 300 liter bak is een 120 bak en ik vind dit gewoon te klein voor een groep discusvissen, ongeacht de 50 liter of 30 liter regel van Stendker.

Of het kan is altijd een andere discussie, maar daar ga ik nu verder geen uitspraken over doen. Dit is hoe ik er tegenaan kijk.

Discus en Maanvissen zitten vaak in veel te kleine bakken.
En dat is blijkbaar heel gangbaar, heel vreemd vind ik dat.
Deze vissen hangen dan maar wat doelloos in de bak, gebeurt weinig tot niets. Levenloze vissen met nul gedrag.
Enkel bij het voeren worden ze heel even wakker.
Net geen goudvissen in een kom.
Een klassieke 2m bak is maar net groot genoeg, mijn inziens. Voor bv. 10 stuks. En 10st is eigenlijk wat weinig voor een groepsvis.
Allerlei regeltjes aangaande hoeveelheid liters per vis, uitgevonden door kwekers, dienen enkel de verkoop.
T is gewoon handig van die lieden om de liefhebber met een veel te kleine bak, toch vis te kunnen verkopen.

Ik heb 23 Peru Altums in een 300x220x95 en die bak is net groot genoeg om het relatief natuurlijke gedrag van deze dieren te kunnen waarnemen.
Deze vissen hangen niet en er is heel de dag door interactie en foerageren.

De keizers en koningen van ZA worden mijn inziens vaak tekort gedaan door ze in kleine bakjes te proppen.
Heb je niet de ruimte, kies een andere vis.

Dit ter illustratie en wetende dat met een bakmaat zoals hier, er andere inzichten kunnen komen.

@oostijnoo
Je hebt helemaal gekijk.
Eigenlijk is überhaupt een vis houden in een glazen bak altijd te klein, ook een bak van 4 meter kun je niet vergelijken met bv 1meter amazone rivier denk ik.
Groter is altijd beter natuurlijk.

Maar, 300x220x95?? Foto's aub 😍😜

Er staat 10 volwassen vissen vanaf 350 liter. Vissen kweken in 180 liter. Ze suggereren dat een dichte bezetting beter is. Bovendien staat er dat dit alleen voor de Stendker vissen geldt. Hiermee zeggen ze mijns inziens niet iets heel geks. Zeker als je uitgaat van kale bakken.

Het allerbelangrijkste hierbij is dat je het water schoon houdt, door middel van veel water verversen. Dat is de uitdaging in een kleine bak.
Als dat lukt, is mijn ervaring ook dat ze dan supersnel kunnen groeien, ondanks de dichte bezetting. Ik heb zelf ooit eens ruim 100 discusvissen (nakweek Stendker) opgekweekt in een kale bak van 200 liter. Maar dan wel elke dag de volledige hoeveelheid water verversen (in 2 etappes). Tot een bepaalde grootte gaat dit goed. Daarna opgeschaald. Uitval nihil en goede groei gehad.

Of het mooi is in zo'n relatief kleine bak, is een tweede vraag. Zoals reeds gezegd, is het vergeleken met de natuur altijd veel te klein, hoe groot je bak ook is. Dus een aantal liters noemen is altijd discu(s)tabel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan