Wat is er nieuw

De Tanganyika-droom van Wiets82

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wiets82
  • Startdatum Startdatum
W

Wiets82

Guest
Al jaren lid hier op het forum, en al zeker net zo lang droom ik over weer een aquarium in huis. Opgegroeid met altijd vissen in huis, ook op kamers was er een bakje en toen ik uiteindelijk echt op mezelf ging kwam er een grotere bak. Destijds veel fouten gemaakt, maar ook veel dingen geleerd en dingen kunnen herstellen.
Door al die ervaringen weet ik nu wel dat een beplante bak, hoe mooi ook, het niet voor mij is. En dan kom je al snel uit bij cichliden. Malawi is kleurrijk, maar daardoor ook heel druk. Ook hier liep ik niet echt warm voor.
Na heel veel lezen, veel fora bezoeken, bezoekjes aan speciaalzaken om de vissen in het echte bewonderen, uren YouTube afstruinen is de keus definitief gevallen voor een Tanganyika aquarium.

As zaterdag ga ik de bak op halen, een Akvastabil Effectline van 160x55x60. Compleet met 2 externe filters (eheim en jbl) en led verlichting van Kitelight.

Het toekomstige bestand zal in ieder geval bestaan uit:
Altolamprologus Calvus (koppel)
Paracyprichromis Nigripinnis (schooltje van min 10)
Synodontis Lucipinnis (schooltje van 10)

Later zal nog eventueel worden toegevoegd:
Lamprologus Callipterus (harem van 1m en ?v)
Julidochromis (ornatus?) (nog geen definitieve keus gemaakt)

Later vandaag zal ik alvast een foto proberen te plaatsen van hoe de bak er bij de huidige eigenaar uit zag.

Ik kan me er al iets bij voorstellen haha Laat de foto's maar komen en alvast veel plezier met je nieuwe bak.

Hierbij een foto zoals de bak er tot begin deze week bij stond. Inmiddels zijn alle vissen verkocht en is de bak leeg gehaald om zaterdag vervoerd te kunnen worden:

777694_0_82_bijnaleeg.jpg

Mooie plannen Wiets.Mooi bakkie en leuk weer eens iets anders dan Zuidertjes!!

Succes ermee straks :thumbs:

Vandaag gaat het dan eindelijk gebeuren! Na maanden MP afstruinen (je hebt goed opgelet wimkom), vele teleurstellingen verder en vervolgens na de definitieve keus nog weken wachten, ga ik vandaag dan eindelijk mijn bak ophalen!

Gisteren al even langs het tuincentrum geweest voor 75kg extra breuksteen, een stevig stuk vijverfolie voor over de tempex platen, ik heb er zo'n zin in!
Jammere is alleen wel dat m'n nieuwe achterwand nog niet binnen is, maar dit geeft me ook de tijd en de rust om de oude netjes te verwijderen, alle techniek eens goed uit te zoeken, elektronica alvast netjes weg te werken, etc.

In grote lijnen heb ik een indeling van de bak in gedachten, waarbij aan de linker kant een grote rotsformatie zal komen bestaande uit veel stenen en dus veel schuilplekken, aan de rechter kant zullen ook stenen komen, maar minder en groter, zodat er grote verticale vlakken ontstaan voor de para's. Verder veel open zwemruimte en wat verdwaalde stenen, en hopelijk kan ik nog ergens een aantal mooie slakkenhuizen op de kop tikken.

Wel ben ik nog op zoek naar biotoop correcte planten, dus als iemand een tip heeft waar je aan de wat meer specialere planten kan komen dan hoor ik dit graag. De Valisneria zal nog wel lukken, maar ik zou een of twee soorten extra toch ook wel mooi vinden denk ik.

Vanavond of morgen nieuwe foto's als de bak op z'n plek staat.

Voor slakkenhuizen kan je naar boerenslak.nl (12 stuks voor ongeveer 3 euro) of de Sligro (48 stuks voor 5-6 euro).

Ik heb ze bij de eerste weg en die worden netjes verpakt en verstuurd zonder dat er kapotte huisjes bij zitten.
Qua formaat ideaal voor de Multi s. De Sligro is niet in erg veel plaatsen te vinden denk ik.

Bedankt voor de tips voor de slakkenhuizen, die ga ik vandaag gelijk even bestellen!

Na een lange dag gisteren was het tegen het begin van de avond dan toch echt zo ver, de bak staat op z'n plek:

661892_0_82_thuis.jpg

Inmiddels de oude achterwand verwijderd en al een start gemaakt met de schoonmaak. Ook de techniek is uitgezocht en voor nu schoon gemaakt.

Jammer dat het zondag is vandaag, want ik zou graag op pad gaan om wat onderdelen te kopen. De slangen en inhoud van de filters gaan vervangen worden en ook moet er een nieuwe thermostaat komen. (De vorige eigenaar dacht een bank van bijna 600 liter warm te houden met een 150W thermostaat, dat gaan we dus anders doen).

En ik hoop zo dat de achterwand snel binnenkomt, anders ben ik haast in staat hem eerst ergens anders te kopen en de andere bestelling of te annuleren of te retouneren, want ik kan niet verder tot de achterwand op z'n plek zit.

Het meubel is in goede staat, alleen heeft de lak hier en daar wat beschadigingen. Dus als alles straks toch een week of 3 staat in te draaien ga ik daar fijn mee aan de slag.

Gisteren ook de bevestiging gehad dat de 10 S. Lucipinnis/Petricola Dwarf inderdaad gereserveerd zijn en braaf zullen wachten tot de bak zo ver klaar is. Zij zullen dus de eerste bewoners worden.

Het begin is er!

Wat is het heerlijk weer met een aquarium bezig te kunnen zijn zeg!

Gisteren bodem helemaal leeg en schoon gemaakt, achterwand is zo goed als kitvrij en alle stenen zijn geschrobd en afgespoeld. Vandaag even op zoek naar kitverwijderaar om zo hopelijk ook de vettige vlekken van de ruit te krijgen. Zou graag de bak omdraaien als blijkt dat de achterkant in betere staat is dan de voorkant.

Eind van de week heb ik tijd om naar de lfs te gaan, dan zal ik de nieuwe filteronderdelen uitzoeken alvast wat verdere spulletjes aanschaffen.
Hopelijk volgend weekend de bak voor het eerst vullen! (al zal ik hem natuurlijk ook tussendoor zeer goed spoelen na het gebruik van de kitverwijderaar)

Goed te horen dat je er nu al zoveel plezier in hebt.
Dat zal als alles straks staat alleen nog maar meer kunnen worden.
Leuke en een voor mij bekende avatar heb jij. Ik heb deze vissen ook tot voor kort gehad namelijk.

Avatar komt uit de database van AF, was zo snel de enigste die ik als Tanganyika herkende. Voor de multi's zal er in mijn bak te veel zand komen, maar zou wel graag een slakkenhuisbewoner toevoegen in de loop der tijd.

Wat is de reden geweest dat jij ze hebt weg gedaan?

Ik vond het hele leuke visjes, maar ik begon met 5 en je krijgt snel veel en vaak jongen. Dat was voor de Aqua65 niet echt geschikt.
Voor de rest doen ze het juist goed op zand hoor. Ik had er ook zand in, kijk maar in mn FA van midden dit jaar.
Ze zijn verder erg vreedzaam en gaan als groep prima om met elkaar en voeden ahw de jongen samen op en eten geen jongen op dus. Als je een ruime bak hebt best een aanrader verder.

Btw, ik kende deze avatar niet eens dus.

Ik heb nu een weekje een groep van 6 multi's en ik moet zeggen dat ze al mijn verwachtingen overteffen. Wat een leuk gedrag. Ik heb waarschijnlijk 2 mannen, wat te zien is omdat zij samen de randen van het territorium bewaken. Je kan er uren naar kijken, want ze zijn altijd wel ergens mee bezig. Echt een aanrader.

De kans dat er daadwerkelijk multi's in de bak gaan komen is klein.
Ik hoop tegen de tijd dat de rest van het visbestand wat gesetteld en gegroeid is aan een mooie harem L. Callipterus te kunnen bemachtigen.

Vanavond eens proberen hoe mooi de achterwand van het aquarium wil worden met kitverwijderaar, er zijn leveringsproblemen met de bestelde achterwand dus voorlopig heb ik alle tijd om hier rustig het beste van te maken.

Zo, een ruime week verder zijn er toch behoorlijk wat vorderingen. Hieronder een fotoverslag van de opbouw van de bak tot nu toe:

Schoonmaken en een keer testvullen, de kat vind het nu al reuze boeiend allemaal!
619986_0_82_vullen.jpg

Vervolgens kon er met de inrichting worden begonnen. Gelukkig kwam ook de achterwand op tijd en viel alles qua tijd precies op z'n plek! Nadat ik de oude achterwand had verwijdert heb ik de bak omgedraaid, hierdoor heb ik nu een voorkant die perfect zonder krassen is, zo prachtig!

655772_0_82_start.jpg

Toen het meest spannende deel, het opbouwen van de stenen. Voor je het weet sla je een bats uit je voorruit met die grote dingen, maar het ging goed!

959715_0_82_gevuld.jpg

Dit is zoals de bak nu staat in te draaien, plus wat vallisneria spiralis. Morgen zullen nog een paar extra plantjes komen, ik kijk even aan of deze blijven of dat het vooral voor de opstart zal zijn.
Ik realiseer me dat voor sommigen de stenen er te gestapeld uit zullen zien, maar voor nu ben ik er zelf redelijk tevreden over. Er zijn veel schuilplaatsen, de nodige schaduwplekken en toch ook veel open zwemruimte.
De stapel aan de rechterkant is voornamelijk ingericht met verticale stenen, dit omdat ik graag een groep P. Nigripinnis zou willen plaatsen.
Als eerste zullen er straks 10 nog jonge S. Lucipinnis geplaatst worden. Al ga ik wel twijfelen over de grote van de groep. Het is een groepsdiertje die met hoe meer gehouden zich prettiger voelt en meer laat zien. Wellicht dat 10 uiteindelijk toch te druk blijkt, maar zolang het nog jonge dieren zijn zal het wel gaan.
Daarnaast dus zeer waarschijnlijk een groep P. Nigripinnis. (Iemand suggesties over aantallen, ik zit te denken aan 5m/7v)
En ik ben toch stiekem erg weg van de L. Callipterus, zou dit samen gaan met bovenstaande? Eventueel nog met een koppel calvus/compressiseps? Dan ben ik zelfs bereid om het koppeltje Julidochromis waar eigenlijk alles om begonnen is te laten voor wat het is, 4 soorten lijkt me mooi zat voor deze bak.

Oh ja, misschien nog goed om even te melden, gisteren de eerste watertest gedaan:
Ph 8
Gh 14
KH 8
No2 0
No3 5
Lijken mij prima uitgangswaardes voor nakweek Tanganyika?
Wel heb ik wat AquaDur van JBL toegevoegd in de hoop zo de Ph toch net iets omhoog te krijgen en beter stabiel te kunnen houden op die hogere waarde. Dit zal ik de komende weken in de gaten houden wat het effect hiervan is.

Ehm, en kan iemand me misschien helpen hoe ik die foto's omgedraaid krijg?! Op de pc staan ze gewoon goed om, heb ze geupload met het programma van het forum, en dan opeens staan ze hier op hun kop!

Ja ik begrijp het ook niet zo goed. Precies zo gedaan als in de door jou genoemde link. In een eerdere post hing de foto op z'n kant, dat zou nog te verklaren zijn met dat de pc de stand automatisch corrigeert en het programma hier niet. Maar op z'n kop??

xa3nMg.jpg

3miwTg.jpg

9N9hpU.jpg

Even kijken of het op deze manier werkt, zo had ik de foto's op een ander forum geplaatst en daar staan ze wel gewoon rechtop...

Jeej, nu wel! Dan doen we het gewoon zo de volgende keren...

Mooi aquarium. Ik dacht al dat er iets niet goed was met je foto`s, maar het schoot mij niet te binnen waar dat aan lag. Ben benieuwd hoe het verder gaat. VG, Jon.

Mooi begin hoor! Ben je nog wat van plan met je verlichting? Een beetje dimmen wellicht?

Ja, die verlichting blijft zeker niet zoals het was.
Op dit moment heb ik een programma'tje gemaakt waar ik voor het dag en avond gedeelte redelijk tevreden over ben, al kan het maanlicht iets meer gedempt worden.
Mocht iemand een tip hebben voor een kleurenschema voor zonsopkomst dan hoor ik dit graag, mijn test met alleen de rode leds had leuke effecten, maar was zeker niet natuur getrouw 😉

Wel denk ik er over om in de komende dagen van opstart de verlichting lang en op 100% aan te zetten in de hoop de algengroei wat op gang te brengen, die zijn er tot nu toe nog niet te zien.
Heb ook hier en daar nog wat planten toegevoegd, ik zal van de week nieuwe foto's maken en proberen te plaatsen.

Komende weekend komen de eerste visjes, 10 nog jonge S. Nigripinnis. Ik kijk er naar uit!

Gisteravond 10 nog zeer kleine S. Lucipinnis opgehaald, wat een grappige beestjes zijn dat!
Ze lijken zich prima te vermaken in dit grote zwembad, al is het heel goed zoeken om ze te zien. Ze lijken zich in twee groepjes te hebben verdeelt over de rotsen, enkele waaghalzen laten zich zelfs al af en toe buiten de rotsen zien. Foto's is nog even lastig met het licht, ik zal de komende dagen de wacht houden met de camera om te kijken of ik die snelle donders eens kan laten zien.
Voor nu ga ik ze eerst goed voeren om ze lekker te laten groeien, ze lijken niet veel gehad te hebben afgelopen tijd.
Verder houd ik uiteraard de NO2 goed in de gaten, zodat ik indien nodig gelijk een waterwissel kan doen.

Dat ze zo klein zijn betekend wel dat ik voor nu of moet wachten met vissen bijplaatsen, of alleen voor jonge vissen kan gaan. Met de A. Calvus zal dit geen probleem zijn, die zijn er genoeg klein te vinden. En van de P. Nigripinnis verwacht k niet dat die ze zullen pakken, daar zijn ze dan weer net te groot voor. Dus voor nu denk ik dat dit de volgende toevoegingen worden.

Erg leuk om leven in de bak te zien!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan