De wanhoop nabij: overal en elke soort alg


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
180L, draait zo'n anderhalf jaar. Drie maanden geleden wel de bak verbouwd (nieuwe planten), toen is er ook smurrie in de pomp terecht gekomen. Die heb ik toen wel moeten schoonmaken.

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
Ivm een schimmelinfectie (overvoeding door voedingsautomaat tijdens vakantie) zit er nu vrij veel vers water in, heeft het zin om nu de waarden te meten? Zo ja, dan post ik ze nog even apart. Temperatuur in 24 graden.

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Zo'n 70-80L per week.

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
EI, via deze kit van PlantedBox. Zo'n 45ml volgens de voorschriften.

Voeg je CO2 toe aan het water?
Yep. Het is een tijdje instabiel geweest, maar inmiddels is het euvel al een aantal werken verholpen. Heeft nog verschil gemaakt. Integendeel. Ik lijk er alleen maar algen bij te hebben gekregen. Er zit ruim voldoende co2 in het water (de 30mg checker is geel), omdat ik dacht dat het aan een tekort lag. Dat gaat inmiddels niet meer op.

Heb je een voedingsbodem?En hoe oud is deze?
ADA Amazonia bodem.

Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
Helialux Spectrum - zie afbeelding

Om welke algen gaat het (indien bekend)?Heb je een foto van je aquarium en de algen?Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Blauwalg onderin, GSA overal, beetje baardalg, beetje draadalg, eigenlijk vanalles... Ik probeer de GSA wel van de ruit af te halen, maar ik moet zoveel druk zetten om het weg te halen en een tandenborstel dat ik straks een keer door die ruit heen duw.

Hoe lang heb je dit probleem al?Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Probleem is eigenlijk al vanaf begin af aan in opbouw.

Vissenbestand:
10x vijfstreepbarbeel, 6x Siamese algeneter, 1x Ancistrus dolichopterus, onbekend aantal garnalen

Ik merk aan andere TSers hier dat ik niet de enige ben waarbij de lol van het aquariumhouden inmiddels ver te zoeken is. Enige wat ik de laatste tijd nog doe is even eten in de bak gooien en onderhoud, verder is het alleen maar frustrerend. Het lijkt gewoon maar niet te lukken ondanks co2, EI, nieuwe lampen... Ik was eigenlijk van plan om er maar een paar middeltjes (AlgExit) tegenaan te gooien, al was het maar om de bak wat toonbaarder te maken. Hebben jullie naast tips om het structureel op te lossen, ook een tip voor een wat meer ad-hoc oplossing?

Hoor het graag...!

20190508_201414.jpg


20190508_201449.jpg


20190511_185258.jpg


20190511_185318.jpg


20190511_185336.jpg


20190511_185354.jpg


20190511_185417.jpg


Screenshot_20190511-194205_Chrome.jpg
 
Nog een paar extra foto's, zag dat niet alles goed zichtbaar was.

20190511_200512.jpg


20190511_200525.jpg


20190511_200541.jpg


20190511_200630.jpg


20190511_200641.jpg
 
Ik zie blauwalg.

Hevel het zoveel mogelijk af.

Meet de no3 en po4 waarden. Het zou mij niet verbazen als die verhouding erg scheef is.
 
Random thoughts:

Je planten doen het goed en tonen op het 1e gezicht geen tekorten.
Dus het ontstaan van je alg is niet gerelateerd aan een voedingstekort maar imo juist aan teveel licht en onstabiele CO2.
Ik vermoed ook dat de distributie van de CO2 niet goed genoeg is.

Je gebruikt een ADA soil icm met een standaard EI, en dat is altijd een risicovolle combinatie. Omdat je nu teveel voeding doseert nml via de waterkolom en wat al aanwezig is in de bodem.
Dat geeft onder de juiste omstandigheden geen alg.
Maar als je alg krijgt is het een enorme klus om het op te lossen. Ik adviseer daarom ook voortaan een lichtere vorm van waterkolomdosering.

Om van je probleem af te komen zou je eerst het licht moeten minderen!
Vervolgens zoveel mogelijk alg handmatig verwijderen en blad wat te erg is aangetast wegknippen. Ook planten die meer als 50% onder de alg zetten geheel terugsnoeien of vervangen en je zou een carbo kuur kunnen doen.
De 1e paar weken veel verversen en goed onderhoud en je bodem zoveel mogelijk met rust laten.
En een lange adem.

edit; Je gebruikt de EI maar zie ik daar ook een flesje van Tropica staan..?
 
Ben toch benieuwd naar de waterwaarden. Je hebt weinig bewoners dus hoevaak voer je en is dat niet teveel?
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik me nu eerst druk maken om de blauw alg.
Dat is echt een plaag die je zo snel mogelijk aan moet pakken.
 
Klopt Dirk en dan moet je dagelijks afhevelen en een lange adem hebben. Dat is echt rot spul om in de bak te hebben.
 
Random thoughts:

Je planten doen het goed en tonen op het 1e gezicht geen tekorten.
Dus het ontstaan van je alg is niet gerelateerd aan een voedingstekort maar imo juist aan teveel licht en onstabiele CO2.
Ik vermoed ook dat de distributie van de CO2 niet goed genoeg is.

Je gebruikt een ADA soil icm met een standaard EI, en dat is altijd een risicovolle combinatie. Omdat je nu teveel voeding doseert nml via de waterkolom en wat al aanwezig is in de bodem.
Dat geeft onder de juiste omstandigheden geen alg.
Maar als je alg krijgt is het een enorme klus om het op te lossen. Ik adviseer daarom ook voortaan een lichtere vorm van waterkolomdosering.

Om van je probleem af te komen zou je eerst het licht moeten minderen!
Vervolgens zoveel mogelijk alg handmatig verwijderen en blad wat te erg is aangetast wegknippen. Ook planten die meer als 50% onder de alg zetten geheel terugsnoeien of vervangen en je zou een carbo kuur kunnen doen.
De 1e paar weken veel verversen en goed onderhoud en je bodem zoveel mogelijk met rust laten.
En een lange adem.

edit; Je gebruikt de EI maar zie ik daar ook een flesje van Tropica staan..?


Er hangt een drop checker rechtsboven (tegenover de uitstroom, waar ook de diffuser zit) en aan de andere kant van de bak linksboven (schuintegenover de diffuser), beiden zijn dezelfde kleur. Qua stroming zit het volgens mij wel goed, voedsel drijft van links naar rechts en ook op de grond die je planten bewegen. Ik zie ook geen verschil in planten of alggroei.

Ah, maar de ADA Amazonia heeft vanzichzelf toch niet al veel veel voedingsstoffen? Kon daar weinig van merken. Veel planten groeiden vooral omhoog met dode blaadjes aan de onderkant. Mij werd verteld dat dat duidde op een voedingstekort. Sindsdien ben ik gaan toevoegen. In de weken erna eigenlijk weinig gemerkt van algen of plantgroei, vandaar dat ik toen de Heliax S heb aangeschaft ter vervanging van de oude TL balken. Ik zal in ieder geval qua EI dosering teruggaan van 45ml naar 30ml per fles.

Wat raad je aan qua mindering? Minder intensiteit of minder lang? Ik heb de intensiteit al op 80% gehouden om te voorkomen dat de overgang te groot zou zijn. Wilde eigenlijk om de week er een procentje bij doen. Mijn theorie was dat de bak dat met de EI en Co2 wel aan zou moeten kunnen. Misvatting dus?

Scherp gezien, haha. Ik wilde eerst met Tropica werken, maar dat maakte weinig verschil. Sowieso was het ook vrij veel pompjes en dat flesje is zo leeg. Het is dus momenteel niet in gebruik!

Wat is een carbokuur? Easycarbo? En hoeveel verversingen zijn aan te raden? Thanks!
 
Ik zie blauwalg.

Hevel het zoveel mogelijk af.

Meet de no3 en po4 waarden. Het zou mij niet verbazen als die verhouding erg scheef is.
Ben toch benieuwd naar de waterwaarden. Je hebt weinig bewoners dus hoevaak voer je en is dat niet teveel?

Mijn fosfaat is op één of andere manier altijd laag. Geen idee of dat aan de testset ligt (tips voor een goede zijn welkom!) of aan de bak. Momenteel is de fosfaat nul/verwaarloosbaar en de nitraat 20mg/l.

Ook tijdens het doseren met de EI (nu even on hold ivm verversingen) was de po4 aan het einde van de week erg laag. In mijn EI kit zit overigens een los zakje KH2PO4 (kaliumfosfaat), is het een idee om die op te lossen in een fles en daarmee bij te doseren?

Edit: qua voeren, nee, dat zou me verbazen. Ik voer wel elke dag, maar geen grote hoeveelheden. Daarbij zitten er vrij veel garnalen in. Meeste voedsel is vrij snel weg.
 
Nog een vraagje: ben de blauwalg aan het weghalen, maar hoe bestrijd ik de oorzaak? Het zit vooral aan de voorkant van het glas, onder de bodem en kruipt langzaam omhoog. De bak krijgt in principe daglicht, maar op zonnige dagen blijft het gordijn dicht ivm kans op ochtendzon in de bak. Daar kan het dus lijkt me niet aan liggen.
 
Blauwalg op de bodem bevinden zich meestal in deadspots. In aangezien deze tussen (je veels te grote..!) Monte Carlo aanwezig is,
lijkt me dat het gewas ansich voor een deadspot verantwoordelijk is.

Ik heb gelezen dat ADA amazonia meer als 1000x maal de dagelijks geadviseerde hoeveelheid nutrients vasthoud in de soil.
Daarom is het nutrientsregime van ADA manier primair voeding uit de bodem en minimaal uit de waterkolom.
Wat raad je aan qua mindering? Minder intensiteit of minder lang? Ik heb de intensiteit al op 80% gehouden om te voorkomen dat de overgang te groot zou zijn. Wilde eigenlijk om de week er een procentje bij doen. Mijn theorie was dat de bak dat met de EI en Co2 wel aan zou moeten kunnen. Misvatting dus?

Beide, in ieder geval dat je algenprobleem opgelost is. Intensiteit kan ik weinig over zeggen want ik weet geen specs van je led. Maar beter te weinig dan teveel licht als je alg-problemen ervaart.
EI en Co2 icm met je soil gaan prima samen, maar dan moet je wel alles op orde hebben.

Een easycarbo kuur: beginnen met 4 keer de maximale dosering, dan een dag 3 keer de maximale dosering, dan een dag 2 keer de normale dosering en tenslotte een dag de normale dosering.
Maar je moet wel de oorzaak onder controle hebben anders is deze kuur maar een tijdelijke oplossing.


edit: zie ik seiryu rock?
 
Heb zelf de helialux verlichting .veel lager zetten wit 40 rood 40 groen 20 blauw 20 zal zeker al helpen.en dan als je algen verdwijnen de sterkte geleidelijk terug opdrijven.minder licht is minder co2 tekort.tragere groei maar beter.
 
Blauwalg op de bodem bevinden zich meestal in deadspots. In aangezien deze tussen (je veels te grote..!) Monte Carlo aanwezig is,
lijkt me dat het gewas ansich voor een deadspot verantwoordelijk is.

Ik heb gelezen dat ADA amazonia meer als 1000x maal de dagelijks geadviseerde hoeveelheid nutrients vasthoud in de soil.
Daarom is het nutrientsregime van ADA manier primair voeding uit de bodem en minimaal uit de waterkolom.

Beide, in ieder geval dat je algenprobleem opgelost is. Intensiteit kan ik weinig over zeggen want ik weet geen specs van je led. Maar beter te weinig dan teveel licht als je alg-problemen ervaart.
EI en Co2 icm met je soil gaan prima samen, maar dan moet je wel alles op orde hebben.

Een easycarbo kuur: beginnen met 4 keer de maximale dosering, dan een dag 3 keer de maximale dosering, dan een dag 2 keer de normale dosering en tenslotte een dag de normale dosering.
Maar je moet wel de oorzaak onder controle hebben anders is deze kuur maar een tijdelijke oplossing.

edit: zie ik seiryu rock?

Even een update en een paar aanvullende vragen:

Het goede nieuws is dat de blauwalg grotendeels weg is en ook lijkt te blijven.

Ik ben voorlopig even gestopt met het toevoegen van voedingsstoffen. Licht even onveranderd gelaten. Nog altijd heel veel GSA, het is nauwelijks bij te houden, vandaar dat ik probeer 3x per twee weken water te verversen ipv 2x per week. Heb nu ook het licht met een uurtje teruggebracht en de intensiteit van 80% naar 75% gezet. Eventueel volgende week nog verder omlaag naar 70% en dan even een tijdje verder kijken. Goed idee?

En is het verstandig om voorlopig geen voedingstoffen toe te voegen? Of kan het daar niet aan liggen gezien (zeker de GSA) nog altijd onverminderd sterk aanwezig is.

Gaan mijn planten er dan trouwens niet onder lijden, het minder sterke licht, waardoor de alg nog meer kan van slagen krijgt?

Is die Easycarbo-cultuur nog een risico voor mijn garnalen?

Geen seiryu rock zover ik weet. Werd verkocht als 'grijze steen'.
 
Heb zelf de helialux verlichting .veel lager zetten wit 40 rood 40 groen 20 blauw 20 zal zeker al helpen.en dan als je algen verdwijnen de sterkte geleidelijk terug opdrijven.minder licht is minder co2 tekort.tragere groei maar beter.

Dat is wel heel laag lijkt me? Gaan de planten denk ik niet leuk vinden zo'n halvering?
 
Ik ben voorlopig even gestopt met het toevoegen van voedingsstoffen. Licht even onveranderd gelaten. Nog altijd heel veel GSA, het is nauwelijks bij te houden, vandaar dat ik probeer 3x per twee weken water te verversen ipv 2x per week. Heb nu ook het licht met een uurtje teruggebracht en de intensiteit van 80% naar 75% gezet. Eventueel volgende week nog verder omlaag naar 70% en dan even een tijdje verder kijken. Goed idee?

En is het verstandig om voorlopig geen voedingstoffen toe te voegen? Of kan het daar niet aan liggen gezien (zeker de GSA) nog altijd onverminderd sterk aanwezig is.
Gaan mijn planten er dan trouwens niet onder lijden, het minder sterke licht, waardoor de alg nog meer kan van slagen krijgt?

Is die Easycarbo-cultuur nog een risico voor mijn garnalen?
Zou zeker niet minderen met voeding, zeker omdat veel waterwissels uitvoert.
En daarbij zeg je dat je last hebt van GSA. Die komen vaak te voorschijn als het fosfaat te laag is.

Dat je planten gaan lijden met minder licht is niet waar. Als je maar voeding blijft doseren.
Easy carbo icm met garnalen heb ik geen ervaring mee.
 
EasyCarbo is geen grapje. 4x de max. dosering zou ik echt NIET doen.

Ik zou dat liever de blackout-methode toepassen: CO2 afkoppelen, de uitstroom van het filter omhoog richten, een luchtsteentje plaatsen en dan 3 tot 4 dagen het hele aquarium verduisteren door het af te tapen met zwarte vuilniszakken. Je planten krijgen als het goed is een klap die ze wel overleven, maar de alg heeft minder reserves en zou compleet moeten afsterven. Dat is wat ik erover lees; lees jezelf nog even in voordat je het doet.

Maar nogmaals: pas op met die EasyCarbo..
 
EasyCarbo is geen grapje. 4x de max. dosering zou ik echt NIET doen.

In een gewone bak kan dat prima en ik heb dat in het verleden al wel toegepast. Maar in dit geval zijn er garnalen aan boord en dan wordt het wellicht tricky.
 
In een gewone bak kan dat prima en ik heb dat in het verleden al wel toegepast. Maar in dit geval zijn er garnalen aan boord en dan wordt het wellicht tricky.
Naar aanleiding van de berichten van @biljoenblik blijf ik eraf voor zover mogelijk. Ik pas alleen nog de minimale hoeveelheid toe, lokaal gedoseerd, wanneer noodzakelijk.
 
Random thoughts:

Je planten doen het goed en tonen op het 1e gezicht geen tekorten.
Dus het ontstaan van je alg is niet gerelateerd aan een voedingstekort maar imo juist aan teveel licht en onstabiele CO2.
Ik vermoed ook dat de distributie van de CO2 niet goed genoeg is.

Je gebruikt een ADA soil icm met een standaard EI, en dat is altijd een risicovolle combinatie. Omdat je nu teveel voeding doseert nml via de waterkolom en wat al aanwezig is in de bodem.
Dat geeft onder de juiste omstandigheden geen alg.
Maar als je alg krijgt is het een enorme klus om het op te lossen. Ik adviseer daarom ook voortaan een lichtere vorm van waterkolomdosering.

Om van je probleem af te komen zou je eerst het licht moeten minderen!
Vervolgens zoveel mogelijk alg handmatig verwijderen en blad wat te erg is aangetast wegknippen. Ook planten die meer als 50% onder de alg zetten geheel terugsnoeien of vervangen en je zou een carbo kuur kunnen doen.
De 1e paar weken veel verversen en goed onderhoud en je bodem zoveel mogelijk met rust laten.
En een lange adem.

edit; Je gebruikt de EI maar zie ik daar ook een flesje van Tropica staan..?
Eigenwijs als ik ben meen ik hier toch tegenin te moeten gaan. Ts heeft een aantal planten die een hoge lichtintensiteit vragen. Zoals bijvoorbeeld de Alternanthera. Ook verteld Ts over afvallende bladeren onderaan de planten. Ik vind het opmerkelijk hoe de licht kleuren zijn ingesteld. Zo zou ik de groene leds die weinig doen voor de plantengroei op zo'n 30% zetten. De rode leds zou ik zeker verhogen naar 95%. Dit licht dringt moeilijker door in het water maar is erg belangrijk. De blauwe leds mogen ook gerust naar zo'n 75%. De witte leds zou ik zo laten staan. Wanneer dit zo een tijdje brand zou ik de bemesting hieraan aanpassen. Ook hier ga ik als eerste weer uit van de belichting die gevraagd wordt door het plantenbestand. Daaraan aangepast, als gezegd, de CO2 en overige plantenvoeding.
 
Je planten doen het goed en tonen op het 1e gezicht geen tekorten.
Dus het ontstaan van je alg is niet gerelateerd aan een voedingstekort maar imo juist aan teveel licht en onstabiele CO2. Ik vermoed ook dat de distributie van de CO2 niet goed genoeg is.
Om van je probleem af te komen zou je eerst het licht moeten minderen!
Eigenwijs als ik ben meen ik hier toch tegenin te moeten gaan. Ts heeft een aantal planten die een hoge lichtintensiteit vragen. Zoals bijvoorbeeld de Alternanthera. Ook verteld Ts over afvallende bladeren onderaan de planten. Ook hier ga ik als eerste weer uit van de belichting die gevraagd wordt door het plantenbestand. Daaraan aangepast, als gezegd, de CO2 en overige plantenvoeding.
Dit is mijn mijn visie waarom ik er vanuit ga dat voeding belangrijker is dan licht. En waarom ik denk dat TS zijn licht moet verminderen en de voeding moet verhogen.

Allereerst: het kan voorkomen dat de lichtenergie te laag is, wat betekent dat de voedselproductiesnelheid lager is dan het voedselverbruiksratio. Planten maken nml. hun eigen voedsel. Daarom kan je door meer voeding toe te voegen minder licht gebruiken.
Of het aangeboden voeding gelijk houden en het licht te verminderen.
Planten moeten calorieën verbranden om te overleven op een vergelijkbare manier zoals wij dat doen. Elke cel heeft voeding nodig om te kunnen functioneren.
Dit voedsel is een soort suiker. Suiker is een koolhydraat. Een koolhydraat betekent "hydraat" van koolstof, in essentie betekent dit een koolstof / water
verbinding. Zetmeel, suiker en zelfs cellulose zijn allemaal gehydrateerde koolstofmoleculen. Ongeveer 40% van het drooggewicht van een plant is koolstof. Dat is de reden waarom wanneer je hout verbrandt, het overblijfsel een zwarte kool, wat koolstof is.

Planten produceren hun eigen voedsel om te overleven, en dat is een suiker.
Om gewoon te overleven moeten ze minstens evenveel suiker produceren als ze verbranden. Als ze meer suiker produceren dan ze consumeren, kan de extra suiker worden omgezet in bouwstenen voor groei. Als de plant minder suiker produceert dan het
verbrandt raakt de plant in verval. Om deze reden, wanneer een plant staat te krengen is dit geen signaal dat de plant teveel licht krijgt.
Maar dat er juist minder suiker wordt geproduceerd dan kan worden geconsumeerd. De plant moet componenten die voedsel consumeren overboord gooien of moet koolstofrijke componenten omzetten om ze te consumeren.

Licht is de motor die de plant aanspoort om koolstof te verbruiken en daarnaast om meer koolstof te gaan produceren voor de groei. Want zoals ik al vermelde;
een plant is namelijk autotroof. Als de lichtintensiteit hoger is dan de hoeveelheid beschikbare koolstof, zal het verbruik hoger zijn dan de productie. Wanneer het koolstofverbruik exact gelijk is aan
de koolstofproductie, wordt dit het lichtcompensatiepunt (LCP) genoemd. En elke plant heeft een ander LCP. En sommige planten kunnen efficienter koolstof opnemen dan andere.

Als het licht te laag is, dan gaat dit ten koste van de suikerproductie en zo sterft de plant aan koolstofverbranding. De plant eet zichzelf als het ware op.
Maar evenzo, als de koolstofopname te laag is, dan kan er geen suiker worden geproduceerd en krijg je weer een koolstoftekort. Dat is ook de reden dat de meest plantgerelateerde problemen te maken hebben met een CO2 tekort.

Dus moet je gaan bepalen of licht te laag is of dat het koolstofgehalte te laag is.
Als je bij problemen meer licht gaat toevoegen, moet je daarbij ook (nog) meer koolstof toevoegen omdat meer licht de vraag naar koolstof verhoogt (en dus voeding). Maar andersom geld; als je meer koolstof toevoegt, hoeft je niet per se
meer licht toe te voegen.

Daarom is de voedingsoptimalisering een betere strategie voor probleemoplossing dan de uitgangspositie van het licht.
En daarom kan je door meer voeding toe te voegen minder licht gebruiken.
 
Met respect voor je mening, licht is het eerste wat een plant nodig is om überhaupt te bepalen of het voeding aanmaakt dan wel extra nodig is. Feitelijk schrijf je dit ook hierboven. Licht is voor de ontwikkeling en groei van een plant onmisbaar, het is de bron voor de fotosynthese. Door te spelen met het licht intensiteit/duur aanbod kan je inderdaad de voeding vraag beïnvloeden. Echter elke plant heeft een optimum qua lichtvraag, dat kan je niet beïnvloeden dat is de aard van, in dit geval, het plantje. Daarom is mijn mening, niet wetenschappelijk onderbouwd, dat ik van deze vraag uitga en daarop de bemesting hieraan aanpas.
De zinssnede:, "
En daarom kan je door meer voeding toe te voegen minder licht gebruiken." zou ik altijd, in mijn gedachten gang, wijzigen in, "Door een zoveel mogelijk juiste lichthoeveelheid aan te bieden ontstaat er een in te passen preciezer voedingsvraag"
 
Voorlopige update: de Easycarbo stootkuur heeft zover het nu lijkt effect gehad, zonder overduidelijke negatieve effecten voor de vissen of garnalen. Nog lang niet alles is weg, maar de eerst slag lijkt in ieder geval geslagen. Kan nog niet helemaal beoordelen hoe het ervoor staat. De afgelopen tijd veel ververst/schoongemaakt. Ga vanaf komende week weer over op het eens per week 40-50% schema.

Nu richting een meer structurele oplossing!

Wat betreft het licht: ik zit nog altijd op het eerder genoemde schema, zal zo even een screenshot toevoegen. Zie wel dat dat de Eleocharis acicularis het wat moeilijker heeft. Groeit niet meer zo snel en doet zelfs een beetje bruin aan. De Alternanthera lijkt zich wel te redden. Kan inmiddels snoeien en er komen vrij snel nieuwe blaadjes. Bovendien zijn de planten rood(achtig) en niet zo bleek als voorheen (toen er nog TL balken boven hingen).

Ben ook weer begonnen met het EI-doseren, alleen nu wel met wat extra fosfaat. Dat was bij mij aan het einde van de week altijd heel laag/op. Zag dat dat op meerdere sites als één van de oorzaken werd genoemd voor GSA (naast instabiele/te weinig Co2 en teveel licht). Wat is een goede hoeveelheid om tegen het einde van de cyclus over te houden? En hoe kan het dat dit zo laag is? Heb ik fosfaatvreters erin staan? Dacht dat EI juist bedoeld was, om alles in overschot aanwezig te hebben.
 
20190614_175107.jpg
Screenshot_20190614-182852-01.jpeg
 
Heb je niet een bodem wat fosfaat kan opnemen?
 

Terug
Bovenaan