Wat is er nieuw

Deamons

NickM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2014
Door dit topic kwam ik bij 2 filmpjes terecht..

https://m.youtube.com/watch?v=CqnrwaRNJUA

4:10 & 8:08 & 10:10

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... zzJU810AIk

24:19 (Flooded area's (FA)).

Op die momenten zie je Deamons voorbij zwemmen, maar het zijn niet de typische 'blackwater' biotopen.. Valt dit onder clearwater? Dit omdat ik graag Deamons wil, maar om de echte 'blackwater' omstandigheden te cre�eren heb ik de mogelijkheden niet..

Gr. Nick

Dat is inderdaad clearwater te noemen. Vergeet overigens niet dat dat niet ook behoorlijk zacht en zuur kan zijn.

Dit zijn "whitewater" biotopen.
Ph rond 7
DH ca. 3 - 4

Clearwaterbiotopen vind je meer in de (snel)stromende rivieren die gevoed worden vanuit de hoger gelegen gebieden.

Zwartwater vindt je het meest aan de noordzijde van de Amozoneriver, waar de kreken en zijrivieren gevoed worden door humusrijk water vanuit het noorden.

Deamons vindt je zowel in zwartwater als ook in "whitewater".

http://www.cichlidenkwekers.nl/de-amazonerivier/

Overzicht van de watertypes in de Amazone.

Zwart water:
zichtdiepte = transparant, van 1,3 tot 2,3 meter.
kleur: koffiebruin tot olijfachtig.
ph-waarde: 3,8 tot 4,7
bodem: podsol

Helder water:
zichtdiepte = transparant, van 1,1 tot 4,3 meter.
kleur: geel tot olijfgroen.
ph-waarde: 4,5 tot 7,8
bodem: zuur, bruinleem.

Wit water:
zichtdiepte: troebel,van 0,1 tot 0,5 meter.
kleur: leemgeel.
ph-waarde: 6,2 tot 7,2
bodem: bruinleem, laterite.

Op Cichlidae.com wordt gesteld dat S. daemon een zwartwater soort is. Wellicht is het voorkomen in een flooded forest niet standaard en slechts een deel van het jaar zo.

Op internet wordt veel verondersteld waar te zijn.

S. Daemons komen zeker ook voor in de rivieren (Whitewater) als ook in zwartwater.

In helderwater ben ik ze nog niet tegengekomen maar het zou me niet verbazen dat ze ook hier voorkomen, zij het in de minder snelstromende delen of zijtakken.

Overigens varieert de trebelheid (zicht van het water regelmatig. Afhankelijk van de hoeveelheid water (regen). In de droge perioden wordt het zicht aanzienlijk beter doordat het sediment de gelegenheid krijgt te zakken/neer te slaan.

Echt clearwater vindt je alleen in de hoggelegen gebeden met een behoorlijke stromingssnelheid. Met name in de rotsachtige delen. (het beste zijn deze te vergelijken met de smeltwaterrivieren in de bergen) alleen hier ligt de temp van het water aanzienijk hoger.

Helder/clear en wit/white worden ontzettend vaak door elkaar gehaald. Stromend of niet is geen relevant onderscheid bij de indeling van de typen water. Dat stroming een invloed kan hebben is uiteraard zo, maar het is iets anders.

Zap zei:
Juist. Maar Cichlidae.com is een zeer hoog te waarderen bron. Door maar te stellen dat op Internet wel meer foute informatie staat misken je dat compleet.

Bij het eerst filmpje Nick staan waterwaarden trouwens ook vermeld. PH onder 5. KH < 20 mg/L. GH < 10 mg/L. Temp. 27.5 graden C.

Mascha&Ivo zei:
Helder/clear en wit/white worden ontzettend vaak door elkaar gehaald. Stromend of niet is geen relevant onderscheid bij de indeling van de typen water. Dat stroming een invloed kan hebben is uiteraard zo, maar het is iets anders.

Zap zei:
Juist. Maar Cichlidae.com is een zeer hoog te waarderen bron. Door maar te stellen dat op Internet wel meer foute informatie staat misken je dat compleet.

Ik heb niks gezegd over Cichlidae.com

Maar zal het wat makkelijker maken voor wat betreft de (grotere) rivieren.

Deze ontspringen hoog en worden in het begin hofdzakelijk gevoed door sedimentvrij, humus vrij water. Dit is zeer helder, neutraalwater. De stroming in deze riviertjes ligt vrij hoog en men vindt er diverse watervallen en stroomversnellingen. Dit water is het zogenaamde(Clearwater)

Hoe lager deze stroomt hoe meer hij gevoed gaan worden door zijkreken, stroompje met sedimet en humus. Dit betreft hoofdzakelijk de hoofdstromen en hier vindt men het zogenaamde whitewater (dat overigens vaak veel meer geel/lichtbruin is)

Zwartwater (zwampwater) onstaat aan de ene kant door dat de hoofdrivieren buiten hun oevers treden en poelen e.d. voorzien van water wat vervolgens weer wordt afgesloten door dat de hoofdrivieren weer in waterhoogte zakken. Door het vele blad (humus) ontstaat het zachte zwarte water.
Het andere deel van zwartwater wordt gevormd door zeer langzaamstromende kreekjes waar veel bladval (humus) in voorkomt. Een mooi vorbeeld hiervan is o.a. de Rio Negro.

Wat vaak gebeurt is dat een bepaalde vis ergens wordt gevangen/gespot en dan worden de waterwaarden waar deze is gevangen/gespot voor die vis bepalend. Het wordt opgeschreven in boeken, internet en voor de meesten is dat dan de juiste info. Dat hij meer voorkomt in ander water wordt niet vemeld. Omdat men hem daar niet heeft gespot/gevangen.

Het is makkelijker om vissen te vangen in kleine ondiepe stroompjes dan in de grote rivieren. Het s dus veel minder bekend wat zich daar in bevindt.

Maar gewoon eens een weekenden vissen (hengel) en je bent verbaast wat je allemaal vangt, volgens de boeken soorten die alleen in zwart water voorkomen, of alleen in die ene zijtak van de Rio Negro, Amazone etc. etc.

Mascha&Ivo zei:
Bij het eerst filmpje Nick staan waterwaarden trouwens ook vermeld. PH onder 5. KH < 20 mg/L. GH < 10 mg/L. Temp. 27.5 graden C.

Dan weet je al dat het geen clearwater kan zijn...............

Geen white water zul je bedoelen. Uit je eigen bericht:
Zap zei:
Ph rond 7
DH ca. 3 - 4
Bij het filmpje genoemde waarden passen perfect binnen de opsomming die ik kopieerde onder kopje clearwater en op meer plekken (waaronder uitdrukkelijk ook wetenschappelijke literatuur) te vinden zijn.

~ Ivo

Zap zei:
Ik heb niks gezegd over Cichlidae.com
Nee, maar als je komt met de opmerking dat er wel vaker informatie op internet niet klopt nadat een website is genoemd wordt de suggestie dat het om een ondermaatse bron zou gaan wel gewekt.

Verder eens dat waterwaarden van een plek of vangstlocatie nog niet alleszeggend is.

Mascha&Ivo zei:
Geen white water zul je bedoelen. Uit je eigen bericht:
Zap zei:
Ph rond 7
DH ca. 3 - 4
Genoemde waarden passen perfect binnen de opsomming die ik kopieerde onder kopje clearwater.

~ Ivo

Meet de ph in de droge tijd en in de regentijd........en je hebt andere waarden
White water rond de 7.
Zwartwater rond de 6
cearwater rond de 7,5

Uiteraard verschillende ph en hardheid etc per streek. Zit je bovenin de aanvoer van zwartwater zal de pH duidelijk lager zijn dan onderin de aanvoer waar het zich begint te menge met ander water. Hoe hoger in het gebied van clearwater hoe neutraler het water hoe meer benedenloops hoe zachter het wordt.

Uiteraard zijn er verschillen. Zwartwater van ondergelopen poelen is vele malen zachter dan het water uit de kreken.

Er is maar 1 definitie voor het bepalen van zwart, white of clearwater....dat is de kleur!

Bij de Cola kreek heeft het water de kleur van cola (Vandaar de naam) en is een typisch zwartwaterkreek maar cristalhelder. PH ligt rond de 6,5
In het zwampgebied (lees overgelopen oevers met bijbhorende poelen) vindt je eveneens zwartwater pH 4,5 - 5,5 beslist niet kraakhelder water.

De grote rivieren, waar hoofdzakelijk whitewater in voorkomt kunnen zowel erg troebel als ook behoorlijk helder zijn. Hoe meer water wordt afgevoerd (regentijd) hoe troebeler en hoe lager de pH. In de droge tijd worden ze steeds helderder en ook de pH stijgt.

Met alle respect hoor maar ik woon midden in een zwartwatergebied, recreer regelmatig in zwartwaterkreken/clearwater, vis regelmatig in whitewater en clearwater.

Voor als je de vraag wilt stellen waarom ik niet recreer in whitewater.....het kan wel maar als men geen netten heeft staan voor het tegenhouden van piranha's en ander gespuis...nee dank je.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: Voor de S. daemon hoef je geen zwartwaterbiotoop te creeren. Zolang je maar geen hardwater voor ze hebt.

Mascha&Ivo zei:

Scherp.. Ik had de reacties niet gelezen. Dat zijn waardes die ik niet kan nabootsen. Mij ph zit gemiddeld rond 6,8. In mijn ogen niet verstandig om ze een jaar rond op standaard kraanwater te laten zitten. Misschien dat het even goed gaat, maar dat gaat geheid problemen opleveren. Jammer, had heel even de goede hoop..

Dank jullie beide voor jullie reacties!

Dat werd me ook vertelt bij Verduijn, maar iemand die ik sprak en ze zelf heeft zou het niet aandurven. Dus ik twijfel nog. Hangt er ook vanaf of ik een diepe bak voor elkaar krijg bij mijn vrouw..

Zou graag zo'n biotoop willen nabootsen..

https://m.youtube.com/watch?v=mhp8vY_Y3p4

Wanneer ik de knop indruk voor video's dan crasht het forum bij mij. Wat waren de codes ervoor..

Ze worden aangetroffen in water tot pH7....dus lijkt mij dat 6,8 prima kan.

Ze worden wel bestempeld als moeilijk te houden. Vaak wordt dan de schuld gegeven aan de pH etc.
Iets wat vaak vergeten wordt is het voedsel...het zijn alleseters die ook zaden van fruit eten.

Als men dan wildvang uit colombia krijgt die gewend is om een heel substatieel deel aan zaden te eten kan het fout gaan.

Uit wetenschappelijk onderzoek:

Satanoperca daemon

Percent volume of diet categories

Benthic 20.5
Epibenthic 15.3
Fish 2.9
Vegetable Detritus 13.7
Animal Detritus 40
Surface 0.4
Water Column 0

Mascha&Ivo zei:
Uit wetenschappelijk onderzoek:

Satanoperca daemon

Percent volume of diet categories

Benthic 20.5
Epibenthic 15.3
Fish 2.9
Vegetable Detritus 13.7
Animal Detritus 40
Surface 0.4
Water Column 0

Ik geloof je gelijk 😀

Maar wat wordt er aan ze gevoerd?

Dat gaat uiteraard om wilde exemplaren. 81 stuks om precies te zijn.
Zou ook geen nut hebben te reageren met iets anders dan wilde dieren als het gaat om dieet in de natuur 😉

Onderzoek: Diet-Morphology Correlations in the Radiation of South American Geophagine Cichlids (Perciformes: Cichlidae: Cichlinae)

Yep...maar er wordt veel geimporteerd uit colombia...dus veel wat op de markt is, is wildvang. Je ziet overiges wel dat ca. 13,7 % plantaardig is, waarbij detritus aangeeft "vergaan"?

Wat ik weet en zie is dat veel "geophagus" soorten onder de fruitbomen "hangen" om afgevallen fruit te verorberen op het moment dat deze in het water vallen.

In Guyana heb ik hetzelfde gezien met de deamon. O ja, het verspreidingsgebied is ietsje groter dan colombia, venezuela en brazilie, voeg daar bij ook Guyana, Suriname en Frans Guyuana.

Dan gooien we wat fruit in de bak. 😉 In ieder geval het voer aanpassen, minder vlees en meer fruit. Bij verduijn zit ook wildvang. Zal ze morgen eens bellen om te vragen of ze herkomst weten.

Leuk artikel.

Wat ik er hoofdzakelijk uithaal is dat de waterkwaliteit (lees: schoon) zeer belangrijk is. Er wordt aangegeven dat voor de kweek zacht zuur waternoodzakelijk is. Dat er ziekten ontstaan bij hoger pH (alleen is niet aangegeven welke pH). Waarbij tevens wordt ook aangegeven dat een mogelijke oorzaak stress is.

Wat voor heel veel vissen geld uit Noordelijk Z.A. is dat door de invloed van de droge tijd (verdamping water, weinig aanvoer ander water, geen of weinig regen de pH stijgt. Op et mment dat de regentijd aanbreekt daalt ook de pH van het water. De regentijd heeft ook een ander ding. Namelijk veel voedsel. Veel vissen planten zich dan voort.

Om dus vissen aan het paren te krijgen is meestal een verlaging van de pH noodzakelijk.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat wildvang afkomstig uit een gebied met een lage pH moeite heeft om zich aan te passen aan een hogere pH. Maar dat geldt voor veel vissen. Kijk maar naar de Diskus....eerst waren deze alleen te houden in zacht zuur water. Tegenwoordig worden ze gekweekt op een pH van 6 tot 7. Ook werd er gesteld dat deze alleen in een zwartwaterbiotoop te vinden zijn. Tegenwoordig weten we beter en worden ook diskussen waargenomen in ander water dan zwartwater.

De Satanoperca daemon wordt aangetroffen in ondergelopen gebieden met een lage pH....eigenlijk stilstaandwater dat steeds zuurder wordt, maar ook tevens in de grote rivieren, Amazone etc...hier ligt de pH beduidend hoger.

Dus wat is wijsheid.........

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan