Debiet, druk en pompen


Josi

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2016
Berichten
98
Locatie
Leuven (B)
Enkele topics op dit forum hadden mij reeds duidelijk gemaakt dat er veel misverstanden bestaan met betrekking tot pompen en debieten. Zonet gingen mijn haren overeind staan en ik kon dan ook niet anders dan reageren.

Ik heb ca. 7j professionele ervaring in het berekenen van drukken, debieten en ontwerpen van procesleidingen (inox). Men zou dus kunnen stellen dat ik weet waarover ik het heb. Helaas is dat geen garantie dat ik het ook goed kan uitleggen of dat iets niet verkeerd kan begrepen worden.

Ik wil zeker ook even meegeven dat ik maar sporadisch topics lees en dus niemand zich geviseerd of uitgesloten moet voelen :).

In het kort:

- Debiet ontstaat als gevolg van een drukverschil.
- De eenvoudigste oorzaak van een drukverschil (zowel positief als negatief) is een hoogteverschil.
- Voor veel toepassingen geeft men druk / drukverschil / drukval op in mm H20 waarbij 10mm H20 overeenkomt met 1 mbar.
- De oorzaak van drukval is de wrijving van bewegend water met zichzelf en de oppervlakken rondom (binnenkant van de leidingen).
M.a.w. drukval is NIET rechtstreeks afhankelijk van de hoeveelheid water, maar van de snelheid van dat water.
Des te sneller het water stroomt, des te meer wrijving en drukval.
- Richtingsveranderingen (bochten) en vernauwingen zorgen voor veel wrijving en geven dus veel weerstand
(1 korte haakse bocht van 90° kan men vergelijken met 2 m leiding).
- Hoe groter de leiding, hoe minder rol de wrijving met de leiding een rol speelt en hoe meer de interne wrijving van het water.
- Een (centrifugaal)pomp levert geen debiet of druk maar een drukverschil. Voor de eenvoud (?) spreekt men toch altijd van druk i.p.v. drukverschil.
- Het debiet dat ontstaat is dit waarbij de som van de drukval over componenten (leidingen, kranen, filter, ...) gelijk is aan het drukverschil dat ontstaat als gevolg van hoogteverschillen en pompen.
- De geleverde pompdruk (het drukverschil dus) is niet constant en neemt af naarmate het debiet toeneemt. Het verband wordt gegeven door de pompkarakteristiek en heb je niet in de hand.
upload_2017-5-13_22-36-1.png
upload_2017-5-14_1-16-53.png


Deze pompcurve (grijs) maakt duidelijk dat het maximale drukverschil over een pomp ontstaat wanneer er geen stroming is (bvb. gesloten kraan) en dit is een waarde die door de constructeur opgegeven wordt. Het door de constructeur opgegeven maximale debiet zal, theoretisch, ontstaan wanneer er geen drukverschil over de pomp is. In praktijk is er altijd wel wat interne weerstand en dus drukverschil en zal de constructeur een waarde opgeven die hoort bij een alleenstaande pomp (geen vulling in de filter en geen leidingen aan in- en uitlaat).
(P.S. Industriële pompen zijn vaak niet geschikt om alleenstaand, in vrijloop, te functioneren omdat dit kan leiden tot mechanische beschadigingen. Daarom geven constructeurs ook geen pompkarakteristieken of curve die volledig doorloopt tot een minimaal drukverschil.)

Het mag dus duidelijk zijn dat het debiet en het drukverschil in een toepassing geen van de waarden zal zijn die de constructeur opgegeven heeft.


Voor wie nog steeds mee is nog meer wil weten :

- Het werkingspunt is waar de pompcurve en de curve van de drukval over het systeem (drukval i.f.v. debiet) mekaar snijden. De curve van de drukval verandert wanneer de weerstand van het systeem wijzigt.
Hierbij dient men een te overwinnen hoogteverschil nog op te tellen bij de drukval over het systeem (in het eerste voorbeeld is het hoogteverschil = 0)

- De weerstand van elke component is (bijna) een vaste waarde die niet veranderd met het debiet maar enkel wanneer er iets fysisch veranderd (bvb. stand van een kraan, weerstand van de filter door vervuiling, diameter van de leiding door een obstructie, hoogteverschil door het stijgen of dalen van het waterniveau, splitsen van een leiding in twee delen, bijplaatsen van een bocht of T-stuk, ...).

- De weerstand k van een component is echter niet of zeer moeilijk te berekenen en wordt uit tabellen gehaald.
Wie wat berekeningen wil uitvoeren kan terecht op http://www.pressure-drop.com/Online-Calculator/
Hiermee kan je drukval over een stuk berekenen en daaruit zijn k-factor bepalen (zie verder). De weerstand van je ganse systeem bepaal je door de som te maken.


ONTWERP BASISREGEL (zeer algemeen)

Meer dan 2 m/s is te vermijden tenzij over zeer korte stukken, bij snelheden lager dan 0,5m/s zet zich vuil makkelijker af in de leiding.


Formules en eenheden:

dp = p2 - p1 dp = drukverschil / drukval
p = druk op een specifiek punt
normale luchtdruk = 1 atm = 101325 Pa = 1,033 kg/cm² = 1,013 bar = 1013 mbar
(afgerond : 1 bar = 10 m H2O of 1 mbar = 10 mm H2O)

Q = V / t Q = debiet
V = volume
t = tijd
1 m³/h = 1000 liter/uur = 16,67 liter/min = 0,2778 liter/s

Q = A . v A = oppervlak doorsnede leiding
v = snelheid in de leiding

voor een ronde leiding:

v = Q / A = Q / ( pi . d² / 4 ) d = diameter binnenzijde ! van de leiding
pi = 3,14

! Indien je de diameter opgeeft in meter (niet in mm) en het debiet in liter/h, moet je het resultaat nog delen door 3,6 om de snelheid in m/s te bekomen.

! De binnendiameter van een leiding is niet altijd de naam die men aan een leiding geeft.


Q = k . wortel( dp ) k = totale weerstand
of = som van de weerstand van leidingen, bochten, componenten, filter, ...
dp = ( Q / k )²


Om het werkingspunt te berekenen houdt dit in dat je voor een bepaald debiet de drukval (incl. hoogteverschil) over het systeem berekend om vervolgens op de pompcurve te kijken welk debiet de pomp zal leveren bij dit drukverschil. Dit debiet gebruik je dan weer om de drukval over het systeem te berekenen.
De berekeningen dienen te worden herhaald (iteratie) tot je op de pompcurve hetzelfde debiet bekomt als dit waarvoor je het drukverschil had berekend.

Hieronder ook nog een schets om het begrip hoogteverschil te verduidelijken.
upload_2017-5-14_0-8-15.png
 
Nou voor de techneuten onder ons vast een indrukwekkend relaas maar ik begrijp er voor de rest weinig van:D:sorry:. Maar er zullen vast veel leden zijn die er wel wat aan hebben:thumbs:
 
Heel goed stuk!!

Vooral de laatste afbeelding. Dat krijg ik hier maar niet uitgelegd. Dat de netto hoogte 0 is.

@beheer. Graag sticky van maken.
 
Heel goed stuk!!

Vooral de laatste afbeelding. Dat krijg ik hier maar niet uitgelegd. Dat de netto hoogte 0 is.

@beheer. Graag sticky van maken.
zal de opvoerhoogte die vermeld staat op een FILTER dan te maken hebben met de slanglengte en niet de daadwerkelijke afstand (hoogte) tussen filter en aquarium?
 
zal de opvoerhoogte die vermeld staat op een FILTER dan te maken hebben met de slanglengte en niet de daadwerkelijke afstand (hoogte) tussen filter en aquarium?

Je moet zo rekenen. Hoe hoger de waterkolom. Hoe hoger de druk in het filter. Per meter hoogte waterkolom komt er 0,1 bar bij. En de rubbers kunnen een bepaalde maximale druk hebben. Ook de slangkoppeling.
Dus hoe hoger de opvoerhoogte, hoe meer druk het filter kan hebben.
Opvoerhoogte is in dit geval dus de hoogte van pomp tot bovenkant bak.

Staat dus los van de pomp opvoerhoogte (debiet).
 
Inderdaad een prachtig stuk, kan mij voorstellen voor veel mensen wel lastig of zelfs heel ingewikkeld.

Ben wel benieuwd of er aquarianen zijn die de k waarde van hun systeem berekenen........

Ik in ieder geval niet, dan maar een maatbeker en een stopwatch
 
zal de opvoerhoogte die vermeld staat op een FILTER dan te maken hebben met de slanglengte en niet de daadwerkelijke afstand (hoogte) tussen filter en aquarium?

Neen,

De opvoerhoogte is het drukverschil dat de pomp kan leveren bij een debiet van 0.

Zou je een slang aan de pomp koppelen en deze steeds verder naar boven brengen, dan zal het water steeds trager gaan stromen.
(zie ook 2de pompcurve).
Het maximale hoogteverschil dat de pomp kan overwinnen is de opvoerhoogte. Je hebt dan wel geen debiet.

Belangrijk wordt dit wanneer je het systeem opstart. De leiding aan de uitlaat is dan nog leeg en dus dient het water eerst het hoogste punt te kunnen bereiken.

upload_2017-5-14_13-4-50.png


Zodra het hoogste punt bereikt is zal het water naar beneden vloeien, neemt het hoogteverschil af en het debiet toe.
Als het hoogste punt hoger ligt dan de opvoerhoogte, dan zal het water er dus niet overheen geraken.
Een pomp met een opvoerhoogte van 4m kan geen hoogteverschil van 5m overwinnen.

In dit alles is de diameter van de leiding onbelangrijk. Het gaat om hoogteverschil en drukverschil.
Druk is gewicht per oppervlak. Onderaan een 12mm leiding van 3m hoog is de druk 3000 mm H20 = 300mbar = 0,3 bar
In een buis met diameter 80cm is dat net hetzelfde, in een zwembad ook.
Het gewicht van het geheel is uiteraard heel verschillend, maar dit speelt enkel een rol m.b.t. de bevestigingen aan een muur of ...

Een maximale lengte voor een slang bestaat eigenlijk niet. Hoe langer de slang, hoe groter zijn weerstand en hoe kleiner het debiet dat er zal doorstromen. Q = k . wortel( dp )

Als je met een slang water overhevelt dien je ook eerst het water tot op een punt te brengen waar er een negatief hoogteverschil is, daarna zal het vanzelf verder stromen.

upload_2017-5-14_13-32-18.png
 
Inderdaad een prachtig stuk, kan mij voorstellen voor veel mensen wel lastig of zelfs heel ingewikkeld.

Ben wel benieuwd of er aquarianen zijn die de k waarde van hun systeem berekenen........

Ik in ieder geval niet, dan maar een maatbeker en een stopwatch

Inderdaad, en als het te laag ligt dan ga je met de pomp terug naar de winkel of haal je de aanpassingen die je net gedaan hebt terug weg.

Je hebt gelijk hoor, als je de snelheid van het water in de leiding niet te hoog laat oplopen, is er zelden een probleem. De grootste weerstand komt dan van hoogteverschil en filter.
Correctie : hoogteverschil is geen 'weerstand'
De juiste uitdrukking is dus:

De grootste drukverschillen zijn dan het gevolg van een hoogteverschil en de weerstand van de filter.

Dit verhaal kan je echter wel helpen een goeie keuze te maken voor een leidingdiameter (op basis van snelheid in de leiding, niet noodzakelijk met k-waarden) en hoe je best je leidingen plaatst.
Als je het verhaal van weerstand en ... begrijpt, dan begrijp je ook dat als je achter de pomp een splitsing maakt, het debiet in elke leiding zal dalen en het totale debiet zal toenemen en dat je dit beter kan doen met een Y-stuk dan met een T-stuk. Aan de inlaatzijde is het nog belangrijker om een Y-stuk te gebruiken.

Je 'kan' dus met één pomp twee aquaria voeden of door twee pompen achter mekaar te plaatsen kan je een groter hoogteverschil overwinnen en/of een veel langere leiding plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Je moet zo rekenen. Hoe hoger de waterkolom. Hoe hoger de druk in het filter. Per meter hoogte waterkolom komt er 0,1 bar bij. En de rubbers kunnen een bepaalde maximale druk hebben. Ook de slangkoppeling.
Dus hoe hoger de opvoerhoogte, hoe meer druk het filter kan hebben.
Opvoerhoogte is in dit geval dus de hoogte van pomp tot bovenkant bak.

Staat dus los van de pomp opvoerhoogte (debiet).

Juist, juist, juist en fout, fout ... en fout/onvolledig.

Een pomp die 5m opvoerhoogte levert is bestand tegen een veelvoud van die druk.

Opvoerhoogte is het maximale hoogteverschil tussen wateroppervlak aan inlaat en uitlaat van je 'circuit', ongeacht waar je pomp staat. Bij het maximum heb je geen debiet meer. Je dient een stuk onder dit maximum te blijven om voldoende drukverschil over de filter te behouden.
Wanneer je geen leiding aan de inlaat hebt (bvb sump-pomp) dan moet je rekenen van het wateroppervlak boven de pomp.
M.a.w. je telt dus NOOIT vanaf de pomp.

Ik kom nog uitgebreid terug op het verhaal druk en drukverschil maar heb nog andere dingen te doen (gelukkig).
 
Ik vind het een heel mooi stukje.

moet wel zeggen dat ik er geen hol van begrijp maar top gedaan :thumbs:
 
Dit verhaal kan je echter wel helpen een goeie keuze te maken voor een leidingdiameter (op basis van snelheid in de leiding, niet noodzakelijk met k-waarden) en hoe je best je leidingen plaatst.
Als je het verhaal van weerstand en ... begrijpt, dan begrijp je ook dat als je achter de pomp een splitsing maakt, het debiet in elke leiding zal dalen en het totale debiet zal toenemen en dat je dit beter kan doen met een Y-stuk dan met een T-stuk. Aan de inlaatzijde is het nog belangrijker om een Y-stuk te gebruiken.
Iemand moet hier een online calculator van maken voor de dommeriken zoals mij :p
 
Maar in de praktijk dan want het kan maar zo zijn dat je nekharen door mijn topic omhoog gingen staan haha.

dSfWoHXGFA6Ity5lWqQcIShSB2MM6Plt.png

Sorry, het rode rondje is dus 90 graden

Dit is mijn idee om mijn filter netjes aan te sluiten zodat het ook in de kast past (rood is thermostaat en groen is co2 diffusor).

Dus als ik het goed begrijp (ik zal vast termen door elkaar gooien):
1. Is de opvoerhoogte hier dus 'nul'.

2. Wordt het grootste verlies dus veroorzaakt door de buizen (de lengte van de buizen en de wrijving van het water onderling)

3. De druk aan de invoerkant is 'gratis'? Het water wil immers naar beneden aan die kant? Daarom wil ik daar dikkere buizen gebruiken dan aan de uitvoerkant. Is dat correct om te doen?

4. 90 graden bochten zijn funest (twv 2 meter extra buis lengte). Scheelt het dan als ik (zoals op de tekening 3x 90 graden vervang door 6x 45 of blijft dat netto gelijk?

5. De uitvoerkant heb ik geprobeerd te maken met zo min mogelijk weerstand (4x 90 graden 1x uit kast en 1x over aquarium). Heb ik op deze manier de meeste opbrengst? Of kan ik beter met een Y stukje direct na de pomp over 2 leidingen verder gaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar in de praktijk dan want het kan maar zo zijn dat je nekharen door mijn topic omhoog gingen staan haha.

D82X37yDU8NA_EMb29S-tqPeDlsjNJe1.png

Sorry, het rode rondje is dus 90 graden

Dit is mijn idee om mijn filter netjes aan te sluiten zodat het ook in de kast past (rood is thermostaat en groen is co2 diffusor).

Dus als ik het goed begrijp (ik zal vast termen door elkaar gooien):
1. Is de opvoerhoogte hier dus 'nul'.

2. Wordt het grootste verlies dus veroorzaakt door de buizen (de lengte van de buizen en de wrijving van het water onderling)

3. De druk aan de invoerkant is 'gratis'? Het water wil immers naar beneden aan die kant? Daarom wil ik daar dikkere buizen gebruiken dan aan de uitvoerkant. Is dat correct om te doen?

4. 90 graden bochten zijn funest (twv 2 meter extra buis lengte). Scheelt het dan als ik (zoals op de tekening 3x 90 graden vervang door 6x 45 of blijft dat netto gelijk?

5. De uitvoerkant heb ik geprobeerd te maken met zo min mogelijk weerstand (4x 90 graden 1x uit kast en 1x over aquarium). Heb ik op deze manier de meeste opbrengst? Of kan ik beter met een Y stukje direct na de pomp over 2 leidingen verder gaan?
1 weet ik niet meer zeker, er is iig 0 hoogte verschil tussen de aan en afvoer

2, ja

3,dikkere buizen naar de pomp toe is altijd beter.
Hoe meer water er beschikbaar is voor de pomp hoe beter.

4, 90 graden knie stukken zijn funest.
90 graden bochten zijn zelfs nog soepeler dan 2x45 graden knie.
Maar het hangt natuurlijk af van de beschikbare ruimte, bochten zijn gewoon heel groot in vergelijking met kniestukke

5,waarom 2 leidingen?
 
Je moet zo rekenen. Hoe hoger de waterkolom. Hoe hoger de druk in het filter. Per meter hoogte waterkolom komt er 0,1 bar bij. En de rubbers kunnen een bepaalde maximale druk hebben. Ook de slangkoppeling.
Dus hoe hoger de opvoerhoogte, hoe meer druk het filter kan hebben.
Opvoerhoogte is in dit geval dus de hoogte van pomp tot bovenkant bak.

Staat dus los van de pomp opvoerhoogte (debiet).

Als de hoogte 2 m wordt opgegeven ,is het onzin om er 3 m ,van te maken. Komt toch nooit zo hoog.
Daar is de druk op de rubbers wel berekent ,hoor.
 
Die grote zwarte U buis, naast je filter, vergeten. Slangen doe je zo recht mogelijk .met wat lengte speling.
Elke zak in de slang zal gaan verstoppen, als debied terug loopt.
Dikke buizen nemen slaat nergens op, omdat je filters de gaten ook niet groter zijn.
 
Die grote zwarte U buis, naast je filter, vergeten. Slangen doe je zo recht mogelijk .met wat lengte speling.
Elke zak in de slang zal gaan verstoppen, als debied terug loopt.
Dikke buizen nemen slaat nergens op, omdat je filters de gaten ook niet groter zijn.

Maar de gaten van een filter hebben 0 weerstand en dan praat je over dat het tuitje van 2cm.

Een bocht van 90graden van de dikte van de gaten van je filter, laat naar mijn inziens minder (soepel) water door als een iets bredere.
 
90 graden knie stukken zijn funest.
90 graden bochten zijn zelfs nog soepeler dan 2x45 graden knie.
Maar het hangt natuurlijk af van de beschikbare ruimte, bochten zijn gewoon heel groot in vergelijking met kniestukke

5,waarom 2 leidingen?
Ik zal eens kijken of ik weg kom met bochten, dat is een betere inderdaad.

Waarom 2 leidingen:
Als je het verhaal van weerstand en ... begrijpt, dan begrijp je ook dat als je achter de pomp een splitsing maakt, het debiet in elke leiding zal dalen en het totale debiet zal toenemen

Die grote zwarte U buis, naast je filter, vergeten. Slangen doe je zo recht mogelijk .met wat lengte speling.
Elke zak in de slang zal gaan verstoppen, als debied terug loopt.
Dikke buizen nemen slaat nergens op, omdat je filters de gaten ook niet groter zijn.

Dit is de enige manier dat ik een beetje fatsoenlijk wegkom in het kastje. Die thermostaat is best een log gevaarte, helemaal met 'slang naar buis' stukjes er aan (zonder die stukjes past het ook niet rechtstreeks).
Dat er rommel in die U blijft hangen ben ik wel mee eens, ik kan de draai ook via de zijkant maken, zou dat dan beter zijn? Dan is de U in ieder geval niet lager dan de pomp.
Er is mij vertelt in andere topics geloof ik, dat je de aanvoer inderdaad zo groot mogelijk wil hebben, hoe meer massa er naar beneden drukt hoe beter het is. Maar hoeveel daarvan waar is kan TS vast vertellen.
 
Wat ik nog een beetje mis in dit geheel. Maar misschien heb ik er overheen gelezen.

Als er in een leidingsysteem veel haakse bochten zitten, welke dus remmend werken. Volstaat het dan om de diameter van het totale leidingsysteem te vergroten. Misschien wil of kan @Josi dit nog eens verduidelijken.
 
Begin ik ook niet aan.

Met jaren ervaring kom je ook ver ,hoor.
Wat ik nog een beetje mis in dit geheel. Maar misschien heb ik er overheen gelezen.

Als er in een leidingsysteem veel haakse bochten zitten, welke dus remmend werken. Volstaat het dan om de diameter van het totale leidingsysteem te vergroten. Misschien wil of kan @Josi dit nog eens verduidelijken.[/
Met welk resultaat?

Ga je van 22 naar 25 mm. dan moet je weer terug naar 22 mm , en zit er een gat van 7 mm in de uitstroom.
 
Maar in de praktijk dan want het kan maar zo zijn dat je nekharen door mijn topic omhoog gingen staan haha.

9CgxJO_YaXDkDvetpA9d0E9uiaVGseSU.png

Sorry, het rode rondje is dus 90 graden

Dit is mijn idee om mijn filter netjes aan te sluiten zodat het ook in de kast past (rood is thermostaat en groen is co2 diffusor).

Dus als ik het goed begrijp (ik zal vast termen door elkaar gooien):
1. Is de opvoerhoogte hier dus 'nul'.

2. Wordt het grootste verlies dus veroorzaakt door de buizen (de lengte van de buizen en de wrijving van het water onderling)

3. De druk aan de invoerkant is 'gratis'? Het water wil immers naar beneden aan die kant? Daarom wil ik daar dikkere buizen gebruiken dan aan de uitvoerkant. Is dat correct om te doen?

4. 90 graden bochten zijn funest (twv 2 meter extra buis lengte). Scheelt het dan als ik (zoals op de tekening 3x 90 graden vervang door 6x 45 of blijft dat netto gelijk?

5. De uitvoerkant heb ik geprobeerd te maken met zo min mogelijk weerstand (4x 90 graden 1x uit kast en 1x over aquarium). Heb ik op deze manier de meeste opbrengst? Of kan ik beter met een Y stukje direct na de pomp over 2 leidingen verder gaan?


1. Volledig correct, hoogteverschil = 0

2. Neen, enkel wanneer deze te klein zouden zijn. Hiervoor kan je best naar de snelheid van het water in je leiding kijken (zie verder).

Volg je de diameter van de aansluitingen op de pomp, dan zit je bijna altijd veilig, tenzij je een systeem met zeer lange leidingen en zeer veel bochten zou hebben. Een probleem met leidingen zal meestal ontstaan wanneer men een zwaardere pomp plaats, met een grotere diameter aan in- en uitlaat. Het kan zijn dat je debiet volstaat, maar mogelijk haal je er dan met leidingen in een grotere diameter meer uit. Ik zeg hier duidelijk 'mogelijk', de snelheid berekenen geeft je meer inzicht hierin. Mogelijk is je filter het probleem en is de pomp nog niet zwaar genoeg.

In jou systeem heb je 13 haakse bochten. Elke bocht komt overeen met ca. 1 à 2 m leiding. Opnieuw, dit hoeft geen probleem te zijn als de diameter niet te klein is. Je aantal bochten is trouwens ook niet abnormaal hoog. Ik haal dit enkel aan omdat velen denken dat 4 m extra leiding problemen gaat geven terwijl ze geen probleem zien met 4 bochten.

Enkel de diameter van de bochten vergroten verbeterd dit inderdaad, maar vraag veel koppelstukken en, als de snelheid te laag wordt, zou je problemen kunnen krijgen met bezinksel. Ik zou dit enkel doen als ik met een situatie zou zitten waar ik rondom filter en pomp met 20 bochten zit en waarbij de snelheid in mijn leidingen tussen 1,5 en 2m/s zit. In het andere geval zou ik eerder naar een zwaardere pomp uitkijken.

In jou geval zit de meeste drukval waarschijnlijk over je spraybar en over je filter.
Maar een spraybar heeft juist druk nodig, hoe minder drukval over de spraybar, hoe minder krachtig het water er uit komt. Een debietsmeting doen met of zonder spraybar zal een groot verschil tonen. M.a.w. indien je een (krachtige) spraybar wil plaatsen, dan moet je ook een voldoende krachtige pomp voorzien. Of een pomp 'voldoende' krachtig is valt enkel te berekenen als je de pompcurve hebt, de weerstand van al je componenten kent (ook die van je spraybar) EN ook weet hoeveel drukval er maximaal over je vuile filter zal komen te staan. Omdat het bekomen van al die gegevens niet zo simpel is zal iemand (ook ik) in de praktijk een pomp kiezen en dan zien of deze volstaat. Heel dit topic is enkele bedoeld opdat men zou kunnen 'schatten' of je een pomp neemt waarvan de constructeur zegt dat deze geschikt is voor jou volume van aquarium, of dat je toch een iets zwaardere pomp neemt.

Om volledig te zijn : de heater zal verwaarloosbaar weinig drukval geven want dit is gewoon een rechte buis van 25cm. Zou de diameter echter veel kleiner zijn dan je leidingen, dan kan dit wel een rol beginnen spelen (kijk naar de snelheid in dit stuk). De weerstand van een CO diffuser is afhankelijk van wat je hebt staan.

Quote post #1 :

ONTWERP BASISREGEL (zeer algemeen)

Meer dan 2 m/s is te vermijden tenzij over zeer korte stukken, bij snelheden lager dan 0,5m/s zet zich vuil makkelijker af in de leiding.

Q = V / t - - waarbij Q = debiet, V = volume, t = tijd
1 m³/h = 1000 liter/uur = 16,67 liter/min = 0,2778 liter/s

Q = A . v - - waarbij A = oppervlak doorsnede leiding, v = snelheid in de leiding

voor een ronde leiding:

v = Q / A = Q / ( pi . d² / 4 ) - - waarbij d = diameter binnenzijde ! van de leiding, pi = 3,14

! Indien je de diameter opgeeft in meter (niet in mm) en het debiet in liter/h, moet je het resultaat nog delen door 3,6 om de snelheid in m/s te bekomen.
! De binnendiameter van een leiding is niet altijd de naam die men aan een leiding geeft.

3. Fout a. In jou redenering zou de uitlaat dus enkel te 'betalen' zijn en zou je ook die diameter kunnen verbreden om dus minder te verliezen.
Fout b. Door een leiding breder te maken verminder je de drukval over dit stuk, maar als dit reeds weinig was, kan je ook niet veel winnen.
Fout c. De druk onderaan in een leiding van 1 mm of van 1m in diameter is identiek. Druk is gewicht per oppervlak. Een bredere leiding heeft een groter oppervlak en daardoor veranderd er uiteindelijk niets. Het gewicht van het geheel kan sterk verschillen, maar dat is enkel van invloed m.b.t. het ondersteunen of ophangen van de leiding.
Formule: p = dichtheid x gravitatieconstante x hoogte of drukverschil = ... x hoogteverschil
Praktijk :
- op de maan is er in dezelfde situatie minder druk(verschil) - weet niet echt of dit hier op iemand van toepassing is :)
- water vervangen door olie geeft minder druk (olie heeft een lagere dichtheid) - weet niet echt of dit hier op iemand van toepassing is :)

- maar wanneer we bvb lucht gebruiken om een filter te doen werken, dan ontstaat er een drukverschil over de filter juist omdat het water dat met lucht gevuld is een lagere dichtheid heeft dan het water aan de andere zijde. Het is dus niet de beweging van de lucht die het water 'meesleurt'.

4. Zoals hierboven vermeld, hoeven enkele bochten of enkele meters leiding niet het probleem te zijn.
Vervang je 1 bocht van 90° door 2 bochten van 45° dan blijft dit identiek als de bochten dezelfde radius hebben.
Het is eigenlijk de mate waarin een bocht haaks is (kleine radius) die de weerstand bepaalt.
upload_2017-5-16_14-56-11.png

In bovenstaande is de drukval over A, B en C identiek, de drukval over D zal lager zijn en deze over E nog lager.

5. Je uitvoering is niet abnormaal. Zolang de snelheid in de leidingen niet te hoog ligt (zie hoger) gaan aanpassingen slechts weinig bijbrengen.

ALS je een Y-stuk en extra leiding plaats, dan geeft dit hetzelfde of je dit aan inlaat of uitlaat doet.
Doe je dit enkel om het debiet te verhogen, dan zou ik eerder de leidingen door een grotere vervangen (als dit resultaat zou geven).
Twee leidingen leggen zou ik enkel doen om een betere stroomverdeling in de bak te bekomen.

Enkel wanneer de twee leidingen identiek zijn zal het debiet door beiden identiek zijn.
Hebben ze een verschillende lengte of heeft de ene meer bochten dan de andere, dan zal het debiet verschillen.

Door een tweede leiding te leggen gaat je debiet nooit verdubbelen. De impact zal in verhouding zijn met de wijziging in de totale weerstand van je systeem. Het kan best zijn dat dit stuk leiding maar een klein deeltje is van dit totaal (opnieuw, kijk naar de snelheid van het water).
Maar in jou geval lijkt me dit zeer zeer onwaarschijnlijk. Veel weerstand zit in de spraybar. Blaas maar eens op een stuk leiding of op een spraybar, 't zal een heel verschil zijn.

upload_2017-5-16_13-55-3.png
 
Allen,

Omdat hierboven al enkele antwoorden gegeven zijn die fout zijn wordt het topic onbedoeld vervuild.
Ik zou dan ook willen vragen om zelf geen antwoorden te geven en op het mijne te wachten.

Ik zal alle vragen beantwoorden, maar hou er rekening mee dat ik hier niet voltijds mee bezig wil zijn.

Wie vragen heeft m.b.t. mijn antwoord of een bijkomende vraag heeft op iemands voorbeeld, stel ze gerust.

Wat ik niet ga doen is berekeningen maken of testopstellingen. Zo heb ik momenteel geen idee wat de drukval over een vuile filter is en hoe deze staat t.o.v. de drukval over de leidingen maar wel dat geen van beiden verwaarloosbaar is. Het zal geen verhouding van 1:10 of 10:1 zijn (of misschien hoogstens :p).
 

Terug
Bovenaan