Wat is er nieuw

Dekruit van glas of polycarbonaat kanaal plaat 6 of 10 mm

Forestbiker

Member
Lid geworden
11 december 2011
HI,
is polycarbonaat kanaal plaat een goed alternatief als dekruit vergeleken met glas?

Momenteel heb ik drie 4 mm glasruiten om 120x60 cm af te dekken, maar op de lange duur komt er toch teveel kalk op te zitten.
Het lukt eigenlijk niet meer om ze met schoonmaakazijn of pH- schoon te krijgen.

polycarbonaat is lichter, laat meer licht door en is goedkoper, en vrij eenvoudig op maat te maken.
En kanaalplaat buigt niet door.

Ja maar kalk krijg je er al helemaal niet maar vanaf.
Dat is hier enkel kwestie van eigen schuld, dikke bult.. Je hebt gewoon veel te lang gewacht om ze te reinigen.

Ik heb twee dekplaten van helder polycarbonaat (6mm) op mijn bak (platen zijn 50 op 50cm). Ze buigen niet door en na bijna twee jaar zijn ze nog even helder als op dag 1.
Nu en dan eens schoonmaken met de zachte kant van een schuursponsje is in mijn geval voldoende. Ik heb nu wel vrij zacht water in die bak dus als je veel kalk in het water hebt moet je misschien iets vaker/consequenter schoonmaken maar ik ben alvast zeer tevreden over deze dekplaten.

Een kanaalplaat lijkt me ook een slecht plan inzake lichtdoorlaatbaarheid.

Polycarbonaat an sich is ongeveer even lichtdoorlatend als glas. En wat anderen al zeggen: die constructie van kanaalplaat zal waarschijnlijk alleen maar meer lichtverstrooiing geven.

Als de kalk je dwarszit: iets vaker schoonmaken en daarbij evt azijn gebruiken. 🙂

Heb zelf plexiglas platen liggen over een breedte van 50 cm. Buigen wel wat door, maar daar hebben de vissen en ik geen last van. Wordt verder niet belast met spullen erop of zo.

Dekplaten worden hier gereinigd met zoutzuur. Dan moet je het al heel ver laten komen om ze niet proper te krijgen

PC is uiterst krasgevoellig, zou als het glas niet meer te redden is het gewoon vervangen voor glas en je onderhoudsinterval wat verkorten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan