Wat is er nieuw

Dekruit

• Onderwerp starter Onderwerp starter BGcc
  • Startdatum Startdatum
B

BGcc

Guest
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een volglas bak gaan halen (100x40x50), er moet echter nog een dekruit op komen.
Weet iemand toevallig waar deze apart te kopen zijn voor een fatsoenlijke prijs?

Heb op internet gezocht maar het is of een aquarium+dekruit kopen of een dekruit voor een standaardmodel (en dan krijg ik er geen gevonden in mijn maat).

Alvast bedankt!

Groet,
Thomas

Je zou kunnen kijken of een aquariumzaak er eentje voor je wil maken. En mocht je zelf handig zijn kan je altijd acryl of plexiglas op maat zagen.

Een glashandel doet dat vast ook wel maar echt glas zal er flink inwegen. Ik zou ook kiezen voor iets wat A.Slak hierboven aangeeft.

Ik zeg misschien wat geks hoor.

Maar als mensen het hebben over een dekruit dan hebben ze het toch over een stuk glas tussen het water en de kap in?

Of is dit dan bedoeld als deksel van de kap?

Bij een nano is het de afdekruit van de bak. Zover ik weet wordt de "deksel" hiermee bedoeld.

Waarom dekglas?

Dekglas op volglas aquarium van die maat Niet echt handig. Wacht totdat je de bak heb staan zo kan je zien hoe de stabilisatie strips zitten zodat je goed kan meten hoe je het wil hebben. Binnenmaat is altijd anders, stabilisatiestrips ook vaak verschillende in hoogte. Hou ook rekening met; je moet hem geregeld open doen om te voeren etc. Glazen plaat even kantelen is zwaar en gaat glijden, breekbaar etc. geen handvatje ofzo.

Weet ook niet als je dekglas bovenop leg dan aquarium geheel afgesloten. Filterslangen, luchtslangen etc. klem? Komt er dan genoeg zuurstof in de bak?

Denk handiger de kap wat john aangeeft of plexiglas of meerder dekplaten zodat je en kleintje hanteer bij openen.

Mn vader heeft een meterbak en 2 glazen afdekplaten maar die zijn al erg zwaar en ik zou dat zo niet willen.

Precies, ik zou ook geen glas nemen en inderdaad niet een complete plaat. Zowieso even kijken of er een uitsparing in kan voor bijvoorbeeld voeren en andere dingen.

En niet te vergeten dat wanneer je een glasplaat hebt, deze gemakkelijk kapot kan gaan (zegt degene die op de glasplaat is gaan staan en nu plastic heeft)

En niet te vergeten dat wanneer je een glasplaat hebt, deze gemakkelijk kapot kan gaan (zegt degene die op de glasplaat is gaan staan en nu plastic heeft)

😎 Glas te dun, in dit geval kan je beter wat sterker glas met van die plastic of metalen pootjes aan de zijkanten nemen.

Crea idee. 4 latjes die op de stabiliteitsstrips kunnen rusten in je aquarium met vliegenhor, kun je in verschillende kleuren kopen. Geen vieze aanslag, lucht genoeg, niet zo zwaar en heel goedkoop.

😎 Glas te dun, in dit geval kan je beter wat sterker glas met van die plastic of metalen pootjes aan de zijkanten nemen.

Crea idee. 4 latjes die op de stabiliteitsstrips kunnen rusten in je aquarium met vliegenhor, kun je in verschillende kleuren kopen. Geen vieze aanslag, lucht genoeg, niet zo zwaar en heel goedkoop.
Ik gewoon te zwaar 😉 Ik heb geen stabiliteitsstrips 😉 maar inderdaad redelijk gemakkelijk te maken.

Precies, ik zou ook geen glas nemen en inderdaad niet een complete plaat. Zowieso even kijken of er een uitsparing in kan voor bijvoorbeeld voeren en andere dingen.

Tja glas in deze dikte is niet om op te staan 😀😀:sorry:hooguit om door te kijken of uit te drinken 😀😀

Ik heb toen heel wat gevloekt... Inmiddels kan ik er wel om lachen en ben ik blij met mijn twee plastic plaatjes van 7 euro. 😉

Nou als ik bij mn vader ben en hij zet die glazenplaten omhoog om te voeren dan denk ik steeds wanneer zal er per ongeluk zo n plat voorover donderen met alle gevolgen van dien.
Die bak is al 20 jaar en deze hebben er altijd al opgezeten maar dan nog.

Had er eentje bij de home 60, had hem net een paar weken en dacht.. ach 1 keer op de grond leggen en even oppassen. Dat even oppassen was ik vergeten.. 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan