Wat is er nieuw

deksel maken voor Dennerle kubus

• Onderwerp starter Onderwerp starter AnjadW
  • Startdatum Startdatum
A

AnjadW

Guest
heeft iemand hier ervaring mee?
omdat we ons zitten te ergeren aan "in het licht kijken" heb ik bij mijn 60 liter kubus maar 1 van de 2 lichten aan, en bij de 30 liter kubus een te zwakke lamp erbij aan. Dit komt de planten niet ten goede, dus vandaar dat ik zit te denken om er een deksel op te maken, waar dan dus de lampen in gemonteerd moeten, zodat je er zelf geen last van hebt 's avonds.
ik ben zelf niet echt een ontwerper en klusser (alhoewel ik toch steeds meer "projectjes" gedaan heb...) dus ik hoopte dat iemand dit al eens gedaan heeft, en ik het wiel niet meer uit hoef te vinden...

groetjes, Anja

heb je een foto van het geheel nu ?

daar ga ik morgen ff een foto van maken.
denk dat het licht nu te slecht is.

groetjes, Anja

Ik volg ook, heb hier het zelfde idee 😉

Ik had het idee om voor een wat dikkere triplex plaat te gaan, die zwart maken en daarna goed in de lak zetten zodat hij meer bestand word tegen water.

Dan met van die ijzeren hoekjes (zo'n L model zeg maar) hem op de plastic beugeltjes van de afdekplaat laten steunen en er met kleine scharniertjes een klepje maken zodat je niet steeds de hele kap eraf hoeft te halen.

Het zit altijd wel goed in m'n hoofd.... nu de uitvoering nog 🙄 😀

Je zou het ook zonder hoekjes kunnen maken. Je kan een frame maken van dunne balkjes , zeg maar een kubusframe. Deze kan je met een constuctielijm en een rvs schroefje aan elkaar maken en lakken. Vervolgens kan je de buitenkant met watervast materiaal, bijv kunststof of watervast multi/triplex , ook ff lakken dan. En als je het materiaal aan de buitenkant iets langer houd aan de onderkant valt het mooi over de rand van je bak en blijft het geheel mooi zitten.

Ja, schandalig van mij he, iedere keer als ik er aan denk, is het weer te donker.
Hoop het morgen nog te doen, want ben maandag een midweekje er tussen uit.
Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die met dit idee "speelt". En helemaal fijn dat jullie meedenken hoor!!!

Groetjes, Anja

Nou, hier dan een foto van de bak waar het om gaat. Het is een 60 liter kubus van Dennerle, waarvan de hoeken aan de voorkant afgerond zijn.
ik hoop dat hier een beetje te zien is hoe het eruit ziet aan de bovenkant.

hhhhhh.jpg

groetjes, Anja

Hahaha! Waar de 1 veel moeite doet van een gesloten bak naar open bak te gaan, doen andere mensen het tegenovergestelde.

Succes ermee! Mooie bak! Maar wat doet die fles in je bak?

Wat ik ook al tegengekomen ben is iemand die er een U frame omheen heeft gemaakt.

Minder werk en je komt niet met je lampen in de knoei 😉

Die plastic stukjes waar de deksel op rust kun je toch ook los kopen?? Dan is het een kwestie van een afdekruit maken of laten maken en klaar is kees.

Ik heb een plexiplaat genomen en daar led onder geplakt.

439576gerrit8210_0_84_dsc_0247.jpg

De oude lamp zit er nog boven maar staat niet meer aan.

Over de rand rondom 3 cm door laten steken, dan daarop omvouwen,kan hij er nooit af schuiven.

Hete draad op 9 v. batterij. wordt het zacht.

Niwla zei:
Hahaha! Waar de 1 veel moeite doet van een gesloten bak naar open bak te gaan, doen andere mensen het tegenovergestelde.

Succes ermee! Mooie bak! Maar wat doet die fles in je bak?
zo hou ik mijn drank op temperatuur!... hahah.
nee, dat was tijdelijk de "kraamkamer" voor de pasgeboren guppies. Ik vang ze na de geboorte en zet ze in de fles over. zo kan ik ze gericht vaker op een dag gericht voeren, zonder dat de groters het voer opeten wat voor de babietjes bestemd was. ik heb veel gaatjes in de fles geprik aan de zij- en onderkanten en de bovenkant heeft een groot open gedeelte, zodat er uitwisseling van gassen kan plaats vinden.
met 2 zuignapjes aan de wand van de bak vast gemaakt.

dit had ik al eens ergens gezien en leek me wel handig. na een dag of 10 laat ik ze dan weer vrij in de bak.

groetjes, Anja

jessicapilon zei:
Die plastic stukjes waar de deksel op rust kun je toch ook los kopen?? Dan is het een kwestie van een afdekruit maken of laten maken en klaar is kees.

John, ik heb een afdekplaat erbij, dus die kan erop als ik dat zou willen. maar mijn "probleem" is, dat we het licht irritant vinden. daar helpt de afdekplaat niet tegen. dus ik wil iets eroverheen doen, waar een paar centimeter zijkant aan zit, zodat die het licht opvangt. we liggen\hangen nl graag op de bank, en dan kijk je tegen dat licht in, ook als de lampen zo laag mogelijk staan.

groetjes, Anja

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan